Mainos

There is a new sheriff in sm-liiga

• 3 669
  • 117

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Iiro

Viestin lähetti Iiro
Joku nimi on saattanut epähuomiossa jäädä mainitsematta tai uusia, tuntemattomia nimiä on otettu ohuiden etukäteistietojen perusteella mukaan. Pyydän jo etukäteen anteeksi kaikilta väärinkohdelluilta.
Jani Honkanen, IFK (jos siis onnistuu saamaan diilin)

Siinä on kova hemmo, luja pakki. Saa hakea romuluisempaa.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Iiron listaan voisin tehdä vain pari muutosta. Ja tietysti kyseessä ovat Lukon pelaajat, eli ryhmään B lisään ilman muuta Toni Porkan. Osaamisensa puolesta Porkka kuuluisi ryhmään A, mutta häntä tarvitaan enemmän kaukalossa kuin suihkun puolella, joten kuuluu ryhmään B.

Lisäksi ottaisin ryhmästä C pois Petteri Lotilan. Lotila on hanakka taklaaja, mutta taklaa aina sääntöjen mukaan, eikä ole mihinkään ylilyönteihin syyllistynyt toistaiseksi vielä aika lyhyen uransa aikana. Lotilan jäähymäärätkin ovat erittäin pienet.

Sen sijaan Matti Kaipainen kuuluu ilman muuta Lotilan tilalle tuohon C-ryhmään.

Näillä muutoksilla menee hienosti läpi tuo Iiron lista.

Aatos

Jäsen
En tiedä josko menee asian vierestä, mutta kaksi kommenttia kuvaa aikalailla omaa mielipidettäni.

1) Toni Mäkiaho pari vuotta sitten.- kovuus on sitä, että antaa kunnon niittejä ja pelaa loppuun asti, vaikka kiekko olisi jo karannut.(Tämä siis tuon väkivaltaa hengittävän miehen suusta.)

2) Timo Peltomaa samasta asiasta - Kovuus on kykyä vastaan ottaa kovia taklauksia, hermostumatta. Kykyä pitää itsensä mukana kovassakin pelissä.

Nyrkit yleensä EI palvele joukkuetta.

------------------------------------------------------------------------------------
Mä en usko enkeleihin, mä en usko perkeleihin, mä uskon meihin.

Ps. Uskon, että Vompatti on omassa luokassaan Sm-liigassa; siinä vaiheessa kun hanskat tippuu. Helenius epäilemättä ainoa, joka pystyy todella haastamaan.

Viimeksi muokattu:

Q

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ULUVFC (kutsuttu kunniajäsen)
Ketä uudella Sheriffillä tarkoitettiin ? Heleniuksen ja Vopatin myllyt ainakin päättyivät jälkimmäisen hyväksi.

Mielenkiinnolla odotan HIFK.jokerit pelejä, joissa HIFK laittaa kentälle Vopat, Holma, Honkanen, Levokari, Mr. X (Kantorin korvaaja) , kaikki yli 105 kg pelaajia.

Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Q
(Kantorin korvaaja)
Kantorin korvauksesta on luovuttu.
Apen sanomaa: Kantorissa on potentiaalia NHL-pelaajaksi, antakaa vuosi aikaa niin kaivan sen esiin.

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
kyllä tohon top kymppiin jonnekin voi laittaa myös mikko kuparisen ja timo peltomaan.

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag

Juttele pelaajien kanssa, jos mahdollista. Kuulet kummallisia asioita.
Niinpä.
Vesa Viitakoski kommentoi nimeä Pasi Nielikäinen sanoin "Kova, rehti taistelija". Mikä on Veskun intressi kehua pelaajaa jota ei arvosta?

Tietääkö lajia katsomosta,median välityksellä tai kuulopuheiden perusteella seuraava ihminen enemmän kuin itse lajin taitaja.
Siltä se joskus tuntuu
:confused:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Q
Ketä uudella Sheriffillä tarkoitettiin ? Heleniuksen ja Vopatin myllyt ainakin päättyivät jälkimmäisen hyväksi.

Mitäs se Q taas mussuttaa sitä samaa vanhaa kakkaa. Helenius ja Vopat ovat tietääkseni tapelleet vain kerran NHL:ssä (en tiedä onko kohtaamisia ollut AHL:ssä) ja KOKO tappelun nähneenä (eli ei se kämänen kesken loppuva klippi joka pyörii netissä) voin sanoa että Helenius otti selvän pistevoiton tuossa tappelussa (parhaat osumat tappelun lopussa).

Olen muistaakseni kertonut sinulle tämän saman ainakin kerran aikaisemmin, en haluaisi enää toistaa itseäni.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Viestin lähetti Mike

Puhdas fakta on se, että nämä kaukalossa uhoavat heput ovat kaikki pelkkiä pellejä ja tiedän, että aika montaa nekkailijaa/kickboxeria heidän 'pahan jätkän' -statuksensa ärsyttää ihan toden teolla. Joitakin jutuista päätellen jopa niin paljon, että kaukalogoonilla voi olla terveys vaarassa, jos erehtyy vaikkapa yöelämässä osumaan raiteille ja sanomaan yhdenkin väärän sanan.

Ainoat pellet tässä sinun kertomassa jutussa on sinun nekkailija/kickboxeri kaverisi. Jos joku joka harrastaa kamppailulajeja tuntee tosiaan noin, niin ei voi muuta kun ehdottaa lajin vaihtoa. Jos tosiaan on näin, että jotakin ihmistä ärsyttää jonkun urheilijan uhoaminen, niin paljon, että yksi väärä sana laukaisisi jonkinlaisen tappelun, niin kyllä on päässä vikaa ja rajusti. Tälläiset kaverit ovat todella vaarallisia ja joutaisivat mielestäni lukkojen taa.
Voin kertoa itsekkin kamppailulajeja harjoittelevana, että kyseessä on ihan täysin marginaali sakki, jotka käyvät "matolla" vai sen takia, että voivat haastaa riitaa kadulla.
Kaukalossa uhoavat kaverit täysiä pellejä? No en itsekkään välitä tappeluista kaukalossa, mutta kun katsoo pelaajien kokoa, niin ei sielä kuka tahansa "mikki hiiri" suutaan soittele.

Olen kuullut näitä juttuja kuinka mustanvyön karate ihmeet ovat vihaisia ja menevät vetämään jotain vihaamaansa ihmistä turpaan heti kun vaan on paikka. Ja näitä juttuja riittää, ne yleensä ketkä tosipaikan tullen jotain osaa tehdä, ovat niitä heppuja jotka välttävät tappelut viimeiseen asti. Toki poikkeuksiakin löytyy.

Ensimmäistä kertaa tällä palstalla sanon seuraavaa:
Luulen, että juttusi oli vailla minkäänlasita todenperää mike!!

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Daespoo

Mitäs se Q taas mussuttaa sitä samaa vanhaa kakkaa. Helenius ja Vopat ovat tietääkseni tapelleet vain kerran NHL:ssä (en tiedä onko kohtaamisia ollut AHL:ssä) ja KOKO tappelun nähneenä (eli ei se kämänen kesken loppuva klippi joka pyörii netissä) voin sanoa että Helenius otti selvän pistevoiton tuossa tappelussa (parhaat osumat tappelun lopussa).

Olen muistaakseni kertonut sinulle tämän saman ainakin kerran aikaisemmin, en haluaisi enää toistaa itseäni.

Minä ainakin olen huomannut että ei vaan kertakaikkiaan ole mahdollista että SM-liigan paras tappelija ei pelaisi IFK:ssa. Kun Vopat pelasi Ilveksessä, SM-liigan paras tappelija oli Mäkiaho. Nyt se on Vopat. Sen jälkeen varmaan Honkanen. Sitten Qvist.

IFK-fanien sana on laki.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tommy

SM-liigan paras tappelija oli Mäkiaho. Nyt se on Vopat. Sen jälkeen varmaan Honkanen. Sitten Qvist.

IFK-fanien sana on laki.

:D :cool: . Olet jäljillä Tommy!:D . Tää menttaliteetti on vain niin osa IFK:ta. Pelissä ja kannattajissa. Tyypillinen esimerkki siitä, että IFK (ja jopa sen kannattajat) herättävät tunteita. Puolesta tai vastaan, mutta herättää! Mites se menikään, parempi rytinäpronssi kuin... ;)

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
TBK: Lajitoverini, oletan? Kiitos, että oikaisit ihmisten käsitystä tappajakaratekoista/jujutsukoista. Budopiirit ovat Suomessa pienet ja olen kertonut jo tuolla Vapaankin puolella, että varmin tapa saada sinne ovet kiinni, on typeryys kadulla. Itsepuolustuskin, jos sellaiseen tilanteeseen joutuu, on mitoitettava järkeviin raameihin. No, se siitä.

Minä olen kyllä ehdottoman puolueeton lätkätappelijoiden rankkaaja. Jos Pasi menee Bluesiin, en pudota hänen rankingiaan A:sta alaspäin. Enkä näköjään pudottanut Mäkiahoakaan, Vopatin seurassa kategoriassa B myös tapparalaisena. Ongelmahan tässä on se, että jokainen fani tuntee pääsääntöisesti oman jenginsä parhaiten. Siksi ne tilastot tuppaavat värittymään tiettyyn suuntaan. Mutta pelaajien omat jutut paljastavat paljon, kyllä sieltä erottuvat ne tietyt luupäät, joiden kanssa ei kannata turhaan päätä aukoa. Jos ei siis aio vastata seurauksista. Ne on ne samat Nielikäiset, Mäkiahot, Vopatit, Heleniukset - vaikka ne pelaisivat Kärpissä joka jätkä - jotka pelaajat itse nostavat esille.

Bombicia en osannut vielä sijoittaa minnekään, kun en ole itse miestä nähnyt. Mutta statsit on tutkittu ja mielenkiinnolla odotetaan. Luulenpa, että mies löytää itsensä linjalta HIFK-Ässät Saipa-kauden jälkeen. Siellähän ei oikein ole gooniperinnettä/kulttuuria - en keksinyt tätä omasta päästäni, vaan luin Saipa 02/03 -ketjusta.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti JHag

Bombicia en osannut vielä sijoittaa minnekään, kun en ole itse miestä nähnyt. Mutta statsit on tutkittu ja mielenkiinnolla odotetaan. Luulenpa, että mies löytää itsensä linjalta HIFK-Ässät Saipa-kauden jälkeen. Siellähän ei oikein ole gooniperinnettä/kulttuuria - en keksinyt tätä omasta päästäni, vaan luin Saipa 02/03 -ketjusta.

SaiPassa ei todellakaan ole gooniperinnettä, tai sellaisen kehittyminen on onnistuttu tukahduttamaan oikein mainiosti viimeisimpien kausien kuluessa. Muistellessani aikaa jolloin SaiPa pelasi divarissa joukkue oli huomattavasti fyysisempi (joukkueessa mm. Kai Tervonen) ja vielä ensimmäisillä nousun jälkeisillä kausilla Liigassa SaiPa kykeni vastaamaan aivan toisella tapaa fyysiseen peliin kuin nykyään ja tuolloin, minulla ainakin on sellainen tunne, että joukkue oli roolitettu huomattavasti paremmin kuin nykyään. Joukkueessahan pelasi tuolloin mm. eräs Jeff Bess joka onnistui useamman kuin yhden HIFK pelaajan saamaan liki hermoraunioksi ja osasipa kyseinen herra edes joten kuten heilutella nyrkkejään vaikkei suuren suuri kooltaan ollut. Puhumattakaan sitten Dale McTavishista joka myös osasi huolehtia itsestään, jo tuolloin monien fanien keskuudessa suorastaan vaadittiin joukkueeseen pelaajaa joka olisi kantanut vastuun tästä nyrkkien heilutuksesta sillä Dale oli aivan liian tärkeä pelaaja istumaan boxissa. Itse arvostin Dalen todella korkealle, hän oli valmis puolustamaan joukkuetovereitaan esimerkillisesti.

Joukkueen johto ei oikeastaan koskaan lämmennyt ajatukselle hankkia kovan luokan fyysinen pelaaja joukkueeseen ja eräs syy nuivaan asenteenseen löytynee silloisista tukijoista ja yhteistyökumppaneista ja mainittakoot, että eräs merkittävimmistä tukijoista on edelleen SaiPa'n taustajoukoissa ja tämä tukija, paikallinen maakuntalehti, itse päätoimittajansa suulla tuomitsi pari kautta sitten Liigaan pesiytyvän gooni-ilmiön ja päätoimittaja kirjoitti hyvin suorasukaisesti sen suuntaista, että heidän ei ole tarkoitus tukea joukkuetta joka ei pelaa esimerkillisesti ja fairplay-hengen mukaisesti tjsp. Ei tällaisessa tilanteessa SaiPa'lle juuri jää vaihtoehtoja kuin toimia suuren ja tärkeän tukijansa toiveiden mukaisesti vaikka kyseinen toiminta olisi sitten joukkueen pelaajien kannalta kuinka haitallista tahansa.

Vaikka itse en nyt aivan samaa goonikulttuuria Suomeen toivoisi kuin NHL'ssä on niin siitä huolimatta joukkueessa on oltava pelaajia jotka kykenevät suojelemaan ja vastaamaan kutsuun. Silloin kun tilanne vaatii niin hanskat on pudotettava ja tämä tukijoukkojen ja yhteistyökumppaneiden olisi hyväksyttävä.

Täytyy tunnustaa, että tervehdin ilolla entisen kotikaupunkini "ylpeyden" SaiPa'n pelaajapolitiikassa tapahtunutta pienoista muutosta heidän hankkiessa takalinjoille Bombic'in. Toivottavasti miehestä on joukkueelle hyötyä ja toivottavasti hänelle annetaan oikea rooli ja myös annetaan hänen hoitaa rooliin kuuluvat hommansa kunnolla.

vlad#16.

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
JHag ja muutkin:
"Pasi tekee mitä käsketään. On tappelematta jos näin sanotaan tai hyppää vaihtoaitiosta tappelemaan, jos taas näin on valmentajan mieli. "

Kun Tepsin valmentaja on kieltänyt pelaajia tappelemasta, niin ne ovat neitejä, kun eivät tappele. Eihän ne uskaltaisi, vaikka valmentaja ei olisikaan kieltänyt. Itselleni aivan sama, vaikka eivät tappelemisesta välittäisi. Mielenkiintoinen logiikka sinulla vain on.

Mitä muuten Marco Tuokko tekee noilla C-listoilla. Nuori pienikokoinen lahjakas pelaaja, joka nousi kuluneella vuodella jo maajoukkueeseenkin. Herätti aikoinaan suurta ärtymystä epäpuhtailla taklauksillaan, mutta tällä kaudella ei ollut enää yhtään sellaista tapausta. Ei niitä silloin aikoinaankaan paljoa ollut, mutta pelasi väärässä joukkueessa IMHO. Kaveri lähinnä on kovaa yrittävä kehityskelpoinen luistelutaitoinen maalintekijä. Viime vuonna taisi ainakin kerran tapella heikolla menestyksellä Marttista vastaan, joten ei hän aina kieltäytynytkään ole. Kuka olisi niin tyhmä, että alkaisi tappelemaan Nielikäistä vastaan. Omasta joukkueesta menisi suihkuun pelimies ja vastustajalta - no joo - Nielikäinen.

Kiviharjun rooliin nimenomaisesti kuuluu, että ei tappele. Mikäs sen ärsyttävämpää. Niin paljon Stouni on osumia ottanut, että kannattaisi ehkä kaksi kertaa miettiä, ennen kuin häntä pelkuriksi väittää. Neitimäinen pelityyli ehkä, mutta kyse ei kyllä ole pelkäämisestä. Hän nyt vain ei voittaisi yhtään tappelua kovia vastustajia vastaan, niin vain idiootti lähtisi hanskaamaan. Montako kaveria muuten on loukkaantunut vakavasti Kiviharjun otteista? En minäkään Stounia ihmisenä arvosta ollenkaan, mutta kyllä hän joukkueelle tärkeä pelaaja on, joka mahtuisi melko moneen joukkueeseen. On niitä Heiskasiakin siellä...

Mäkiahon miehekkäät otteet muistan itse edelleen parhaiten 99-finaaleista.Erityisesti toiseksi viimeisestä pelistä.

Joko pojilla seisoo? Niin miehekästä juttua on, että kyllä kohta alkaa ainakin karvat kasvamaan. Päätä pystyyn vaan!

L-Mies

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
L-mies

Odotinkin jo painavaa sanaasi. Tarkastellaan argumenttejasi.

Mäkiahosta:

Tarkoitat tilannetta, jossa Mäkiaho luisteli Aki Bergin nostamaan kyynärpäähän ja putosi jäähän? Tilanne oli ensinnäkin puolitahaton ja mielestäni Bergin ulosajo oli liioiteltu rangaistus. Toiseksi: Se ei tee kenestäkään rouhijasta heikkoa, että joskus ottaa itsekin vastaan. Kuuluu toimenkuvaan. Näin Tie Domi goonin hommista: "You give some and you take some and you just try to give at least a little bit more than you take".

Jos tilanne olisi ollut toisinpäin ja Berg olisi luistellut suoraan kyynärpäähän, hänkin olisi pudonnut. Enkä silti olisi pitänyt Bergiä nössönä. Tony Halmekin putoaisi luistellessaan/törmätessään kyynärpäähän. Fysiikan laki.

Tuomio Berg/Mäkiaho -tilanteesta oli suomalaiskansallista hysteerisyyttä, Berg lensi ulos. Tuomari paikkasi eli hyvitti vähän myöhemmin heittämällä niin ikään aiheetta Nikon ulos. Hienoa.

Kun TPS ratkaisi mestaruuden 4. matsissa Helsingin hallissa ja pelaajat onnittelivat toisiaan, olivat Berg ja Mäkiaho silminnähden hyvissä väleissä keskenään. Ei kaunoja. Ei minullekaan jäänyt. Berg on hieno fyysinen pakki. Mäkiaho on hieno fyysinen hyökkääjä. Kumipikin on toistaiseksi antanut enemmän kuin ottanut.

Yksittäistapaukset ovat mainio lyömäase jonkun pelaajan nonsaleeraamiseen. Kimmo Rintanen rankkarikisassa Suomi-Venäjä ottelussa ja sitä ennen Suomi-USA:ssa: avuton räpellys eikä maalia, JOTEN koko ura vessanpönttöön? Eli sinua lainatakseni:
"Kimmo Rintasen maalintekotaidon muistan parhaiten -02 kisojen rankkarikilpailuista. Erityisesti Suomi-Venäjä -ottelusta, jolloin hän pääsi yrittämään toista kertaa"

Yleistäminen on kivaa. Nielikäinen on raukka. Ei tapellut yhdessä matsissa, missä oli tappelukiellossa. Tappeli sen sijaan useissa muissa, joissa ei ollut. Meni mukaan jopa vaihtoaitiosta. Eli enimmäkseen tappelee. Mutta raukka mikä raukka. Stouni on kova. Ja Marco. Ne on aina tappelukiellossa, mutta Tuokko ei ollut lentokiellossa kuitenkaan HIFK-TPS -matsissa.....

Mutta kukin tavallaan. Seisooko sinulla, kun Rintsi harhauttaa ja tekee maalin? Tai Petu?

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Re: L-mies

Viestin lähetti JHag
Tarkoitat tilannetta, jossa Mäkiaho luisteli Aki Bergin nostamaan kyynärpäähän ja putosi jäähän? Tilanne oli ensinnäkin puolitahaton ja mielestäni Bergin ulosajo oli liioiteltu rangaistus. Toiseksi: Se ei tee kenestäkään rouhijasta heikkoa, että joskus ottaa itsekin vastaan. Kuuluu toimenkuvaan. Näin Tie Domi goonin hommista: "You give some and you take some and you just try to give at least a little bit more than you take".
Että tämäkin tilanne jaksetaan kaivaa esiin tepsiläisten toimesta.

Kerrataan nyt sitten:

Mäkiaho ei luistellut Bergin kyynärpäähän vaan mailan tuppeen. Mikäli mailan päällä sohaisu osuu, ei tuomarilla ole mahdollisuutta antaa pienempää rangaistusta kuin 5+20 min. Tämän voi L-mieskin mennä ihan itse tarkistamaan sääntökirjasta. Osumaakin on paha mennä kiistämään, kun Mäkkärin suupielestä valui silminnähden verta. Puheet oikeusmurhasta voisi näin ollen pikkuhiljaa lopettaa.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: L-mies

Viestin lähetti OldTimeHockey
Että tämäkin tilanne jaksetaan kaivaa esiin tepsiläisten toimesta.

Kerrataan nyt sitten:

Mäkiaho ei luistellut Bergin kyynärpäähän vaan mailan tuppeen. Mikäli mailan päällä sohaisu osuu, ei tuomarilla ole mahdollisuutta antaa pienempää rangaistusta kuin 5+20 min. Tämän voi L-mieskin mennä ihan itse tarkistamaan sääntökirjasta. Osumaakin on paha mennä kiistämään, kun Mäkkärin suupielestä valui silminnähden verta. Puheet oikeusmurhasta voisi näin ollen pikkuhiljaa lopettaa.

Hmmm...myönnetään sitten, vaikka itse istuin rivillä 3 ihan tapahtumapaikan lähellä. Jokatapauksessa se ei ollut täysin tahallinen ja joka tapauksessa Mäkiahon tuomitseminen tämän perusteella pehmeäksi pelaajaksi osoittaa analysoijalta lähinnä pihalätkään liittyvää tuntemusta ja kokemusta.

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mäkiahon otin esille siinä mielessä, että myös hän osaa filmaamisen ja "neitimäisen" pelityylin. Tämänhän sinä päättelit jo itsekin, vaikka en sitä kirjoittanutkaan. Minun mielestäni hän esitti tilanteessa extraa ja tuossa tilanteessa se olisi saattanut olla kannattavaakin. Tilanne kylläkin muodostui sarjan käännekohdaksi ja peli kääntyi Tepsille. Erittäin kova kaveri silti! Olisipa meilläkin tuollaisia!

Kysymys on mielivaltaisesta pelaajien rankkaamisesta koviksi tai ei koviksi ja siten miehiksi ja neideiksi. Kaikkien tehtävä ei ole tapella. Kaikkien tehtävä ei ole vahingoittaa tai viedä pelihaluja vastustajan parhaalta pelaajalta. Yleensä näiden marginaalipelaajien, joihin Mäkiahon nykyään myös luen, tehtävä on auttaa omilla avuillaan joukkuetta voittamaan. Aivan samoin tavoin kuin siis mm. Kiviharjun. Kun avut eivät riitä pisteiden tekemiseen, niin vaihtoehdot on vähissä.

En minä ole neiditellyt ketään siitä, että Rintanen tai joku muu olisi vienyt kahville. Toisaalta taito ei ole koskaan ollut alkukantaisen miehekkyyden lähde - väkivalta on ollut. Pitäkää siis heppinne pystyssä vaan. Kesällä saattaa olla vaikeaa, kun ei ole pelejä, mutta tällainen muisteluketju antaa uutta puhtia viikonlopuksi. On se Nielikäinen kova! Me ollaan tosimiehiä!

Jos muuten tappelijoita hankittaisiin vastustajan rikkomista estämään, niin miksi eniten tappelijoita haalii eniten jäähyminuutteja jo aikaisemmin kerännyt joukkue.

JHag:
"Tarkastellaan argumenttejasi."

Ja mihin argumentteihin JHag pureutuu:
"Mäkiahon miehekkäät otteet muistan itse edelleen parhaiten 99-finaaleista.Erityisesti toiseksi viimeisestä pelistä. "

Argumentillä perustellaan jotain väittämää. Mitä ihmettä minä tuossa väitit ja sitten perustelin argumentilla. Minä väitin, että muistan Mäkiahon parhaiten vuoden 1999 finaaleista. En argumentoinut sitä millään tavalla, koska olen oman muistini suhteen melko ylivertainen asiantuntija. Vetoan siis auktoriteettiin - en argumentteihin. Minua tilanne ei vaivaa ja en myöskään usko, että heillä olisi keskenään mitään kaunaa koskaan ollut. Sinun ei siis tarvitse kertoa minulle "Kauniit ja rohkeat" -tason sisäpiiritietoa julkkisjääkiekkoilijoiden sosiaalisesta elämästä. Ostan Seiskan, jos minua kiinnostaisi. Pointti oli siis, että myös "kova" kaveri osaa "neiteilyn" aivan kuin taitava pelaaja voi joskus tehdä teknisiä virheitä viitaten nerokkaasti keksimääsi esimerkkiisi.

Pitäkää...lippu...pystyssä!

L-Mies

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
L-mies: Pidä sinä....taitokiekkoilun...lippu pystyssä. Luoja, että se Rintsi on taitava. Harmi, että kesällä ei ole matseja, mutta onneksi taitokiekkoilijoiden muisteleminen antaa kummasti uutta puhtia viikonloppuun. Rintsin veivit, Petun luistelu, Kiprun viivästetty rannari siniviivalta.....silkkaa jääkiekkotaidetta. Pakko myöntää.

Minäkin muistan Rintsin niistä -02 MM-kisoista. Omalla tavallani. Hän auttoi joukkuettaan niinkuin parhaiten kykeni.

Eikö taito ole ollut alkukantaisen miehekkyyden lähde? Mieti tarkemmin. Kaksi luolamiestä, T ja H, lähtevät metsälle hakemaan mammutin lihaa. T on taitometsästäjä, H tykkää väkivallasta. T rakentaa mammutille ansan; kaivaa kuopan jonka pohjalle hän tunkee puutikkuja pystyyn ja peittää kuopansuun kevyellä risukolla. Sitten hän menee ns. houkutuslinnuksi kuopan taakse pomppien ja huutaen "Hunajata hunajata!". Mammutti huomaa, raivostuu, juoksee kohti ja putoaa suoraan kuoppaan seivästäen itsensä. Ja illalla T:n perheessä syödään mammutinlihaa. T on tehnyt miehekkään teon, tuonut lihaa pöytään.
H puolestaan näkee mammutin tulevan vastaan, huutaa sille: "mä tapan sut saatana", hyökkää suoraan päin ja takoo mammuttia nuijalla päähän. Mammutti luulee, että hyttynen on pistämässä häntä ja löntystelee pois. H:n perheessä ei syödä illalla mammutinlihaa, mutta siellä kuunnellaan viihdyttävää juttua siitä, kuinka helvetin iso se karkuun päässyt mammutti oli. Sekin on aika miehekästä puuhaa.

Tarinan opetus: Ei aavistustakaan. Tai olihan siinä; taito ja voima eivät aina ole absoluuttisia vaihtoehtoja toisilleen lopputulosta ajatellen. Molempia tarvitaan. Ja joskus vain toista. On vain kysymys painotuksesta. Minun joukkueeseeni mahtuisi molempia elementtejä, kuten goonit mallia Caloun ja Machulda ja taitoniekat tyyliin Berg ja Mäkiaho.

PS.
Mäkiaho ja Berg eivät kumpikaan ole 7 päivää -lehden tavaraa. Lehden lukijoista, maalaisista, noin 80% ihmettelisi, että ketä nämä ovat, humppalaulajiako? Kaverit löivät kättä päälle ja halailivat toisiaan keskellä jäätä, kun palkintoja jaettiin.

PS2.
Kivaa, että on erilaisia joukkueita ja erilaisia faneja, ihan totta. Mutta a-r-g-u-m-e-n-t-o-i-n-t-i heitä vastaan, jotka eivät näe kiekkotappeluita välttämättä pahana asiana, aina samalla perusteella, eli jollakin seisoo, on heppe....heppoista. Myöntänet. Vai oletko kaappitappelufriikki, kun sinun pitää niin usein samaa mantraa toistaa?

PS3.
Yleisesti ottaen kirjoituksesi ovat hyviä ja mielipiteesikin. May the peace be with you.

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti JHag
Eikö taito ole ollut alkukantaisen miehekkyyden lähde? Mieti tarkemmin. Kaksi luolamiestä, T ja H, lähtevät metsälle hakemaan mammutin lihaa. T on taitometsästäjä, H tykkää väkivallasta. T rakentaa mammutille ansan; kaivaa kuopan jonka pohjalle hän tunkee puutikkuja pystyyn ja peittää kuopansuun kevyellä risukolla. Sitten hän menee ns. houkutuslinnuksi kuopan taakse pomppien ja huutaen "Hunajata hunajata!". Mammutti huomaa, raivostuu, juoksee kohti ja putoaa suoraan kuoppaan seivästäen itsensä. Ja illalla T:n perheessä syödään mammutinlihaa. T on tehnyt miehekkään teon, tuonut lihaa pöytään.
H puolestaan näkee mammutin tulevan vastaan, huutaa sille: "mä tapan sut saatana", hyökkää suoraan päin ja takoo mammuttia nuijalla päähän. Mammutti luulee, että hyttynen on pistämässä häntä ja löntystelee pois. H:n perheessä ei syödä illalla mammutinlihaa, mutta siellä kuunnellaan viihdyttävää juttua siitä, kuinka helvetin iso se karkuun päässyt mammutti oli. Sekin on aika miehekästä puuhaa.

Tarinan opetus: Ei aavistustakaan.
Tämä oli nyt kyllä aika uskomattoman hauska juttu, ainakin näin kun kello näyttää 1:31.
Päivämäärästä ei tietoa, joko 11 tai 12 kesäkuuta.

Mutta itse asiaan sen verran, että kyllähän jääkiekon täytyy olla 45% upeita veivejä/yksilösuorituksia tyyliin Rintanen, 25% niistä sen Rintsin pitäis vielä heittää börsä ja 25% jonkun muun pitäisi viedä jätkää seinille.
Hetkonen 45+25+25 = ei ainakaan 100.
Sovitaan, että yli tai alimenevä osuus on vaikka zierliidereitä. Eli siis 5%.

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä Jhag!

Onnistuit vieläkin ohittamaan aiheen totaalisesti. Kysymys oli siitä,(ainakin hetkellisesti jossain lyhyessä vaiheessa, ehkä) että onko pelaaja, jonka rooli ei ole tapella, neitikiekkoilija, kuten eräät miehekkäät kirjoittajat täällä julistavat.

Se, että pitää tappeluista, on aivan eri asia, kuin alkaa keräämään itseluottamusta sillä, että omasta suosikkijoukkueesta löytyy kovimmat tappelijat. Tepsin menestys tai kovuus ei vaikuta omaan itseluottamukseeni. Sinulla on todennäköisesti, ainakin toivonmukaan, sama tilanne. Samaa ei voi sanoa kaikista, kuten punapedosta.

Äärimmäisen huvittavaksi johtopäätösten jatkaminen menee siinä vaiheessa, kun täällä aletaan luokittelemaan faneja sen mukaan, millainen joukkue heillä on. Tepsillä oli vuosina 96-97 erittäin kova joukkue ja samalla lailla sitä kannatettiin kuin nytkin. Ensi vuonna Tepsillä on taas paria vuotta taaksepäin kovempi joukkue. Eiköhän pääasia kuitenkin ole jääkiekko. Se heppi pystyssä heitto on niille, jotka ovat olennaisen unohtaneet.

Minä en edelleenkään ole halveksunut joukkueita, pelaajia tai faneja taidon puutteesta. Kovuuden puutteesta on siten tehty. Tämä on se merkittävä ero. Löytyykö? Enkä jaksa kehua vastavuoroisesti sinua...

L-Mies

P.S. Tuolla esimerkillä perustelit, miksi apinat elävät puussa ja ihmiset talossa.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti L-Mies
Hyvä Jhag!

Onnistuit vieläkin ohittamaan aiheen totaalisesti. Kysymys oli siitä,(ainakin hetkellisesti jossain lyhyessä vaiheessa, ehkä) että onko pelaaja, jonka rooli ei ole tapella, neitikiekkoilija, kuten eräät miehekkäät kirjoittajat täällä julistavat.

Se, että pitää tappeluista, on aivan eri asia, kuin alkaa keräämään itseluottamusta sillä, että omasta suosikkijoukkueesta löytyy kovimmat tappelijat. Tepsin menestys tai kovuus ei vaikuta omaan itseluottamukseeni. Sinulla on todennäköisesti, ainakin toivonmukaan, sama tilanne. Samaa ei voi sanoa kaikista, kuten punapedosta.

Liigapelaajista noin 99.9% tehtävä ei ole tapella mutta silti tästä joukosta löytyy sekä oikeasti kovia kavereita että todellisia neitipelaajia. Ei mielestäni ole mitään vikaa siinä jos näitä neitejä täällä listataan, omasta joukkueestakin niitä löytyi ainakin 2 viime kaudella (toinen lähetettiin ruotsiin, onneksi). Jos sinä et kestä sitä että Tuokko, Rautee ja Kiviaho esiintyvät näillä listoilla niin sillehän me muut emme voi mitään.

Minä pidän tappeluista koska mielestäni ne on osa jääkiekkoa kuten muukin fyysinen peli. Ja koska pidän jääkiekosta, pidän myöskin (lähes) kaikista sen eri osa-alueista. Vaikea kuvitella että kenenkään itseluottamus pohjautuu siihen kuinka hyvin oma joukkue menestyy tai kuinka kova oma joukkue on, ainakaan henkilökohtaisesti en tunne ketään tällaista henkilöä.

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä Daespoo!

Tiedän, että sinä et ole Turun-vihaaja. Olethan niin jo aikaisemmin huomauttanut. En siis kirjoita siitä mitään.

Rautee on pehmeähkö taitopelaaja ja pelinrakentaja.

Kiviharju on ärsyttäjä ja taistelija. Kova kaveri, mutta ei kokonsa ja roolinsa takia tappele. Ei tarvitse kunnioitusta keneltäkään muulta, kuin omalta joukkueeltaan. Todennäköisesti Mäkiahoa rohkeampi - tai tyhmempi. Ei ainakaan pelkää laittaa itseään likoon.

Tuokko on kolmikosta fyysisimmin pelaava pelaaja, joka valittiin viime kaudella jo maajoukkueeseenkin. Teki 1+1. Maalintekijä, joka on yllättäen melko lähellä Jarkko Ruutua pelityyliltään. Rauhoittanut ja siistinut kuitenkin taklauspeliään melkoisesti. (Herättääköhän tämä keskustelua?)

Viime vuonna "rottaketju" ei ollut koossa juuri ollenkaan. Silti kovin moni muistaa heidän pelanneet tyypillisellä tavallaan koko viime kauden. Hassua!

L-Mies

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Marco Tuokko/Jarkko Ruutu -vertaus on ontuva, muuten luonnehdinnat Rautee-Kiviharju-Tuokosta ovat suurinpiirtein samat kuin itselläni. Marco Tuokko voi olla käsistään taitavampi kuin Jakke, mutta hänellä ei ole uskallusta tai kykyjä pelata yhtä fyysisesti. Jakke on itse asiassa teknisesti jumalattoman taitava taklaaja; vauhti, osumatarkkuus, taklauksen suunta. Siitä syntyy pahan näköistä jälkeä usein. Marco Tuokosta olisi voinut tulla powerforward, jos hän olisi kiekkoillut viime vuodet jossain muualla kuin käsijarru-TPS:ssä.

Jotta pelaaja voisi rakentaa uskottavaa powerforwardin uraa, varsinkin NHL:ssä, hänen pitäisi pystyä myös vastaamaan aiheuttamastaan hämmingistä. Näin tekevät esimerkiksi Ruutu, Hyvönen ja Tuomainen. Jokainen tappelee tarvittaessa ja kovassakin seurassa. Tuokosta en muista muuta kuin selän, joka pakenee lujaa vauhtia kohti vaihtoaitiota. Samoin "mä en oo tullut tänne tappelemaan" -kommentin. Sekä Vopatin toimittaman lentomatkan, kun Tuokko halusi pitää hanskat kädessään.
Oli aika -gulp, pakko myöntää- joskus 98/99, jolloin ajattelin, että Tuokko olisi potentiaali HIFK-mies, samoin kuin Kalliokin. Itse asiassa Kekäläinen teki lujasti töitä saadakseen Kallion aikoinaan HIFKiin. Tuokossa siis oli joskus potentiaalia minunkin makuuni. Ei enää. Kiviharju, joka itse pitää HIFKiä ainoana vaihtoehtona TPS:n lisäksi, voisi mennäkin HIFKissä kulttuurishokin jälkeen. Kaverin hulluudessa ei ole mitään vikaa, sen näkee naamastakin. Mutta paikalta pakeneminen ei toimisi meillä - ja ehkä se jäisikin meillä. Rautee on minulle joka suhteessa täysin yhdentekevä kiekkoilija, ei kiinnosta positiivisesti eikä negatiivisesti.

Ja kyllä. Omankin joukkueen mikkihiiret ärsyttävät, kuten Daespookin muistutti. Niinpä viime kauden HIFK-matsiketjujen pikatsekkaus paljastaa, että omat nyhverömme mallia Rajala ja Tuominen saivat armottomat tuomiot ja vittuilut osakseen. Muiden joukkueiden fanien ei tarvinnut tulla vittuilemaan näistä kavereista, meillä hoideltiin se itse.

Jos joku oikeasti (siis teini) muodostaa itseluottamuksensa sille jalustalle, miltä oma suosikkijoukkue näyttää ja tuntuu, hänellä on vakavia ongelmia. Niin vakavia, että niitä ei voi tai kannata tälläisella saitilla käsitellä.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Millaiset mielikuvat rotta-ketjusta:

Kiviharju - kovin tsemppaaja ja mielestäni vähiten neiti tästä ketjusta. Ehkä kärsinyt ketjukavereistaan maineen suhteen, mene ja tiedä. En haluaisi omaan jengiin tosin. En tiedä miksi, ei vaan innosta.

Rautee - päällimmäinen mielikuva on 2001 finaalit jossa mies näkee Ojasen tulevan taklaamaan ja kääntää selkänsä jotta varmasti Ojanen saisi ison jäähyn. Vitutti kuin pientä oravaa, toivoin oikeasti että Rautee olisi loukkaantunut kunnolla, tuollaiset otteet ovat yksi syy miksi taklauksia ei liigassa nähdä kun tuollaiset saatanan selkärangattomat kusipäät eivät osaa/halua ottaa taklauksia oikein vastaan vaan mielummin riskeeravat terveytensä jotta saisivat vastustajalle mahdollisimman paljon penalttia. Tätä jätkää en ikipäivänä halua nähdä Bluesissa, turpaan tekisi vetää mutta onneksi olen rauhallinen persoona.

Tuokko - suu käy kovaa kunnes joku pyytää ns. laittamaan rahat sinne. Eli uhoo ja leikkii kovaa jätkää kunnes joku oikeasti haluaisi mitata Tuokon kovuuden. Pelle isolla P:llä, vertaukset Ruutuun ovat todella kaukana. Siinä missä Tuokko luikkii karkuun niin Ruutu faces the music noin englanninkielistä termiä käyttääkseni. Olen kuullut useammalta taholta että Ruudulla on paljon katu-uskottavuutta Pohjois-Amerikan piireissä, kaveri saa respektiä piireissä enemmän kuin monet Suomalaiset uskovatkaan (tai haluavat uskoa, lähinnä turkulaiset). Potentiaalia olisi Tuokossa mutta valitettavasti sisimmässään on pelkuri vaikka taistelijan piirteitä voi hieman havaitakkin kaverissa.

Joo ei kai se salaisuus ole että en ole suurimpia Turku-faneja mutta yleensä en anna sen sekoittaa arvostelukykyäni (poikkeuksiakin tosin on). Pelaajat kuten Koivu ja Hurme saavat meikäläiseltä perkeleesti kunnioitusta (Hurme on muuten siviilissä tosi reilun tuntuinen kaveri, tuli juteltua DBTL:ssä hänen kanssaan) sen perusteella mitä ovat Suomessa ja NHL:ssä tehneet mutta sitten löytyy näitä sarjassa Eloranta & Kiprusoff jotka ovat niin munattomia kuin olla ja voi.

Että tälläin..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy