No tuosta viimeisestä voi olla montaa mieltä. Minusta poliisin ei tule jakaa tuomioita, vaan suojella. Joskus se tietysti tarkoittaa myös rikollisen surmaamista. Toinen pointti on se, että tappajaa kuulustelemalla voidaan päästä selvyyteen monesta muusta samanlaisia ajatuksia hautovasta. Kolmatena ehkä se, tappajan psykologian ja ajatusketjujen tunteminen voi auttaa pitkällä tähtäimellä veritekojen ehkäisemisessä.
Mielipidekysymys toki, mutta en näe suurta syytä noita pidätellä. Tähän tulokseen on vissiin maailmallakin vähän jo tultu, kun yhä vähemmän noita pidätetään. Ei terroristeja kuitenkaan vapaalle päästetä, mutta sellaisesta voi olla paljon haittaa vankilassakin. Esimerkiksi Norjassa varmaan vähän kaduttaa herra Breivikin pidättäminen. Muutenkin vaihtoehtoja ajatellessa saattaa yksinäiset sudetkin vähän miettiä enemmän, jos tiedossa on kuolema. Turunkin herralla taisi häätö maasta olla edessä, joten ei se vankila mikään erityisen huono vaihtoehto ole.
Tuskin noita veritekoja ehkäistään pidätetyille puhumalla. Niin pitkään kuin Lähi-Idässä riittää terrorismia, niin näitä nähdään Euroopassa. Yleisenä ongelmana lie vääristynyt maailmankuva. Yhtä hyvin voisit vangita sotilaan siinä toivossa, että voisit ehkäistä sotia. Halu olla osa jotain suurempaa jne jne. Eikä nuo pojat taida pidätettynäkään paljolti puhua.
Se että terrotistin käsissä on puukko eikä rynnäkkökivääriä on mielestäni mitä suurimmassa määrin yhteiskunnallinen varautumiskysymys.
On ehkä, mutta annat minulle pistoolin niin pysäytän aukiolla olevan puukkomiehen 99/100. Anna sille pistooli, niin pysäyttäminen vaikeutuu, vaikka olisin rynkyllä liikkeessä. Nytkin poliisin suurin huoli pysäyttämisessä varmaan oli sivullisten uhrien välttäminen. Oma turvallisuus ei ollut käytännössä uhattuna.
Vaikka Suomessa onkin paljon tuliaseita, ei niiden saaminen kuitenkaan aivan helppoa ole. Toki moni, minä mukaan lukien, olen sitä mieltä, että aselakien pitäisi olla vielä huomattavasti tiukemmat.
Jos nyt itse päättäisin lähteä kauppatorille riehumaan, niin en kyllä vaivautuisi käymään Suomen aselupaa varten vaatimaa prosessia. Hirveästi työtä jonkun pistoolin, kiväärin tai haulikon hankkimiseen. TOR-verkon kautta voi kuitenkin sopia itänaapurissa kaupat siitä rynkelöisestä, jolloin saa paremman pyssyn ja nopeammin. Vaikka raja onkin hyvin vartioitu kyllä siitä aseen todennäköisemmin läpi saa kuin jää kiinni. Miten edes kiristäisit nykyistä aselakia? Nytkin pitää poliisihaastattelut sun muut käydä. Tosin terroristit ovat nyt huomanneet ikävästi, että autollakin saa ikävää jälkeä, eikä auton hankkimiseen tarvitse mitään haastetteluita.
Tuosta samaa mieltä että poliisin tehtävä ei ole tuomita ja onhan se ymmärrettävää että tuollaisessa paikassa ei ammuta niitä sydämen korkeudella lentäviä luoteja. Mutta mites lääkärin vala, sekä lakiasiat, voivatko he kieltäytyä hoitamasta terroristia? Kun joskus oli pinnalla asia että voiko lääkäri kieltäytyä tekemästä abortin eettisiin syihin perustuen (en tiedä kyllä mitä tuossa kävi), niin voisiko näissä asioissa olla sama?
Niin, että poliisin tehtävä ei ole tuomita, mutta lääkäri voi hyvinkin sen tehdä. Ja itse kysymykseen, niin kyllä lääkärin kuuluu virkansa ja valansa toimesta hoitaa. Eiköhän sieltä kuolemantuottamusta/tappoa/virkarikosta tule niskaan.