Taidat tätä nykyä olla ainoa joka puolustaa polakin tekemisiä. Sinänsä mielenkiintoista että puolustat häntä noin kovaa vaikka et ole edes vaasalainen.
Miten liittyy, mistä olen? Enkä puolustele ketään, katson asioita objektiivisesti, toisin kuten vaikkapa sinä, jotka tunnut hakemalla hakea aina jotain negatiivista. Sanoisinkin, että mielenkiintoista, että Sportia ja sen tekemistä noin haukut, vaikka olet Vaasasta. Vai, oletko?
Voitko väittää, ettei mm noiden mainitsemieni pelaajien ura ei olisi mennyt eteenpäin Valtosen alaisuudessa? Jokaisessa meissä on vikaa, myös Valtosessa. Hän on, kuten suhteellisen moni Sportin pelaajakin edelleen suhteellisen kokematon tässä huippusarjassa. Hän toki tekee ja toistaa virheitä vielä ja turhankin paljon, sitä en kiistä. En myöskään häntä niistä ala puolustamaankaan. Pitäisi jo olla ottanut enemmänkin oppia toistetuista virheistä.
Aika moni näkemäni Sportin peli on kaatunut pieniin marginaaleihin, joissa yksittäiset - kokemattomat pelaajat ovat tehneet harmillisen yksilövirheen ja kokeneemmat kollegat rankaisseet niistä, kuten ammattilaissarjassa pitääkin. On toki toisinkinpäin. Kertaakaan en ole kuitenkaan Valtosta nähnyt noiden onnistumisien tai epäonnistumisien aikana jäällä. Peruspaketti Sportilla on hyvässä kuosissa. Pienellä huolellisuudella ja monessa tilanteessa toisin pelaamalla (viittaan kokemukseen) pisteitä olisi todella paljon enemmän.
Lisään vielä, että en itsekään ole sitä mieltä, että Valtonen olisi ollut vielä kypsä päävalmentajaksi, jos sitä tulee edes olemaan. Mielestäni Sport teki tässä kohtalokkaan virheen, kun jatkoi liian pikaisesti ja pitkään hänen sopimustaan. Jälkiviisaus on kuitenkin vähän turhan helppo laji ainakin minulle. Valtoselle on mielestäni tilausta tietyillä ominaisuuksillaan teidänkin organisaatiossa, mutta joku kokenut päävalmentaja olisi mielestäni loistava hänen rinnalleen. Sellainen, joka voisi ottaa päävastuun mahdollisimman pikaisesti ja siten onnistuessaan tehdä jatkumoa, kun Valtosen sopimus päättyy. Tässä voisi olla teille sitä paitsi avain umpisolmutilanteeseen, joka Vaasassa tällä hetkellä vallitsee. Onko vaan riittävästi rahaa, onkin sitten eri asia.
Sen verran paljastan, että yksi kavereistani pelaa Sportissa ja siksi olen Sportia alannut seuraamaan ensitstäkin enemmän. Olen toki aina seurannut mielenkiinnolla, mutta enemmänkin juniortipuolta silmälläpitäen. Voin vakuuttaa, että ainakin pelaajia nykytilanne harmittaa aidosti ja todella paljon. Haluaisivat pelata ja antaa paljon enemmän katsojille ja tietysti itselleenkin. Mahdollisuudet tähän piti olla ja on toki ensi kaudella taas uudestaan. Nyt ne ovat tainneet vaan valitettavasti realistisesti katsottuna menneen.