Re: Bagle.F
Viestin lähetti Iceman
"Olen menettänyt toivoni koulutukseen, ei se auta, ihmiset eivät koskaan opi, he tulevat jatkossakin kaksoisklikkaamaan kaikkia tiedostoja. " -Mikko Hyppönen, F-Secure
Tilanne on melkein sama tämän kyseisen viruksen kanssa, vaikket tunne lähettäjää niin tottakai ihmiset avaavat paketin saamallaan salasanalla.
Probleema taitaa olla siinä, että käyttäjä ei näe, mitä koneelle tapahtuu. Kun he käyttävät kivoja ikonikäyttöisiä ohjelmia, he olettavat että jos jotain "pahaa" tapahtuu, toimivat myös nämä ohjelmat näkyvissä. On siis olemassa tietokoneiden näkyvä ja pimeä maailma, joita tavallinen hyppönen ei osaa yhdistää. Poissa näkyvissä, poissa mielistä. Kun mitään konkreettista ei näytä ruudulla tapahtuvan (palaute puuttuu), jatkaa tavallinen hyppönen toimintaansa kuten ennenkin. Tavallaan se kohta, jolloin turma tapahtuu, jää näkemättä. Siten syy-seuraus-suhde jää hämäräksi. Ja virusten nykyisellä leviämistahdilla tulee jäämäänkin.
En lähtisi syyllistämään käyttäjiä. He tekevät monesti omia töitään, ei heillä _tulisi_ olla syytä miettiä näitä asioita. Kokemusta tietokonemaailmasta tarvitaan melko paljon, ennen kuin kykenee itse tekemään arviota esimerkiksi oudosta sähköpostiliikenteestä. Inside-kaverin on helppo sanoa että "noi on tyhmiä", mutta kyllä perimmäinen vika on sähköpostisysteemissä. Sama kuin syyttäisi kuljettajaa siitä, että valmistusvian vuoksi auton renkaat puhkeavat vähän väliä. Ja vianhan välttää, kun ei aja asfalttitietä tiistaisin ja muistaa tarkistaa ilmanpaineet joka päivä...
Hyppönen hoitaa tässä tapauksessa sairauden oiretta, ei itse sairautta, joten turhautuminen samaan ongelmaan kerta toisensa jälkeen on ymmärrettävää. Mutta mitä muuta nykyinen sähköpostisysteemi saa aikaan? Itse olen ihmetellyt, että minkälainen katastrofi tarvitaan liike-elämän keskuudessa, ennen kuin suunnitelmat paremman ja turvallisemman sähköpostiliikenteen hoidosta saavat vauhtia. Nämä nimbyt ynnä muut tulevat todella kalliiksi...
EDIT: Sikäli jännä juttu, että tällä kertaa tuon virustilanteen huonontumisen huomasi, kun normaalisti nopea verkkoyhteys kävi tukkoiseksi. Sitten vaan odotti tietoa, että mikähän on kyseessä ja kuinka laajalti on tullut tuhoja. Jopa Suomessa, jossa normaalisti on vältytty suuremmilta ongelmilta. Jotenkin on aavistus, että "you have seen nothing yet"...