Torino 2006: Curling

  • 165 497
  • 1 134
Tila
Viestiketju on suljettu.

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Sv veinikretski kirjoitti:
Siinä olikin miehekäs lausunto, yksi mies voi kertoa mikä on urheilua ja mikä ei.
Yksi mies voi kertoa yhden miehen mielipiteen, ei kai siihen mitään sen kummempaa miehekkyyttä tarvita. Minusta se nyt vaan on niin että urheilussa pitää tulla hiki. Poikkeuksena uinti kelpaa olosuhteista johtuen hiettäkin. Harrastajamäärillä ei ole mitään tekemistä tuon määrittelyn kanssa. Edit: Saamieni luotettavien tietojen mukaan uidessakin tulee hiki, mutta sitä ei vaan ehdi huomaamaan. Se siitä poikkeuksesta sitten.

Ei ole mitenkään tarkoitus vähätellä kenenkään suorituksia ja harrastuksia. Toki curling-kisoissa pärjäävät ovat kovia kilpailijoita ja sitä kautta kovia jätkiä. Kovia urheilijoita he eivät kuitenkaan minun näkemykseni mukaan ole, kuten eivät esim. biljardin tai dartsin pelaajatkaan. Eivät ne tietenkään mitään pelkkää huvitteluakaan ole, enkä minä sellaista ole väittänytkään. Minua ei häiritse jos joku on muuta mieltä ja pitää noita urheiluna. Sehän on ihan pelkästään määrittelykysymys ja makuasia.

Välillä on kiva katsoa curlingia, snookeria ja dartsiakin mutta jostain syystä minua vain enemmän kiinnostaa seurata lajeja joita itse pidän urheiluna kuin noita kilpapelejä. En minä osaa selittää mistä se johtuu, eikä siihen varmaan mitään järkiperustetta olekaan.

Aika tyhmää oli kyllä tämmöinen asia ikään kuin itsekorostuksena ja muiden vähättelynä tässä ketjussa tuoda esiin, mutta tehty mikä tehty. En tosin koe että olisi varsinaisesti mitään anteeksipyydettävää.
 
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Twite kirjoitti:
Minusta se nyt vaan on niin että urheilussa pitää tulla hiki. Poikkeuksena uinti kelpaa olosuhteista johtuen hiettäkin.
Käsittääkseni ihminen hikoilee myös vedessä, jos siis tarpeeksi rivakasti tässä hienossa elementissä räpiköi. Tällaista olen antanut itselleni kertoa.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Curlingissa tulee varmasti enemmän hiki kuin vaikkapa korkeushypyssä. Ja se ei tämän hienon määritelmän mukaan ole urheilua? Tai keihäänheitto, suoritukset ovat niin lyhyitä ettei niissä sen kovempi hiki tule kuin curling-areenalla. Tai jos tulee, niin se johtuu vain erilaisista kilpailuolosuhteista, ei lajien erilaisesta rasittavuudesta.

Äh, miksi piti näin huonoon edes tarttua ja lähteä mukaan. Twite ei voinut olla tosissaan, eihän?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Mazza kirjoitti:
Curlingissa tulee varmasti enemmän hiki kuin vaikkapa korkeushypyssä. Ja se ei tämän hienon määritelmän mukaan ole urheilua? Tai keihäänheitto, suoritukset ovat niin lyhyitä ettei niissä sen kovempi hiki tule kuin curling-areenalla. Tai jos tulee, niin se johtuu vain erilaisista kilpailuolosuhteista, ei lajien erilaisesta rasittavuudesta.

Äh, miksi piti näin huonoon edes tarttua ja lähteä mukaan. Twite ei voinut olla tosissaan, eihän?
No se hiki nyt oli vähän huono kriteeri, mutta kyllä hyvällä tahdolla pystyy ymmärtämään mitä tarkoitin. Sanotaanko vaikka niin että paljon on tarvinnut hikoilla jotta pärjää korkeushypyssä, keihäänheitossa ja satasen juoksussa. Ja tämä ei tosiaan ole minulle mikään elämän ja kuoleman asia.

Edit: Ja tarkennetaan nyt vielä varmuuden vuoksi että kyllä minä olen ihan tosissani siinä että en pidä curlingia urheiluna. Kuten en dartsia, keilailua ja biljardiakaan. Mutta tuskinpa se ketään kiinnostaa että mitä pidän urheiluna.

Varsinainen pointti otsikon mukaiseen keskusteluun oli olevinaan se, että ainakaan minä en aio ruveta curlingia seuraamaan yhtään sen aktiivisemmin kuin tähänkään asti. 4 vuoden frekvenssi on ihan sopiva. Koska oletan samoin ajattelevia olevan melko paljon niin en usko mihinkään varsinaiseen curling-buumiin, kovin pitkäkestoiseen ainakaan. Jos olen väärässä niin sitten olen, so not.
 
Viimeksi muokattu:

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mazza kirjoitti:
Twite ei voinut olla tosissaan, eihän?

Mielestäni, Twite voi olla, on ja täytyy olla tosissaan. Koskaan en ole nähnyt, tahi kuullut, että Twite olisi ollut puheissaan leikkimielellä edes tosissaan. Twite on vakavamielinen jamppa ja siitä ei tingitä. Ei edes leikkimielellä ;)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Twite kirjoitti:
Aika glory hunter touhua on kyllä nyt ruveta curling-faniksi.

Ihan kiva laji seurata neljän vuoden välein ja mukavaa kun Suomi pärjäsi. M-15 huumori myös hymyilytti aikansa. Mielummin kuitenkin jatkumona seuraan oikeaa urheilua kuin keilailua jäällä. Ja mikä tarve tämäkin oli nyt kaikille kertoa? Haluan osoittaa olevani parempi ja yläpuolella. Nih.
No joo. Itse en SLC:n curlingista innostunut lähellekään Torinon vertaisesti, enkä näe mitään pahaa vilpittömässä gloryhunttauksessa (tälle on varmaan joku fiksu suomen kielen ilmaus, mutta en vain saa päähäni mitään), siksi haluan käydä ainakin kokeilemassa lajia. Eihän sitä tiedä vaikka innostuisi. Tai sitten jää kertaan.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Twite kirjoitti:
Edit: Ja tarkennetaan nyt vielä varmuuden vuoksi että kyllä minä olen ihan tosissani siinä että en pidä curlingia urheiluna. Kuten en dartsia, keilailua ja biljardiakaan. Mutta tuskinpa se ketään kiinnostaa että mitä pidän urheiluna.

Vähän OT, mutta mm. biljardi vaatii hyvää peruskuntoa, jotta kovassa paikassa pystyy keskittymään ja tekemään täydellisen suorituksen. Kerran tuli telkkarissa juttua Mika Immosesta ja hänen viikko-ohjelmansa oli kuin kenen tahansa huippu-urheilijan.

Ja kyllä sitä curling kiveäkin on aika saatanasti saanut hieroa, jotta olympiamitali on tullut.

Kilpasaunominen on ainoaa oikeaa urheilua, koska siinä tulee kovin hiki.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
No joo, urheilulajeja ei voi missään mielessä vertailla yks yhteen, tietty putkinäkö minua ei vain miellytä. Se että seuraan curlingia ei tarkoita ettenkö voisi seurata muita lajeja ja olla niistä kiinnostunut. Ikäni urheilun kanssa
olen ollut tekemisissä jollakin tavalla
vähättelemään en lähde mitään lajia sen kummemmin. (paitsi tietenkin golf).

Saavutus jonka curling saavutti oli kuitenkin sen verran upea että se sai mieleeni tulemaan ajatuksen, että montako kultamitalia jätkät voittaisivat samalla rahalla kun jääkiekkoon on syydetty. En vähättele tämän hetkistä olympia joukkuetta, sanonpa vaan että sellaisella tärkeilyllä ja hiomisella koulutuksella ym, olisi pitänyt yksi olympia kulta olla jo aikaa sitten plakkarissa.
Surkeaa touhua on ollut minun elonaikani, silloin kun meinaamme jotakin voittaa, on nämä henkisen fyysisen ym, valmennetut hikoilevat valmentajat ja pelaajat aina loppuviimeksi hävinneet, 95 mestaruus oli tietenkin poikkeus joka vain vahvistaa säännön.

Jo jatkoajan asiantuntija piirit pitäisivät yhden kulta-mitalin tuomaan suomeen, sen verran tärkeitä jätkiä täällä tuntuu olevan. Ei ole vielä olympia kulta kilahtanut plakkariin, ajattelinkin että kauppatorin juhliin sijoitettu raha olisi voitu antaa jollekkin todelliselle urheilijan alulle vaihteeksi, valtion avun saisi jääkiekon osalta poistaa kokonaan, ehkä sitten sielläkin puolella hikoiltaisiin niin ettei paskat menisi housuun kun on kultamitalli lähellä.

veini
 

Nypsi

Jäsen
Shejbal kirjoitti:
Vähän OT, mutta mm. biljardi vaatii hyvää peruskuntoa, jotta kovassa paikassa pystyy keskittymään ja tekemään täydellisen suorituksen. Kerran tuli telkkarissa juttua Mika Immosesta ja hänen viikko-ohjelmansa oli kuin kenen tahansa huippu-urheilijan.
i.

Tänään tuli Eurosportilta snookeria ja Shaun Murphyn peli. Uskallan väittää että tuolla herralla peruskunto on paljon huonompi mitä esimerkiksi keskiverto suomalaisella. Tietty jokainen pelaaja harjoittelee miten itse parhaaksi näkee, mutta vaikea minun on uskoa että Murphy tekee mitään muuta kuin käy snookersalilla harjoittelemassa pelkkiä lyöntejä.
Mitään faktaa minulla ei asiasta ole, mutta ulkoinen olemus kyllä viittaa siihen että Murphyn peruskunto on aika heikko.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Shejbal kirjoitti:
Vähän OT, mutta mm. biljardi vaatii hyvää peruskuntoa, jotta kovassa paikassa pystyy keskittymään ja tekemään täydellisen suorituksen. Kerran tuli telkkarissa juttua Mika Immosesta ja hänen viikko-ohjelmansa oli kuin kenen tahansa huippu-urheilijan.

Ja kyllä sitä curling kiveäkin on aika saatanasti saanut hieroa, jotta olympiamitali on tullut.

Kilpasaunominen on ainoaa oikeaa urheilua, koska siinä tulee kovin hiki.
Harmi että otin koko urheiluaspektin puheeksi koska varsinainen pointti hukkuu sen asian alle.

Vastataan nyt kuitenkin. Totta helvetissä hyvä peruskunto auttaa biljardissa. Hyvä peruskunto auttaa myös sairaanhoitajan työssä ja puolukoiden poimimisessa.

Koko purkauksenihan lähti siitä veinin väitteestä että on helpompaa olla jääkiekkokannattaja kuin curlingkannattaja. Yritin perustella miksi en ole curlingkannattaja. Juuri nyt curlingkannattajaksi ryhtyvän on aika naurettava arvostella jonkun muun lajin kannattajia. Ai että pioneerityön tekemistä aloittaa silloin kun on juuri saavutettu Olympiamitali? Justiinsa juu. Glory hunter-väite oli provosoiva yleistys, pahoittelen termin käyttöä. Tottakai lajista saa kiinnostua.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Twite kirjoitti:
Tottakai lajista saa kiinnostua.
Ei saa. Me aletaan paukuttaa sun päätä katukivetykseen kohta.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Wille Mäkelässä on huippu-urheilijan ainesta. Juuri äsken hän oli Markku Uusipaavalniemen kanssa TV1 aamutv:n haastattelussa.
Haastattelija harhautui koko ajan henkiseen ja psyykkiseen valmennukseen. Mäkelä totesi suoraan tapaansa, että ennen mitään psyykkistä valmennusta on laitettava monia asioita kuntoon: hän on ollut kilpaurheilijana curlingissa 15 vuotta eli on täytynyt opetella lajin tekniset ja taktiset ominaisuudet perinpohjin, ennen psyykkistä valmennusta on laitettava ensin mm. lihashuolto kuntoon. Henkinen puoli tulee kuntoon, kun peli on saatu ensin kulkemaan. Joukkue hitsautuu yhteen kovan lajiharjoittelun kautta.
Markku Uusipaavalniemi kertoi, ettei mitään henkisen valmennuksen apua ole käytetty curling-menestykseen hyväksi. Nythän mm. olympiakomitea on höyrähtänyt tarjoamaan henkisen valmennuksen apua curling-joukkueelle. Uusipaavalniemi herrasmiehenä sanoi olevansa kiinnostunut tutustumaan tarjottavaan henkisen valmennuksen apuun, mutta mitenkään kovin innostunut ei hänkään näistä muotiasioista ole.
Minulle jäi sellainen kuva, että curling-miehet eivät Matti Nykäsen tapaan paljon psyykkistä valmennusta arvostaneet.

Wille Mäkelä kertoi lopettavansa curlingin pelaamisen nyt totaalisesti. Harrastamaan hän ei curlingia ala vaan haluaa nähdä 15 vuoden curling-sitoutumisen jälkeen muutakin elämässä.
 
Tuossa haastattelussa häiritsi koko ajan haastattelijan virallinen luonne. Tuntui, että kaverilla oli koko ajan pelko perseessä, ettei tee itsestään hölmöä tai tuo esille sitä, ettei ole päässyt sisään curling-buumiin. Hän ei oikein uskaltanut kysyä mitään varsinaisesti lajiin liittyvää, ainoat Suomen joukkueeseen liittyneet faktat tuli papereista luntaten heti haastattelun alkuun. Ja sitten tosiaan harhautuminen tälle henkisen valmennuksen puolelle, vaikka Wille ja Uusis tekivät mielestäni kantansa aiheeseen todella selväksi heti ensimäisessä kysymyksessä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Twite kirjoitti:
Koko purkauksenihan lähti siitä veinin väitteestä että on helpompaa olla jääkiekkokannattaja kuin curlingkannattaja. Yritin perustella miksi en ole curlingkannattaja. Juuri nyt curlingkannattajaksi ryhtyvän on aika naurettava arvostella jonkun muun lajin kannattajia. Ai että pioneerityön tekemistä aloittaa silloin kun on juuri saavutettu Olympiamitali? Justiinsa juu. Glory hunter-väite oli provosoiva yleistys, pahoittelen termin käyttöä. Tottakai lajista saa kiinnostua.

Tuli tässä välillä vaihdettua maata, ja siksi olen keskustelusta hieman myöhässä. Ei tämä ole mikään valinta tilaisuus tarkoitus olla, putkinäkö näyttää vain jatkuvan. Mikäli joku pärjää uinnissa tai painissa, en sen vuoksi jätä jääkiekon seuraamista pois kiinnostuksistani. Kiinnostunut kuitenkin olen, ja olympia mitali oli suhteellisen pienen lajin ja ajan suhteellisen nopea pioneerityön saavutus jolla vihdoin saatiin laji kunnolla näkyviin.

Mitä muuten tulee tuohon hikoiluun, niin voisi siinä yhdeltä sun toiselta rasvaa palaa kun hinkkaa harjalla jäätä aikansa, sitä voi mennä ihan ulos kokeilemaan.
Jollei tule hiki niin johan on kumma. "Totta kai lajista saa kiinnostua", he he millä helvetillä sen sitten joku voisi estää. Tuskinpa sellaista moderointi-tiimiä olemassa joka voisi yksityisen ihmisen tunne ja kiinnostuksen kohteita ilman vankilaa tai sairauksia rajoittaa.

Enkä ole väittänyt mikä on helpoin olla, tarkoitan vain yksinkertaisesti sitä että suuren ja tukevan lajin kannattaja suuressa ryhmässä on helpompi olla. Linjalla "eiks olekin paska laji" johon toinen perseen-nuolija vastaa "joo on se".

veini :)

ps. Edit. Luin moderaattoriketjun vasta jälkeen tämän tekstin, ei liity aiheeseen millään tavalla.
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Uusis ihan kohta 45 minuuttia ohjelmassa, jos jotain sattuu kiinnostamaan.
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei vittu, on se aika äijä rubikin kuution kanssa.

Kakkosella räpelsi kuution valmiiksi 1 min 20 sekunnissa, ja jutteli koko ajan juontajan kanssa.

"Siis siitä on niin kauan kun mä oon näitä viimeks miettinyt..."
 

scholl

Jäsen
Aika positiivinen juttu kokonaan curlingin osaltakin tuo 45min -ohjelman Uusis-juttu. Jatkoaikakin sai hieman julkisuutta, mutta itselläni päällimmäisenä nousi mieleen pari ajatusta:

- Miksei Uusis myisi oikeutta curling-hallin nimeen x vuodeksi jollekin firmalle? Siitä tulisi curling-hallille rahoitusta. Ei ole niin, että pitää olla Hartwall-areenan kokoinen, jotta nimen voi myydä. Itäväylän varressa on joku snadi badminton-halli, jonka nimi on urheilukauppaketjun mukaan
- Mainosmyynti hallille pitäisi saada käyntiin. Jopa Tahkon Span salibandy/koriskentän seinässä on mainoksia vaikka kuinka paljon. Esim. jokaisen radan voisi nimetä jonkun firman mukaan aina joka vuodelle erikseen
- Suunnitellut saunatilat/ravintola tuovat kyllä fyrkkaa. Hyvä paikka pitää firmatilaisuuksia tai kaveriporukalla illanviettoa

Uusis ei vaikuta markkinointimieheltä. He tarvitsisivat jonkun, joka nyt hyödyntää curling-suosion. Jos mulla on pehmozamboni, missä lukee Atlanta Thrashers niin Uusis voisi myydä pehmocurlingkiviä, pehmouusiksia etc. Nyt on taottava kun rauta on kuumaa.

jne. jne.
 

scholl

Jäsen
Boddington kirjoitti:
Ei vittu, on se aika äijä rubikin kuution kanssa.

Kakkosella räpelsi kuution valmiiksi 1 min 20 sekunnissa, ja jutteli koko ajan juontajan kanssa.

"Siis siitä on niin kauan kun mä oon näitä viimeks miettinyt..."

Itse en kakkosta tsiigannut, mutta se mitä 45minsassa kuution kanssa hääräsi, toi kyllä esille sen seikan, että Uusiksen sormet ovat suhteellisen paljon nopeammat kuin useimpien meistä.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
scholl kirjoitti:
Itse en kakkosta tsiigannut, mutta se mitä 45minsassa kuution kanssa hääräsi, toi kyllä esille sen seikan, että Uusiksen sormet ovat suhteellisen paljon nopeammat kuin useimpien meistä.

Kauankohan kestää, kun ensimmäinen väittää että filmiä oli nopeutettu :) ?

Ps. Kalatkin vedestä ja sitä rataa.......
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
scholl kirjoitti:
Jatkoaikakin sai hieman julkisuutta, mutta itselläni päällimmäisenä nousi mieleen pari ajatusta:
Mitäs Jatkoajasta?
 

-Mercury-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
sampio kirjoitti:
Mitäs Jatkoajasta?

No Uusis luki tätä palstaa. Missään ei toki puhuttu 'Jatkoajasta' eikä logo tai urli vilahtanut. Ainoastaan keskusteluun jo eksyneet tunnistivat missä Uusis seikkaili.
 

Liitteet

  • 45min.jpg
    45min.jpg
    57,5 KB · kertaa luettu: 794

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
scholl kirjoitti:
Uusis voisi myydä pehmocurlingkiviä, pehmouusiksia etc

Jos autossani olisi karvanopat, ne vaihtuisivat pehmouusikseen välittömästi kun sellainen ilmaantuu markkinoille.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
scholl kirjoitti:
Uusis ei vaikuta markkinointimieheltä. He tarvitsisivat jonkun, joka nyt hyödyntää curling-suosion. Nyt on taottava kun rauta on kuumaa.

Uusis on niin leppoisen oloinen, että vaikuttaa helposti höynäytettävältä. Luonnollisestikaan tuommoinen supermies ei sitä ole. Kyllähän tuommoisen hallin pystyyn laittaminen omalla riskillä kertoo aika paljon. Ei Uusikselta puutu mitään kykyjä, sen kai myönnät itsekin. Jos suunnitelmia ei vielä viikko sitten ollut, niin eiköhän niitä ole jo kehitteillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös