BOL: Siis tottakai UTJ vastaa viimekädessä joukkueesta ja on ihan oikein pistää hankinnat hänen piikkiinsä. Myös hyvät hankinnat. Monesti Nybastakin muistetaan ne huonot ja unohdetaan Ahtolat (tänään 3!) ja kumppanit. Saken osuus on kuitenkin mv-paketissa suuri, mutta pari kertaa Sakke on ohitettu täysin. Yksi näistä oli Nortti. Juusoa Sakke ei ole vastustanut. Mun tietojeni mukaan mv-peli on mennyt näin: Nokan ekalle kaudelle Nyballa oli tarjota Chiodo, jota Nokka ei halunnut. Hän halusi ennemmin Pitkähousun ja vaikutti suuresti tähän valintaan. Ja on täysin hedelmätöntä heittää siitä mitään kuittia. Kukaan meistä ei tiedä, olisiko Chiodokaan onnistunut ja kukaan meistä ei tiennyt etukäteen Housun säälittävää räpellystasoa. Ahlqvist, joka oli meillä jo valmiiksi, oli aivan totaalinen Saken scouttaus & hankinta. Lundellhan on myös Saken lempilapsi. Niinpä A-junnu Niemisen nouseminen ykköseksi oli Sakarille pahinta mahdollista myrkkyä. Kun seuraava kausi alkoi, Sakke sai haluamansa kun Lunkka otti ansaitusti (kyllä, niin siinä luki) Niemiseltä ykkösen paikan. Mutta Lunkan ei katsottu riittävän, ja tämä oli ehdottomasti myös Kojon näkemys. Niinpä Noronen tuli sitten kaikkien muiden, paitsi Saken toiveesta ja Norttikin oli Sakelle punainen vaate (kuten Nieminenkin). Riksman on kompromissi. Ahlqvist ja Nieminen ulkona ja enää Sakkekaan ei yrittänyt lobata Lunkkaa ykköseksi ja hän ei olisi Kojollekaan riittänyt. Riksman ei ole mikään Nyban soolo, vaan Kojon-Saken-Nyban aivohiiren kompromissi.
Älähän sie selittele siellä! Sinä väitit pari (?) kirjoitustasi sitten, että
"...mutta vaihda Nyban paikalle ihan reilusti vaan Sakari, jolle mv-kuvio on HIFK:ssa uskottu." . Voit ihan itse tarkistaa aiemman kirjoituksesi. Mulle on ollut koko ajan 100% selvää, UTJ vastaa joukkueen kasaamisesta. Ja tähän joukkoon kuuluvat myös maalivahdit. Minä en ole juurikaan puuttunut tai arvostellut Nybondaksen joukkueen kasaamista. Ainoastaan Riksmanin hankintaa olen kritisoinut, kovin sanoin sekä kovaa ja korkealta. Ja perusteet olen kertonut sataan kertaan. Ahtolan ja kumppaneiden hankintoja on turha tähän vetää, mutta jos haluat, voin kehua Ahtolan olleen alusta asti erinomainen haku.
On ihan oikein, että IFK ohittaa maalivahtiveskarin mv-hankinnoissa, jos mv-koutsi on Sakari Lindfors. Pyydän anteeksi poliittisesti epäkorrektia lausuntoani, mutta olen vilpittömästi tätä mieltä. Mutta normaalitilanteessahan sen pitäisi kai mennä niin, että veskakoutsi hoitaa veskarit ja niiden scouttauksen, koska hänellä on suurin ammattitaito sillä saralla. Mutta meillähän tämä ei toimi niin.
Mulla ei ole syytä epäillä, etteivätkö tietoni olisi oikeita ja niiden tietojen perusteella uskallan väittää, että Sakella on ollut paljonkin Juuson hankintaa vastaan. Ja kuten sanoin, mun mielestäni on S. Lindforsin kohdalla ihan jees, että hänen mielipiteensä ohitetaan, jos niille on kunnon perusteet. Voi olla, että Juuson hankinnassa perusteet ovat enemmän henkilökohtaisia kuin Juuson ammattitaitoon liittyviä ja olen sitä mieltä, että aikuiset ihmiset pääskööt niistä yli, tavalla tai toisella. Mä paskat nakkaan siitä, jos ihmiset eivät ole siviilissa frendejä, chattaa Facebookissa tai pelaa Hollolan ABC:lla jassoa keskenään. Ei kiinnosta, sivuseikka. Mutta Juuson kohdalla on myös paljon muita seikkoja, jotka sotivat hankinnan järkevyyttä vastaan. Eli Saken mielipide on itseasiassa täysin sivuseikka tässäkin asiassa. Kommentoin Saken roolia muutenkin ainoastaan siksi, että sinä itse väitit Juuson olevan Saken haku. No, eipä ole, ei.
Ahlqvist oli itseasiassa erinomainen hankinta, silloin aikanaan ja siitä voin antaa Sakarillekin tunnustuksen. Harmi, että Aake ei sitten koskaan noussut sille tasolle kuin oli syytä olettaa. En osaa sanoa, paljonko tästä voidaan laittaa Saken piikkiin, koska Ahlqvist kärsin paljon loukkaantumisista niinä kausina, kun varmasti tarkoitus häntä enemmän peluuttaa.
Mun on vaikea ostaa ajatusta, että Jalonen olisi halunnut joukkueeseensa valmiiksi rikkinäisen maalivahdin. Voi olla, että jos vaihtoehtoina on ollut Ahlqvist, Nieminen tai Riksman, Riksman on ollut se, jonka Jalonenkin on halunnut. Kyllä HIFK:n scouttauksen pitää pystyä heittämään tiskiin nimiä, jotka ovat sillä tasolla, että niitä voidaan edes harkita HIFK:n maalivahdeiksi. Mitkään keskinkertaisuudet ei meille riitä. Scouttausosaston (keitä siihen nyt sitten ikinä kuuluukaan) tehtävä on etsiä huippupelaajia HIFK:hon. Tietäen sen tason, mitä Jalonen myös veskareilta odottaa, en millään usko, että Jalonen olisi halunnut kahden alavireisesti menneen kauden jälkeen ottaa näin suurta riskiä ykkösveskarin kanssa kuin mitä nyt Juuson kanssa otettiin. Ja ne riskit ovat myös realisoituneet. Valitettavasti.
Siitä olemme täysin samaa mieltä, että Sakari Lindfors ei ole saavutustensa perusteella oikea ihminen vastaamaan IFK:n maalivahdeista jatkossa.
Timo Lindströmistä sen verran, että kaveri oli nähnyt Timpan torjuvan alkulämmössä. Ja vieläpä Hamiltonin ylämummo(?) vedon. Lisäksi Timo oli saanut nimensä paitaan #30, joten oikealla tiellä ollaan. Timon olisi voinut heittää ekan erän jälkeen peliin hakemaan tuntumaa. No, ehkä joku toinen kerta.