Ti 17.9.2002 HIFK-Jokerit

  • 55 934
  • 457

Kiekkojuristi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos, Rafalski olet itse joskus urheillut, tiedät varmaan, että loukkaantuminen ottelussa, jossa on erittäin korkea intensiivitaso ja loukkaantumisen ollessa lievä (eli ei jalka repeydy irti) on mahdollista palata peliin hyvinkin.

Tilanteessa ei ajattele sen enempää vaan hyppää boxiin. Turvotus, kipu ym. tulevat usein vasta seuraavana päivänä. Tapauksessa Syvähuoko oli tutkinut polven ja todennut, ettei ilmeisesti ole mikään rikki, jolloin pelaaminen sinänsä on mahdollista, jos vain jalka kantaa.

Lisäksi jääkiekossakin kun kolhuja tulee koko ajan, voin hyvin kuvitella, että Aallon kipukynnys jo NHL-kausien (tai enemmänkin AHL) jälkeen on suhteellisen korkea.

ottelun jälkeen sitten turvotus alkaa ja itsekin huomaa kuinka helvetin kipeä se koipi onkaan. Tämä tarkoittaa yleensä ettei seuraavana päivänä välttämättä kävellä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kiekkojuristin jutussa on paljon totta. Itse kontaktilajeja ikäni harrastaneena olen törmännyt muutaman kerran tilanteeseen, jossa esimerkiksi olen murtanut kylkiluuni. Treeneissä ja treenimatsissa ei tunnu vielä juuri mitään muuta kuin painetta, treenien jälkeen yöllä alkaa saatanallinen särky, joka on seuraavana aamuna sietämätön. Samoja kokemuksia on kaukalostakin. Siellähän lekuri yleensä katsoo, onko kyseessä murtuma tai vakampi juttu ja jos ei, eli siis vamma on pelkkä ruhje, siihen heitetään puudutetta ja äijä takaisin boksiin. Kipu tulee myöhemmin.

Niin tai näin. Aalto mielestäni ylidramatisoi omaa loukkaantumistaan, mutta en usko, että tilanne täysin kivutonkaan oli. Huitaisu mailalla pohkeille sattuu.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan varmasti sattuu. Ja Saarisen teko olikin todella tyhmä ja rangaistava oikein kunnolla. Mutta...

Kuten niin useassa aikaisemmassakin tilanteessa itse ottelussa annettu rangaistus määräytyi taaskin vastaanottavan pelaajan mahdollisesta loukkaantumisesta. Uskallan väittää kirkkain silmin ettei Saarinen olisi saanut kuin pienen rangaistuksen jos A. Aalto olisi mennyt nätisti vaihtoon ilman jäällä kierimistä. Kyse on tuomareiden huonoudesta, tuomarit eivät kykene erottamaan tiettyjä tekoja toisistaan. Ainoa ratkaiseva tekijä on loukkaantumisen aste.

Vastaavasti, jos Vihko olisi levyttänyt tuskissaan puoli minuuttia jäällä olisi Kankaanperä lentänyt aivan varmasti pelistä ulos ja pitkälle. Onneksi Vihko ei jäänyt lepäilemään.

Rangaistukset meni kuitenkin periaatteessa aivan oikein, sitä en kiellä. Jopa pitempikin pelikielto Saariselle olisi ollut oikeutettu. Mutta ikävä kyllä siihen vaadittiin Aallolta naurettava esitys ja Vihkolta, sinänsä loistavaa, nätisti pois luistelu. Tilanne olisi kyllä voinut mennä myös toisinkin päin suotuisten esitysten jälkeen.

Koska muuten tappelun aloittaja yritetään löytää? Ei kai selvempää tapausta kuin paikallisessa voi edes olla? Ohi meni tuomareilta sekin.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti JHag
[B
Oivalle:
Älä nyt siitä loukkaannu, että kun poikkeat ihan omasta aloitteestasi täällä kertomassa, että "tämä ketju on muuten vitun huono, koska minua ei kiinnosta jutella Vopatista/Sandwithista", niin jokunen tänne ketjuun kirjoittanut saattaa tästä kyrpiintyä. Olen nimittäin eri mieltä. Minusta tämä on erinomaisen elävä ja kaikkea muuta kuin hyssynhyssynkonsensus -ketjut, joita JA:ssa kyllä riittää niissä viihtyville. Minäkin voisin leikkiä The Godia ja käydä vaikka Kärpät 2002-03 ketjussa ilmoittamassa, että tämä on muuten vitun paska ketju, eipä paljon kiinnosta tonit ja tenkratit. Ja sitten lujaa rappuun. Ja vilpitön ihmetys, jos joku kritisoi lausumaani.
Kaikkiahan ei tosiaan kiinnosta, varsinkaan Oulussa, HIFK/Jokerit ikuinen debatti, eikä minua taas totta puhuen kiinnosta Ipa/Tappara -ikuisuusaihe. Mutta suon mielihyvin asiasta vääntämisen niille, joita se koskee. Enkä käy kritisoimassa, että onpa junttia veivata kumpi on parempi: Ojanen vai Helminen.
Mielipiteesikin siis oli tästä aiheesta aivan ja erittäin ok. Ymmärrän sinua. HIFK/Jokerit vääntö, jonka olennainen osa on Vopat/Sandwith -debatti, on varmasti tuskallista luettavaa asiasta kiinnostumattomalle. En vain pitänyt lainkaan ylimielisestä tavasta, jolla mielipiteesi kävit töräyttämässä.

Toinen juttu liittyi ihan jääkiekkoon - kun tämä nyt jääkiekkopalsta on. Olet Suljetun Osaston kirjoitustesi perusteella loistavasti sisällä jääkiekkomaailmassa. Sitä taustaa vasten on joskus outoa lukea juuri sinulta selkeitä tietämättömyydestä johtuvia mokauksia tyyliin Vopat ja Sandwith ovat molemmat yhtä paskoja pelaajia. Eivät ole, sen kertovat silmät ja tilastotkin. Vähän samaan tyyliin heitit joskus, että Benda ja Bednar olivat tasavahvoja. Tampio voisi sanoa noin. Et sinä, koska et ole tampio, vaan fiksu. En edes puutu kiekkoilullisiin asioihin sellaisten henkilöiden viesteissä, joista paistaa kilometrin päähän, että aiheesta ei yksinkertaisesti tiedetä mitään. Sinut lasken eri sarjaan. Joten tämäkin vitun narina ja valitus sinua kohtaan on tavallaan kehumista. Perkele.
Koeta nyt kestää. Ja kirjoittele useammin. Vittu. Senkin....(täydennä itse)

[/B]

...senkin...en keksi mitään negatiivista...

Sen sijaan tietämättömyydestäni ei ole kysymys. On kysymys näkemyseroista. Tilastoja katsomalla voi tehdä johtopäätöksiä, esimerkiksi sellaisia, että Vopat olisi parempi pelaaja kuin Terror. Näin varmasti onkin. Minä en ole heitä asettanut mihinkään järjestykseen tai samaistanut heitä taidoiltaan. Sen sijaan asetin heidät molemmat kategoriaan: "ei hyvät pelaajat". Minä en tähän päivään nähdyillä esityksillä voi sanoa pitäväni kummankaan pelaajan otteista. Terroria tosin olen nähnyt itse vain yhden ottelun verran. Ja ei,en ole ollenkaan vakuuttunut, että Vopat olisi arvokas pelaaja. Tämä on kai mielipidekysymys, mutta yksi asia, joka kuvaa hyvin Vopatia on alytön jäähyherkkyys, toinen ainainen joukkueenvaihtaja. Minusta Vopat on tyypillinen matkalaukkumies. Se on minun mielipiteeni. Se EI ole tietämättömyyttä. Sinä päivänä, kun vakuutun, että Vopat on voittavan joukkueen voittava pelaaja, niin olen valmis tarkistamaan käsitystäni hänestä.

Bendan ja Bednarin kohdalla kysymys oli heidän rooleista omissa joukkueissaan. Kirjoitin silloin, että ne menivät heidän joukkueissaan aika tasan. Kummatkin olivat ykkösketjun keskusmiehiä, pelasivat myös ykkösylivoimassa. Heidän pelitapansa ovat tyystin erilaisia, joten suora vertailu miesten välillä on mahdotonta. Sillä kaudella he olivat kuitenkin jokseenkin tasavahvoissa rooleissa ja mikä silloisen asiayhteyden kannalta oli olennaisinta: KUMPIKIN OLI YHTÄ VARMASTI OHITTAMATON ESTE TUOMO RUUDULLE JOUKKUEIDEN SISÄISESSÄ HIERARKIASSA. Tämä oli se olennainen asia. Mutta emmehän mielellään palaa tähän aiheeseen, koska väänsin siitä jo kättä yksityisviesteillä tuhannen ja yhden jullin kanssa.

Ja ei enhän minä loukkaannu ja jos joku muu loukkaantuu kirjoituksestani tässä ketjussa ja kokee viestini ylimieliseksi, niin olen pikemminkin tyytyväinen kuin katuva. En minä todellakaan halua olla mikään saman mantran toistaja. Minulla on omat mielipiteeni, oma tyylini ja siitä pidän kiinni. Sinä päivänä, kun siitä luovun, niin lakkaa myös persoona Oiva elämästä.

Mitä tulee tämän ketjun sisältöön, niin tottakai on olennaista käsitellä myös tapausta Vopat & Sanwith. Minun kommenttini oli loppujen lopuksi kuitenkin vain mielenilmaus sitä kohtaan, että mistään muusta ei oikeastaan puhuttukaan. Siellä kentällä tehtiin kuitenkin viisi maalia ja varmasti pelissä tapahtui kaikenlaista muutakin. Kattavia otteluraportteja, joita näissä ketjuissa yleensä löytää ja toivookin löytävänsä oli minimaalisen vähän. Siksi minusta tämä ketju oli ja on yhä kohtuullisen paskanhajuinen Hifk- ja Jokeri-fanien yleinen toisilleen tiuskimisketju, jossa argumentointi on lähinnä juupas-eipäs-hippaleikkiä.

Minä kiitän siitä kätketystä ja rivien välistä tulevasta kehumisesta, mitä viestissäsi oli.

Kaiken tämän jälkeen ainoa toivomukseni on, että tunteet pysyvät yhä lämpiminä, mutta myös jonkinlaista analyyttisyyttäkin löytäisi. Mikäli ei löydy, niin sulkeudun Suljetulle entistä enemmän, koska se on mielestäni kivempi hiekkalaatikko.

Kaikella kunnioituksella ja rauhantahtoisesti,

Oiva
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Oiva: Kiitos vastauksesta. Arvaa mitä. Minäkin viihdyn Suljetulla osastolla, mutta minun ongelmani on se, että olen JÄÄKIEKKOmies henkeen ja vereen ja NAUTIN siitä kun kausi on alkanut. Nautin matsiketjuista, joissa puidaan kentän tapahtumia nopeasti ja kiivaasti. Saan siitä adrenaaliinia ja virtaa.

Miksikö ottelusta ei oikein ollut muuta kerrottavaa kuin Ranskiksen ja Vopatin mittelö? Siksi, että se oli muuten tylsä matsi. Itse asiassa HIFK-Jok matsin todellisen tylsyyden voi nimenomaan päätellä siitä, että Vopat/Sandwith -nyrkkeilystä (kesto 15 sek) on niin paljon viestejä. Muuta kommentoitavaa ei kerta kaikkiaan oikeastaan ollut. Ihmettelen niitä, jotka kehuivat matsin pelillisiä hienouksia ja jännitteitä. Varsin tavallinen sarja-avaus se oli. Varman päälle pelaamista ja ylivarovaisuutta. ÄrräCupin Jok-HIFK -matsi oli 100x viihdyttävämpi.

PS.
Ollaan sitten eri mieltä Vopatista, eikä jaaritella vanhasta Benda/Bednar -jutusta. En tiennyt, että olet käynyt laajaa yv-vaihtoa asian tiimoilta. Summanen havaitsi paikallismatsissa itsekin, että Vopat on iskussa sekä hykkökkäys- että puolustuspäässä (ne niitit). Ja halusi kaverin ulos. Ja sai. Ja Jokerit voitti...Vopatin tehot harjoitusmatseissa olivat HIFKin hyökkääjien parhaimmistoa. Äijä tulee vielä tällä kaudella tekemään muutakin kuin nyrkkeilemään.
 

Cimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Gold Kings
Petri Pakaslahti tappelusta jokerifanit.netissä:

"Todennäköisesti siinä kävi niin, että Kantor tai joku kävi Villeen kiinni ja Terran veti siitä omat johtopäätökset."

Selittäkää ymmärtämättömälle.
Miksi näin?

Minä suosin tappeluja jääkiekossa ja näen ne erittäin viihdyttävänä, mutta..
Mitä hyötyä joukkueelle on poliisista joka ottaa matsia vastustajan poliisin kanssa?
Kokeeko Kantor nyt Terranin peloitteena?

Tämä ei ollut tappelujen vastustuspuhe.
Haluan vain tietää.
 

rafalski77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Ac Milan ,
tylsä matsi ?

Arvoisa jatkoajan ykkösketjun oikealaita Jhag tässä asiassa on pakko olla eri mieltä .Se on mihinkä matseja vertaa te siellä stadissa olette tottuneet tapahtumarikkaaseen hokiin .Satuin olemaan paikalla ifk-jokerit matsissa ja täytyy sanoa , että kyllä matsissa pelin ainekset olivat oli taklauksia , maaleja yksi painikin
lapiajoja mitä vielä tarvitaan niin no se voitto jäi :)

mä asun nykyisin mansessa ja kävin kattoo tappara -saipa matsin :) heh siinä ei oikeesti tapahtunut yhtään mitään , kun ei mäkiahokaan pelannut

Eli tollasia matseja , kun näkee niin osaa arvostaa niitä ifk:n matseja uskokaa nyt , kun mää sanon , jos ette usko niin tulkaa kattoo näitä matseja .

Paikallisetkin sanovat , että ainoat pelit mitä kannattaa tulla kattoo on tappara-ilves ja tappara -hifk

täällä on pitkä aika odotella hyviä matseja
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös