olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tätä kovasti hoetaan ja siinä on totuuden siemen. Kuitenkin olen väitteestä aivan eri mieltä.
En lainaa koko tekstiä, koska se oli niin pitkä. Itse tarkoitin - ja luulisin Pertti Rautiaisenkin tarkoittaneen - sitä, että kun tutkii ihmisten tekemisiä mistä näkökulmasta tahansa, on tutkimustulosten epätarkkuus väistämätöntä. Esimerkiksi sosiologisissa tutkimuksissa tunnistettiin jo varhain, että pelkästään se, että koehenkilöt kuulevat olevansa tutkittavana _tai_ kuulevat, että heihin kohdistuu toimenpiteitä, "pilaa tutkimuksen" ihmisen muuttaessa käytöstään. Juuri tästä syystä taloustiedekin on niin pirun epätarkkaa. Eksakteihin tuloksiin ja laskelmiin tottuneelle tilanne voi olla kestämätön ja johtaa esim. siihen, että nostetaan kädet pystyyn ja nähdään humanistinen tutkimus kategorisesti turhana. Kovin yleistä tämä ei onneksi ole.
Historian jäljentämisessä on omat merkittävät vaikeutensa, jotka liittyvät ennen kaikkea siihen, että historia tosiaan on mennyttä aikaa. Viitaten noihin aikaisempiin määritelmiin siitä, että historiatiede ei "edisty" kumulatiivisesti, niin tästä olen osittain eri mieltä. Kyllä kuva uusien lähteiden ja tutkimusten myötä yleensä tarkentuu, vaikka tällä "edistymisellä" ei ole samanlaisia vaikutuksia kuin esim. fysiikan tiedon edistymisellä. Minusta tieteestä pitää puhua ihan sen takia, että ymmärretään erottaa historiatieteellinen tulkinta esim. selkeästi poliittisesti motivoituneesta tai puutteellisin metodein tehdystä historiallisesta kirjallisuudesta.
Olen innokas popularisoidun fysiikan/tähtitieteen yms. kirjallisuuden kuluttaja, enkä missään nimessä väitä, että alan tutkimus olisi yksinkertaisempaa tehdä tms. On lisäksi ilmiselvää, että ns. suuria auki olevia kysymyksiä on sen eksaktiudenkin suhteen. Minusta on muutenkin hedelmätöntä luoda jotain ihmeellistä kilpailuasetelmaa ihan eri asioiden välille. Sen sijaan olen kiitollinen siitä, että yliopistolaitos sentään jossain määrin mahdollistaa tutkimuksen tekemisen niille, jotka ovat sen oman intohimonsa kohteen löytäneet. Tutkijan hommat ovat yhä enemmän kutsumustyötä ja allekirjoittanutkin on joutunut jättämään apurahansa nostamatta alan epävarman luonteen takia, valitettavasti. Tiedettä tarvitaan ja sitä olisi syytä tukea nykyistä enemmän.