Huijaamisella ei sinänsä ole mitään väliä, osa huijaa osa ei, sellaista on elämä. Korrelaation pisteiden ja juttujen välillä huomaa yleensä pikku asioista. Tämä tietysti vain pitkässä juoksussa, koska Internetissä olemme kaikki lähtökohtaisesti koiria.
Mutta on kiistatta mielenkiintoisempaa lukea jonkun saaneen keskiarvotuloksen kuin huipputuloksen. Sen kertominen myös yleensä vaatii kirjoittajalta enemmän rohkeutta kuin huipputuloksen kertominen. Lopulta älykkyydellä ei tietyn minimitason jälkeen ole kirjoittamisessa paljoakaan väliä. Kirjoittajan älykkyys on vain pieni osa kokonaisuutta. Äly ilman tunnetta on myllynkivi ilman jauhoja.
Yleensä testeistä tai vaikkapa jääkiekosta on kiinnostunut jo sinänsä valikoitunut joukko, joten varsin todennäköisesti tätäkin ketjuakin lukee ja etenkin kommentoi keskiarvoa paremman tuloksen saaneet. Muu olisi minusta paljon yllättävämpää kuin nyt nähty. Olen muuten myös taipuvainen uskomaan, että Jatkoajan kirjoittajien älykkyysosamäärän aritmeettinen keskiarvo olisi satunnaisotoksella valittua suomalaista verrokkiryhmää suurempi. Se ei välttämättä vielä ole paljon, ainakaan tietyn joukkueen kannattajien osalta, heh.
Hyvät palikkatestit ovat mielenkiintoisia ja teen aina sellaisen, kun jostain vaivattomasti löydän. Tulos pysyy aina kohtuullisen samana, joka on tietysti testin tekijöiden tavoitteenakin. Oppiminen on minun kokemukseni mukaan, teen pari testiä vuodessa, aika vähäistä ja hyvissä testeissä sitä ei käytännössä tapahdu. Tietysti saman testin usealla tekokerralla saattaa helpommin huomata jotain uutta. Tosin olen varma, että asiaa todella aktiivisesti harjoittelemalla saa etua. Eihän Mensankaan testiä saa suositusten mukaan tehdä loputtomasti uudestaan. Neroa ei keskiverrosta silti saa harjoittamallakaan, jo aikaraja pitää siitä huolen.
Jos joku viitsii selittää noiden kahden viimeisen kysymyksen logiikan, niin se olisi kiva kuulla? Ne eivät minulle testiä tehdessä auenneet.
Yli 166 pisteen tekijöille sen pitäisi olla pienellä pohtimisella selvää, koska liikutaan lähellä ”normaalin” Ravenin ja tai Cattelin testin maksimitulosta. Oletan tämän testin maksimin olevan alle 170 pistettä. Jos olisi pitänyt veikata maksimia, niin veikkaukseni olisi ollut juuri tuo 166 pistettä. Joku kiinnostunut voisi kysyä lehdeltä maksimia ja samalla millaisia tuloksia he ovat kokonaisotokseksi saaneet.