Terrori-isku Turussa 18.8.2017

  • 433 058
  • 3 300

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pakko vielä palata näihin tapahtumiin sekä poliisin, sairaalahenkilökunnan tiedottamiseen sekä median uutisointiin. Epäselvyyttä on ollut uhrien määrässä, kiinniottamisen kestossa ja kumpi uhreista kuoli ensin. Poliisi mainitsi myös, että kaikki uhrit ovat aikuisia, mutta sittemmin on tullut ilmi, että yksi uhreista on 15-vuotias. Nyt Uusi Suomi kertoo, että yksi uhreista olisikin 16-vuotias. Ei tällä muuten niin väliä, mutta mielestäni alaikäinen ei ole aikuinen.

Ehkä vika on omassa ymmärryksessäni, mutta eikö ensimmäinen kuollut ollutkin torin kulmalla seissyt jehovan todistaja – eli jehovan todistajien sääntö verensiirrosta ei vaikuttanut kuolemaan. Uuden Suomen mukaan sairaalassa kuollut oli vanhempi nainen, eli tämän on pakko olla se jehovan todistaja, koska nuorempi kuolleista oli italialainen tutkija. Ei ole teon vähäksemystä tiedottaa, että kuolleita olisi vain yksi, mikäli hoitohenkilökunta olisi saanut vaikuttaa asiaan. Jehovan todistajat ovat itse ilmoittaneet, että toinen kuolleista kuuluu järjestöön.

Ei poliisi tietenkään voi kaikkea paljastaa, mutta epäselvä tiedottaminen aiheuttaa vääristynyttä uutisointia ja jatkuvaa huhumyllyä. Poliisi toimi erinomaisesti oli tekijä kiinni minuutissa tai kymmenessä ja teko olisi yhtä järkyttävä oli kuolleita yksi tai kaksi. Mutta mitä tulee tiedottamisen vastaanottajiin, uskallan väittää sillä olevan eroa, ovatko uhrit kaikki aikuisia vai ei.

Teosta on tänään kuulunut viikko ja sen johdosta Suomi Ensin -ryhmä jalkautuu Turun Kauppatorille. Suomi Ensin -ryhmä on siis osoittamassa mieltä liittyen tapaukseen, jossa loukkaantui syyrialainen tyttö. Mielelläni näkisin torilla tilaisuuden, jossa Suomi Ensin ja solidaarisuusmielenosoituksen järjestävä Vapaa Turku olisivat hiljaa, ja antaisivat tämän tytön puhua. Ottaisivat mallia niistä, jotka ovat kuunnelleet Malala Yousafzaia.

Tässä hyvä esmerkki jälleen siitä kuinka ihminen vaan yhtäkkiä radikalisoituu. Ihan tuosta vaan. Ilman, että on jo nuoresta saakka saanut tätä oppia nimeltä islam. Jengillä on käsitys, että jihadismi on jokin luonnonvoima ja syy tähän rasistit. Kylläpä ottaa nuppiin nämä meidän tutkijat mutta pidetään tämä uskomus yllä ja pelätään leijonakoruihmisiä.

Kun sinä selvästi vähättelet tätä näkemystä, niin voisitko myös antaa perustellun vastaväitteen, ettei ihminen voi radikalisoitua lyhyessä ajassa. Muutamia nimimerkkejä lukuun ottamatta tämä ketju on ollut yllättävän asiallista – on esimerkiksi keskustelu järjestelmästä ja ilmiöistä – joten ehkä myös sinä pystyt samaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Uuden Suomen mukaan sairaalassa kuollut oli vanhempi nainen, eli tämän on pakko olla se jehovan todistaja, koska nuorempi kuolleista oli italialainen tutkija.

Tämä jehovantodistaja oli siis iältään 31 vuotta. Tämä italialainen tutkija kuitenkin jäi henkiin kaikista huhuista huolimatta. Toinen kuolonuhri oli syntynyt vuonna 1951.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Teosta on tänään kuulunut viikkoa ja sen johdosta Suomi Ensin -ryhmä jalkautuu Turun Kauppatorille. Suomi Ensin -ryhmä on siis osoittamassa mieltä liittyen tapaukseen, jossa loukkaantui syyrialainen tyttö. Mielelläni näkisin torilla tilaisuuden, jossa Suomi Ensin ja solidaarisuusmielenosoituksen järjestävä Vapaa Turku olisivat hiljaa, ja antaisivat tämän tytön puhua. Ottaisivat mallia niistä, jotka ovat kuunnelleet Malala Yousafzaia.

Onko SE ottanut tuon Syyrialaisen tytön maalitaulukseen vai halusitko ihan itse korostaa juuri tämän yhden uhrin taustaa? Toivottavasti tyttö pysyy mahdollisimman etäällä molemmista paskasakeista.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämä jehovantodistaja oli siis iältään 31 vuotta. Tämä italialainen tutkija kuitenkin jäi henkiin kaikista huhuista huolimatta. Toinen kuolonuhri oli syntynyt vuonna 1951.

Tämä selvä. Korostan vielä, ettei poliisin tarvitse kaikesta tiedottaa, mutta uhrien puolesta toivoisin, että huhut pyritään lopettamaan mahdollisimman pian.

Onko SE ottanut tuon Syyrialaisen tytön maalitaulukseen vai halusitko ihan itse korostaa juuri tämän yhden uhrin taustaa? Toivottavasti tyttö pysyy mahdollisimman etäällä molemmista paskasakeista.

Pointti oli se, että molemmat tahot tuovat mielenosoituksessa ilmi omia aatteitaan, mikä on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, koska uhrien taustoista huolimatta ne voisivat olla erilaisia. Mutta ehkä joskus olisi paikka pysyä vaiti ja kuunnella. Tänään järjestettävissä mielenosoituksissa ei varmasti tehdä muuta kuin huudeta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mä oon viettäny VOK:ssa sen verran aikaa ja duunaillut erinäisiä juttuja tp-hakijoiden kanssa ja uskallan väittää että suurimmalla osalla porukasta on aito halu päästä kiinni tämän maan kulttuuriin.

Mullakin on aito halu vielä vanhoilla päivilläni lähteä änäriin tienaamaan miljoonia. Joskus baareissa kerronkin mirkuille, että oon sinne varmaan lähdössä. Aina välillä löytyy joku sen verran tyhmä, että uskoo ja antaa pimpsaa.

En silti ole lähdössä änäriin, koska minulla ei ole minkäänlaisia edes alkeellisia kykyjä ja valmiuksia moiseen. Eikä oikein halujakaan, koska todellisuudessa verisesti vihaan jääkiekkoa. En vaan viitsi julkisesti puhua asiasta.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Pointti oli se, että molemmat tahot tuovat mielenosoituksessa ilmi omia aatteitaan, mikä on ymmärrettävää ja hyväksyttävää, koska uhrien taustoista huolimatta ne voisivat olla erilaisia. Mutta ehkä joskus olisi paikka pysyä vaiti ja kuunnella. Tänään järjestettävissä mielenosoituksissa ei varmasti tehdä muuta kuin huudeta.

Samaa mieltä siitä että näiden kannattaisi olla ihan hiljaa niin tuolla Turun torilla kuin muutenkin. Ainoa mitä hakevat niin huomiota ja häiriötä.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Samaa mieltä siitä että näiden kannattaisi olla ihan hiljaa niin tuolla Turun torilla kuin muutenkin. Ainoa mitä hakevat niin huomiota ja häiriötä.

Ei huomion hakemisessa mitään vikaa ole, jos sen tarkoitus on osoittaa solidaarisuutta. Ja kun ajattelee, miten SE-ryhmä politikoi Turun iskun tapahtumapaikalla tasan viikko tapahtuneen jälkeen, olisi surullista, jos siihen ei reagoitaisi. Huomiota voi hakea muullakin tavoin kuin huutamalla, ja toivon näin tapahtuvan, vaikka luottoni ei kovin korkealla olekaan.

Jos poliisia voi jostain kritisoida, niin ainakin siitä, että he päästivät SE-porukan torille heti tapahtunutta seuranneena lauantaina. Olisin toivonut uhrien kunnioittamisen takia, että tori olisi rauhoitettu sellaiselta mielenosoitukselta, joka oli paitsi poliittinen, mutta myös turvattomuutta lisäävä (syy, johon solidaarisuusmielenosoituksen peruminen perustui). Tässä ketjussa oli ilahduttavaa huomata, että suhtautuu pakolaisiin ja muslimeihin miten tahansa, niin Suomi Ensin -porukka ei hyväksyntää saanut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kun sinä selvästi vähättelet tätä näkemystä, niin voisitko myös antaa perustellun vastaväitteen, ettei ihminen voi radikalisoitua lyhyessä ajassa.

En tietenkään voi antaa perusteltua vastaväitettä asiasta. Kuten et sinäkään asian toisesta näkökannasta. Tämä on oma henkilökohtainen näkemys näistä pikaradikalisoitumisista. Aivan kuin tällä Turun sankarilla ei olisi ollut pahat mielessä jo aikaisemmin. Jonkin muslimiyhteisön imaamin puheilla ei ole mulle mitään merkitystä. Olen siis huomattava vähemistö palstalla eikä kirjoituksiani pidä mitenkään noteerata. Käy sä sitä järkevää keskustelua niin mä keskityn kotikaupunkini todeliseen menoon.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Radikalisoitua voi hyvinkin lyhyessä ajassa, mikäli taustalla on jotain vakavia mielenterveydellisiä ongelmia. Islam ei ole automaattisesti vihan tai epätoivon uskonto, vaikka jotkut nyt kovasti haluavat tunkea sen siihen lokeroon kun muutakaan tietoa ei ole tai sitä ei anneta vielä. Eikä olisi ennen kuulumatonta, ettei mielenterveydestä olisi kyse, mutta toisaalta en myöskään antaisi painoarvoa huolimattomille lausunnoille vielä tässä vaiheessa. Jonkinlainen mielentilatutkimus tultaneen tekemään joka tapauksessa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En tietenkään voi antaa perusteltua vastaväitettä asiasta. Kuten et sinäkään asian toisesta näkökannasta. Tämä on oma henkilökohtainen näkemys näistä pikaradikalisoitumisista. Aivan kuin tällä Turun sankarilla ei olisi ollut pahat mielessä jo aikaisemmin. Jonkin muslimiyhteisön imaamin puheilla ei ole mulle mitään merkitystä. Olen siis huomattava vähemistö palstalla eikä kirjoituksiani pidä mitenkään noteerata. Käy sä sitä järkevää keskustelua niin mä keskityn kotikaupunkini todeliseen menoon.

Tummensin osan tekstistäsi, koska se osoittaa siinä olevaa ristiriitaa. Kumma juttu muuten, että väheksyt niitä kommentteja, jotka myös tulevat kotikaupungistasi, ja lähempää tekijää kuin sinun keskittymisesi. Luulisi tuollaisen tapauksen jälkeen kaupungin asukkaan olevan enemmän kiinnostunut pohtimaan todellisia taustoja mutujen sijaan, mutta näköjään tämä ei kaikkiin päde.

Turun filharmonikot soittivat tänään Kauppatorilla kynttilämeren vieressä, mahtoi olla koskettava tilaisuus. Kynttilät siivotaan viimeistään siinä vaiheessa, kun on haudattu, mutta mahtaako Turku asettaa paikalle pysyvän muistomerkin. Ehkä pitäisi.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Mullakin on aito halu vielä vanhoilla päivilläni lähteä änäriin tienaamaan miljoonia. Joskus baareissa kerronkin mirkuille, että oon sinne varmaan lähdössä. Aina välillä löytyy joku sen verran tyhmä, että uskoo ja antaa pimpsaa.

En silti ole lähdössä änäriin, koska minulla ei ole minkäänlaisia edes alkeellisia kykyjä ja valmiuksia moiseen. Eikä oikein halujakaan, koska todellisuudessa verisesti vihaan jääkiekkoa. En vaan viitsi julkisesti puhua asiasta.

That's so surface, ehkä sun täytyy käydä vähän yrttitarhoissa matkoilla, jotta saisit alitajunnassa velloviin tuhansiin kysymyksiin vastauksia. Pääset syvemmälle.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Muslimivaikuttaja Iltalehdelle: Tällainen Turun jihadistiverkosto oikeasti on - radikaalisaarnoja yleisissä moskeijoissa linkki IL
Suomessa tilanne on samanlainen kuin muuallakin Euroopassa. Vihasaarnaa julkisissa moskeijoissa ja jihadisteja on runsaasti.
Noh, kyllä mä itse vielä malttaisin mieleni sen suhteen että lähtisin vetämään mutkia suoriksi yhden IL:n haastattelussa olleen muslimivaikuttaja "Abun" lausunnosta. Niin siis siinä kontekstissa että Suomessa vaikuttaisi samanlaiset jihadistiverkostot kuin esimerkiksi Ranskassa.

Mutta, eipäs siitä huolimatta suljeta silmiä ja paineta päätä pensaaseen. Meillä on nyt ongelma sen suhteen että mitä tehdään laittomasti täällä oleskeleville maahanmuuttajille. Heidät pitäisi saada pikimmiten täältä pois. Se vaatii nyt toimintaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Suomi tuottaa populaatioon nähden eniten muslimi-terroristeja.
Todisteita tälle väittämälle?

Ja toivon nyt että mua ei heitetä saman tien jonnekin suvakkileiriin (niin tulehtunutta tämä nettikeskustelu on, että tämäkin pitää ihan erikseen mainita), koska en sitä ole. Mutta siis kun faktapohjainen keskustelu kiinnostaa, niin sen takia kyselen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ohhos, katos vaan.

No minun mielestäni tämä nyt entisestään korostaa sitä että me ollaan täällä Suomessa liikaa oltu omien hattaramaailmojemme vankina, sen sijaan että oltaisiin suostuttu katsomaan todellisuutta. Kannatan ehdottomasti nyt tiukennuksia maahanmuuttopolitiikkaan.
Eiku se on vaan mitä terot haluaa. Lisää hattaraa, koska emme halua itse olla pahixia.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin, eihän tiukennukset maahanmuuttopolitiikkaan tarkoita sitä että tänne ei päästetä enää ketään. Mutta paljon jämäkämpää otetta siihen nyt tarvitaan. Onko asioista nyt päättävillä ihmisillä kykyä ja kanttia siihen?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kyllä pitäisi. Teksti voisi olla jotakin tyyliin: "Tällä paikalla alkoi Suomen islamististen terroritekojen sarja elokuussa 2017."

Minun mielestäni muistomerkin tulisi tällaisessa tapauksessa kunnioittaa tekijöiden sijaan uhreja, mutta tämä ei taida olla ainoa asia, jossa arvomaailmamme poikkeavat toisistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös