Olenko nyt ihan hakoteillä, jos totean, ettei muihinkaan seuroihin ole hirveästi uusia pohjoisamerikkalaisia tullut? Pohdin jo aiemmin, että esim. vanhat kunnon ECHL-try outit ovat loistaneet poissaolollaan viime aikoina. Näistähän joku aina osuu ja sitten sorvataan halpa parin vuoden soppari. Nyt mun mielestäni ylipäätään erityisesti pohjoisamerikkalaisten pelaajien määrä on totuttua alhaisempi, HIFK:ssakaan ei ole yhtään. Tämä on kuitenkin erittäin poikkeavaa nimenomaan meillä.
Pitäisi varmaan ottaa asiakseen selvittää, kuinka paljon niitä pelaajia on AHL-tasolta lopettanut, mutta se ei taida olla ihan viiden minuutin juttu. Jostain kuulin, että lopettaneita parin viime kauden ajalta olisi noin satakunta ja onhan se todella paljon.
Muiden seurojen tilanne riippuu varmaan myös siitä, missä vaiheessa sopparit on tehty. Jos on oltu ajoissa liikkeellä ja jotain pelaajaa on scoutattu pitkään jo aiemmin, tilanne on voinut olla silloin paljon parempi. En tiedä, mistä johtuu, mutta mulla on jostain syystä sellainen kutina ja tämä on aivan omaa mutua, että sen yhden viiksivallun kanssa olisi odotettu viimeiseen saakka ja jos ja kun se meni ohi, oltiin auttamattomasti myöhässä. Siis nykymarkkinassa, aiemmin varmasti olisi löytynyt pelaajia huomattavasti enemmän. Ja voi olla, että viiksivalluun olisi seurajohto ollut valmis antamaan rahatkin, kun tiedettiin, mitä saadaan, mutta arpojen kanssa sitä halua ei ollut. Tai sitten pelaajat yksinkertaisesti ovat olleet niin ylihintaisia, että sitä riskiä ei ole urheilujohtajatkaan halunneet ottaa. Mun on vaikea osoittaa ketään sormella siksi, että en tiedä, olisiko tähän vallitsevaan tilanteeseen pitänyt oikeasti osata varautua. Salmelaisen aikaisessa vaiheessa tehdyistä sopimuksista on tullut paskaa hänelle niskaa, joten on mahdollista, että sen takia ei ole halunnut ottaa ketä tahansa ja lopputulos on se, että lopulta ei tullut ketään. Musta sekin on ihan inhimillistä, onhan tässä Salmelaisellakin kyse hänen omasta työpaikastaan. Moni muu ei toki ajattele samoin ja monen mielestä työpaikasta pitää lähteä tuosta noin vain olosuhteista välittämättä, jos homma, joka ei edes ole täysin itsestä kiinni, ei toimikaan. Itse en vain niin ajattele.