Meillä on ollut nyt puolitoista kautta TÄYSIN samat ongelmat. Mitään korjausliikkeitä ei olla saatu aikaiseksi. Vika on aina jossain muualla kuin penkin takana. Viimekaudella se oli, että paskat molarit ja pelaajia jotka ei sopinut pelitapaan. Tälläkaudella se on vissiin joukkueenrakennus, loukkaantumiset ja paskat molarit.
Varsinkin tuo
@Brooklyn teksti oli itselle ”mitävittua” kamaa. Siis Miettinen ei ole näyttänyt parastaan, mutta käytetään kahden vuoden optio ja jos ensikauden alussa kyykkää vielä niin kenkää. Mitä ihmettä. Maksetaan Miettiselle kaksi kautta liksaa turhasta?
Edit:
Soppari on siis mallia 2+2, olin itse käsityksessä että optio on yksivuotinen. Kaksivuotinen optio muuttaa asioita, ja ehdottomasti samaa mieltä lainatussa kirjoitetun kanssa.
Tässä tapauksessa sanoisin, että ehdottomasti tärkeää on selvittää mikä on TPS:n urheilullinen tavoite tuleville kausille ja mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla. Olisikin mielenkiintoista käydä keskustelua realistisista nimistä ja verrata niitä Tomaan.
Aina voi pelata "ulkomainen päävalmentaja"-kortin, mutta harvassa on ne liikut Suomeen olleet viime vuosina. Kotimaisista nimistä voisit vaikka itse laittaa mielestäsi kiinnostavimmat vaihtoehdot tänne niin pääsee keskustelussa eteenpäin.
Mitä tulee Tomaan, niin luonnollisesti tässä toivoo ja haluaa että TPS löytyy korkeammalta sarjataulukossa. Kuten sanoin, yksittäiset ottelut voivat käsitystä hetkellisesti värittää paljonkin. Itse olin aivan helvetin kyllästynyt Seuraan, Miettiseen ja pelaajistoon viime lauantaina klo 21. Ihan potkukamaa oli kaikki omasta mielestäni tuolloin.
Jos nyt kuitenkin tiputetaan sykkeitä ja edes yritetään olla vähän objektiivisia niin TPS:n pelaamista on leimannut sellaiset teemat kriittisemmin, joissa päävalmentaja ja hänen peluuttamansa jääkiekko ei ole suurin merkittävin tekijä. Olkoonkin että TPS:n pelityyli sisältää riskejä ja on rohkeaa toisin kuin esim. Ahokkaalla niin maalinestopeli odottamaan nähden on ollut ruokottoman huonoa. Siis aivan karmaisevaa tasoa. Jokainen voi miettiä montako helppoa on Wernerille mennyt ja paljonko se on pisteitä maksanut mutta heittäisin että ainakin pari-kolme voittoa on kustu AW:hen. Avopaikkoja ei tilastojen perusteella vastustajille olla annettu erottavasti liikaa. Täällä palstalla toki moni kokee niin, mutta se ei pidä paikkaansa isossa kuvassa.
Lisäksi loukkaantumistilanne on ollut karmaiseva ja resursseja ei ole häärätä pelaajamarkkinoilla Tapparan, Kärppien ja IFK:n tapaan. TPS pystynee vielä nousemaan Tomaan ja joukkueeseen kohdistuvien ennakointien ja odotusten osalta järkevähkölle sijoitukselle tällä kaudella ilman utopistisia putkia suuntaan tai toiseen, olettaen että pelaajat paranevat vammoistaan ja loukkaantuvat edes himpun verran harvemmin, ja edellyttäen veskariosasto edes saa silmänsä kiinni jatkossa vähän tehokkaammin. Pitää siitä tai ei, varianssi kohtelee pitkässä juoksussa kaikkia tasapuolisemmin kuin lyhyellä tähtäimellä, tulosodottamat ja tosielämän tapahtumat korjaantuvat likemmäksi toisiaan pitkässä juoksussa todennäköisemmin kuin eivät, ja TPS:n sijoitus tullee kohtentumaan pari-kolme-neljä pykälää. Tällöin ollaan on par sen kanssa mitä oli realistista odottaa. Täysin eri keskustelu sitten on tuntuuko se kauhean hyvältä tällaisena entisen suurseuran fanaattisena kannattajan että ne odotukset laskee tälle kuvatulle, realistiselle tasolle.
Ja kuten kirjoitin, ensi kauden pelaajisto ja joukkueen rakentamisen resurssit sanelee myös paljon - Tomaa ei lähtökohtaisesti kannata kiinnittää kaitsemaan sarjapaikastaan taistelevaa "a-junnujengiä" (jos talous sanelee odotettua enemmän), ja toisaalta taas noviisivalmentajaa ei kannata hankkia tavoittelemaan puolivälieräpaikkaa.
Enkä sitten ole puolueeton toteamaan kumman kirjoitushistoriasta löytyy enemmän mitä_vittua_kamaa, mutta suosittelen tsekkaamaan omasi lävitse sekä opetella luetunymmärtämistä (toim.huom: ei koske tämänkertaista lainattua) mahdollisimman pian niin ehkä kynnys läväyttää enteriä lainatunkaltaisen tukehtumisen jälkeen hivenen nousee jatkossa.
Meillä on nyt Miettisen kanssa joku 90 peliä kiekkoa takana, joista varmaan 80 peliä on ollut enemmän tai vähemmän heikkoa. Mutta se Tappara-sarja (mikä muuten hävittiin) oli niin hienoa!
Verrokkina Ahokas hinasi ensimmäisellä kaudellaan tuntemattomilla pelaajilla meidät hopealle ihan hirveistä lähtökohdista (Raipe pääsi finaaleihin kautta aikaisemmin myös ”välijoukkueella”). Jussille kyllä syötettiin paskasankoa seuraavasta kaudesta, mutta ei Tommille vaikka Miettisen meriitit kalpenevat valovuoden Ahokkaalle. En ymmärrä.
Kyllä minä tästä olen samaa mieltä pitkälti. Ahokkaan kohdalla se kierre oli potkujen antamisen hetkellä merkittävä monesta syystä, ja mies itse oli aika tulehtuneissa väleissä seurajohdon kanssa. Seurajohto toimi amatöörimäisesti hänen kohdallaan mikäli peluutukseen yms. puututtiin huhutuin metodein, mutta toisaalta olen ymmärtänyt ettei Jussi itse täysin totuudenmukaisella tavalla tuota suhdettaan Uramaan ja kumppaneihin ole mediaan purkanut. Hän esim. itse oli signaloinut urheilujohdolle tarvetta saada apua työhönsä. Joka tapauksessa, oli syy kummassa tahansa tai vaikka molemmissa osapuolissa, niin perseestä koko kuvio, mutta selkeää oli että luottamus oli menetetty.
Ahokas sai kannattajilta myös paljon paskaa, koska pelaaminen oli niin aneemista ja tässä valossa Miettisen ajattelu jääkiekosta on tyystin erilainen. Tuloksellisesti Tomalla on petrattavaa, totta helvetissä on, eikä ymmärtääkseni kukaan muuta ole väittänytkään. Mutta kyllähän TPS:n pelitapa jossa pyritään hallitsemaan pelitapahtumia aika idealistisestikin on vetoavampi vrt. Ahokkaan kiekko jossa hyökkäämisen suhteen pelikirjan sivut olivat sangen merkittävästi ohuemmat.
Itselle Ahokkaan kanssa jatkaminen pelkästään tulosnäkökulmasta, kuten myös Raipen kanssa sama homma aikaisemmin, olisi kelvannut ihan ok. Jussin kiekkoa ei esteettisestä näkökulmasta kuitenkaan ole järin suuri ikävä, mutta hyväksyn toki nyt ja jatkossa myös hitaamman, aloitteettomamman jääkiekon jos se tuo Turkuhallissa enemmän voittoja kuin tappioita. Raipen TPS oli raikas, ja SaiPa tällä hetkellä osoittaa ettei kyse ole mistään satunnaisesta munkki-ilmiöstä.