Salmelaisen arvioiminen on omasta mielestäni aika haastava tehtävä kannattajalle. Tällä hetkellä varmasti kaikki seurajohtoa, valmennusta ja pelaajia myöten vituttaa, ja vain harvoista asioista löytyy positiivista sanottavaa. Mielestäni huomioon otettava fakta kuitenkin on se, että Salmelainen on toiminut tehtävässään varsin lyhyen ajan, eikä kokonaan omaa joukkuettaan ole vielä voinut rakentaa(kuten
@BOL ylempänä mainitsikin). Myös joukkueen materiaalilta on ennakkoon voitu odottaa enemmän (esimerkiksi CHL:ssä), joten valmennuksen ja ehkä myös pelaajien alisuorittamisen piikkiin voi jotain laittaa.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Suomelan korvaajaa ei olla löydetty. Ollaan sanottu, että korvaajaa etsitään, mutta tulosta ei tule. Pelissä on ongelmia, joita yhden pelaajan hankkiminen ei varmasti ratkaisisi, mutta ei yhden pelaajan merkitystä voida myöskään aliarvioida (case Thorell ja Kangasniemi).
Itse annan Salmelaiselle vielä aikaa. Nuori mies, jolla on potentiaalia varmasti parempaan, ja joka ei ole saanut yhtään joukkuetta rakentaa itse alusta asti. Se että ykkössentteriä ei ole, on harmittava fakta, mutta sen kanssa joudumme nyt elämään, kunnes toisin tapahtuu. Fudujen antaminen välittömästi kuitenkin olisi mielestäni vain lapsellinen ratkaisu.
Ehkä se mitä yritän ja haluaisin eniten sanoa, että ei nyt puolin tai toisin kannata tehdä absoluuttisia mielipiteitä. Omasta mielestäni näistä asioista väitellessä asettaa itsensä hankalaan asemaan, jos on lukkoon lyöty näkökulma, jota ei suostu muuttamaan. Tämä (tässä kyseisessä esimerkissä) pätee niin Salmelaisen fanittajiin kuin vihaajiin. Sokeasti yhden mielipiteen puolella oleminen on helpompaa, mutta itse mieluummin antaisin edes mahdollisuuden todistaa että olen väärässä, ennen kuin huutelisin potkuja tai ylistyslauluja. Eri mielipiteitä saa (ja pitääkin) toki olla, mutta kaiken järjen rajoissa.
Huono tunnelma palstalla, hallilla tai fanien keskuudessa johtuu varmasti lukuisista asioista, eikä vähiten huonosta pelillisestä menetyksestä. Seuran sisäinen tekeminen on ärsyttänyt jo vuosia kannattajia, ja sen vuoksi on ymmärrettävää että nyt historian huonoimman jakson sattuessa syyttävä sormi osoittaa kohti kaikkea mahdollista. Itse kuitenkin uskon, että yksi fanien tärkeimmistä tehtävistä on osoittaa luottoa ja tukea seuraa kohti. Tällä en tarkoita, että kritiikkiä ei saisi heittää, vaan itse vain tykkään seuran takana seisovista kannattajista, jotka vaativat seuralta kunnioitusta ja tekemistä, mutta samalla arvostavat ja kannattavat seuraa vaikeinakin aikoina. Tämän takia arvostan suuresti mm. Atte-huutoja ja Hakametsään matkustaneita faneja. Hetkellä vallitsevien tunteiden kautta kun muodostaa absoluuttiset mielipiteet seurasta, UTJ:sta, pelaajista tai mistä tahansa, ei arvostus näiden mielipiteiden huutelijoita kohtaan ole kovinkaan korkealla jos tuulen suunta ja mielipiteet yhtäkkiä muuttuu. Väärässä saa toki olla, mutta ei mielellään jääräpäinen.
Ja ennen kuin joku väärinymmärtää, en tarkoittanut että nyt vain pitäisi Salmelaista tsempata, ja palstalla kaikkien pidellä vain peukkuja pystyssä kirkkaampaa tulevaa odotellen.