Tomi Lämsä – Lukon päävalmentaja 2023–2025

  • 200 306
  • 1 474

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Hakulinen jäi kokonaan korvaamatta. Westerholmit korvaavat 1 vs. Sompin ja Kestnerin, Jandric korvaa Karjalaisen enemmän kuin hyvin. Stenqvist on niin hyvä korvaaja Tompalle kuin vain voi saada. Zagidulinin korvaajasta ainakin runkosarjan osalta ei viitsi edes alkaa.

Ongelma on että hyökkäyssuuntaan ei saada tälläkään kaudella tarpeeksi aikaan ja maalivahdit päästävät keskimäärin 2,5 maalia per ottelu kun Zagin kanssa mentiin reilusti alle kahden ja suuren osan kautta n. 1,5 maalia per peli. Zagin/Rubinin/Lehtisen tasoisella maalivahtityöskentelyllä Lukko olisi neljän joukossa nytkin ja tuohon päävalmentaja ei kauhean paljoa voi vaikuttaa.
Paitsi luomalla hyvän torjuntatyöskentelyn edellytykset. Vaikka Ässät ei olekaan mikään huippujoukkue, niin pelaaminen tehdään Rubinille kuitenkin tietyllä tapaa miellyttäväksi.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Hakulinen jäi kokonaan korvaamatta. Westerholmit korvaavat 1 vs. Sompin ja Kestnerin, Jandric korvaa Karjalaisen enemmän kuin hyvin. Stenqvist on niin hyvä korvaaja Tompalle kuin vain voi saada. Zagidulinin korvaajasta ainakin runkosarjan osalta ei viitsi edes alkaa.
Edelleenkin kokonaisuudessaan minusta jäätiin tappiolle.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Edelleenkin kokonaisuudessaan minusta jäätiin tappiolle.
Jäätiin tietysti, Hakulisen ja Zagin takia. Repo nyt tietysti on tuota Uman tonttia hoitanut, mutta sitten nämä Tieksolat ja Burket eivät täytä kyllä muuta kuin paikat kokoonpanossa pääsääntöisesti ja siihen päälle kun vielä otetaan että Mattilalta, Ikoselta ja Nymanilta on saatu hyökkäyspäähän n. 30 pinnaa vähemmän kuin viime kaudella, niin ei tässä kyllä voitolla olla millään tavalla vs. viime kausi.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paitsi luomalla hyvän torjuntatyöskentelyn edellytykset. Vaikka Ässät ei olekaan mikään huippujoukkue, niin pelaaminen tehdään Rubinille kuitenkin tietyllä tapaa miellyttäväksi.
Joo, puolustaa Ässät ihan ok, mutta ei merkittävästi Lukkoa paremmin. Ihan samalla tavalla sielläkin niitä "viisikon" virheitä tulee, mutta Rubin hoitaa noista yleensä 3/4 tai jopa enemmän. Lukon kassareilla tuo luku on ollut tyyliin fifty-sixty. Esim. Lauantaina Lebellä ei ollut ekassa maalissa hajuakaan mitä tulee tapahtumaan, vaikka syöttö maalin viereen haisi kauas ja toinen SaiPan maali oli sit taas sellainen hupsista keikkaa, vaikka taisi pienen osuman pakista ottaa. Lebelle nuo menevät yleensä kaikki, Rubin saa usein jotain väliin.
 

Sinkilä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, ManU, Pesäkarhut, SoJy, Valepa, Narukerä
Paitsi luomalla hyvän torjuntatyöskentelyn edellytykset. Vaikka Ässät ei olekaan mikään huippujoukkue, niin pelaaminen tehdään Rubinille kuitenkin tietyllä tapaa miellyttäväksi.
Rubin on torjunut maaliodottamaa +23 verran, joka on selkeästi sarjan kovin lukema, joten kyllähän tuosta Ässien hyvästä puolustamisesta ylivertainen siivu menee Rubinin piikkiin.
 

Karajan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tästä olen erimieltä, mestaruudesta jos pelataan ei nelonenkaan voi olla mikään miinuksilla oleva 0-0 ketju, ei vaan voi. Monesti se ero mestarin ja muiden joukkueiden välissä on juurikin tuo nelosketju. Tuoreessa muistissa on mm. Toni Koivisto ja ratkaiseva finaali Turussa.
Nelosessa pitäisi olla erityisosaamista siinä missä ykkösessäkin. Esim aikanaan Riska pelasi alivoimat Sipiläisen kanssa ja teki kaikkea muutakin oleellista ja kärkipelaajien energia säästyi tehoiluun. Tarttis varmaan jatkossa miettiä noita roolituksia paremmin.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nelosessa pitäisi olla erityisosaamista siinä missä ykkösessäkin. Esim aikanaan Riska pelasi alivoimat Sipiläisen kanssa ja teki kaikkea muutakin oleellista ja kärkipelaajien energia säästyi tehoiluun. Tarttis varmaan jatkossa miettiä noita roolituksia paremmin.
Eikös tuo muuten ole Kallen ajatusmaailmaa vastaan, eli nelonen ei ole pelkkä 0-0 ketju hänen ajatusmaailmassaan, vaikka Lukossa se sitä nyt juuri on ollutkin? Nelosesta sentään Ikonen ja Kainulainen pelaavat alivoimaa nykyisin.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Joo, puolustaa Ässät ihan ok, mutta ei merkittävästi Lukkoa paremmin. Ihan samalla tavalla sielläkin niitä "viisikon" virheitä tulee, mutta Rubin hoitaa noista yleensä 3/4 tai jopa enemmän. Lukon kassareilla tuo luku on ollut tyyliin fifty-sixty. Esim. Lauantaina Lebellä ei ollut ekassa maalissa hajuakaan mitä tulee tapahtumaan, vaikka syöttö maalin viereen haisi kauas ja toinen SaiPan maali oli sit taas sellainen hupsista keikkaa, vaikka taisi pienen osuman pakista ottaa. Lebelle nuo menevät yleensä kaikki, Rubin saa usein jotain väliin.

Rubin on torjunut maaliodottamaa +23 verran, joka on selkeästi sarjan kovin lukema, joten kyllähän tuosta Ässien hyvästä puolustamisesta ylivertainen siivu menee Rubinin piikkiin.
Ilman muuta Rubin on aivan Liigan parhaita, ellei paras maalivahti. Ei siitä ole kyse, kommentoin vaan sitä että kyllä päävalmentaja pystyy välillisesti myös maalivahdin torjuntatyöskentelyyn vaikuttamaan. Puhdas maaliodottama on mahdollisesti hieman valheellinen tilasto tässä valmennuksellisessa suhteessa, kun se laskee vain kertymän kaikista laukauksista. Kertoo toki maalivahdin tasosta melko hyvin.
Esimerkiksi yksittäisen laukauksen keskimääräinen maaliodottama ja toisaalta tilastoilla vaikeasti mitattava maalineduspelaaminen ja sen seuraukset ovat myös isoja tekijöitä.

Mistä muuten katselette näitä Liigan edistyneitä?
 

Karajan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös tuo muuten ole Kallen ajatusmaailmaa vastaan, eli nelonen ei ole pelkkä 0-0 ketju hänen ajatusmaailmassaan, vaikka Lukossa se sitä nyt juuri on ollutkin? Nelosesta sentään Ikonen ja Kainulainen pelaavat alivoimaa nykyisin.
Ja kun olisikin ollut edes 0-0, tuntuu että läpi kauden eniten kusessa omassa päässä. Kyllä nelosen sentterin tarttis olla takuuvarma aloittaja mutta nyt meidän paras on ykkösen laituri. Ja Lukosta puuttuu se vittumaisen roolin pelaaja, Hakulinen sellainen oli mutta korvaavaa pelaajaa ei hankittu. Hämäläinen olisi mutta ei pääse pelaamaan. Vastustajien bloodit ja komarovit jyrää meidän tieksolat ja nymanit suohon.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
MInulle pisti Saipa pelissä silmään että 2-2 tilanteessa viimeiset 10 minuuttia käytännössä aina vetäydyttiin trappiin kun Saipalla oli kiekon hallinta. Eli suojeltiin tasapeliä. Minä olettaisin että tuo on sellaista aikaa kun pitää olla kaikkein aktiivisin karvauksen ja paineen antamisen osalta. Tai sitten vain oli bensa loppu mikä on todellla huono merkki jatkoa ajatellen.
 

Dani55

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
MInulle pisti Saipa pelissä silmään että 2-2 tilanteessa viimeiset 10 minuuttia käytännössä aina vetäydyttiin trappiin kun Saipalla oli kiekon hallinta. Eli suojeltiin tasapeliä. Minä olettaisin että tuo on sellaista aikaa kun pitää olla kaikkein aktiivisin karvauksen ja paineen antamisen osalta. Tai sitten vain oli bensa loppu mikä on todellla huono merkki jatkoa ajatellen.
Kaikki eivät ole tainneet kuunnella Lämsän jaksoa Äijiensuo podista. Jossain muussa ketjussa oli myös keskustelua tästä trapista.
Asiaa kysyttiin Tomilta ja tietty pelaaja tekee päätöksen että mennäänkö päälle vai peruutellaanko. Toki tässä taustalla on varmasti Tomin toimintamalli millon mitenkäkin puolustetaan.

Eikös se jotenkin näin mennyt @1936 ?
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaikki eivät ole tainneet kuunnella Lämsän jaksoa Äijiensuo podista. Jossain muussa ketjussa oli myös keskustelua tästä trapista.
Asiaa kysyttiin Tomilta ja tietty pelaaja tekee päätöksen että mennäänkö päälle vai peruutellaanko. Toki tässä taustalla on varmasti Tomin toimintamalli millon mitenkäkin puolustetaan.

Eikös se jotenkin näin mennyt @1936 ?
Ykkösen päätös joo, mutta valmentaja voisi penkillä tsempata näissä tietyissä kohdissa joukkuetta olemaan aktiivinen, tai ottaa aikalisän ja kertoa että nyt ei trappi tule kysymykseen. Ja en mä sano ettei Lämsä penkillä ääntä pitäisi, mutta kyllä esim. Virran huuto kuului kentälle jos jotain asiaa oli siellä oleville pelaajille.
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
MInulle pisti Saipa pelissä silmään että 2-2 tilanteessa viimeiset 10 minuuttia käytännössä aina vetäydyttiin trappiin kun Saipalla oli kiekon hallinta. Eli suojeltiin tasapeliä. Minä olettaisin että tuo on sellaista aikaa kun pitää olla kaikkein aktiivisin karvauksen ja paineen antamisen osalta. Tai sitten vain oli bensa loppu mikä on todellla huono merkki jatkoa ajatellen.

Lämsä tiivisti tuossa peluutusta ja Ikonen nostettiin Mattilan ketjuun. Onhan se selvä signaali valmennukselta, ettei riskejä ainakaan oteta. Jos voittomaalia haettaisiin rohkeasti, ei Ikosen kaltaisen pelaajan pitäisi jäällä olla.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kaikki eivät ole tainneet kuunnella Lämsän jaksoa Äijiensuo podista. Jossain muussa ketjussa oli myös keskustelua tästä trapista.
Asiaa kysyttiin Tomilta ja tietty pelaaja tekee päätöksen että mennäänkö päälle vai peruutellaanko. Toki tässä taustalla on varmasti Tomin toimintamalli millon mitenkäkin puolustetaan.

Eikös se jotenkin näin mennyt @1936 ?

Jotenkin näin. Träppiin meneminen ei ole tahtotila ja se johtuu yleensä siitä, että hyökkäyspelaaminen on jäänyt vajaaksi.

"Ykkönen" tekee päätöksen, että nyt parempi ryhmittäytyä rauhassa ottamaan hyökkäystä vastaan ja muut pelaajat kunnioittavat tätä päätöstä eikä lähdetä alivoimaisena karvaamaan, jolloin se on helppo pelata auki.

Miksi hyökkäyspelaaminen sitten jää vajaaksi, niin taidettiin puhua väsymyksestä, pelikuormasta, oikeiden koostumusten löytämisestä, itseluottamuksesta jne
 
Suosikkijoukkue
Lugu
Miksi hyökkäyspelaaminen sitten jää vajaaksi, niin taidettiin puhua väsymyksestä, pelikuormasta, oikeiden koostumusten löytämisestä, itseluottamuksesta jne
Helposti hyökkääminen jää vajaaksi jos pelin virtaus pakottaa puolustamaan omalla alueella. Siksi se kiekolla vaihtaminen olisikin äärimmäisen tärkeää, että pääsisi hyökkäämään kiekolla tuoreena.

Nyt noissa peleissä kun on tukkaan tullut, ollaan luistettu noissa asioissa ja hyökätty täten alivoimaisena ja väsyneenä. Kun kaikki tekevät sovittuja asioita, esim. Jukurit -peli, on lopputulos sen mukainen.

Täten en ole niin huolissani pelillistä asioista. Enemmän tuo pääkopan tuoma ylimielisyys aiheuttaa kysymyksiä mistä johtuu ja miten sitä ei koko runkosarjan aikana saada kokoon.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli mieleen, kun täällä on nostettu, että mitä Lämsä tekee pelien aikana, niin muistatteko mitä hän teki Jokerit-Lukko sarjassa? No ei mitään. 3,5 Miljoonan Jokerit ei saanut miesmerkattua mitenkään Azevedoa.

Tää äijä ei saa edes junnupitoista kerhoa vastaan ylivoimaa toimimaan. Ketä vastaan se sitten toimii?
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Tuli mieleen, kun täällä on nostettu, että mitä Lämsä tekee pelien aikana, niin muistatteko mitä hän teki Jokerit-Lukko sarjassa? No ei mitään. 3,5 Miljoonan Jokerit ei saanut miesmerkattua mitenkään Azevedoa.

Tää äijä ei saa edes junnupitoista kerhoa vastaan ylivoimaa toimimaan. Ketä vastaan se sitten toimii?
Alkaa kyllä sullakin mennä kierrokset aika kovalle, kun pitää kaivaa vittu kymmenen vuoden takainen pleijarisarja todisteena Lämsän paskuudesta :D viimeksi oli ettei ole haastatteluissa yhtä "voittajan" oloinen kuin Olli Jokinen. Hitto, jos Lukko voittaa viikonlopun pelit, niin mitäköhän silloin? Lämsän yläasteen päättötodistuksen keskiarvo tai jotain vastaavaa?
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alkaa kyllä sullakin mennä kierrokset aika kovalle, kun pitää kaivaa vittu kymmenen vuoden takainen pleijarisarja todisteena Lämsän paskuudesta :D viimeksi oli ettei ole haastatteluissa yhtä "voittajan" oloinen kuin Olli Jokinen. Hitto, jos Lukko voittaa viikonlopun pelit, niin mitäköhän silloin? Lämsän yläasteen päättötodistuksen keskiarvo tai jotain vastaavaa?

Oon aika paljon luetellut asioita ja sää poimit mieleises. Kerro sä miks Lämsä on hyvä valmentaja sitten, kun kerran niin noheva olet.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Oon aika paljon luetellut asioita ja sää poimit mieleises. Kerro sä miks Lämsä on hyvä valmentaja sitten, kun kerran niin noheva olet.
Kyllä mä olen sun analyyttisiinkin viesteihin vastannut, niin toki myös näihin urpoimpiin juttuihin. Lämsä on mulle edelleen aika lailla mysteeri, ja "patsas vai paskaa" -tuomiolle on aika kauden päätyttyä. Omiin amatöörin silmiini on pelissä on kuitenkin ollut parhaimmillaan rakenne huomattavasti enemmän kohdillaan kuin Veltsulla, eikä kahden viime kevään kaltaista sulamista ole tullut, joten tällä hetkellä katsoisin Lämsän kuitenkin olevan upgrade Veltsuun nähden. Myös kommunikointi- ja ihmisjohtamistaitojensa osalta.

No, toki on täysin mahdollista että keväällä 2025 ollaan sääleistäkin ulkona ja Tomin palkkaus näyttäytyy lähivuosien suurimpana virheenä, ja sitten minä olen ollut väärässä. Ei siinä mitään. Sulla kuitenkin alkoi tuo Lämsän manaaminen ennen kuin peliäkään oli pelattu, ja omasta mielestäni on vähän huvittavaa kun suunnilleen joka pelin jälkeen sitä tulee tuloksesta riippumatta - Lukko voittaa Lämsästä huolimatta ja häviää Lämsän takia. Kommenttini koski lähinnä tuota havaintoa, ei niinkään Lämsän todellista tasoa valmentajana.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä mä olen sun analyyttisiinkin viesteihin vastannut, niin toki myös näihin urpoimpiin juttuihin. Lämsä on mulle edelleen aika lailla mysteeri, ja "patsas vai paskaa" -tuomiolle on aika kauden päätyttyä. Omiin amatöörin silmiini on pelissä on kuitenkin ollut parhaimmillaan rakenne huomattavasti enemmän kohdillaan kuin Veltsulla, eikä kahden viime kevään kaltaista sulamista ole tullut, joten tällä hetkellä katsoisin Lämsän kuitenkin olevan upgrade Veltsuun nähden. Myös kommunikointi- ja ihmisjohtamistaitojensa osalta.

No, toki on täysin mahdollista että keväällä 2025 ollaan sääleistäkin ulkona ja Tomin palkkaus näyttäytyy lähivuosien suurimpana virheenä, ja sitten minä olen ollut väärässä. Ei siinä mitään. Sulla kuitenkin alkoi tuo Lämsän manaaminen ennen kuin peliäkään oli pelattu, ja omasta mielestäni on vähän huvittavaa kun suunnilleen joka pelin jälkeen sitä tulee tuloksesta riippumatta - Lukko voittaa Lämsästä huolimatta ja häviää Lämsän takia. Kommenttini koski lähinnä tuota havaintoa, ei niinkään Lämsän todellista tasoa valmentajana.

Kahden viime kevään sulamiseen? Edelliskausi oli sulaminen, koska?

Seuraan muutakin kuin pisteitä, voittoja tai tappioita. Olen tällä kaudella myös kehunut peliä, vaikka olisi hävitty. Esimerkiksi CHL:n tippumisen jälkeen. Eli saatan kehua tai haukkua voitosta tai tappiosta huolimatta.

Suhtautuminen Lämsään oli ennen kautta negatiivinen ja syyt siihen olen myös kertonut monesti. Se on hänen työnsä anti koko uralta, mikä ei ole kovin mairittelevaa.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Kahden viime kevään sulamiseen? Edelliskausi oli sulaminen, koska?

No mitä hemmettiä, miten muuten viime kevätkautta voi kuvailla kuin sulamiseksi? Lukko on muuten nyt jo napsinut keväältä enemmän pisteitä kuin viime kaudella, oli jo ennen tätä ottelua. Vai onko tässä nyt joku sarkasmin taso joka menee multa ohi?

Seuraan muutakin kuin pisteitä, voittoja tai tappioita. Olen tällä kaudella myös kehunut peliä, vaikka olisi hävitty. Esimerkiksi CHL:n tippumisen jälkeen. Eli saatan kehua tai haukkua voitosta tai tappiosta huolimatta.

Suhtautuminen Lämsään oli ennen kautta negatiivinen ja syyt siihen olen myös kertonut monesti. Se on hänen työnsä anti koko uralta, mikä ei ole kovin mairittelevaa.

Kuten sanottua, tiedän että olet kirjoittanut kosolti analyyttisia viestejä joita on itsekin tullut peukuteltua useasti. Tarkoitus ei ole dumata sua kirjoittajana, vaan tarttua tähän yksittäiseen tapaan.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No mitä hemmettiä, miten muuten viime kevätkautta voi kuvailla kuin sulamiseksi? Lukko on muuten nyt jo napsinut keväältä enemmän pisteitä kuin viime kaudella, oli jo ennen tätä ottelua. Vai onko tässä nyt joku sarkasmin taso joka menee multa ohi?

Sulta meni ohi, että kyseenalaistin Veltsun ekan kauden, että miksi se oli sulaminen. En puhunut viime kaudesta.
 

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreät Jääkärit
Sulta meni ohi, että kyseenalaistin Veltsun ekan kauden, että miksi se oli sulaminen. En puhunut viime kaudesta.
Ah, totta, luin nopeasti väärin. Pahoittelut. Se on kyllä totta, että Lukon huonon suoritustason keväällä '22 voi hyvin laittaa koronan runteleman kokoonpanon piikkiin. Viime kausi olikin sitten osoitus suoritustasosta terveellä rosterilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös