Ei kyllä juurikaan houkuttele jauhaa tästä aiheesta, joka oli keskustelun kannalta melko lailla irrelevantti lillukanvarsi. Mutta koska minua nyt tästä kurmotetaan, niin esitän oman vastaukseni.
Ensinnäkin on oleellista huomioida, että keskustelussa käsiteltiin tieteellistä toimintatapaa yleisellä tasolla eikä esim. luonnontieteellisen määrittelyn mukaisesti. Sikäli kun puhutaan akateemisuudesta, sekin viittaa yliopistolaitoksen toimintatapoihin yleisesti. Niitä samoja periaatteita käsitellään kaikissa tiedekunnissa - toki hieman eri painotuksin.
Veikkonen
@Walrus21, sinulla on kadehdittava kyky jättää huomiotta argumenttisi kiusalliseen valoon saattavat osat viesteistäni. Vai miten meni omasta mielestä?
Turha sinun on pilkkoa minun viestejä paloiksi, ymmärtää niitä tahallisesti väärin ja sitten tulla lällättelemään. Lisäksi se, että toteat yhdessä tai kahdessa sivulauseessa laadullisten menetelmien olevan osana jotain tiettyä tutkimuksen alaa, ei kumoa kaikkia niitä muita kyseenalaisia väitteitä, joista myös referoimassasi osiossa puhun.
Sinun määritelmäsi tieteellisistä menetelmistä tai akateemisista toimintatavoista eivät edusta mitään yleistä saati kiistatonta linjaa. Linjauksesi voivat päteä fysiikan, matematiikan tai biologian osalta, mutta eivät ihmistieteissä.
Toki mm. valtio-opin puolella käytetään runsaasti kvantitatiivisia menetelmiä. Niiden tukena on sitten laadullisia menetelmiä, joissa tarkastelukulma on induktiivinen. Huom! Induktiivisuus ei tarkoita, etteivätkö ne olisi tieteellisesti valideja metodeja.
Sukupuolentutkimuksessa, joka ilmeisesti on näissä diskursseissa jonkinlainen yleinen sylkykuppi, tutkimus on perinteisesti ollut kvalitatiivista. Menetelmiä on sitten erilaisia: tekstianalyysi, diskurssianalyysi, teemahaastattelut ja etnografia muutamia mainitakseni. Tilastollisia menetelmiä voidaan aivan hyvin hyödyntää vertailtaessa erilaisia aineistoja. Tämän tarkemmin en osaa alan tutkimusperinnettä avata.
Olisi kuitenkin hyvä ymmärtää, että luonnontieteelliset mallit ja deduktiivinen päättely ovat äärimmäisen hankalia soveltaa ihmisten väliseen toimintaan, joka perustuu vaikeasti mallinnettaviin toimintaympäristöihin ja keskinäissuhteiden jatkuvaan muutosalttiuteen.
Näissä kysymksissähän on alakohtaisesti hyvinkin poikkeavia tutkimustraditioita. Historian metodologiakirjallisuudessa on kritisoitu voimakkaasti esim. valtio-opin menetelmiä, joissa pohdistaan mm. rationaalista valintaa ja erilaisia peliteorioita.
Mitähän nämä mainitsemasi kvalimetodit ovat jos eivät laadullisia eli kvalitatiivisia metodeja joista puhuin ylle lainatuissa viesteissäni? Minusta on paljonpuhuvaa ettet osannut nimetä yhtään sukupuolentutkimuksen "alakohtaista metodia" jolla voitaisiin tehdä aineistosta päätelmiä tilastotieteen niihin liittymättä. Tulkitseva tanssi kenties?
Täytyy ihmetellä, millainen dippainssineurootikko saa olla, jos kaikki "kovien tieteiden" ulkopuolinen tutkimus on milloin mitäkin "tulkitsevaa tanssia" tai "käsienheiluttelua". Ehkä siihen väliin mahtuu kuitenkin hieman muunlaistakin tieteellistä toimintaa.
Yliopiston perustutkintoihinhan kuuluu myös mm. kahdeksan opintoviikon tilastokurssi ihan sitä varten, että opiskelijat hallitsevat yksinkertaisimmat tilastolliset metodit ja voivat sitten soveltaa niitä tutkielmissaan.
Minusta myös kvantitatiiviset metodit voivat olla tarinankerrontaa. Usein nämä ovat myös enemmän tai vähemmän huijausta, kuten sijoitustuotteiden markkinoiniti valikoidun "kvantitatiivisen tarinan" säestämänä. Ero tulee tehdä sen mukaan miten tarinat kuvaavat todellisuutta ja miten tämä voidaan "vahvistaa" (lainausmerkit koska tieteellistä teoriaa ei koskaan voida todistaa oikeaksi) yrittämällä falsifioida sitä. Painovoima on vain ihmisen antama nimi jollekin todellisuuden ominaisuudelle, mutta "tarina" painovoimasta on kaikella järjellisellä tarkkuudella sekä tosi että hyödyllinen ja sen käyttäytymisestä voidaan antaa auringontarkkoja ennusteita. On huomattavasti vaikeampi falsifioida jonkun uneksimia ajatuksia sortavista piilevistä rakenteista yms.
Näillä painovoiman falsifioinneilla sun muilla on aika vähän tekemistä ihmistieteiden saralla. Sen sijaan tutkimusperinne rakentuu ihan siihen perinteiseen akateemiseen toimintatapaan eli uuden tiedon kerryttämiseen ja vanhan kumoamiseen. Tämä tapahtuu hieman eri lailla kuin luonnontieteissä, koska - kuten nyt on aika lailla itsestään selvää - toimintaympäristö ei ole uusinnettavissa saati stabiili. Näin ollen tutkimusta kerrytetään enemmänkin filosofiaa sivuavien teorioiden ja aikaisempien havaintojen pohjalle.
Kuitenkin vastauksesi vahvistaa käsitystäni siitä että tietyillä aloilla tämä "yliopiston tuoma tieteellinen ajattelu" on kuvitelmaa siitä että kun on lukenut tarpeeksi monta aihetta x käsittelevää nidettä, mutu muuttuu maagiseksi kyvyksi ymmärtää syvällisesti ja tietää millainen todellisuus on. Ilman häiritsevää matematiikkaa ja tilastotiedettä kvantifioimassa epävarmuutta ja varmistamassa loogista koherenssia.
Matematiikasta on aika rajatusti hyötyä ihmistieteissä. Toki sitä voi käyttää välineenä esim. aineiston analysointiin tai tilastolliseen päättelyyn, mutta matemaattinen mallintaminen kuvaa aika heikosti yhteiskunnan rakenteita.
Em. kappale onkin hyvä esimerkki keskustelutavastasi: esitellään esin mahdollisimman karrikoitu ja vähättelevä väite ja sitten toistetaan sitä tarpeeksi kauan ja tarpeeksi kärjistäen, kunnes kukaan ei jaksa kyseenalaistaa sitä.
Väitteesi että jokainen voi arvottaa menetelmiä mielensä mukaan on minusta absurdi ja summaa surullisen hyvin ns. tieteellisen ajattelusi tason.
Pitäisikö minua kiinnostaa, mitä joku jatkoajan keskustelupalstan provokaattori on mieltä minun "tieteellisen ajattelun tasosta"?
Toki sinullakin on vapaassa maailmassa oikeus pitää raamatuntulkintaa tai korteista povaamistakin tieteellisen metodin veroisena maailmanhahmotuskeinona, mutta eipä tuo mielipide minkään arvoinen ole. Järkevästä nyt puhumattakaan. Minusta metodeja tulee arvioida sen mukaan kuinka ne kuvaavat todellisuutta ja antavat loogisesti päteviä tuloksia, ei sen miltä sinusta, minusta tai satunnaisesta sukupuolentutkijasta tuntuu. En liene ainoa joka tässä huomasi mutu-lähestymistavan alleviivautumisen.
Turha sekoittaa tieteelliseen maailmankuvaan liittyvää uskontokeskustelua aiheeseen, jossa käsitellään yliopistollisen tutkimuksen periaatteita.
Mitähän tähän sanoisi. Ehkä voisit aloittaa perehtymällä todennäköisyyden käsitteeseen sen verran, että käsittäisit 25% mahdollisuuden tarkoittavan että joka neljäs kerta toteutuu. Jos minä ennustan kahden peräkkäisen kruunan heittämiselle todennäköisyyttä 25% mutta onnistutkin ensimmäisellä yrittämällä, olisitko yhtälailla ilkkumassa typerästä ennusteestani? Aiemmassa viestissäni annoin jo todisteita siitä että gallupit ovat pitkässä juoksussa olleet hyviä tuloksen ennustajia ja niiden epävarmuus on melko hyvin kvantifioitavissa.
Lisälukemisena aiheesta esim. seuraava artikkeli:
The Media Has A Probability Problem
https://fivethirtyeight.com/features/the-media-has-a-probability-problem/
Ahaa, eli fake news, media uutisoi väärin ja satojen miljoonien vedonlyöntimarkkinakin mukailee vääriä tahoja. Kumma kyllä myös Suomessa on eduskuntatutkimuksen saralla ollut vaikea ennustaa ihmisten äänestyskäyttäytymistä, kun perinteisten puolueiden ohelle on tullut populistisia liikkeitä.
Kuuntelin viimeksi eilen Ylen keskusteluohjelmaa, jossa Yhdysvaltojen tutkimukseen perehtyneet yliopistoihmiset totesivat ennusteiden menneen aivan lepikkoon vuonna 2016. Tämä oli myös oma muistikuva, jota tuki havainnot vedonlyöntimarkkinan ennusteista.
En muista näiden ihailemiesi "laadullisten" asiantuntijoiden olleen sankoin joukoin ennustamassa Trumpin valintaa etukäteen. Jälkikäteen osataan kyllä kertoa hienon kuuloinen tarina siitä mitä "oikeasti" tapahtui ja miksi.
En minä mitään ole ihannoinut täällä, vaan todennut vain, että yhteiskunta- ja ihmistieteissä induktiiviset teoriat ovat usein parasta, mitä pystymme monimutkaisista aiheista raapimaan kasaan.