Tom Cruise – huonojen elokuvien tähtitappi

  • 7 515
  • 62

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Yksi harvoista näyttelijöistä, joka saa nimellään minut katsomaan elokuvan. Ihan sama mitä puuhaa siviilissä.

Tähän vahva sama. Olen aina pitänyt tuosta kaverista. Olen myös siitä outo lintu, että tunnustan pitäväni leffasta Coctail. Johtunee siitä, että leffan ilmestyessä olin kiinnostunut "bilettämisestä" ja kaikesta pinnallisesta roskasta, joka tuohon silloin kuului. Hyviä leffoja, joiden mukana on kasvanut sieltä alusta saakka. On mielestäni myös mies, joka paneutuu vahvasti roolihahmoihinsa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Omasta mielestäni Tom Cruise on yksi aliarvostetuimmista näyttelijöistä.
Paskaa saa paljon niskaansa yksityiselämästään ja ihan aiheesta kyllä. Itse yritän kuitenkin jättää sen mielipiteissäni rauhaan, kun miehen elokuvia ja näyttelijäntaitoja arvioin.
Mitä on juttuja lukenut, niin on myös yksi mukavimmisista leffatähdistä kuvauspaikoilla ja ottaa kaikki huomioon. Tekee myös käytännössä kaikki stunttinsa itse, kuten Mission Impossible 4:ssä kiipeili Burj Khalifan ulkopuolella ja tulevassa jatko-osassa roikkuu lentokoneen kyljestä. Kyllä, roikkuu lentokoneen kyljestä joka on siis ilmassa ja vauhdissa. Aika hyvää omistautumista. Videoita näistä eri stunteista löytää Youtubesta hakemalla.

Toki onhan tuo pituussyndrooma välillä hauskan näköistä. Olikohan Jack Reacher leffana, jossa astui baariin täynnä ihmisiä ja oli paikan pisin ihminen. Toki tuon hahmon pitääkin olla "maskuliininen", mutta ehkäpä leffan tekijät päätti ottaa Cruisen kun tietävät, että sieltä on laadukasta näyttelijäntyötä tulossa.

Yksi ehdottomia suosikkejani. Kaikki leffat nähtynä Rock of Agesia lukuunottamatta, jota en kyllä katsokaan. Paskaa kuulemma.
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Näyttelijänä ei herätä inhoa tai ylistystä, mutta onhan tuolla hyviä pätkiä, mm. Cocktail, Colour Of Money, Rain Man, Veren Vangit, Mission Impossiblet jne.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noh noh, taas täällä leffakriitikot kokoontuu ja vielä sivussa arvostelee koko personan. Laittakaa seuraavaksi pystyyn ketju Stallonesta tai Arskasta, samaan kategoriaan nämä kaikki kasariviihteen starbat menee.

Hyvää kasariviihdettähän oli nämä Days Of Thunderit, Colour Of Moneyt ja Top Gunit. Katsoi ihan mielellään teininä, oli musaa, äksonii, naisii... balabuskat vai mitä ne kepit oli tuossa bilisleffassa, niistä puhutaan vieläkin, hyviä sivurooleja Duvallilta, Newmanilta.
Jos pitäisi parasta leffaa hakea niin se olisi mulle ehdottomasti joko Collaretal tai Eyes Wide Shut, syy löytyy linssin takaa ja Tomppa tekee huippuohjaajien kanssa loistoroolit. Kubrick ja Mann, omissa kategorioissaan kiistatonta huippua.

_
 
Noiden yllämainittujen (edit: Hanhi:n listan siis) lisäksi pidin suuresti elokuvasta Edge of Tomorrow, joka piti kyllä allekirjoittaneen hienosti otteessaan keskinkertaiseen loppuunsa asti. Ehkä kaikki "mikä oli parasta edge of tomorrowissa" -läpät olivat laskeneet ennakko-odotukseni tasolle "Poliisiopisto", mutta yhtä kaikki nautin siitä. Vaikka pidän itseäni kriittisenä katsojana ja huomattavasti useammin lähden elokuvateatterista pettyneenä kuin tyytyväisenä, minulle Tom Cruisen näyttelijäsuoritus on yleensä ollut tarpeeksi hyvä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Todella erikoinen aloitus. Jos katsoo vaikka miehen elokuvien arvostelumenestystä:
Tom Cruise - Rotten Tomatoes
niin väitän kyllä että tuo hyvien (yli 50%fresh) ja huonojen elokuvien suhde on poikkeuksellisen hyvä pitkä ura ja elokuvien moninaisuus huomioon ottaen. Ei toki ole tähän mitään faktaa tarjota. Mutta kuten edellä on todettu, kyllä minullekin Tomppa on jonkinlainen laadun tae.
Tietysti hän on myös sekopää, mutta mitä sitten.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta kuten edellä on todettu, kyllä minullekin Tomppa on jonkinlainen laadun tae.
Tietysti hän on myös sekopää, mutta mitä sitten.
Vahvasti samaa mieltä. Itselleni on tullut vuosien saatossa fiilis, että Tomppa osaa haistella itselleen hyvät leffat. Eikä ole koskaan tullut niissä leffoissa sellainen fiilis, että Tomppa olisi ollut sen leffan heikko lenkki. Se on tehnyt sen mikä kuuluu sen repertuaariin - yleisimmin toimintarooleja, ja tehnyt sen hyvin. Ja usein hyvän ohjaajan ohjauksessa se on jopa ylittänyt itsensä. Se on sitten makukysymys tykkääkö sen tyylistä / olemuksesta.

Lisäys: Ja mainittakoon vielä, ettei Tomppa kuuluu näyttelijänä omien suosikkieni joukkoon. Mutta arvostan kaverin ammattitaitoa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan kelpo näyttelijä se on. Tehnyt jokusen oikeasti intensiivisen roolisuorituksen ja muutoin käsikirjoituksellisesti ja toteutukseltaan päteviä leffoja, joissa on ideaa. Siviilielämän puolelta miehestä voi olla montaa mieltä, mutta jos ihan puhtaasti elokuvanäyttelijänä mietitään, niin ei nyt suurempaa pahaa sanottavaa. Toki siellä on mahtunut paskaa, mutta niin on monella muullakin arvostetulla näyttelijällä. Cruise on kuitenkin oikeastaan pysynyt pinnalla koko uransa ajan, koska on osannut valita fiksusti aika erilaisiakin elokuvia. Ei ole tarvinnut lähteä ottamaan vauhtia uralleen jostain ihan b-luokan jutuista. Monelle staralle on käynyt myös niin. Ei oikeastaan tule nykynäyttelijöistä mieleen kuin Brad Pitt jolla on samanlainen putki, eli jatkuvasti ollut silleen "in." Väitän, ettei ole helppo homma pysytellä mukana, kun uusia nousevia staroja ilmaantuu.

Cruise on myös viime vuosina ollut muutamassa todella mainiossa sci-fi pätkässä. Oblivion ja Edge of Tomorrow. Jotenkin Tomppa sopii juuri sci-fi tyyppisiin juttuihin mukaan. Sopivan uskottava, käy toimintasankarista, mutta ei ole kuitenkaan mikään yleinen lihaskimppu. Ehkä se on se scientologia joka tekee miehestä niin sci-fin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täh, kuka kehtaa haukkua Tomppaa? Elämäni rakkaus. T: Leelia 15v.

Risky Business Dance Scene - YouTube

Enkä usko että olen ainoa kundi joka halusi olla kuin Tomppa noihin aikoihin. Me ei katsottu Tomppaa sillä silmällä, mutta myönnän että otettiin Tompasta mallia ja yritettiin tehdä samoin, olen varmasti laulanut johonkin luudan varteen useastikin ja jopa Coctailin jälkeen oli pakko heitellä pulloja, se vasta oli tosi cool, sillä tavalla sai naisia(ainakin leffassa). Yllä mainitut balabushkat heilui biljarisaleilla kun siellä teininä käytiin jne... Tompan leffoilla ollut itse asiassa hyvinkin suuri vaikutus mun 80-lukuun kun etsin itseäni ja yritin olla katu-uskottava.

Tässä vielä vähän muuvseja bililispöydän ääreltä ja mallia balabuskien heiluttelusta.
The Color Of Money. - YouTube

Tässä vielä Coctailista klippi missä mun 80-luvun ihastus ja kesätyttöjen mestariluokkaa Elisabeth Shue
Cocktail soundtrack - Dont Worry Be Happy - YouTube


t. Jupe noin 10 - 15 v

ps. Ymmärrän että nämä Tompan kasarileffat ei tipu jos niitä ei ole nähnyt 80-luvulla tai heti sen jälkeen, niissä vahva ajan leima ja sen hetken samaistumispinnat. Elokuvallisia mestariteoksia ne ei ole lähelläkään, eikä ole edes tarkoitettu olevankaan. Mulle nämä olivat niitä hyviä "teinileffoja", missä oli musaa, äksöniä, naisia, vähän romanssia jne.

_
 
Viimeksi muokattu:

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä minua ihmetytti tämä ketju ja pari ekaa viestiä, mutta onneksi täällä on sen verran normaaleitakin ihmisiä että keskustelu on kääntynyt Tompan haukkumisesta miehen kehumiseksi. Siviilissä mies on toki täysi sekopää, mutta ei se ole näyttelijän suorituksista pois. Kuten alwahla tuolla mainitsi, on minullekin Tom Cruise yksi harvoista niistä nimistä jotka saavat jonkun leffan katsomaan. Rooli ku rooli, Tomppa heittäytyy siihen täysillä - toki tasapainoilee siinä sitten ylinäyttelemisen rajalla, ja välillä lipsuu siitä ylikin - mutta en minä muista yhtään leffaa nähneeni minkä jälkeen oisin huomannut ajatelleeni että olipas se Cruise paska tossa. Päinvastoin, useimmiten huomaan hyväksyvästi nyökkäileväni että kyllä, siinä se Tomppa taas näyttää näyttelytaitojaan, on se aikamoinen veijari.

Collateral tais olla se leffa missä Tom on harmaantunut palkkatappaja, joka Jamie Foxxin kyyditsemän taksin takapenkillä istuu? Nuo kasarileffaklassikot jos jättää pois, niin tuo, ja Viimeinen Samurai, on omat suosikkini Tompan leffasuorituksista. Jerry Maguiressa oli kanssa todella kova, mutta siinä välillä mun mielestä lipsuu ylinäyttelyyn. Samurai-leffan hyvyyskupissa painaa omassa vaa'assani se, että mulla oli noihin aikoihin samanlainen reuhkatukka, ja sain monesta paikasta ton leffan pinnallaolon aikana kuulla että näytän naamastani ihan Cruiselta. Kesätyöpaikkaan mulle tuotiin sen leffan julistekin ja sanottiin että miks et sä oo kertonu että sä oot näyttelijä. Kai tota Tomppaa nyt enemmistö kuitenkin ihan komeana kaverina pitää, ni se nous hattuun ja tuli hyvä fiilis ku aattelin että mäkin oon sit saatana komea. Istukoita en kyllä syö.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Onhan se Cruisen Tomppa ihan hyvä poika näyttelemään. Ei ikinä ole ollut mikään suosikkini, en tosin osaa sanoa miksi. Nolla paskaa leffaa häneltä nähtynä, vaikka ennakko-odotukset ovat olleet jotain muuta. Miksi tykkään enemmän Jim Carreysta, jolta olen nähnyt 2-3 oikeasti laadukasta elävää kuvaa, loput paskaa?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minusta Tom Cruise oli Collateralissa oikein hyvä synkässä roolissa. Hyvä suoritus kiiltokuvapojalta. Myös Viimeisestä Samuraista tykkäsin kovasti. Ei huano.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Samaa mieltä edellisten kanssa, Viimeinen Samurai oli mielestäni kanssa todella hyvä elokuva. Oikeastaan tämän vuosituhannen parhaita jos lasketaan kaikennäköiset taistelu/sotaleffat- kategoriasta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Sademies on yksi suosikkileffoistani ja siinä Tomppa oli roolissaan oikein hyvä, toki jäi Dustin Hoffmanin varjoon. Ei mua toi Cruisen lyhyys oo yhtään missään leffassa haitannut ja ihan hyvin herra on näkemissäni leffoissa näytellyt. Herran yksityiselämä mua ei kiinnosta pätkääkään.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Ketjun otiskossahan tavallaan tuodaan esiin elokuvien huonous eikä niinkään näyttelijäsuoritusten vajavaisuus. No pilkun viilaaminen sikseen, eihän Tom Cruisesta nyt huonoa näyttelijää saa millään. Kyllä hän hyvin työnsä tekee. Elokuvina nämä viimeisimmät scifi-tuotokset ovat sen sijaan riman alituksia.

Ketjussa on mainittu monia hyviä elokuvia ja lisäisin hyvänä suorituksena myös leffaroolin elokuvassa Rainman.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sieltä pukkaa ensi vuonna uutta Top Gun- elokuvaa. Teki pienenä poikana kovan vaikutuksen ensimmäinen osa ja se onkin kestänyt ajansaatossa monta katselukertaa lisää. Juoni tuskin eroaa tässä uudessa elokuvassa mitenkään ensimmäisestä, mutta siellä Rambot ja terminaattorit saaneet lukuisia uusia osia samalla juonella, joten miksi ei myös Top Gun.

Tuli käytyä viime kesänä Turku Airshowssa ja onhan nuo koneet vaikuttavia. Jos vaan joskus mahdollisuus tulee, niin kaikki kiinnostuneet paikalle.



Ja vielä pari kovaa tunnelman nostattajaa.

Anthem of the 80’s.


 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kyllähän Firma ja Collateral on ihan kelpo pläjäyksiä. Mutta kyllähän Tompan menestyksen taustalla on, ei enempää eikä vähempää, kun Xenu.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
No ei Tom Cruise missään surkeissa elokuvissa ole juurikaan ollut. Mission Impossible 2 ja Muumio ovat huonoja, mutta Cruise pukkaa pihalle hyviä tai vähintäänkin viihdyttäviä elokuvia kyllä vuodesta toiseen.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Kaikki M:I:t ovat vähintäänkin siedettäviä. Edge of Tomorrow on suorastaan loistava.
 

Buster

Jäsen
Tom Cruisessa ehkä mieleenjäävintä on kaverille pieteetillä ja pikkutarkkuudella luotu julkinen kuva jo 90-luvun alusta asti, sekä Tompan oma poikkeuksellinen taito myydä itsensä ja elokuvansa. Hän on ehdottomasti ihan terävintä eliittiä, mitä tulee talk show vieraisiin, hauskoihin nettivideoihin ja muihin lyhyihin haastatteluihin. Kukaan ei ehkä siitä syystä tunnu enää edes muistavan, miten "hullu" Tomppa oli viime vuosikymmenen puolivälissä, hyppi sohvilla ja pauhasi vuotaneilla skientologiavideoilla, miten hän omaa yli-inhimillisiä voimia. Ja sitten se on John Travolta, jolla ei taaskaan ole uraa.

Tomppa ei ole noiden aikojen jälkeen tehnyt varmaan yhtään "oikeaa" haastattelua, joka ei kestäisi viittä minuuttia pidempään ja joka ei olisi tarkasti suunniteltu ennakkoon pönkittämään Tom Cruise -narratiivia mukavasta tavallisesta, anteliaasta ja pidetystä miehestä, joka on jo mukulana rakastunut elokuviin ja stuntteihin ja joka tietää olevansa etuoikeutetussa asemassa. Vittu, minäkin tykkään tuosta kaverista. Mutta joukossa ei koskaan ole mitään oikeaa kysymystä hänen henkilökohtaisesta elämästään, uskomuksistaan jne.

Ennen kaikkea tuli mieleen tästä keskustelusta huonoista elokuvista, että ainakin 90-luvulla Tomppa käytti kuuluisuuttaan ja vetovoimaansa elokuvabisneksessä sellaisissa projekteissa kuin Interview with a vampire, Magnolia ja Eyes Wide Shut, joiden tuotannon käynnistämisessä hänellä oli ainakin iso osa. Ensin mainittua pidettiin muistaakseni pitkälti filmaamattomana elokuvana ja Kubrickin tapauksessa Cruise sekä tuolloinen vaimo Nicole Kidman ottivat projektin todellakin omakseen. He tyhjensivät kalenterinsa ja muuttivat Hollywoodista Lontooseen uriensa huipulla työskentelemään kaksivuotisiksi venyneisiin kuvauksiin vailla mitään vaatimuksia, koska he halusivat työskennellä mestarin kanssa ja he olivat valmiita puolustamaan elokuvaa ja takaamaan, että Kubrick saa tehdä elokuvansa miten haluaa.

Itse tulee yleensä aina tykättyä Tompan elokuvista ja siitä, miten mies arvostaa ja vie eteenpäin käytännön stunttityötä valkokankaalla. Kyllä tuo Mission Impossible: Fallout on aika kova toimintamielessä ja esimerkiksi Edge of Tomorrow on ihan vuosikymmenen parhaita toimintaelokuvia loistavan uniikilla juonella. Nythän vain siitäkin on ilmeisesti tulossa jatko-osa, mikä ei vaikuta hyvältä idealta, mutta saa nähdä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Collateral aliarvostettu Cruisen leffoista
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös