Näistä selostajista, haastattelijoista ja kommentaattoreista on kyllä todella kaksijakoiset mielipiteet tähän astisten suoritusten perusteella. Hirvein kaikista on kyllä ehdottomasti minä_olen _kysymykseni_vastaus -Jussi Saarinen. Sitä tyhjänpäiväistä kliseetulvaa ennen sitä varsinaista kysymystä - erityisesti lyhyessä pikahaastattelussa jääkiekkomatsin erätauolla - on vain kerrassaan sietämätöntä kuunnella. Saarinen ei ilmeisesti vain kykene suorittamaan pikaisia kysymyksiä ilman yritystä vaikuttaa Aristoteleen tai Platonin kaltaiselta suurelta ajattelun mestarilta. Rasittavaa kuunneltavaa! Jos Suomi ei jääkiekosta saa mitalia, on siihen todennäköisesti syynä pelaajien totaalinen keskittymisen katoaminen pinnan palamiseen tähän wannabe-journalisti -look a likeen!
Curlingissa Vode on kyllä äänensä puolesta aivan oikea valinta. Taktiikkapuolen tuntemus on kyllä niin ja näin... Itsekin teeveestä hahmottaa heiton lähtevän selvästi poistoheiton voimakkuudella ja Vode vielä kiven liukuessa jo puolessa välissä päätä miettii, että " Jaaaaa-a, näyttää kovasti suojakiveltä..." Tarpeeksi montaa vaihtoehtoa kun arvaa, niin väkisinkin joskus sattuu. Mutta mikä ääni miehellä onkaan!!!
Nyberg on tosiaan tempaistu ilmeisesti olosuhteiden sanelemana selostamaan freestylea ja half pipea. Mielestäni selostajan on tärkeää kertoa heti lajin alkamisen yhteydessä lyhyesti karsintasysteemi (jos karsintaa on), karsijoiden määrä ja sitten yleisesti niistä perusteistä, joiden mukaan pisteet määräytyy... Erityisesti kumpareiden karsinnan aikana Mustosen ja Juuso Lahtelan täpärän tilanteen takia olisin kaivannut Nybergiltä tietoa jäljellä olevien karsijoiden määrästä, niin suomalaisten tilanteesta olisi ollut paremmin perillä. Toisakseen aikapisteiden määräytyminenhän oli aika selkeä juttu, mutta selostajalta olisin kaivannut syvempää selvitystä hyppy- ja erityisesti "käännös"-pisteiden määräytymiseen vaikuttavista tekijöistä.
Peltsi taas on mielestäni piristävää vaihtelua näihin erittäin asiallisiin (ja kieltämättä valtaosaltaan hyviin) "vakio"haastattelijoihin. Mies pitää kiinni omasta tyylistään ja erityisesti half pipen kohdalla Peltsin tyyli sopi varmasti paremmin kuin esim. Riihilahden Rikun. Hyvä Peltsi!
Hiihto ja Bubi vain kulkee käsikädessä, mutta kommentaattoria kaipaisi. Ei olisi Lahden 2001 -aikoihin uskonut, mutta esim. Vähäsöyringin Pekkaa on melkeinpä ikävä. Loppupeleissä Bubiakin on oppinut kuuntelemaan ja joskus miehen puheessa on kyllä runsain mitoin (tahallista vai tahatonta, sitä en osaa sanoa) komiikkaa, joka pistää silloin tällöin ylähuulta väpättämään tahtomattaankin - tai sitten minulla on sairas huumorintaju (näin olen kuullut myös luonnehdittavan). Mäkihypyssä HooPi on mies paikallaan ja Riku suorituu hyvin hillitsemään näitä suupaltteja mäkimiehiä kierrosten välissä, jotteivät nyt aivan rupea talkshow'ta vetämään.
Studiopuolella Suomisen Tapsa on itse rutiini ja Marko Terva-Aho tervetullut rookie tälle puolelle. Molemmat sanavalmiita heppuja ja pystyvät reagoimaan myös nopeisiin käännöksiin ja yllättäviin tilanteisiin ja tilannekomiikassa löytyy myös, erityisesti Tervikseltä.
Niki Juusela on kyllä ihan lupaava tekijä ja miksei tämä Ritarin Anssikin kävisi. Uusilla jäkisselostajalla on vain äärimmäisen epäkiitollinen tehtävä tulla käytännössä aina verratuksi Antsaan. Kieltämättä sitä kyllä itsekin alkaa jo kaivata muutosta ja vaihtelua, kaikki kunnia Antsalle loistavista selostuksista vuosien kuluessa. KUNHAN VAIN SE KORVAAJA EI OLE JUSSI SAARINEN!!!
Muuten kiitoksia kyllä YLE:lle hyvistä lähetyksistä tähän asti. Pieniä ongelmia erityisesti äänipuolella on ollut, mutta hyvin homma pääsääntöisesti toimii. Ja mielestäni oli aivan oikea veto näyttää kumparefinaali kolmannen erän sijaan. Ei näissä alkusarjan peleissä kuitenkaan vielä mitaleja jaeta ja matsihan oli jo selvää pässinlihaa.