hifkishockey.fi
Nimekkäimmät dinot ovat siirtyneet vanhainkotiin, mutta kyllä sieltä löytyy edelleen Marttista ja Tuohimaata, jotka ovat olleet mukana jo pitkään ja edesauttaneet vahvasti tämän seuran surullista urheilullista menestystä vuosikymmeniä. Karavaanari myös sieltä löytyy, kun hoiti UTJ pestinsä sen verran menestyksekkäästi, että IFKssa normaali jatkumo on ylennys. Salmelainen ja Peltonen myös varmasti löytävät yhdistyksestä itselleen suojatyöpaikat, kun aikanaan pestataan seuraavat TET- harjoittelijat heidän paikoilleen.
Markus Ånasin erinomaisesta kirjasta voi hyvin tulkita, että ne nämä seuran pelastajat, joille nostan hattua suuresti, olivat täysin käsin valittuja eli ei varmasti päästetty sellaisia tahoja omistajiksi, joilla olisi voinut olla halua ravistella seuran rakenteita isosti. IFK on siinäkin mielessä erityinen seura, että sen sidosryhmistä löytyy erittäin paljon syvätaskuista porukkaa, jolloin on varaa valita.
Olen osasta kritiikistäsi ihan samaa mieltä ja mun mielestäni Ry:n puolella olisi aika siirtyä jo tälle vuosituhannelle. Se ei tarkoita sitä, etteikö kukaan vanhoista voisi olla mukana, mutta kyllä valtaosan pitäisi olla nuorempaa kaartia.
Mitä tulee HIFK:n osakkaaksi pääsemiseen, mulla ei ole mitään lukkoon lyötyä tiukkaa mielipidettä. Lähtökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että on hyvä, ettei HIFK:n omistajaksi pääse ihan kuka tahansa, vaan taustat tulee selvittää. Urheiluseura ei myöskään lähtökohtaisesti ole mitään hyvää bisnestä, vaan "elämäntapa" ja motiivit sijoittaa ovat ihan muut kuin taloudelliset. Tämän vuoksi osakkaaksi ei voi hyväksyä ketä tahansa. Pääsääntöisesti tuotto sijoitetulle pääomalle tulee jostain muista sijoituksista kuin esim. HIFK:sta. Ja tämä on se, mikä rajoittaa aika paljon sitä porukkaa, jotka voivat HIFK:n osakkaina toimia. Siitä ei tulisi yhtään mitään, jos osakkaat riitelisivät keskenään siitä, mihin suuntaan seuraan viedään. Siitä seuraisi turbulenssia ja muuta skeidaa.
Mutta en pitäisi sitä lainkaan huonona ideana, että HIFK laskisi markkinoille osakkeita, joita fanit voisivat merkitä. Joko äänivaltaisia tai äänivallattomia, riippuu ihan siitä, miten asia hoidetaan kokonaisuutena ja mikä taho lopulta ne osakkeet omistaa. Ehkä naapurista voisi ottaa mallia? Jos fanit saisivat hallituspaikan, kyseinen edustaja pitäisi valita vaaleilla, jotta toiminta pysyy avoimena. Plus, että itse haluaisin sinne ainakin edustamaan jonkun sellaisen, jolla on ymmärrystä paitsi liiketoiminnasta ja sen kehityksestä, myös ymmärrystä HIFK:n fanipohjasta yleisesti. Henkilö ei myöskään saisi olla sellainen hahmo, jota kiinnostaa ennen kaikkea päästä piireihin patsastelemaan. Ei tarvitse olla mikään hallitusalan ammattilainen, mutta ei mikään pönttö jääräkään, koska toiminnassa pitää ottaa huomioon hyvin erilaisia näkökulmia. Pahinta olisi se, että alettaisiin keskenään riitelemään. Fakta kun on se, että harva saa koskaan täysin omia näkemyksiään sellaisenaan läpi.
Ja jo ennen ensimmäistäkään fanisijoitusta, kaikille fanisijoittajille tulisi tehdä selväksi, että sijoittajaksi ei ryhdytä henkilökohtaisten tuottojen toivossa, vaan kyse on arvoihin pohjautuvasta sijoitustoiminnasta. Jos Oy HIFK Hockey Ab jakaa osinkoja, faniosakkaat voisivat sitten käyttää esim. junnuihin tavalla tai toisella. Itse esim. toivoisin, että voisi tukea vähävaraisten junnujen harrastamista. Sillä tavalla, ettei meillä HIFK:ssa kenenkään lahjakkaan lapsen harrastus loppuisi ainakaan siihen, että siihen ei ole taloudellisia mahdollisuuksia. Tiedän, että ex-kapteeni harjoittavat tällaista hyväntekeväisyyttä, mutta uskoisin todellisen tarpeen olevan paljon suurempaa kuin mihin on taloudellisia resursseja. Mutta nämä asiat eivät kuulu tähän ketjuun.
Luulen, että HIFK on ostanut Tobbarille EP Premiumin ja hän nyt kuumeisesti etsii sieltä meille sopivia vahvistuksia. Eiköhän meillekin joku pelaaja vielä eksy, mutta sitä en osaa sanoa, tuleeko olemaan todellinen vahvistus vai jääkö piippuun.