Muistatteko viime vuonna, kun Sasha Huttunen huhuili, että Salmelainen olisi ollut lähdössä jo viime kauden jälkeen? Entäpä, jos itse "tieto" pitikin paikkaansa, se vain koski tätä kautta? "Luotettavilta tietolähteiltä" vain unohtui kaikessa kiireessä yksi olennainen asia, eli ajankohta?
Katsoin Tobbarin ennen viime kauden pronssiottelua antaman pitkän haastattelun:
Jääkiekon SM-liigassa Helsingin IFK:n kausi on ollut hyvin kaksijakoinen. Surkean syksyn jälkeen HIFK:n suunta muuttui ja se pystyi etenemään aina välieriin asti. Finaalipaikkaa ei kuitenkaan tippunut, kun Tappara kaatoi sen semifinaaleissa voitoin 4–1. HIFK:n urheilutoimenjohtaja Tobias...
www.mtvuutiset.fi
Olen kelaillut tätä jo aiemmin, mutta katsottuani nyt tämän haastattelun uudelleen, pidän todennäköisenä, että Salmelainen on lähdössä. Suunnitellusti ja omasta aloitteestaan.
Nämä ajatukseni eivät perustu mihinkään faktaan eikä edes huhuihin, vaan on puhtaasti omaa mutuiluani. Tämän joukkueen piti olla
The Joukkue, joka sen Kannun vihdoin meille tuo, mutta toisin kävi. Tätä ajatustani tukee joukkueen ikärakenne ja profiili muutenkin sekä joukkueeseen käytetyt eurot. Kokeneen joukkueen piti olla nimenomaan keväällä kovassa iskussa, koska silloin on aina jäänyt vähän vajaaksi. Komarovillekaan ei ollut oikeasti varsinaista tarvetta, mutta hänet hankittiin silti ja hänen piti varmaan olla se vihoviimeinen kirsikka kakun päälle. Toisin kävi.
Tässä mun hajatelmassani Salmelainen on kuitenkin kasannut vielä ensi kauden joukkueen yhdessä Peltosen kanssa Peltoselle valmennustiimeineen, jonka jälkeen hänen seuraajansa hyppää puikkoihin. Ja koska kaikki on ollut seurajohdon tiedossa jo pidemmän aikaa, erilaisia asioita on pystytty järjestämään täysin tutkan ulkopuolella eikä mitään huhuja ole päässyt syntymään.
Kun tätä tilannetta katsoo ulkopuolelta, näyttää siltä, että mikäli sattuisin osumaan lähellekään oikeaa, kukaan ei lähde ovet paukkuen eikä mitään suurta draamaa kulisseissa käydä. Kilsat vain tulivat Tobbarin osalta nyt täyteen. HIFK:n urheilujohtajan paikka on todella paineinen pesti ja jos sen meinaa kunnialla tunnollisesti hoitaa, se vie ihmiseltä paljon. Tobias Salmelainen on ahkera, tunnollinen ja suoraselkäinen, joten työ on varmasti vaatinut veronsa. Palautetta tulee jatkuvasti ja vaikka olisi miten kovapäinen tyyppi, kyllä se silti vie energiaa. Varmasti itse työ myös antaa paljon ja palkinto onnistuttaessa on ihan valtavan suuri, mutta kyllä itse sen työn päälle tulee niin paljon muutakin, että en ole koskaan osannut nähdä HIFK:n UJ:n pestiä minään eläkevirkana. En esimerkiksi pysty näkemään itseäni UJ:n duunissa Helsingin IFK:ssa. Olisin varmasti sortunut jo ajat sitten peruuttamattomiin ylilyönteihin. Ihmisillä on muutakin elämää kuin työ ja tämä duuni syö varmasti myös paljon vapaa-aikaa, kun aina pitää olla tavattavissa. Ei sitä jatkuvaa painetta tunnollinen ihminen loputtomasti kestä ilman, että se näkyy myös siviilielämässä. Ja mä puhun nyt nimenomaan HIFK:n UJ:n pestistä, en minkä tahansa seuran UJ:n pestistä, koska väitän, että esim. Kultanen saa Kouvolassa tehdä hommiaan paljon enemmän rauhassa kuin Salmelainen HIFK:ssa. Vaikka sinänsä itse työ varmaan pääosin samanlaista onkin.
Jotenkin Eskolan lausunnoista saa kuvan, että muutoksia on kyllä tulossa, mutta ne ovat olleet jo pidempään seuran tiedossa. Vielä vain ei kommentoida asioita sen tarkemmin, vaan pitäydytään aiemmissa suunnitelmissa. Ja jos Salmelainen on lähdössä ja kun se on ollut seuran tiedossa jo pidemmän aikaa, Villen jatkosopimus näyttäytyykin paljon loogisempana. Valmentajaa ja UJ:tä kun ei ole viisasta vaihtaa samaan aikaan. Ville pystyy tiimeineen jatkamaan töitä joukkueen parissa aivan normaalisti eikä muutokset näy pelaajien arkeen juuri mitenkään. Ja tällä on iso arvo, joka toivottavasti näkyy lopulta myös meille faneille.
Mutta, kuten sanottua, nämä ovat mun omia ajatuksiani, eivätkä ne perustu mihinkään sisäpiiritietoon. Voi olla, että olen ihan totaalisen väärässä, mutta kerrankos sitä :).