Erikoisella tavalla seurasin: näin hieman eka erää, sain tekstareita koko ajan ja hiffasin vihdoin kuunnella 3. erän. Iso kuva edelleen sama, jota pahanilmanlinnuksi moitittu meikäläinen on heittänyt kohta jo kuukausikaupalla HIFK:n peliestiykset -ketjussa: HIFK:lla ei tule olemaan minkäänlaisia ongelmia playoffeihin pääsyssä ja lisäksi HIFK on hyvin todennäköinen kotona aloittava joukkue. Tämä on hieno asia ja pieni sulka Nenän Jofaan.
Mutta sori nyt vaan kaikille niille, joiden mielestä Nenä on jo antanut erinomaiset näytöt osaamisestaan. En vieläkään luota Nenään sataprosenttisesti, sen sijaan HIFK:n materiaaliin olen erittäin tyytyväinen. Jotta valmentaja olisi oikeasti Iso Nimi, perussäädön pitäisi mennä näin: Joukkue nousee ja kaatuu valmentajansa mukana. Summanen-Westerlund, Shedden...K. Jalonen? Ei aivan. Siis vielä.
Tätäkin olen tolkuttanut pari kuukautta:
Kaikki kunnia Nenälle hyökkäyspelin organisoimisesta. Olen saanut itse nenilleni (ziisus, olinpa nokkela!!!) väittäessäni että kolme hyökkäävää ketjua on täyttä utopiaa. Ei todellakaan ole. Nenän iso kuva on erinomainen. Mutta siinä mielessä hatara, että ne kaksi henkilöä, joiden mukana HIFK nousee ja kaatuu, eivät vieläkään ole Nenä ja Rautio. He ovat edelleen kesken kautta mukaan kaapattu Mika Noronen ja 17-vuotias Mikael Granlund. Tämä on kylmä totuus. Sinänsähän se on niin, että paskanko väliä, mutta luulen nyt ymmärtäväni paremmin muutaman arvostamani Kärppä-fanin aiemman kritiikin Nokkaa kohtaan. Siinä sanottiin suunnilleen niin, että Nenä katsoo päältä, kun kovat nimet tekevät maalit ja Tarkki torjuu. Mielikuvituksellisia oivalluksia ja nopeaa reagointia ei ole.
Tällainen kliininen toimitusjohtajatyyli on täysin sallittu tapa koutsata. Tulokset ratkaisevat. Mutta jotenkin kaipaan HIFK:n valmennukseen tiettyä intohimoa. Tai sitten kliinisyyden ja intohimon liittoa. Olisi jotenkin siistimpää, jos oltaisiin menestys-Bluesin kaltainen yhtenäinen nippu. Nyt tilanne on edelleenkin niin simppeli, että Norosen onnistumisella on aivan ratkaiseva merkitys pistesaaliiseemme. HIFK pelasi paremmin Hämeenlinnassa, mutta hävisi mv-pelin. Micke on käsittämättömän kova, nauttikaamme hänestä tässä liigassa sen aikaa, kun pystymme. Mulle HIFK näyttää eniten Norosen, Micken ja muutaman muun jengiltä ja erityisen ilahtunut olen 3-ketjun palauttamisesta alkuperäiseen formaattiin. Vanha kunnon puukäsi Liivik tekaisi häkin ja on koko ajan ollut mielestäni mailikaupalla (ja plusmiinustilaston mukaan myöskin) edellä Wärniä, kun puhutaan 3-ketjustamme.
Jos Nenä nyt lähtisi, uskon että hänen panoksensa puuttuminen oikeasti näkyisi aika nopeasti. HIFK ei kykenisi vastaavaan maalintekoon yhtä leveältä rintamalta. Siinä missä Dufva on keskinkertainen ex-mv, Nokka on huippuluokan ex-hyökkääjä ja kyllä se näkyy. Paljon on kaverissa hyvää, mutta löytyykö se ylivaihde pleijareihin? Toisaalta, täällä ei tarvitse voittaa Anaheimia ja Devilsiä. Peukku ylös stadin herruudesta, Norosella hyvä meno ja itse asiassa hyvä kun sai kylmää kyytiä Nylanderin maalissa. Pelkäsin jo, että siihen lörähti koko jätkä, mutta ei. Jokainen maalivahti päästää joskus vastaavia ja mitä huonompi veskari (siis vaikka mentaaliltaankin huonompi), sitä enemmän yksi lörähdys vaikuttaa. Pelimies nostaa maskin ylös ja nollaa koko tilanteen. Olen nähnyt joissain matseissa Nokassa kiitettävää intohimoa ja jopa ylireagointia. Onpa äijä ottanut itse jopa kakkosen! Toivoisin saavani sitä lisää, sillä silloin uskon koutsinkin olevan kybällä mukana, eikä esimerkiksi funtsivan kattoremonttiaan, kesälomamatkaansa tai vaikkapa tulevaa seuraansa Elitserienissä. En väitä Nenän miettivän näitä asioita pätkääkään, siitä ei ole kysymys. Mutta kun näen esimerkiksi kiistatta väärin tuomittuun jäähyyn voimakkaasti reagoivan koutsin, huokaisen helpotuksesta, menee peli miten menee. Tiedän, että toi jätkä on muniaan myöten mukana!
edit: Ja aivan samat kuin Seniorilta: Olen mielelläni väärässä Nenän suhteen ja heitän ensimmäisen kiven itseäni otsaan, jos kaveri koutsaa meidät pitkälle. Absolutely!