Olen nyt jo satavarma, että Nybari kasaa ensi kaudeksi valmennuksen + joukkueen, joka tulee sijoittumaan tämän kauden HIFK:ta paremmin. Voisin lyödä vedon, että HIFK on keväällä -09 neljän parhaan joukossa lopputuloksissa, ketään halukkaita? Tämä on selviö, ei sitä tarvitse odottaa "vuosikausia". Mutta ymmärrän / ymmärsin HIFKin kunnian palauttamisella sitä, että joukkue vakiinnuttaa paikkansa ainakin neljän suuren joukossa. Vakiinnuttamiseenhan menee tietenkin muutama kausi, ei sitä muuten voitaisi vakiinnuttamiseksi kutsuakaan. Tätä tarkoitin sillä, että ei tässä vielä välttämättä ihan suoraan nousta huipulle jäädäksemme, vaikka ensi kaudella jopa kultaa tulisikin. Oman aikansa se ottaa, Kärpätkin taisi pelata pari laimeampaa kautta ensimmäisen kultansa jälkeen. Ferrarilla kesti muutaman vuoden vakiinnuttaa paikkansa taas huipulla. Näin se vain menee, ei ole oikoteitä. Sanoin aikaa sitten myös Bluesista, että joukkue voi hyvinkin voittaa vaikka kultaa nyt. Mutta vielä silläkin on vuosien työ edessä, jos meinaavat vakiinnuttaa paikkansa esimerkiksi HIFK:n edellä. HIFK:ta koskevat ikävä kyllä samat lainalaisuudet. Koska olemme olleet niin vitun pitkään syvällä.
Olen kuitenkin niin optimisti, että näen "uuden HIFKin" samanlaisena kuin Kärpät oli 2000-luvun alussa. Tulossa on seura, joka haluaa olla pysyvästi huipulla. Alussa on hieman kasvukipuja, mutta runkosarjasijat alle kuuden - niiden nyt ainakin uskon olevan jo ensi kaudesta alkaen historiaa. Viisi kautta tästä ja luulen HIFKin olleen jo parin kauden verran vakiovieras neljän lopullisessa joukossa. Ei mikään joukkue ole tullut näin pohjamudista suoraan pysymään huipulle. Narrit rämpi pari kautta sitten, mutta oli finaalissa kuitenkin sitä edeltävällä kaudella ja on ollut finaalissa sen jälkeenkin. Joten ei HIFK:ta voi verrata narreihin. Narrit ei noussut paskasijoilta vuodessa huipulle sillä taustalla, että paskasijoilla oltaisiin oltu 7 kautta putkeen...ennemminkin narrit dyykkasi normaalitasostaan ja korjasi asian. On näissä lähtökohdissa suuri ero meihin Penan möhellyksen jälkeen. Tämä on pakko nöyrästi myöntää ja rakentaa jotain pysyvää sen pohjalta. Ihan niinkuin Kärpät teki 2000-luvun alussa. Ja Ferrari 2000-luvun taitteessa. Sitä ennen Ferrari oli useamman kauden ihan vitsi.