Sistis:
"Hahaa... korostan nyt sanaasi 'Taisi'. Et siis olekaan enää täysin varma, miten olen haukkunut Idiä. Sen sijaan olet ottanut asian täydeksi uskonnoksesi, jota julistat vailla varmuutta. Varjo alkaa väsyä. Jotenkin tuntuu siltä"
Juupajuu, tai sitten en vain jaksanut turhaan lähteä etsimään pätkää, jota olen jo aikaisemminkin lainannut.
Kuten lainauksestasi havaitaan, sisältö oli juuri sitä mitä esitinkin.
Keskustelu ei etene jos yrität vältellä sen myöntämistä, että olet leikkinyt jumalaa ja määritellyt ketä saa kuolemanjälkeen haukkua ja ketä ei. Tuo nyt ei sinänsä ole mitään, koska jokainen voi tehdä itselleen tuollaiset määritelmät.
Pieleen mennäänkin sitten, kun aletaan tuputtamaan näitä omia mietteitä muille "hävetkää te, jotka ette ajattele niinkuin minä".
Voit toki jatkaa kiertelemistä, ihmettelen vain miksi jatkat keskustelua kun olet sen jo kerran lopettanut "en edes yksityisviesteillä". Vai onko kyse oppimisprosessin osasta, jossa siirryt kieltäytymisestä kiertelyyn ja vastavittuiluun.
Tämän jälkeen laskujeni mukaan 10 muuta henkilöä päästi näppäimistöstään samansuuntaisia kommentteja. Minä olen kuitenkin ainoa, kenet olet ottanut tästä asiasta hampaisiisi.
Muitten jumiutuneita ajatuksia on turha alkaa edes yrittämään muuttamaan, sen olen hiljalleen oppinut, vanhat koirat eivät opi uusia ajattelumalleja.
Sinä sen sijaan saatat jopa sellaiseen kyetä, vaikka hieman toivottomalta se nyt näyttääkin.
Mistä muuten tiedät, etten lähettänyt kaverisi Idin jokaiselle lapsenlapselle ruiskaunokkia ja puna-apilaa adressin ohessa?
Se on sitä fysikaalista intuitiota, joittenkin tapahtumien todennäköisyydet voi raja-arvotarkastelun jälkeen havaita niin epätodennäköisiksi, ettei niistä tarvitse välittää kyseissä tarkastelussa.
Et sinäkään laske sähkötekniikan puolella joka kerta elektronien tunnelointitodennäköisyyksiä ja mieti niitten vaikutuksia sähkövirran muutoksiin.
Aikaisemmin taisi olla merkityksellistä se, että kutsuin Idiä idiootiksi, vaikka kaveri kuoli ylellisesti elellen. Nyt se merkitys muuttui...
Se oli ennen kuin aloit moittimaan muita.
Jussila sen sijaan on ihan oikeastikin idiootti, toki hänellä on näennäistä omaisuutta ja perhe, mutta ennemmin tai myöhemmin tuo tie olisi johtanut jonkinlaiseen lopputulokseen...ei luksuseläkepäiviin Saudeissa. En ole edes ainoa, joka on pohtinut tapahtumaa kätevänä keinona päästä eroon veroveloista...henkivakuutuksesta tosin taitaa mennä osa verottajalle, jos velkoja on..pitäisi selvittää asiaa tarkemmin, mutta ei oikeastaan kiinnosta.
Amin taas ei kuitenkaan todellisuudessakaan ollut kovinkaan idiootti, siis tarkoittaen älyllisesti vähemmän lahjakasta. Sairas mieleltänä kenties.
sampio:
Ensin puhut Aminista ja Sisitiksen vaarista samassa yhteydessä, koska he ovat tappaneet aikanaa ihmisiä (tosin hiukan eri motiivein, luulen). Nyt vedät Aminin kanssa samaan soppaan Jussilan, joka ei käsittääkseni ole tappanut ketään. Ainoa asia, mikä heitä yhdistää, on se, että he ovat kumpikin kuolleita. Jaahas, tähän voisin sanoa, että vähän suhteellisuudentajua mukaan, pliis varjo.
Siis, kerrataan nyt vielä, Sistiksen vaarin otin esille vain sen takia mitä hän on tehnyt, ei henkilön takia. Jollekin venäläissotilaan omaiselle suomalainen veteraani on murhaaja, aivan kuten Amin on murhaaja jollekin hänen alamaistensa omaiselle.
Subjektiivisesta näkemyksestä tuossakin on vain kyse, eikä se välitä siitä tappoiko veteraani ihmisen pakosta vaiko huvittaakseen itseään.
Kenties kyseinen analogia oli virhe, koska kaikki sen esilleottaneet olivat ymmärtäneet sen väärin.
Merkityksellistä Jussilan ja Aminin yhteydessä on se, ettei Sistiksellä ole oikeastaan mitään kokemusta kummastakaan henkilöstä, silti hän koki oikeudekseen päättää kumpaa heistä saa pilkata kuoleman jälkeen.
Kun kyse on subjektiivisista asioista niin massamurha menettää merkityksensä ja tilalle astuu ihan oma suhteellisen koordinaatisto, jossa pienikin asia voi saada järkyttävän tunnereaktion...ei Suomessa tehdä kuin todella paljon sellaisia tappoja, joitten syyt ovat kyseenalaiset näin ulkopuolisen silmin.
Se suhteellisuudentaju, jota peräänkuulutat on todellisuudessa vain yksi subjektiivinen näkemys ajatella asioita, ei niinkään todellista objektiivisuutta.