Tilastollisia faktoja & fiktioita

  • 321 287
  • 1 705

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikä ongelma se on? Kaikki ihan vapaasti saa niistä keskustella, sitä tosi paljon toivonkin. Tilastoja ne on nuokin, ihan siinä missä sarjataulukko tai pistepörssi. Ei liigan sivuillakaan tilastoista mitään analyysiä ole. Sinuakin ilmeisesti kuitenkin kiinnostaa kun tulet kommentoimaan...

Sarjataulukko ja pistepörssi ovat aika paljon yksiselitteisempiä tilastoja kuin nämä sinun linkittämäsi yksittäisten pelien laukaisutilastot.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä noista dataa saa, jos haluaa. Tosifani opettajana voisi kerätä vaikka minkälaista tietoa, ylivoimahyökkäykset, alivoimahyökkäyket, tasakenttähyökkäykset, vaihdon aiheuttamat laukaukset, ym. Hiukan vaivannäköä ennen kuin tuomitaan.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sarjataulukko ja pistepörssi ovat aika paljon yksiselitteisempiä tilastoja kuin nämä sinun linkittämäsi yksittäisten pelien laukaisutilastot.
Yksiselitteisempiä ne ovat, mutta näistä saa erilaista dataa. Siispä näitä on periaatteessa turha verrata. Turha on myös tuomita, koska pitkän kauden kuluessa näistä saa ihan oikeaa analysoitavaakin. Jo nyt otteluita on sen verran että niistä voisi saada tähän mennessä pelatuista otteluista hyvää keskustelua, jos joku muukin kuin Pratu käyttäisi vaivaa. Tähän vaatii kuitenkin minua viitseliäämmän kirjoittelijan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yksiselitteisempiä ne ovat, mutta näistä saa erilaista dataa. Siispä näitä on periaatteessa turha verrata. Turha on myös tuomita, koska pitkän kauden kuluessa näistä saa ihan oikeaa analysoitavaakin. Jo nyt otteluita on sen verran että niistä voisi saada tähän mennessä pelatuista otteluista hyvää keskustelua, jos joku muukin kuin Pratu käyttäisi vaivaa. Tähän vaatii kuitenkin minua viitseliäämmän kirjoittelijan.

Kyse on siitä miten tilastoja käytetään. Nyt @Pratu laittaa numeroita riviin, mutta ei analysoi niitä mitenkään. Tilastot ovat apuväline ilmiöiden analysointiin, ne eivät kerro mitään ilman kunnon pohdintaa.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse on siitä miten tilastoja käytetään. Nyt @Pratu laittaa numeroita riviin, mutta ei analysoi niitä mitenkään. Tilastot ovat apuväline ilmiöiden analysointiin, ne eivät kerro mitään ilman kunnon pohdintaa.
Nähdäkseni hän on tuonut ne tänne myös sitä varten että halukkaat voivat niitä analysoida. Siihen ei tarvi Pratun selitystä numeroista. Uskon että mekin molemmat tiedetään mitä ne tarkoittaa ja halutessani pystyisin koko kauden osalta päättelemään paljonkin näistä. Valitettavasti vapaa-aika on minulle liian tärkeää nykyisin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse on siitä miten tilastoja käytetään. Nyt @Pratu laittaa numeroita riviin, mutta ei analysoi niitä mitenkään. Tilastot ovat apuväline ilmiöiden analysointiin, ne eivät kerro mitään ilman kunnon pohdintaa.
Samaa mieltä, että tuollaisenaan nuo luvut ei kerro yhtään mitään. Toisaalta ketjun nimi on "Tilastollisia faktoja & fiktioita". Pratu pisti vaan tilastolliset faktat. En tiedä olisiko pistänyt, jos tilastolliset faktat olisivat menneet hänen oman agendansa vastaisesti, mutta pistipä kuitenkin. Jokaisen ajattelemiseen kykeneväisen ei pitäisi noita lukuja tietenkään tuollaisenaan niellä. Kuten eilen kirjoititkin, niin monta muuttuvaa tekijää sisältyy noihin.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samaa mieltä, että tuollaisenaan nuo luvut ei kerro yhtään mitään. Toisaalta ketjun nimi on "Tilastollisia faktoja & fiktioita". Pratu pisti vaan tilastolliset faktat. En tiedä olisiko pistänyt, jos tilastolliset faktat olisivat menneet hänen oman agendansa vastaisesti, mutta pistipä kuitenkin. Jokaisen ajattelemiseen kykeneväisen ei pitäisi noita lukuja tietenkään tuollaisenaan niellä. Kuten eilen kirjoititkin, niin monta muuttuvaa tekijää sisältyy noihin.
Nuo luvut kertovat laukaustasapainon tasakentällisin siinä kyseisessä ottelussa. Se on fakta, eikä sen tarkoitus ole muuta kertoakkaan.

Mikähän se minun agenda on? Olen nuo luvut koonnut 14.11. alkaen jokaisesta pelistä, siis viimeisimmät 15 peliä ja kaikki olen täällä julkaissut.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikähän se minun agenda on? Olen nuo luvut koonnut 14.11. alkaen jokaisesta pelistä, siis viimeisimmät 15 peliä ja kaikki olen täällä julkaissut.
OK. Otan sitten takaisin agenda -keissin.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyse on siitä miten tilastoja käytetään. Nyt @Pratu laittaa numeroita riviin, mutta ei analysoi niitä mitenkään. Tilastot ovat apuväline ilmiöiden analysointiin, ne eivät kerro mitään ilman kunnon pohdintaa.
No siitä vain pohtimaan. Mitä mieltä laukauksista sinne tänne ym? Helppo kritisoida, aineisto käytössä. Siitä vaan.....
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samaa mieltä, että tuollaisenaan nuo luvut ei kerro yhtään mitään. Toisaalta ketjun nimi on "Tilastollisia faktoja & fiktioita". Pratu pisti vaan tilastolliset faktat. En tiedä olisiko pistänyt, jos tilastolliset faktat olisivat menneet hänen oman agendansa vastaisesti, mutta pistipä kuitenkin. Jokaisen ajattelemiseen kykeneväisen ei pitäisi noita lukuja tietenkään tuollaisenaan niellä. Kuten eilen kirjoititkin, niin monta muuttuvaa tekijää sisältyy noihin.

En tiedä kuinka monta kertaa tämä täytyy toistaa, numerot eivät ole faktoja tai fiktioita, ne on vain numeroita, ne vaativat aina sanallisen analyysin. Tieteessä tutkimuksessa on aina mukana analyysi ja pohdinta. Samoin jääkiekossa, valmentajat analysoivat numerot ja tekevät sanallisen analyysin pelaajien tekemisestä. Tässä ketjussa olevista numeroista ei paljoa pysty päättelemään.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä kuinka monta kertaa tämä täytyy toistaa, numerot eivät ole faktoja tai fiktioita, ne on vain numeroita, ne vaativat aina sanallisen analyysin. Tieteessä tutkimuksessa on aina mukana analyysi ja pohdinta. Samoin jääkiekossa, valmentajat analysoivat numerot ja tekevät sanallisen analyysin pelaajien tekemisestä. Tässä ketjussa olevista numeroista ei paljoa pysty päättelemään.
Olet ilmeisesti nähnyt pelin ja numerot. Näytä esimerkkiä ja tee analyysisi/pohdintasi ja murskaa numerot, ole hyvä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olet ilmeisesti nähnyt pelin ja numerot. Näytä esimerkkiä ja tee analyysisi/pohdintasi ja murskaa numerot, ole hyvä.

Voi nyt vittu... Mitä minun pitäisi murskata? Pitäisi olla jotain johtopäätöksiä ja väitteitä, joita voisi sitten "murskata".

10
3333
555
325
667

Lukko pelin tärkeimmät tilastot, murskaa sinä nämä numerot.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Mä nyt en oikein ymmärrä mistä tässä taas kinataan. Pratu on ansiokkaasti kerännyt dataa/tilastoa 5-5 pelistä eikä tuottanut minkäänlaista analyysiä. Sama tilanne on kaikissa tilastoissa, vaikkapa jokaikisessä Liigankin tuottamassa tilastossa. Ne ovat vain numeroita vaikkapa nuo kuuluisat Corsi -tilasto tai +/- tilasto. Ei mitään muuta. Eiväthän ne kerro yhtään mitään. Ne ovat vain numeroita. Eli niillä ei ole mitään arvoa, koska Liigasta ei niitä ole kukaan pukenut sanoiksi/johtopäätöksiksi?
Jonkun ne pitäisi sitten pukea sanalliseksi arvioksi, ennenkuin niistä on mitään hyötyä. Pratu on tuolla jo kertonut tilastoimisensa pohjan, ei itse antanut sille mitään viitearvoa johon se pitäisi kiinnittää. Hän on vain tilastoida tässä tapauksessa. Mistä sitä tietää vaikka Aho olisi jo illalla aukaissut oman tietokoneensa ja tuijottanut tuota Pratun eilisiltaista tilastoa ja pukenut sen analyysiisi, jonka sitten kertoo eteenpäin tai pitää omana tietonaan. Eli aivan käyttökelpoinen tilasto siinä suhteessa aivan kaikkien analyysien tueksi ja tukee jonkun näkemyksiä tai murskaa niitä 5-5 pelissä.
Vielä joskus, kun jaksaisi Pratu tilastoida nuo eräkohtaisiksi, mutta kova homma tietysti on jo tuossakin. Kaikki tilastointi on aina eteenpäin. En ymmärrä mitä pahaa tässä Pratun tilastoinnissa on. Sekö vain, että hän ei ole itse tuottanut analyysiä? Silläkö menee koko tekemiseltä pohja. Kuten tuolla aikaisemmin jo kirjoitin, silloin voi Liigakin poistaa oman tilastointinsa sivuiltaan. Ei siellä mitään sanallisia arvioita ole kenenkään edesottamuksista. Täällä vain kaikki höyrypäät tekevät niistä jotain tulkintoja. Itse mukaanlukien aina silloin tällöin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä kuinka monta kertaa tämä täytyy toistaa, numerot eivät ole faktoja tai fiktioita, ne on vain numeroita, ne vaativat aina sanallisen analyysin.

Näin matemaattisena(kin) ihmisenä olen tästä eri mieltä. Numerot ovat faktaa, jota ei välttämättä millään analyysillä pysty kumoamaan. Analyyseissä on usein kyse myös mielipiteistä, mutta numerot kertovat aina totuuden.

En ymmärrä miksi nämä Pratun tilastot ovat sinulle näin kauhea asia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...En ymmärrä miksi nämä Pratun tilastot ovat sinulle näin kauhea asia.

Ei Pratun tilastot ole minulle kauhea asia, niiden käyttäminen välillä on. Kun yksittäisiä pelaajia laitetaan paremmuus järjestykseen yksittäisessä ottelussa tilastolla, jossa ei tarpeeksi dataa tähän vaan se on tarkoitettu pidemmän aikavälin käyttöön, kyseessä on tilastoinnin väärinkäyttö, Yksittäisen pelin sisällä pitää ottaa huomioon useampia tekijöitä, pelkät laukaisut eivät anna luotettavaa kuvaa.

@Pratu on esimerkiksi käyttänyt keskusteluissa näitä tilastoja perustellakseen Kotkaniemen hyvyyttä. Hän ei ole ottanut keskustelussa huomioon lainkaan Kotkaniemen kiekon menetyksiä tai väärien ratkaisuiden määrää vaan kertonut, että tilastot näyttävät toista. Yksittäisessä pelissä pitää huomioida muitakin tekijöitä, mitkä vaikuttavat pelin virtaukseen. Jos hyökkäyspään laukaisu on hätäinen sutaisu pakin polvisuojiin väkinäisen puskemisen jälkeen, kyse ei ole hyvästä hyökkäyspelistä, vaikka laukaisutilasto näin väittäisikin. Tai jos kentällinen pelaa vastustajan parasta kentällistä vastaan, sen peli voi olla täydellinen vaikka se ei olisi luonut yhtään omaa laukaisupaikkaa.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei Pratun tilastot ole minulle kauhea asia, niiden käyttäminen välillä on. Kun yksittäisiä pelaajia laitetaan paremmuus järjestykseen yksittäisessä ottelussa tilastolla, jossa ei tarpeeksi dataa tähän vaan se on tarkoitettu pidemmän aikavälin käyttöön, kyseessä on tilastoinnin väärinkäyttö, Yksittäisen pelin sisällä pitää ottaa huomioon useampia tekijöitä, pelkät laukaisut eivät anna luotettavaa kuvaa.

@Pratu on esimerkiksi käyttänyt keskusteluissa näitä tilastoja perustellakseen Kotkaniemen hyvyyttä. Hän ei ole ottanut keskustelussa huomioon lainkaan Kotkaniemen kiekon menetyksiä tai väärien ratkaisuiden määrää vaan kertonut, että tilastot näyttävät toista. Yksittäisessä pelissä pitää huomioida muitakin tekijöitä, mitkä vaikuttavat pelin virtaukseen. Jos hyökkäyspään laukaisu on hätäinen sutaisu pakin polvisuojiin väkinäisen puskemisen jälkeen, kyse ei ole hyvästä hyökkäyspelistä, vaikka laukaisutilasto näin väittäisikin. Tai jos kentällinen pelaa vastustajan parasta kentällistä vastaan, sen peli voi olla täydellinen vaikka se ei olisi luonut yhtään omaa laukaisupaikkaa.

Eihän Pratu tuossa laittanut pelaajia paremmuusjärjestykseen, vaan toi esille laukaisut faktana. Kyllä, numerot ovat faktaa, mikäli ne ovat todenmukaisia. Lähtisin ainakin itse siitä että nämä ovat, vaikka virheitäkin aina tapahtuu. Numeroista saa hirvittävän määrän tietoa esille, joka on sitten jokaisen ITSE muunnettavissa informaatioksi, jonka mukaan pelejä analysoi. Numerot ovat valtava apuväline myös vedonlyönnissä, kuten suurin osa tietää. Samat numerot myös määrittää kertoimen, joten eihän ne ihan huuhaata kuitenkaan ole?
Yksittäisessä ottelussa voi tapahtua mitä tahansa, mutta Pratu on koonnut tänne sanojensa mukaan 15 viimeisen ottelun tilastot tältä osin, joten siitä saa jo jonkinlaista kuvaa ja mitä pidemmälle kausi etenee, sitä parempaa tietoa se on. Toki voit ajatella että esim. liigan sivuilta karsittaisiin maalintekijät, syöttäjät ja maalivahtien torjunnat, koska näillä ei ole yksittäisessä pelissä mitään merkitystä. Sehän on totta. Maalivahdille on voinut tulla puolesta kentästä 45 sutaisua joista päästänyt kaksi. Tilastot näyttää hyvältä, mutta kaikki tietää veskarin olleen surkea. Joka ainoalle tilastolle voisi tehdä saman päätelmän, mutta nämä tilastot kuitenkin kirjataan pidempää aikaväliä varten, kuten myös Pratun tekemäkin. Onko siis tilastot yleensä ongelma, vai vain nämä Pratun tilastot?

On jotenkin järjetöntä lytätä tilastot sillä, ettei niistä saa heti selkeää kuvaa vaivautumatta itse tekemään pohdintoja. Joku tuo tilaston esille ja joku toinen vinkuu kun tilastoa ei ole valmiiksi analysoitu hänen käyttöönsä. Kaikesta kun saisi valmiit analyysit, olisi tämäkin maa täynnä voittavia vedonlyöjiä. Yleensä voittavan ja häviävän erottaakin vain ja ainoastaan ahkeruus niputtaa tietonsa yhteen. Laiskemmat sitten soittaa Jormalle ja ihmettelee miksei pelitili kartu.

Voi nyt vittu... Mitä minun pitäisi murskata? Pitäisi olla jotain johtopäätöksiä ja väitteitä, joita voisi sitten "murskata".

10
3333
555
325
667

Lukko pelin tärkeimmät tilastot, murskaa sinä nämä numerot.

Tämä oksennus tuli ilmeisesti ennen oikeaa oksennusta korkin ollessa vielä auki? Tässä ei ole kerrottu mitä numerot tarkoittaa, toisin kuin näissä Pratun esille laittamissa. Voimme jatkaa aiheesta, jos huomaan että sinulla on asiasta edes välttävä ymmärrys. Vielä se ei ole edes tavallisen hitsarin tasolla.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun yksittäisiä pelaajia laitetaan paremmuus järjestykseen yksittäisessä ottelussa tilastolla, jossa ei tarpeeksi dataa tähän vaan se on tarkoitettu pidemmän aikavälin käyttöön, kyseessä on tilastoinnin väärinkäyttö
Aika moneen kertaan olen maininnut että luvut kertovat miten pelaaja on yksittäisessä pelissä pärjännyt match upissaan suhteessa vastustajaansa. Kun tarkasteluun halutaan yksi ottelu, niin ei ole tarjolla suurempaa datan määrää kuin laukaukset.
@Pratu on esimerkiksi käyttänyt keskusteluissa näitä tilastoja perustellakseen Kotkaniemen hyvyyttä.
Yksittäisen pelin laukaustilastoa? Olenko?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika moneen kertaan olen maininnut että luvut kertovat miten pelaaja on yksittäisessä pelissä pärjännyt match upissaan suhteessa vastustajaansa. Kun tarkasteluun halutaan yksi ottelu, niin ei ole tarjolla suurempaa datan määrää kuin lainaukset...

Ei kerro. Nuo tilastot kertoo kiekon hallinnasta, ei pärjäämisestä. Numeroista ei selviä pelaajan/ kentällisen rooli, negatiivisen tilaston pelaaja on voinut pelata täydellisen pelin, kun positiivinen kaveri on saattanut epäonnistua. Nuo numerot eivät myöskään kerro lakausten laadusta mitään. Pitemmällä aika välillä tuosta tilastosta näkyy trendi, joka kertoo jo pelaajan osaamisesta.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lauantain pakkas lukemat:
Saha (14-11) +3
McRae (13-15) -2
Lähteenmäki (14-18) -4
Vuorisalo (12-18) -6
Insam (8-14) -6
Appelgren (3-9) -6
Salmio (3-10) -7
Walli (7-15) -8
Kuparinen (6-14) -8
Korhonen (5-13) -8
Matushkin (13-22) -9
Kärki (10-19) -9
Tuohilampi (8-18) -10
Blood (15-26) -11
Mäkelä (3-14) -11
Peltola (12-24) -12
Makkonen (5-17) -12
Kotkaniemi (10-24) -14
Laganière (9-24) -15
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kaikkien tilastojen valossa näin murheellista ottelua ei ole tainnut olla sitten lähes päivälleen kuuden vuoden takaisen (silloinkin kyseinen peli oli joulun ja uudenvuoden välipäivinä) HPK-vierasottelun, joka päättyi myös 7-0. Silloin kuitenkin erona tähän iltaan:

1) maalilla oli surullisen kuuluisa varamiehen-varamiehen-varamiehen-varamies Kai Tillanen, joka ehti Hämeenlinnaan noin tunti ennen ottelun alkua
2) kohdasta yksi johtuen joukkue pelasi yhtä rennosti kuin täytetyt lokit

Eli tämän illan esitys oli vieläkin merkittävästi murheellisempi, koska nyt ei voi mennä tuollaisten selittävien tekijöiden taakse piiloon
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kaikkien tilastojen valossa näin murheellista ottelua ei ole tainnut olla sitten lähes päivälleen kuuden vuoden takaisen (silloinkin kyseinen peli oli joulun ja uudenvuoden välipäivinä) HPK-vierasottelun, joka päättyi myös 7-0.
Keväällä 2016 käytiin runkosarjan toiseksi viimeisessä pelissä hakemassa myös 7-0 tappio HIFK:lta.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä sopii tilastoketjuun erinomaisesti.

Ässät on pelannut kauden mielestäni yläkanttiin, viides sija ja 21 voittoa 37 pelistä on mielestäni etukäteisodotuksiin nähden erinomainen suoritus. Asun 250km päässä Porista ja käyn joka kausi reilu kymmenen peliä paikan päällä. Tällä kaudella olen käynyt katsomassa kuusi ottelua. Niistä Ässät on voittanut nolla, hävinnyt varsinaisella peliajalla kuusi. Maalierolla 6-30.

Tiesin kyllä olevani paha ihminen, mutta en mielestäni näin paha.

Pahoittelut aikamoisesta off-topicista, mutta ajattelinpa nyt kuitenkin kertoa.
 
Viimeksi muokattu:

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Tämä sopii tilastoketjuun erinomaisesti.

Ässät on pelannut kauden mielestäni yläkanttiin, viides sija ja 21 voittoa 37 pelistä on mielestäni etukäteisodotuksiin nähden erinomainen suoritus. Asun 250km päässä Porista ja käyn joka kausi reilu peliä paikan päällä katsomassa. Tällä kaudella olen käynyt katsomassa kuusi ottelua. Niistä Ässät on voittanut nolla, hävinnyt varsinaisella peliajalla kuusi. Maalierolla 6-30.

Tiesin kyllä olevani paha ihminen, mutta en mielestäni näin paha.

Pahoittelut aikamoisesta off-topicista, mutta ajattelinpa nyt kuitenkin kertoa.

Mutta onhan Isomäki #pahapaikka. :)
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kerho pelin laukaustilastot:

Kärki (12-2) +10
Appelgren (10-1) +9
Vuorisalo (10-3) +7
Matushkin (13-7) +6
Lähteenmäki (11-6) +5
Insam (7-3) +4
McRae (7-5) +2
Peltola (11-10) +1
Mäkelä (7-6) +1
Walli (6-5) +1
Laganière (10-10) 0
Saha (8-8) 0
Kuparinen (4-4) 0
Korhonen (9-10) -1
Blood (7-9) -2
Tuohilampi (6-8) -2
Lamberg (2-4) -2
Tammi (2-6) -4
Makkonen (8-13) -5
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös