Viestiisi sisältyy paradoksi. Jos kuvittelemme tilanteen, jossa joukkue vaihtaa pelityyliään, ja voittaa siksi pelin, onko mielestäsi loogista väittää, että joukkue ei parantanut peliään?
Ei, siihen ei sisälly paradoksia. Kumosin vain väitteesi, että Ilves olisi ylisuorittanut. Sitä ei tapahtunut, Ilves on viime aikoina esittänyt loistavia otteita, joilla on kaatunut mm. Hifk, Kärpät ja Jokerit. Tämä esitys ei ollut millään tavalla parempi verrattuna noihin peleihin. Itse asiassa mielestäni vain vähemmän viihdyttävä. JYPin alisuorittaminen onkin sitten ihan mahdollista, koska JYP ei ollut hyvä. Itse asiassa suuren osan ajasta JYP oli aseeton Ilvestä vastaan.
Onko olemassa jokin muuttuja, jonka avulla pelin laatua voi kuvata paremmin kuin se, voitetaanko vai hävitäänkö?
En tiedä. Voittaminen on totta kai hyvä ja luonnollinen vaihtoehto siihen, mutta ei yksiselitteinen. Hyvällä pelillä ja pelitavalla kun voi tietenkin myös hävitä pelejä. Ilves on voittanut pelejä yltiöpäisellä karvauksella, liikkeellä ja hyökkäyspelillä. Erittäin riskialtis pelityyli, joka on erittäin näyttävä mutta johtaa toisinaan pahoihin tappiohinkin. Erityisesti JYPiä vastaan, joka rokottaa yleensä puolustuksen virheistä (kuten Peltolan kiekonmenetys). Nyt pelattiin JYPiä vastaan kurinalaisesti ja harmaalla alueella. Kuten JYP teki myös (huhujen mukaan tekee näin aina, itsellleni oli ensimmäinen peli jonka näin JYPiltä). Ilves tuskin olisi voittanut, jos olisi pelattu yhtä aggressiivisesti kuin muissa voittopeleissä. Taktiikka toimi hyvin teitä vastaan, mutta ei välttämättä muita vastaan. Ei siis absoluuttisesti parempi taktiikka. Ainakaan omasta näkkökulmastani.
Jos Ilves voittaa otteluita tällä pelitavalla enemmän kuin aiemmalla, eikö tämä pelitapa ole silloin absoluuttisesti parempi?
Ei ole mitään näyttöä siitä, että Ilves voittaisi tällä pelityylillä enemmän kuin omallaan. Viime aikoina puolustuspelin parannuttua ja hasardien vähennyttyä Ilves on voittanut pelejä helvetin komealla tavalla, josta voi jokainen kannattaja olla ylpeä.
Etkö käytännössä juuri sanokin, että Ilveksen suoritus oli eilen JYPiä vastaan parempi siksi, että se valitsi toisenlaisen pelitavan?
Kyllä Ilves oli
JYPiä vastaan parempi tällä pelitavalla. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä ylisuorittamisen kanssa. JYP saattoi alisuorittaa. tästähän tämä väittely lähti liikkeelle. Sinä sanoit, että normaalitilanteessa JYP todennäköisesti voittaisi, mutta JYPin alisuorittaessa ja Ilveksen ylisuorittaessa, Ilveksellä olisi hyvä mahdollisuus voittoon. Tästä kumosin vain ja ainoastaan tuon Ilveksen ylisuorittamisen.
Meni vähän jankkaamiseksi ja sekavaksi. Pahoittelut siitä.
E: Lisätään nyt vielä, että minulle on loppupeleissä ihan sama kuvitellaanko Ilveksen pelanneen kauden parhaan pelinsä ja JYPin kauden huonoimman. Olen iloinen yllätysvoitosta ja Ilves pelasi hyvin, vaikkakin varsin tylsän pelin.