cobol: Hyvä kirjoitus, tasan samaa mieltä Heleniuksesta ja Nielikäisestä. Nämä ovat SM-liigassa omassa/omissa kategoriassaan/kategorioissaan. Minulla on eräs frendi, joka asuu Jenkeissä ja seuraa työkseenkin NHL:ää. Häneltä olen saanut paljon infoa suomalaisten edesottamuksista NHL:ssä. Mm. suosikeistani Jakke Ruudusta ja Sami Heleniuksesta. Samin, Dallasin "kiltin poliisin" uraa olen seurannut mielenkiinnolla. Sami on poliisi ja herrasmies. Hän on oikeasti joutunut poliisin hommiin ensisijaisesti kokonsa puolesta. Ja kunnon duunarina hän on hoitanut hommansa komeasti. Kättä lippaan Heleniuksen saavutuksille täältä.
Jos Nielikäisellä olisi pelitaitoja NHL:n verran, olisi hän aika hirvittävä ilmestys sikäläisilläkin goonimarkkinoilla. Mies, josta on "kivaa tapella" ja joka kestää mm. nelinkertaisen hapettamisen (jokainen poke tietää, mitä tarkoittaa hapettaminen) ja koviakin iskuja, on vaarallinen tapaus. Voi sitä SM-liigan pelaajaa, joka mahdollisesti luulee Pasista, että "se vain uhoaa". En suosittele kokeilemaan. Siinä missä Helenius tappelee työkseen, Nielikäinen tappelee, koska se on kivaa. Ja mies on luunkova. Jos Pasi ja Helenius tappelisivat (Pasi lähtisi innolla), Pasi saattaisi saada pataansa, mutta ei antautuisi helpolla. Ja kehuisi kokemustaan jälkikäteen: "vittu, että oli nastaa". Ja joku kerta Nivalan mies voittaisikin, jos pojat ottaisivat matseja peräkkäin.
SM-liigan toiseen kategoriaan kuuluvat Mäkiaho ja Vopat. Mäkkäri on uskomattoman taitava nyrkkitappelija, joka on surffaillut pari viime kautta. Mäkkäriä ovat kehuneet sellaisetkin kaverit kuin Gagnon ja Doyle. Yleinen harhaluulo Mäkkäristäkin on, että ei se enää uskalla tapella. Oikeasti kukaan ei uskalla tapella hänen kanssaan. Vopatilla on, niinkuin cobol sanoikin, lahjoja ja hulluutta hommaan, mutta Vopat on myös jonkinverran parempi pelaaja kuin Helenius. Joten puhtaana goonina ei Vopat ole koskaan päässyt kokeilemaan. Mutta taitoja ja kykyjä löytyy.
Tasaisien kovia ovat sitten Kuparinen, Tomek, Zidlicky, Virtanen, Saarinen, Brooks ja kumppanit. Omista jätkistä tiedän Pikkaraisen ja Honkasen kyvyt. Honkasella on potentiaalia Mäkkäri-Nielikäinen osastoon, hän on eräänlainen heidän sekoituksensa; Mäkkärin kykyjä ja Nielikäisen ilkeyttä.