Mainos

Tietokonevirukset

• 42 854
  • 334

Sic

Jäsen
Itsekkin sitten muutamia päiviä sitten avasin tommosen sivun, mutta toki itse tiedostoa en ladannut, kun ei se edes kuvatiedosto ollut. Vistan 32-bittinen on itsellä käytössä ja vielä avast! virustorjuntaohjelmana varmuuden vuoksi. Nyt ei ole mitään erikoista ilmaantunut koneen kanssa, joten näyttäs toistaseks ihan hyvältä. Vai onko nää madot sitten näin huomaamattomia, vai oliko Vista sitten suojananin tälläkertaa (vai se, etten tallentanut tiedostoa)?

Harmittavia tapauksiahan nuo on, näköjään monella muullakin tuota ongelmaa ollut.

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Ei mitään käsitystä että mitäs nyt tehdään? Tämä mese-virus on kai edelleen koneessa.
Hankala poistettava oli ja sekoitti koneen täysin. Safe Modessa sain koneen käyntiin ja sitten ajelin eri virustorjuntoja. Itseltäni ongelmat poistuivat ainakin toistaiseksi, kun hommasin tuon aikaisemmin mainitun AVG:n ilmaisversion. Aikaisempi F-securen virusskanneri löysi tuollaiset tiedostot, vaikka ei osannutkaan poistaa virusta:

* C:\profile.com Virustartunta: Backdoor:W32/SdBot.CKI
* C:\WINDOWS\winudspm.exe Virustartunta: Backdoor:W32/SdBot.CKI

Nuo kun onnistui poistamaan, katosivat myös ongelmat. Pisti kyllä kyrsimään, kun yleensä olen niin varovainen näiden outojen linkkien kanssa. Tämä pääsi tulemaan ihan puskista.

Vaatiikohan tuo koneen päälläoloa, että lähettelee niitä linkkejä..? Minulta on niitä kuulemma lähtenyt, niin koitan paikantaa, että olisiko vika työkoneessa (Win) vai omassani (Mac). Työkoneessa on tehdään päivittäin Nortonin virusskannaus, mutta mahtaakohan tuo sitä löytää - tai no tähän mennessä ei ainakaan ole mitään löytänyt, ja kuitenkin aikaa on varmaan pari viikkoa, kun sitä linkkiä painelin (yeees, me dummy).

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Tuli kans uteliaisuutta klikattua kun halusin selvittää miten hyvin virustojunnat toimii. Jo pelkkä FireFoxin popup blocker esti sen tiedoston lataamisen. Eikä Avast löytänyt mitään virusta rankimmallakaan skannauksella. Koitetaan vielä piruuttaan F-Securen online skannerilla.

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
^ Ne automaattiset päivitykset saa takaisin päälle vaikkapa siten että tuplaklikkaa alhaalta oikealta sitä ikonia jossa on nyt vissiin punainen kilpi ja ruksi päällä. Sieltä sitten valikosta voit laittaa ne takaisin päälle. Toki ne saa ohjauspaneelistakin mutta tuo on helpoin keino. Ei tuo sinänsä mitään että ne ovat jonkin aikaa pois päältä, mutta jos et itse muutosta tehnyt, niin se on jo vähän outoa.

Niin ja tämä siis XP:ssä.

..vaan tässä tapauksessa tämä ei taida pitää ihan paikkaansa.

Itse taistelin kyseisen viruksen kanssa eilisen iltapäivän kun tyttöystävä oli mennyt XP koneellaan linkkiä painamaan. Päivitykset sai takaisin päälle vasta kun virukset oli poistettu. Siinä onnistuin ajamalla kaikki puhdistusohjelmat (Ccleaner, Ad Aware, F-secure ja luulen että tärkeimpänä Hijackthis) windowsin vikasietotilassa sekä buuttaamalla koneen joka kerran jälkeen uudestaan.
Tuo mainittu HJT on kyllä tehokas ohjelma jos tietää mitä tekee. Asiassa auttaa netistä löytyvä Hjt analyzer ( http://www.hijackthis.de/ ) johon ohjelman luoman rekisterin voi ladata ja palvelu sitten kertoo mitkä tiedostot ovat vaarallisia.

Parker27

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Itsellä tosiaan tämä virus lähti pois käyttämällä AVG:n virusohjelmaa, ad-awarea, CCleaneria & Registy Mechanic ohjelmaa. Kaikilla vaan rankat puhdistusohjelmat käyttöön ja mitään ei ole enää havaittu vaikka tuosta klikkauksesta on aikaa jo monta päivää. Kaikki toimii ihan normaalisti.

Pitää sitä kyllä olla tyhmä että menee klikkaamaan tuollaista linkkiä mutta pienellä vauriolla selvittiin tällä kertaa.

d2uce

Jäsen
Nyt on hjt ajettu ja laitettu tuonne hjt:n analyzeriin. Ei löytynyt kuin yksi keltainen ruksi ja yksi punainen ja yksi joku muu jotka korjasin kaikki. Nyt vain odotellaan.

"Tartunnasta" on kuitenkin n. kuukausi eikä kone ole oikeastaan mitään sekoamisen merkkejä esittänyt, joten kohdallani saattaa Vista olla se pelastus, ettei mitään pahempaa välttämättä pääse sattumaankaan. Viestejä tuntuu lähettelevän välillä Messengerillä.

-Mazzi-

Jäsen
Netti on sekaisin. Koko ajan tulee joku helvetin nettipokeri sivusto eteen, mistäköhän johtuu? Automaattiset päivitykset eivät mene päälle, miksi vitussa?

F-secure löytää joka kerta muutaman viruksen ja ne poistan automaattisella puhdistuksella. En tiedä näistä virustorjuntaohjelmista mitään, joten kusessa ollaan. Jos joku voisi pistää jonkun vinkin, miten tämä ongelma ratkaistaan?

En mene enään koskaan meseen, vitun virukset.

Kolokettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KoU, HJK, AS Roma, Chelsea
Osaa kyllä olla todella ilkeä.Täysin ajattelematta kans räpsäisin tiedoston auki ja hoplaa! Aluksi koitin tällaisia suhteellisen kesyjä keinoja, ja tuntui ettei virus enää haitannut. Myöhemmin samana iltana alkoi kuitenkin virus kylvää onnistuneesti tuhoaan ja esimerkiksi google on sanonut aika lailla yhteistyösopimuksensa irti. Jatkuvasti herjaa myös sitä, miten koneen tietoturva on jatkuvassa vaarassa ja kyllä hidasta on tällä hetkellä mun surffailu.

Huomenna pitäis kärrätä kannettava sukulaismiehelle, joka on onneksi tietokonealan ammattilainen. Luottavin mielin siis toivon että tämän viruksen onnistuis tuhoamaan, tosin pelkään vähän miten paljon itse oon aiheuttanu hallaa näillä omilla virityksilläni...

Jos siis huomenna saan kuulla jotain mullistavaa niin palailen tänne kertoilemaan. Jos tämä päättyy onnellisesti, niin opetuksen sain ainakin kovemmalla kädellä. Nytkin saa kädet hikoillen jännittää meneekö kone tilttiin ennen kuin saan tämän kirjotettua...

d2uce

Jäsen
Nyt kun tässä tarkemmin ajattelen, niin voi olla, että tuo viirus on saanut sellaista aikaan, ettei kaikki sivut aukea laakista vaan tulee se sama ilmoitus ikkunaan kuin silloin, kun netti on poikki. Sivut tosin aukeavat kun painaa refreshiä.

Dragon38

Jäsen
Netti on sekaisin. Koko ajan tulee joku helvetin nettipokeri sivusto eteen, mistäköhän johtuu? Automaattiset päivitykset eivät mene päälle, miksi vitussa?

F-secure löytää joka kerta muutaman viruksen ja ne poistan automaattisella puhdistuksella. En tiedä näistä virustorjuntaohjelmista mitään, joten kusessa ollaan. Jos joku voisi pistää jonkun vinkin, miten tämä ongelma ratkaistaan?

Itse taistelin saman ongelman kanssa pitkään. Ratkaisu oli poistaa nykyinen virustorjuntaohjelma ja asentaa avast tilalle. Isompi skannaus avastilla löysi muutaman viruksen ja sen jälkeen kaikki on ollut kunnossa.

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Itselle tuli sama, ja aikani tapeltuani päätin viettää laatuaikaa windowsin kanssa. Ilkeä toi virus kyllä on . Itse en saanut avastia asennuttua kun veti koneen ihan jumiin.

No nyt on windows taas uudestaan asennettuna ja muutenkin kaikki turhat ohjelmat pois koneelta.

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaksi päivää itseäni vaivasi (se helvetin...) mesevirus, mutta tänään uskoisin saaneeni sen poistettua. Käytin aluksi Aviran Antivirus-ohjelmaa, josta suoraan sanottuna ei ollut mitään hyötyä. Sitten siirryin kokeilemaan muita virustorjunta-ohjelmia, joista mainitsemisen arvoisia ovat SUPERAntiSpyware, jolla sain poistettua osan viruksista ilmaiseksi. Se ei kuitenkaan poistanut kaikkia viruksia, joten päädyin ostamaan PC Tools Spyware Doctorin, jolla sain kaikki virukset viimein poistettua.

Jos joku kärsii tästä(helvetin...) meseviruksesta suosittelen ostamaan PC Tools Spyware Doctorin, se on sen arvoista, trust me...

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Nyt pitää lähettää kiitosta ketjun kirjoittajille. Olen itse mallia Imbesilli mitä tulee oikeastaan mihinkään tietokoneisiin liittyvään, mutta tämän ketjun ansiosta osasin varoa tuota mese-virusta, jota minulle tarjoiltiin. Hieno homma.

Sitten kysymys (joka on luultavasti itsestään selvää kaikille muille paitsi minulle). Eikö ole oletettavaa, että kaverin kone, joka minulle "lähetti" tuon mese-linkin on jo altistunut tuolle virukselle? Eli kannattaisi kehottaa kaveria skannaamaan koneensa. Vai?

Edit: vai onko osoitteella, josta mese-viesti näyttää tulevan mitään merkitystä asian kanssa?

Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Nyt pitää lähettää kiitosta ketjun kirjoittajille. Olen itse mallia Imbesilli mitä tulee oikeastaan mihinkään tietokoneisiin liittyvään, mutta tämän ketjun ansiosta osasin varoa tuota mese-viirusta, jota minulle tarjoiltiin. Hieno homma.

Sitten kysymys (joka on luultavasti itsestään selvää kaikille muille paitsi minulle). Eikö ole oletettavaa, että kaverin kone, joka minulle "lähetti" tuon mese-linkin on jo altistunut tuolle virukselle? Eli kannattaisi kehottaa kaveria skannaamaan koneensa. Vai?

Edit: vai onko osoitteella, josta mese-viesti näyttää tulevan mitään merkitystä asian kanssa?
Kyllä se ilmeisesti leviää nimenomaan siltä henkilöltä keneltä viesti tulee. Itsekin sain kyseisen meseviestin eräältä tutulta joka muutenkin siis yhtäkkiä vaan lähettelee joitakin hauskoja kuvia, enkä tietysti ajatellut, ja kun vielä totuttelen läppärin hiireen niin vahingossa aloitin lataamaan tiedostoa.

No, samantien sen jälkeen sain parilta kaverilta viestin että he saivat minulta viruksen omaan meseensä... Eli niin se menee kun tuon viruksen saat niin mesen kautta se leviää omille yhteyshenkilöillesi.

Itselläni on Vista ja AD-Aware heti viruksen löysi ja poisti kun tartunta oli tapahtunut.

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54

Selvä juttu. Näin sitä itsekin yritin järkeillä. Pitääpä informoida kaveria ja laittaa varoitusta muille, joita mesestäni löytyy. Pikkuhomma saattaa pelastaa jonkun ikävältä yllätykseltä.

Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tämä kyseinen mese-virus napsahti ruutuun erään foorumin chätissä (shout-box). Siinä oli viestin lähettäjä ihmeissään, että mikä helvetti tuo on. Tulihan se selväksi, ikävimmällä mahdollisella tavalla. Eli välttämättä ei kannata niitä shout-boxien linkkejä avata.

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä lähtenytkään se(helvetin) mesevirus kokonaan, vaan se piti käydä poistattamassa asianosaavien henkilöiden avustuksella. Eli kaikkien, jotka kärsivät meseviruksesta kannattaa vierailla http://www.virustorjunta.net sivustolla, jossa tarpen tullen alan ammattilaiset(?) auttavat sinua fiksaamaan ongelman. Itselläni tuo toimi loistavasti, suosittelen.

Viimeksi muokattu:

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kauniimpi osapuoli meni klikkaamaan tuota linkkiä kotikoneella ja tallensi sen MS-DOS tiedoston kovalevylle. Käyttiksenä on Vista 32-bittinen. Itse sitten poistin vain tiedoston ja mitään havaittua muutosta ei ole tapahtunut puoleen ei toiseen. On skannattu kone niin Avastilla, F-Securen OnlineScannerilla sekä AVG:llä. Rekisteriä katteltu ja töhnät vedetty hiiteen AWC:lla. Ilmeisesti tätä MS-DOS kuvaketta on pitänyt klikata,että virus on aktivoitunut vai onko Vista immuuni kyseiselle pöpölle?

Itse onnistuin myös jostain syystä klikkaamaan messengerissä tuota linkkiä, ja työpöydälleni tallentui samainen MS-DOS tiedosto. Siinä vaiheessa tiesin heti mistä on kyse ja nakkasin tiedoston roskakoriin. Mitään ongelmia en ole tässä noin viikon aikana koneessani huomannut, eli ilmeisesti tuota pitäisi tosiaan klikata, että virus aktivoituu. Käyttöjärjestelmänä XP.

Mitäköhän tälläisenkin viruksen kehittämisellä on saavutettu... onnittelut kehittäjille.

Holkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Voi helvetin perkele. Tais mesevirus tulla.... Lähetti yhdelle ainoalle kaverille jonku youtube linkin jota en lähettäny. Muille ei sit ollu ainakaan VIELÄ lähettäny. Kone on ollu muutaman päivän jo sekasin. Oon ihan neuvoton. En tiedä mistä oon saanu ton viruksen. Voisko joku jelppiä??

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla meni ton mesemadon kanssa sillä lailla, että kaverilta tuollaista linkkiä puski.
Pari tuttavaa ovat valitelleet viime päivinä, että meikäläiseltä tulee sitä mesevirusta heidän koneelleen. Itse en ole havainnut ongelmia, mutta mites tässä nyt olisi meneteltävä, jottei se enää leviäisi muille käyttäjille?

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Pari tuttavaa ovat valitelleet viime päivinä, että meikäläiseltä tulee sitä mesevirusta heidän koneelleen. Itse en ole havainnut ongelmia, mutta mites tässä nyt olisi meneteltävä, jottei se enää leviäisi muille käyttäjille?

Toimi tällä sivulla olevan 7-kohtaisen ohjeen mukaan eli SDFixillä. Vikasietotilan saa päälle naputtelemalla konetta käynnistettäessä F8:aa.

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Järjestelmän palauttamisella saa helposti pois ainakin tuo mesevihulaiset. Ohjauspaneeli --> Suorityskyky ja ylläpito ja sieltä vasemmalta ''Järjestelmän palauttaminen''. Sitten vain valitset semmosen päivämäärän, milloin olet varma ettei virusta koneellasi vielä ollut. Sitten koneesi käynnistyy uudestaan.

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Yksi historian pahimmista viruksista liikenteessä!

Kun meseviruksesta on päästy, niin nyt ammutaan taas himpun verran kovemmilla. Isäni soitti minulle töihin eilen ja ilmoitti heidän työpaikan ATK-tuesta tuleesta viestistä, jossa kerrottiin upouudesta viruksesta joka tuhoaa kovalevyn kertaklikkauksella.

Viruksen leviäminen on alkuvaiheessa ja se hakee varmasti vielä leviämismuotoaan, mutta jo nyt viestissä oli mainittu sen olevan todennäköisesti yksi historian pahimmista.

Olkaa siis erityisen tarkkoja siitä, mitä linkkejä klikkailette ja mitä tiedostoja olette koneelle tallentamassa.

Jos joku ATK-puolella työskentelevä tietää lisää, niin voi infota kattavammin. Itselläni ei ole esimerkiksi tietoa siitä, millä tiedostonimellä tuo tuholainen kulkee.

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perrrkele kun löytyy koneelta aina vaan lisää troijalaista. Vähän väliä saa virustarkistukset olla käynnissä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy