Olipas kaksijakoinen lähetys. Ohjelmassa esitetyt huomiot toki edustivat enemmänkin itsestäänselvyyksiä kuin tutkivan journalismin helmiä. Itselläni särähti pahasti korvaan Hoffrenin vähättelevä sävy, jolla tämä puhui Elkinsistä. Samoin breaking news Salmelaisen tilanteesta esitettiin tavalla, jonka sisältöarvo on täysi nolla.
Toisaalta pakkohan se on positiivisimmankin IFK-fanin myönnettävä, että nuo mainitut ongelmat pitävät paikkansa. Se on positiivista, jos Nybondasin asemasta todella käydään keskusteluja. Ruuttu ei omaan korvaani toki kuulosta miltään ratkaisulta, mutta ehkä tuossa tilanteessas se ratkaisu sittenkin olisi enemmänkin ne Nybondasin potkut.
Aina vähän pelottaa, kun murrejätkät valtaavat studion. Silloin ei ikinä tiedä, mikä agenda siellä on. Aika vähän tuossa kuitenkaan nyt mitään HPK-propagandaa oli. Pääasiassa ihan asiallista keskustelua, mutta tiettyjen asioiden suhteen olisi voitu mennä syvemmälle.
Olen samaa mieltä siitä, että a) Nybondaksen pitää lähteä ja b) kaikki meni perseelleen Jalosen lähdön jälkeen. Itseasiassa tuota kohtaa b on käsitelty julkisuudessa hämmästyttävän vähän. Jalonen teki valtavan työn ja laittoi asioita hyvin laajasti kuntoon. Silti siitä ei tuntunut IFK:hon Pasi Nurmista lainatakseni tarttuvan mitään pusakkaan. Häkellyttävän nopea alasajo ja tilanne, jossa ollaan kuin Jokerit ennen Keklua, ei mitään käsitystä, mitä on tapahtunut ja mitä pitäisi tehdä.
Muutama lisähuomio tuosta keskustelusta:
1. Keskustelussa vähäteltiin tähtipelaajien roolia. Pisteitä olisi eri tavalla ja maaleja syntyisi ihan eri tavalla, mikäli tähtipelaajien rooleihin hankitut pelaajat olisivat onnistuneet. Turha mussuttaa siitä, että Fatasta olisi ehkä tullut jotain. Nyt ei tullut ja sillä sipuli ja jos mietitään isoja hankintoja Kuparinen, Salmelainen, Fata, Puustinen, Thiessen, Desantis jne. niin kyllä jokainen kai ajatteli, että tuollaiset nimet pystyvät niitä otteluita ratkaisemaan. Puustinen on ollut loistava, muut näistä ovat alisuorittaneet. Jos joukkue haluaa pärjätä, pitää johtavien pelaajien pelata hyvin. Heidän, joille maksetaan paljon.
2. Hyvä, että junioripuoli otettiin esille. Itse olin siinä käsityksessä, että se toimii hyvin. Muutama vuosi sittenhän IFK saavutti vielä hyvin juniorimitaleita ja Kollit pelasivat mestaruudesta. Tosin samaan hengenvetoon pitää sanoa, että jos junioreista ei tule pelaajia niin silloin on ihan oikein tuoda niitä 2-4 ketjun pelaajia maakunnista tai ulkomailta. Hári, Skloukal, Block ja Birch ovat siinä mielessä oikeanlaisia hankintoja samoin kuin vuosi sitten kotiutettu Partanen. Pitää verrata aina kuitenkin pelaajan palkkapussiin. Jos pelaa pähkinöillä niin roolin ei tarvitse olla keskeinen, vaan riittää, että on hyvä osa joukkuetta ja kehittyy jatkossa ehkä suurempaankin rooliin. Kaikki hankinnat eivät toki onnistu, mutta Hári esim. on ollut hyvä haku.
Christian Ruuttua toivoin tuohon utj-hommaan hänen kiekkouransa jälkeen, mutta epäonnistui sitten kyllä Bluesissa.
Loppuun toteaisin sen, että olisi mielenkiintoista nähdä Toni Söderholm 5-10 v päästä IFK:n urheilutoimenjohtajana. Sitä ennen rooliin kaivattaisiin vanhempi menestyjä, mentori tekemään sitä työtä vaikkapa sen 5 vuotta. Jos olisin Everi, ottaisin puhelimen käteen ja soittaisin Göran Stubbille ja pyytäisin häntä suosittelemaan kolmea nimeä tuohon hommaan. Scouteissakin voi olla jotain potentiaalisia nimiä tai sitten muiden joukkueiden organisaatioissa. Varmaa on vain se, ettei IFK heitä itse oikein osaa hankkia. Jos IFK alkaa itse jobia täyttämään niin siihen pöllähtää Tiki Tikkanen heittämään jotain aivan hervotonta läppää.