Tietokonevirukset

  • 42 686
  • 334

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meikäläisellä tuo Zonealarm estää täysin kaikille välityspalvelimen kautta latautuville sivuille pääsyn (eli kaikki muut kuin .fi-päätteiset). Tai no... estää ja estää, mutta hidastaa n.50 kertaa, ellei enemmänkin, eli tekee surffaamisen käytännössä mahdottomaksi. Kukaan ei tajunnut, missä vika. Kaverilla, joka asuu viereisessä rapussa, ja jolla on sama käyttöjärjestelmä etc. ei tuota ongelmaa ilmennyt.

Eli tuon vuoksi en käytä Zonea vaan luotan TOAS-firewalliin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lieneeköhän matovirus taas vauhdissa, vai mikä, mutta äskettäin kävi kummia televisiolle. Ykkönen pimeni kokonaan, kakkoselta katosi kuvat, nelonen pimeni, minkä jälkeen tuli jotain häiriötä ja sitten pysähtynyt kuva. Sub-TV näytti niin ikään pysähtynyttä Ritari Ässän autoa (!!!) ja TV-Tampere kadotti kuvansa. Tuo kesti vain vajaan minuutin, mutta aika kummalta tuntui. Varmaan joku lähetinasema tms...

Niin, itselläni on siis kaapeliverkko, eli sinne kaiketi jotain tullut... elämme mielenkiintoisia aikoja.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ei tainnut olla mato, ilmeisesti tulipalo Sörnäisten hiilivoimalassa.

Onpa heikot varmistukset kun sähköt katkeaa melkein koko pääkaupunkiseudulta......

EDIT:
Helsingin Sanomat tietää tarkemmin. Ei matoa / virusta siis.
 
Viimeksi muokattu:

Shane

Jäsen
Johnny99 ja Sistis, sama homma täällä. Tämäkään kone ei tullut lainkaan juttuun ZoneAlarmin kanssa, vaikka monet muut sitä suosittelivat ja parhaaksi kehuivat.

ZoneAlarmin poistamisen jälkeen olen käyttänyt Tinyn palomuuria, jonka kanssa minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti Shane
Tämäkään kone ei tullut lainkaan juttuun ZoneAlarmin kanssa, vaikka monet muut sitä suosittelivat ja parhaaksi kehuivat.

Suoraan sanottuna ZA on aika perseestä, ei anna mahdollisuutta kunnolliseen konfiguroimiseen vaan vaikuttaa enemmänkin noviisin valinnalle.

Tiny Personal Firewall on yksi parhaista ilmaisista palomuureista. Kerio Personal Firewall toimii samalla enginellä, on vain hiotumpi.
Suosittelen lämpimästi.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
jdbgmgr.exe

Itselleni tuli tänään viesti tästä "viruksesta". Luin viestin ja ajattelematta sen kummemmin toimin ohjeiden mukaan. En saanut poistettua tiedostoa (mikä oli mielestäni kummallista, ottaen huomioon että kyseessä on hämäys), joten asetin sen karanteeniin Nortonilla. Rauhoituttuani kävin F-Securen sivuilla etsimässä tietoa tästä, ja huojennuin huomattavasti kun näin sanan 'huijaus'. Jos ei muuta, niin ainakin sai aikaan herätyksen. Nyt lienee viimeistään aika päivittää kaikki virussuojat.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Iceman
Ehdottaisin että hakisit F-Securen oman työkalun MSBlastiille ja ajaisit sen. Työkalu osaa katkaista tarvittavat prosessit, poistaa tiedoston ja rekisterimerkinnät. RPC135 aukkohan oli jo aikaisemmin paikattu. Sitten vaan puhtaalta asennusmedialta tuo SVCHOST.EXE samaan paikkaan.

Taisin ilmaista itseäni epäselvästi. Eli hain tuon työkalun, ajoin sen. Se ilmoitti, että virusta ei löytynyt. Edelleen koneella on tuo MSBLAST.exe nimettynä MSBLAST.0XE. Kuten sanoin, ainakaan rekisteristä en onnistunut löytämään tuota windows auto update riviä.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti Fläppis
Taisin ilmaista itseäni epäselvästi. Eli hain tuon työkalun, ajoin sen. Se ilmoitti, että virusta ei löytynyt. Edelleen koneella on tuo MSBLAST.exe nimettynä MSBLAST.0XE. Kuten sanoin, ainakaan rekisteristä en onnistunut löytämään tuota windows auto update riviä.

Hyvinkin mahdollista on se, että ajattelin liian mutkikkuuden takia epäselvästi, minulla on taipumusta siihen. :)

Tuota uudelleennimettyä tiedostoa et tarvitse joten sen voi poistaa, toisaalta eipä siitä haittaakaan enää ole.

Alan itse harkita alan vaihtoa vakavasti, sen verran työtä on teettänyt viimeaikaiset virukset yrityksessä jossa on liikaa koneita, liikaa yhdistettyjä verkkoja ja tietoturvastragia 80 -luvulta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin tuosta ZoneAlarmasta. Voiko se tosiaan juntata koneen helpostii? Valitettavan useasti nykyään hirttää käyttis kiinni ja vitutusraja kohoaa korkealle - luvattoman suorastaan. Onhan tämä koneeni tietysti tehoton paska, mutta mahtaakohan ZoneA edesauttaa sitä jumittelua?

Jos näin on, niin kyseinen ohjelma taitaa piakkoin saada lähtöpassit kompuutteriltani...
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Ted Raikas
Niin tuosta ZoneAlarmasta. Voiko se tosiaan juntata koneen helpostii? Valitettavan useasti nykyään hirttää käyttis kiinni ja vitutusraja kohoaa korkealle - luvattoman suorastaan. Onhan tämä koneeni tietysti tehoton paska, mutta mahtaakohan ZoneA edesauttaa sitä jumittelua?
Kyllä. Toki ongelman syy voi olla muuallakin, mutta ainakin minulla oli tosiaan samantapaisia ongelmia ZA:n kanssa (ja vanha paska on tämäkin kone).

Mutta itse kysyisin vielä tuosta Spybotista, että voiko ne kaikki ohjelman löytämät tiedostot tosiaan poistaa aivan huoletta, kuten tuolla edellä muutamat vakuuttelevat? Itse nimittäin asentelin Spybotin tänään koneelle Ad-awaren rinnalle, ja ohjelma (easy mode) löysi uusia tiedostoja aivan älyttömästi kun taas juuri ennen asennusta ajettu Ad-aware ei ensimmäistäkään. Valtaosa näistä oli kuitenkin näitä Windows-hakemistosta löytyviä rekisteritiedostoja, joten onko se nyt aivan varmaa että niiden poisto ei aiheuta koneelle mitään häiriöitä? Mitään haittaa näistä tiedostoista ei kuitenkaan varmaan ole koska koneeni pelittää aivan normaalisti eikä yllättäviä kaatumisia tapahdu juuri koskaan.

Vai olisiko Spybotia pitänyt configuroida advanced modesta jotenkin ennen käyttöä? Kumpaa yleensä kannattaa käyttää, easy vai advanced modea?
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Shane
asentelin Spybotin tänään koneelle Ad-awaren rinnalle, ja ohjelma (easy mode) löysi uusia tiedostoja aivan älyttömästi kun taas juuri ennen asennusta ajettu Ad-aware ei ensimmäistäkään. Valtaosa näistä oli kuitenkin näitä Windows-hakemistosta löytyviä rekisteritiedostoja, joten onko se nyt aivan varmaa että niiden poisto ei aiheuta koneelle mitään häiriöitä? Mitään haittaa näistä tiedostoista ei kuitenkaan varmaan ole koska koneeni pelittää aivan normaalisti eikä yllättäviä kaatumisia tapahdu juuri koskaan.
Spybot löytää tiedostoja ja rekisterimerkintöjä, jotka se katsoo tietoturvariskeiksi kuten esim. lista viimeksi avatuista tiedostoista tai käydyistä nettiosoitteista ja kunnelluista musiikkitiedostoista. Harvalle käyttäjällehän nuo muodostavat mitään todellista tietoturvauhkaa.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti Shane
Kyllä. Toki ongelman syy voi olla muuallakin, mutta ainakin minulla oli tosiaan samantapaisia ongelmia ZA:n kanssa (ja vanha paska on tämäkin kone).

Mutta itse kysyisin vielä tuosta Spybotista, että voiko ne kaikki ohjelman löytämät tiedostot tosiaan poistaa aivan huoletta, kuten tuolla edellä muutamat vakuuttelevat? Itse nimittäin asentelin Spybotin tänään koneelle Ad-awaren rinnalle, ja ohjelma (easy mode) löysi uusia tiedostoja aivan älyttömästi kun taas juuri ennen asennusta ajettu Ad-aware ei ensimmäistäkään. Valtaosa näistä oli kuitenkin näitä Windows-hakemistosta löytyviä rekisteritiedostoja, joten onko se nyt aivan varmaa että niiden poisto ei aiheuta koneelle mitään häiriöitä? Mitään haittaa näistä tiedostoista ei kuitenkaan varmaan ole koska koneeni pelittää aivan normaalisti eikä yllättäviä kaatumisia tapahdu juuri koskaan.

Vai olisiko Spybotia pitänyt configuroida advanced modesta jotenkin ennen käyttöä? Kumpaa yleensä kannattaa käyttää, easy vai advanced modea?

ZA:sta en kauheammin tiedä mutta paikallisen kirjaston toisesta internetkoneesta ko. ohjelma löytyy ja koskaan en ole surffannut sillä koneella ilman ongelmia. Kone tosin vetelee myös viimeisimpiään joten vika saattaa olla myös siinä.

Itse käytän mieluummin Ad-awarea kuin Spybotia koska jälkimmäinen poistaa kaikkien käyttämieni foorumien auto log in - cookiet samalla. Ad-aware tuntuu löytävän jotain piilotiedostoja joka kerta vaikka ei "sellaisilla" sivuilla olisi tullut käytyäkään (eikä tule, minähän etsin netistä vain Raamatullista tietoa). Stinger tuntui toimivan myös paremmin kuin Spybot.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Master Chief
ZA:sta en kauheammin tiedä mutta paikallisen kirjaston toisesta internetkoneesta ko. ohjelma löytyy ja koskaan en ole surffannut sillä koneella ilman ongelmia. Kone tosin vetelee myös viimeisimpiään joten vika saattaa olla myös siinä.

Jos vain toisesta löytyy, niin se on todennäköisesti jonkun "huippukäyttäjän" asentama ja tällöin laiton versio. Hmmm...eikös BSA(?) luvannut palkkion laittomista ohjelmista...

Että silleen...
 

TouchAndGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Pushead
Jos laillisesti haluaa ilmaisen skannerin, niin kokeileppa vaikka tätä: http://www.free-av.com

Aika käsi kun olen näissä matolaatikko jutskissa, niin kyselisin että miten saan tosta Antiviristä päivitetyn version sitten joskus? Ehdottaako ohjelma itse päivitystä vai pitääkö koko ohjelma ladata uudestaan sitten kun uudempi versio tulee?

Ohjelma löysi koneelta yhden viruksen tai madon mikä nyt lieneekään, mutta nimi oli W32/kenston-1895.t. Osaako joku kertoa siitä tarkemmin?

TouchAndGo (tietokone ex-Pertti)
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti wilco
Jos vain toisesta löytyy, niin se on todennäköisesti jonkun "huippukäyttäjän" asentama ja tällöin laiton versio. Hmmm...eikös BSA(?) luvannut palkkion laittomista ohjelmista...

Että silleen...

No tuskin, koska toinen kone on uudempi. Taisivat hankkia sen viime talvena. ZA on siinä paskassa koneessa ollut muistaakseni alusta lähtien.
 

TouchAndGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
KIITOKSET Ruutiveijarille ja K:lle!

Kun luin ton K:n antaman linkin ketjun, niin itse asiassa mulla oli sama juttu. Eli itsellä oli kanssa toi Pandan softa ja sieltä sen asennus-tiedostahan se viruskin löytyi. No eli mahtoikohan se sittenkään olla oikea virus vai ei? No tuhottu se kuitenkin on ja Pandalle annettu kyytiä.

TAG
 
Viimeksi muokattu:

Shane

Jäsen
Viestin lähetti TouchAndGo
Aika käsi kun olen näissä matolaatikko jutskissa, niin kyselisin että miten saan tosta Antiviristä päivitetyn version sitten joskus? Ehdottaako ohjelma itse päivitystä vai pitääkö koko ohjelma ladata uudestaan sitten kun uudempi versio tulee?
Kyllä siitä ohjelmasta pitäisi löytyä aivan etusivulta semmoinen Internet Update -näppäin, jolla päivitys käy kuin itsestään.

Minun koneessani ei AntiVir ehdottele päivityksiä oma-aloitteisesti, mutta muistaakseni sen saa tekemään niin asetuksia näpräämällä.
 

TouchAndGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Shane
Kyllä siitä ohjelmasta pitäisi löytyä aivan etusivulta semmoinen Internet Update -näppäin, jolla päivitys käy kuin itsestään.

Joo sano. Kyllähän sieltä semmonen löyty. Imutin sieltä sen päivityksen ja se tuli zippinä. Pitäskö se purkaa ja minne? Vai oliko toi homma tossa?

TAG (Edelleen hukassa)
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti TouchAndGo
Imutin sieltä sen päivityksen ja se tuli zippinä. Pitäskö se purkaa ja minne? Vai oliko toi homma tossa?
Eikös siihen tule heti imutuksen jälkeen ruutu, jossa kysytään että installoidaanko päivitys saman tien koneelle? Siihen vaan Yes niin homma sujuu kuin tyhjää vaan.
 

TouchAndGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Shane
Eikös siihen tule heti imutuksen jälkeen ruutu, jossa kysytään että installoidaanko päivitys saman tien koneelle? Siihen vaan Yes niin homma sujuu kuin tyhjää vaan.

Kyllä homma noin meni. Ilmeisesti noi päivitykset jää zipeiksi, koska ainakin toi päivitys meni sen "alkuperäisen paketin" viereen ja molemmat ovat zippeinä. Ja kun yritin ottaa uudestaan päivitystä, niin se sanoi, että mulla on jo päivitys ja siitä uudempaa versiota ei ole tarjolla.

Jos joku vielä viitti tarkistaa ton zippi-jutun, niin saisin minäkin mielenrauhan. Tän jou!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaaha... ja taas pukkaa sähköpostia oudoista osoitteista enemmän kuin laki sallii. Pariin otteeseen olen tänään tarkastanut luukku.comini ja kummallakin kerralla olen poistanut 7 kappaletta tuntemattomista osoitteista tulevia "Re: That movie"-viestejä tms.

Eli virukset liikkeellä taas. Siksiköhän mulla on kuumeinen olo?
 

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
ZoneAlarmista

Onko konekohtaisen palomuurin käyttäminen tarpeellista, kun kone on muutenkin TOAS:n palomuurin takana?
Vai onko se hätävarjelun liioittelua?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös