Heh, niin se taisi muuten olla. Kekäläinen oli tietenkin HIFK:n ensimmäinen urheilutoimenjohtaja vuodet 1996-99, en minäkään kyllä muista mikä hänen tittelinsä silloin oli, mutta eihän sillä ole mitään merkitystä.
Kyllä Kekäläisen titteli taisi juuri urheilutoimenjohtaja olla.
Ensi alkuun todettakoon, etten tunne Nybondasta henkilökohtaisesti ollenkaan. Mutta mitä nyt olen Kollien meininkiä vajaat 10 vuotta seurannut, niin mielikuva kundista on todella positiivinen. Voisin melkein väittää IFK:n olevan parhaiten hoidettu juniorijoukkue Suomessa. Ehkä menestys ei ole ollut niin hyvää, kuin olisi voinut odottaa, mutta siihen on osittain syynä liigajoukkue. Tällä meinaan sitä, että parina kautena Kollien loppukautta on sotkettu sillä, että sen avainpelaajia on kuormitettu sekä liigassa että ASM:ssä. Tällainen kausi oli mm. 00-01, kun runkosarjassa ylivoimainen Kollijengi hävisi lopulta Tapparalle finaaleissa, kun koko kauden loistaneet Viitaluoma, Vihko, Grunn jne. oli ajettu loppuun raskaassa Ilves-sarjassa aikaisemmin. Lopulta se mestaruuskin tuli kaudella 02-03 ylivoimaisen esityksen jälkeen. Ehkä Kuitusen jälkeen menestys on ollut vähän heikompaa, kuitenkin viime kaudellakin Kollit tiputti Jokerit tiukoissa puolivälierissä ja hävisivät tuleville mestareille, Pelicansille viidennessä välierämatsissa.
Kollien pelityyli on ollut todella yleisöystävällistä. Se on näkynyt myös yleisömäärissä, kun Kollien yleisömäärät ovat olleet pääsääntöisesti ASM:n suurimpia. Kollit pelaavat myös toista kautta omassa hallissaan, LG Areenassa, jollaista ei taida muilla A-junnujengeillä olla. Lisäksi Kollit ovat käyneet ainakin kaksi kertaa harjoitusturnauksissa rapakon takana ennen kauden alkua, joista on varmasti karttunut paljon hyviä kokemuksia nuorille pelaajille. Junnuorganisaatiosta on paistanut viime vuodet tekemisen meininki ja se on toteuttanut villejäkin ideoita, kuten tämä LG Areena. Asia, mitä liiga-IFK ei ole tehnyt sitten Kekäläisen. Ja eikös Kekäläinenkin saanut aikoinaan lähteä osittain siksi, että hänen IFK:n tulevaisuuden visiot olivat liian rajuja Frankille ja varsinkin Heinolle?
Henkilökohtainen kokemus Nybondaksesta on parin vuoden takaa. Laitoin hänelle sähköpostia, jossa ilmaisin huolestumiseni IFK:n silloisesta tilanteesta. Joukkueesta oli lähtenyt juuri monia omia kasvatteja (Hirschovits, Häppölä, Ramstedt, Enlund) eikä uutta valmentajaakaan oltu palkattu Sheddenin tilalle. En uskonut saavani vastausta emailiini, korkeintaan parin rivin mittaisen viestin. Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt, kun Nybondas soitti minulle pari tuntia tämän jälkeen. Kävimme rakentavan keskustelun IFK:n tulevasta kaudesta ja hänkin oli pahoillaan IFK:n menetyksistä, mutta ei tietenkään moittinut sanallakaan Matikaista näistä. Olin todella otettu tästä.
Minulla on myös vahva epäilys, että myös Nybondas seuraa ja jopa kirjoittaa tälle palstalle. Uskon, että tulemme käymään paljon rakentavampaa keskustelua seurajohdon kanssa tulevaisuudessa kuin mitä tähän mennessä on käyty.