@Petros , tätä ketjuako tarkoitit? Kutsutaan myös hienon listauksen tehnyt @ElmerMoody paikalle, stage is yours. Kuten jo aiemmin mainitsin, Lennon on tehnyt itselleni tärkeämmät biisit.
Kutsutaan myös hienon listauksen tehnyt @ElmerMoody paikalle, stage is yours.
Koska Beatles vain kierrätti vanhoja ideoita mutta Bowie ei :-)Miksi muuten Beatles-ketju on kierrätyksessä ja Bowie vapaan puolella?
En ole ikinä ymmärtänyt tätä kantaa että Lennon oli jotenkin suurempi juttu kuin McCartney. Suurempi osa omia Beatles suosikkejani on ainakin McCartneyn kirjoittamia. Lennon kirjoitti myös monta merkittävää biisiä, mutta jää silti ehdottomasti McCartneyn varjoon. Minun mielestäni.
@ElmerMoody on tuossa ylempänä tehnyt ansiokkaasti listan Beatlesin paremmista biiseistä. Makuasiat ovat subjektiivisia, mutta en voi olla kysymättä yhtä asiaa: mihin unohdit bändin hienoimman kappaleen - Harrisonin Something...
On vain hieman julmaa jättää Ringo nollille. On tullu vähä sellainen olo että biisi on vailla arvostusta. Eihän tuo sen juntimpi ole kuin Yellow Submarine. Oikein hassu veisu.Ehkä sinun listalla? :D
On vain hieman julmaa jättää Ringo nollille. On tullu vähä sellainen olo että biisi on vailla arvostusta. Eihän tuo sen juntimpi ole kuin Yellow Submarine. Oikein hassu veisu.
John Lennon
In my life
Help
Norwegian wood
Taisi käydä pieni källi. Kyllähän tuo listaan kuuluu! Minun listani on sinänsä erikoinen että pistin aika avokätisesti noita alkupään poppibiisejä mukaan kun taas loppupään mielenkiintoisemman musan kanssa olin kriittisempi. Silti listalla on enemmän loppupään kamaa. Alkupäästä oikeastaan ainoa oikeasti kova biisi minulle on 'I Want to Hold Your Hand'. Tämä siis The Beatles -mittakaavassa. Kaikkihan nuo nyt kovia kuitenkin on.
Kokeillaanpas nyt vielä uudestaan hieman kriittisemmin (pahoittelut jos joitakin ärsyttää tällaiset listat):
I Saw Her Standing There (McCartney)
A Hard Day's Night (Lennon)
Eight Days a Week (McCartney)
Ticket to Ride (Lennon)
Yesterday (McCartney)
Norwegian Wood (Lennon)
In My Life (Lennon/McCartney)
Eleanor Rigby (McCartney)
Yellow Submarine (McCartney)
A Day in the Life (Lennon/McCartney)
Lucy in the Sky with Diamonds (Lennon)
I Am the Walrus (Lennon)
Ob-la-di, Ob-la-da (McCartney) <- en ymmärrä mikä jengillä tässä biisissä tökkii? Ihan loistobiisi!
While My Guitar Gently Weeps (Harrison)
Back in the USSR (McCartney)
All You Need is Love (Lennon)
Golden Slumbers (McCartney)
Here Comes the Sun (Harrison)
Come Together (Lennon)
Something (Harrison)
Across the Universe (Lennon)
Get Back (McCartney)
Two of Us (McCartney)
Let It Be (McCartney)
The Long and Winding Road (McCartney)
I Want to Hold Your Hand (Lennon/McCartney)
Strawberry Fields Forever (Lennon)
Penny Lane (McCartney)
Hello, Goodbye (McCartney)
Hey Jude (McCartney)
Total:
McCartney: 18
Lennon: 12
Harrison: 3
Starkey: 0
Tuon kriittisemmäksi en taida kyllä osata mennä, heh..
Näistä Lennonin viisuista Wikipedia kertoo seuraavaa:
In My Life - "Kappaleen sanoituksen on tehnyt John Lennon. Sävellyksestä Lennonilla ja Paul McCartneylla on erilaiset muistikuvat. Omasta mielestään McCartney kirjoitti koko melodian, Lennonin mielestä vain osan siitä."
Help! - "Paul McCartneyn mukaan Help! on 70-prosenttisesti Lennonin sävellys ja 30-prosenttisesti McCartneyn, niin että McCartneyn keskeisin lisäys Johnin tekemään runkoon on Paulin laulamat "vastamelodiat", jotka alkavat hieman ennen Johnin laulamia säkeitä."
Norwegian Wood - "Laulun on pääosin kirjoittanut John Lennon, mutta myös Paul McCartney on osallistunut sen laatimiseen."
Eli näiden perusteella ei välttämättä voi laskea noita biisejä ainoastaan Lennon-kappaleiksi, varsinkaan In My Lifea.
Vaikeahan näistä on sanoa kun ei itse ole ollut paikalla todistamassa. Minulla on vain jäänyt nettikeskustelujen ja tuon suomenkielisen wiki-artikkelin pohjalta sellainen käsitys, että In My Life olisi nimenomaan Lennon/McCartney ihan sen todellisessa merkityksessä. Beatles-kirjallisuutta en ole lukenut, ehkä siellä on painavempaa tietoa ja näkökulmaa asiasta.Englanninkielinen Wiki kertoo seuraavaa: "In My Life" is a song by the Beatles released on the 1965 album "Rubber Soul", written mainly by John Lennon and credited to Lennon/McCartney. Ja kyllä tuollakin kerrotaan että kaksikko riiteli siitä mikä oli kummankin panos biisin synnyttämisessä. Tuo englanninkielisen wikin teksti tukee sitä käsitystä minkä olen saanut luettuani yhtyeestä julkaistua kirjallisuutta. Jos biisin runko on jomman kumman kynästä on biisi hänen, näin minun mielestäni. Itse lauluhan on täydellinen, hieno melodia ja upea teksti. Jos on kokenut elämässään menetyksiä ja rakastanut useampaa kuin yhtä naista, pystyy tekstiin samaistumaan täydellisesti.
Samainen poppoo nähty aikanaan Helsingissä, suosittelen lämpimästi.Maailman kuuluisin The Beatles-tribuuttiyhtye Cavern Beatles saapuu marraskuussa Helsingin Kulttuuritalolle. Näin yhtyeen Oulussa 2010 ja voin todellakin suositella kaikille Beatlesin ystäville. Tämän lähemmäksi aitoa asiaa ei kertakaikkiaan pääse. He ovat myös musisoineet mm. Paul McCartneyn kanssa joten mikään turha porukka ei tosiaan ole kyseessä.
The Cavern Beatles, maailman kuuluisin The Beatles -esitys Helsinkiin marraskuussa! - Menolippu