Mainos

Ternimaito

• 33 535
  • 186

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Silloin kun lähtee julkisuuden alttarille niin saa varautua siihen että molemmilt laidoilta sataa niskaan sekä hyvää että pahaa.

Suomalaiset ovat kuitenkin sellaisia että harvemmin kaveria joka rehellisesti toimii eikä esiinny muita parempana niin harvemmin sellaista teilataan vaan kunnioitetaan loppuun saakka.
Mutta jos otat puolijumalan aseman niin se täytyy sitten jaksaa kantaa.

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Ohmi

Voiko väitellä asiasta joka perustuu pelkkään tunteeseen?

Sanopa se. Kaikkea ei kuitenkaan ihmisen elämässä selitetä järjellä. Meitä ohjaavat myös tunteet. Itse edustan, ehkä jo ikäni ja elämänkokemuksenikin myötä, melko pehmeitä ja empaattisia arvoja.

Olen kasvattanut omat lapseni jo teini-ikäisiksi ja nähnyt heidän kehityksensä päivä päivältä. Tuomatta itseäni sen enempää esille pidän suhteellisen ikävänä asiana sitä, jos lapset jäävät ilman isää. Se on osanoton paikka, jos jollekin kuulen sellaista tapahtuneen. Eipä tästä sen enempää.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ohmi

Ei kai täällä kukaan ole lähettänyt surunvalittelujansa vain sen vuoksi, että kyseessä oli julkkis. Täällä on puitu tapausta, ja joku ajatteli siinä samassa toivottaa jaksamista omaisille, ei kai siinä mitään epäilyttävää ole. Kuinka moni tunsi viisivuotiaan Antonin, ja silti ketju venyi osanottoineen melko pitkäksi.

Omasta puolestani voin sanoa, etten edes viitsi lukea sanomalehtien kuolleet-sivuja, koska saatan jäädä pohtimaan tarinaan jonkun nuoren ihmisen tai lapsen taustalla. Olen varmasti liian empaattinen tai jotain sen suuntaista, mutta tästä ominaisuudestani on minulle välillä sen verran hyötyäkin, etten sitä viitsi tukahduttaa täysin.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti mixu
Suomalaiset ovat kuitenkin sellaisia että harvemmin kaveria joka rehellisesti toimii eikä esiinny muita parempana niin harvemmin sellaista teilataan vaan kunnioitetaan loppuun saakka.
Mutta jos otat puolijumalan aseman niin se täytyy sitten jaksaa kantaa.

Aivan, suomalaisethan ovat peruskateellisia, ja jokaisen tulisi olla mahdollisimman vaatimaton ja vähätellä omia tekojaan. Jo pelkästään normaalin itsevarmana esiintyviä henkilöitä pidetään nousukkaina ja itsekeskeisinä kusipäinä.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Viestin lähetti Jermu
Aivan, suomalaisethan ovat peruskateellisia, ja jokaisen tulisi olla mahdollisimman vaatimaton ja vähätellä omia tekojaan. Jo pelkästään normaalin itsevarmana esiintyviä henkilöitä pidetään nousukkaina ja itsekeskeisinä kusipäinä.

Tässä tapauksessa kylläkin oli yksinkertaistaen siitä, että Jussila myi vm-pyramidiaan esittäen rikasta, jotta laumat uskoisivat.

Mitään rikkautta ei kuitenkaan ollut, vaan Päivärinnan mukaan lähinnä 300 000€ verovelat ja omaisuus vaimon nimissä (kuten autokin).
Luonnollisesti kyse on imagomarkkinoinnista, et kai sinä lähtisi vm-bisnekseen mukaan jos sitä markkinoisi kaveri verkkareissa ja tulisi ladalla kokoukseen.

Kun sitten ottaa vielä huomioon sen, että koko ternimaitobisnes perustuu käytännössä huijaukselle eritoten suhteessa lupauksiin niin kyse ei todellakaan ole kateudesta. Vaikka kieltämättä tuollainen hyväuskoisten huijaus voisi olla
a) hauskaa
b) hyvä bisnes

Niin suurin osa tuomitsee sellaisen.
Jos Alko myy sinulle pilsneriä A-oluena niin takuulla tunnet, että sinua on huijattu ja kenties marssit kauppaan vaatimaan rahojasi takaisin.

Henkilökohtaisesti Jussilan elämä ja kuolema ovat yhdentekeviä asioita, päähuomiona tässä keskittyi nm. Sistiksen harrastamaan kaksinaismoralismiin.
Lapsilla on varmaankin ikävää, mutta en olisi niin varma siitä, että Jutta elelee loppuelämänsä leskenä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Henkilökohtaisesti Jussilan elämä ja kuolema ovat yhdentekeviä asioita, päähuomiona tässä keskittyi nm. Sistiksen harrastamaan kaksinaismoralismiin.

Varjo... minä annoin jo olla. Toivoisin että sinäkin olisit antanut...

Epäilen yhä että olet melkeinpä ainoa, joka näkee toiminnassani kaksinaismoralismia. Ainoa kuollut, jonka suhteen olen tällä palstalla sanonut negatiivista, on Idi Amin. Täysin (no hyvin lähellä) poikkeuksellinen yksilö koko maailmassa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huoh Sistis, lukisit nyt edes jutun loppuun asti.

Minä lähinnä vain totesin miksi tähän ketjuun edes vastasin, muuten olisi jättänyt asian sikseen. Mistään näkökannasta ei edes ole kyse vaan yksiselitteisestä asiasta, johon sinä sitten lopetit keskustelun.
Antaa olla kun ei tästä nyt näytä keskustelua saavan.

Idi Amin poikkeuksellinen :)
Ilmeisesti olen pahasti yliarvioinut sinun historiantuntemuksesi.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo
No jos nyt käsitellään koko maailmaa ja kaikkia sen ihmisiä, niin voidaan sanoa, ettei hän aivan pertti perusinsinöörikään ollut. Valtionpäämiehiäkin lueteltaessa hän on jossain määrin poikkeava, jos otetaan koko maailma huomioon.

Voisitko perustella, millä mittarilla Idi Amin ei ollut mielestäsi poikkeava? Ja huomaa, että kysyn asiaa aivan vilpittömästi.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Ilmeisesti olen pahasti yliarvioinut sinun historiantuntemuksesi.

Ja minä sinun fysiikantuntemuksesi.

Absoluuttisia IdiAmin-kopioita on ollut monia, Bokassa, Pol Pot, Stalin, Hitler, Mao ja esimerkiksi Saddam Hussein nyt ihan vain mainitakseni.... Sitten nämä menneiden aikojen Montezumat ja Tshingis Khanit on otettava vielä lukuun.

Heidän suhteellinen osuus maailman väestöstä on kuitenkin varovaisesti arvioiden jotain 10^-9, eli siis nano.

Uskoin, että suhteelliset arvot olisivat itsestään selvyys fyysikolle, mutta näemmä olen yliarvioinut sinut todella pahasti.

:)

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos puhut jostain hallitsijasta poikkeuksellisena, häntä pitää verrata vain ja ainoastaan hallitsijoihin, koska suurimmalla ihmisillä ei ole edes mahdollisuuksia toteuttaa niitä asioita joita diktaattori voi tehdä. Etkä sinä edes tiedä miten sinä Idi eroatte ihmisinä, et mistään. Voit spekuloida, mutta koska et ole elänyt samassa ympäristössä, kasvanut samoissa paikoissa ja päässyt vallankahvaan...

Vallan turmellus ja mahdollisuudet, siinähän ne. Harva diktaattori on ollut kovinkaan lempeä.

Eli ehkä kannattaa hetki syventyä asiaan.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Jos puhut jostain hallitsijasta poikkeuksellisena, häntä pitää verrata vain ja ainoastaan hallitsijoihin, koska suurimmalla ihmisillä ei ole edes mahdollisuuksia toteuttaa niitä asioita joita diktaattori voi tehdä.

Hahah! Loistavaa!

Äskettäin meinaan itse vertasit Idin tekemiä murhia vaari-vainaani (R.I.P) sodassa tappamiin venäläisiin. Oliko vaarini hallitsija? No oli kyllä kuuleman mukaan jonkin aikaa kunnanvaltuuston puheenjohtajana. Lisäksi hän oli reservin majuri. Eli sotilasdiktatuurista lienee kyse tässäkin tapauksessa... ;)

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Viestin lähetti Sistis
Hahah! Loistavaa!

Äskettäin meinaan itse vertasit Idin tekemiä murhia vaari-vainaani (R.I.P) sodassa tappamiin venäläisiin. Oliko vaarini hallitsija? No oli kyllä kuuleman mukaan jonkin aikaa kunnanvaltuuston puheenjohtajana. Lisäksi hän oli reservin majuri. Eli sotilasdiktatuurista lienee kyse tässäkin tapauksessa... ;)

Minusta tuntuu että varjo on itsekin jo väsynyt itseensä, viime aikoina on alkanut välillä hihna hirttää ja toisaalta ote lipsua. No, kauan sitä hauskuutta kestikin. Itseäni ei show ole koskaan pahemmin raivostuttanut, mutta nyt vähän, kun esityksestä on kadonnut idea.

Ehkä kannattaa vaihtaa suuntaan. Varjon uusi esikuva voisi olla Fast Shown Brilliant!-poika.

How about that religion? Ain't religion brilliant?! And science! Then there's science fiction. Ain't that brilliant, science AND fiction! In future, everything will be brilliant!

Miguel

Jäsen
Viestin lähetti Ohmi
Kysymys ei varmaankaan ole siitä, etteikö Jussilan henkeä pidettäisi minkään arvoisena vaan siitä, ettei Jussilan kuolemaa pidetä yhtään sen ihmeellisempänä kuin kenenkään muunkaan joka nyt sattuu kolmekymppisenä kuolemaan vaimon ja lasten jäädessä suremaan.

Enemmän tässä peitsentaitossa on minusta ollut kysymys siitä, että vainajan muistoa ei pitäisi turhaan häpäistä. Minulle on aivan sama, jos jotakuta ei Jussilan kuolema liikuta pätkän vertaa - ei se paljon liikuta minuakaan - mutta ei kuollutta miestä välttämättä tarvitse julkisesti talloa. Kuinkakohan monen tässä ketjussa kärkeviä kommentteja laukoneen elämään Jussila on suoraan vaikuttanut? Ja ne, jotka ovat esimerkiksi olleet jotenkin osallisena Jussilan liiketoiminnassa tai sattuneet ostamaan ternimaitokapseleita, kuinka moni heistä on kärsinyt Jussilan teoista? Korkeintaan hieman taloudellisesti.

Viestin lähetti Ohmi
Minkä helvetin takia minä jättäisin jollekin Jussilalle jotain suruvalitteluja, kun en sitä tee ihmisille, jotka ovat läheisensä menettäneet esimerkiksi liikenneonnetomuudessa. Lukekaa sunnuntain Hesari, niin löydätte helvetin monta 0-34 vuotiasta kuollutta joiden lähimmäisille voitte lähettää surunvalitteluja/adresseja. Vai eivätkö he ole niitä ansainneet, kun eivät ole päässeet 7-päivää lehden sivuille?

Ei tosiaankaan tarvitse ottaa osaa. Se on vain empaattisten ihmisten tapa ilmaista tuntemuksensa tapahtuneesta.

Eivät kai surunvalittelut häiritse sinua?

Viestin lähetti sampio
Omasta puolestani voin sanoa, etten edes viitsi lukea sanomalehtien kuolleet-sivuja, koska saatan jäädä pohtimaan tarinaan jonkun nuoren ihmisen tai lapsen taustalla.

Minä luen niitä silloin tällöin. Samanlaisia tuntemuksia heräsi ennen täälläkin yläkerrassa, mutta kyynisyys on hieman kasvanut vuosien myötä. Asiaan on varmasti vaikuttanut se, että viimeisen puolentoista vuoden aikana kaksi mutkan kautta tuttua tyyppiä on lähtenyt parikymppisenä oman käden kautta - ilman tiettävästi merkittäviä syitä.

Viimeinen on kyllä toisen ketjun heiniä, mutta olkoon.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo
Etkä sinä edes tiedä miten sinä Idi eroatte ihmisinä, et mistään. Voit spekuloida, mutta koska et ole elänyt samassa ympäristössä, kasvanut samoissa paikoissa ja päässyt vallankahvaan...

Mutta nyt ei puhuttu syistä, jotka mahdollisesti vaikuttivat Aminin Idiin, vaan siitä, oliko hän poikkeava tapaus. Hyväksyn, että häntä hallitsijana verrataan muihin valtionpäämiehiin, mutta silti hän ei mielestäni ollut aivan normaalitapaus. Unohdetaan olosuhteet, koska kyse oli vain ja ainoastaan siitä, oliko hän poikkeava. Syitä tähän käytökseen ei kysytty.

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
Viestin lähetti Vakio
Mistä sinä sen tiedät? Oetko käynyt kysymässä lapsilta? Lapsilleen hän on ollut ainoa isä ja on voinut olla erittäin hyvä isä.

Petterihän möi ternimaitokapseleita verkostomarkkinoinnin kautta. 17.5.2004 Petteri oli Päivärinnan ohjelmassa, jossa keskusteltiin ternimaidosta ja ternimaitobisneksestä. Petteri siinä itse kertoi, että syöttää kapseleita lapsilleen siitäkin huolimatta, että kapseleita ei suositella lapsille. Samassa ohjelmassa oli keskustelemassa myös jonkinsortin lääkäri joka sanoi, että kapselit voivat heikentää lasten ja etenkin vauvojen vastustuskykyä.

Voihan olla, että Petteri oli hyvä isä, mutta panee miettimään, että mitenkä hyvä isä syöttää lapsilleen kapseleita, jotka voivat olla vaaraksi heille.

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Miguel
Eivät kai surunvalittelut häiritse sinua?

Ei ne minua sen paremmin häiritse, ihmettelin vain niiden tarkoitusta. Vakio selittikin jo omansa, ja ymmärsin (mielestäni) täysin hänen kantansa asiaan - homma bueno.

Sistiksen vaari-vainaalle sen sijaan nostan hattua...

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huoh Sistis, minä en verrannut vaariasi Idi aminiin, vaan lähinnä esitin sen näkökannan, että sinun vaarisikin (aivan kuten omanikin, paitsi, että hammaslääkärinä toinen vaarini on luultavasti aiheuttanut paljon kuolemaakin pahempia kärsimyksiä ihmisille) on mahdollisesti tappanut tarkoituksenmukaisesti ihmisiä, aiheuttaen joillekin mielipahaa.
Tällöin vaarisi hautajaisissa ilkkuminen olisi joillain mittareilla aivan sama mitä sinä teit Idi Aminille.
En siis verrannut sinun vaariasi Idi Aminiin vaan vertasin vaarisi tekemisiä Idi Aminin tekemisiin.

Kun taas sinä puhuit Idi aminista poikkeuksellisena niin tällöin pitää tarkastella hänen poikkeuksellisuuttaan muitten hallitsijoitten, eritoten diktaattorien, suhteen.
Tässä kohtaa ei kyse ole enää vaaristasi, eikä vaarisi henkilönä koskaan ollutkaan edes vertailun kohteena, aivan hyvin olisi voinut ottaa esimerkiksi kenet tahansa sotaveteraanin.
Analogiat vaarisi~Idi Amin~muut hallitsijat eivät ole sidottu toisiinsa, vaan niitä on käsiteltävä erikseen omina joukkoinaan.

Sinänsä mielenkiintoista, ettet kykene tuota eroa havainnollistamaan.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Sinänsä mielenkiintoista, ettet kykene tuota eroa havainnollistamaan.

Saatanhan minä kyetäkin, mutta mahdollisesti ihan vittuillakseni trollaan...

Mainitsepa nyt ihan oikeasti, että miten minä pilkkasin Idi Aminia. Muistaakseni kutsuin häntä kusipääksi ja idiootiksi. Pyysin myöhemmin anteeksi (ehkä tosin paineen alla...).

Lisäksi on otettava huomioon yksi asia: Idi Amin kuoli luonnollisen kuoleman, vanhana. Petteri Jussila kuoli onnettomuudessa ja aivan liian nuorena. Tällaisen onnettomuudessa kuolleen, suhteellisen normaalin ihmisen aiheuttamien kärsimysten vertaaminen Idi Aminin aiheuttamiin kärsimyksiin on kuin kirjoittaisi väitöskirjaa aiheesta: "Raine Römppölän pierujen vaikutus Valkeakosken hajuhaittoihin."

Tuosta edellämainitusta syystä luonnollisen kuoleman kokeneen Idi Aminin kutsuminen idiootiksi on hyvinkin vähäpätöistä (varmaan valtaosan mielestä jopa suotavaa) verrattuna nuorena, onnettomuudessa kuolleen Jussilan pilkkaamiseen.

Mielestäni ainoa kaksinaismoralismi aiheutuu päässäsi, jossa tuntuu olevan invertteri ja melko tehokas differentiaalivahvistin eri aivolohkojen välissä.

Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat, Sympatiat: HPK
Viestin lähetti varjo
Tällöin vaarisi hautajaisissa ilkkuminen olisi joillain mittareilla aivan sama mitä sinä teit Idi Aminille.

Juu varmaan jollain mittarilla Äiti Teresaakin voi verrata Hitleriin. Ainakin varjon mittarilla, jonka kalibrointi on suoraan sanottuna viturallaan.

Itse ainakin olen tyytyväinen, kun esim. Jarno Elg heittää veivinsä. Täytynee sitten varmaan olla tyytyväinen myös oman isansä kuolemasta, ettei kaksinaismoralistiksi päästä syyttämään.
Tai taidanpa sittenkin olla mielummin kaksinaismoralisti.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Poutros Poutremos
Juu varmaan jollain mittarilla Äiti Teresaakin voi verrata Hitleriin. Ainakin varjon mittarilla, jonka kalibrointi on suoraan sanottuna viturallaan.

Itse ainakin olen tyytyväinen, kun esim. Jarno Elg heittää veivinsä. Täytynee sitten varmaan olla tyytyväinen myös oman isansä kuolemasta, ettei kaksinaismoralistiksi päästä syyttämään.
Tai taidanpa sittenkin olla mielummin kaksinaismoralisti.

Kenties et oikein ymmärtänyt termiä kaksinaismoralismi.

Ei se, että on tyytyväinen jonkun kuolesta, mutta ei toisen vielä merkitse mitään. Mutta se, että rupeaa saarnaamaan toisille samasta asiasta, johon on itse syyllistynyt toisessa yhteydessä, omien mielipiteittensä pohjalta. Sitä tupataan kutsutaan joissain yhteyksissä kaksinaismoralismiksi.

Mitään mittareita tai kalibrointeja ei ole, koska ei ole mitään mihin mitata, subjektiiviset näkemykset voivat hyvinkin mahdollistaa Äiti Teresan näkemisen Hitlerin veroisena pahantekijänä, jota hän osittain onkin hyvin kielteisten ehkäisynäkemystensä takia...ei niitä turhia kuolemia lasketa kymmenissä eikä sadoissa, joita tiukan ehkäisynvastaisen politiikan puolestapuhuminen kehitysmaissa aiheuttaa.

Sistis:

Mainitsepa nyt ihan oikeasti, että miten minä pilkkasin Idi Aminia. Muistaakseni kutsuin häntä kusipääksi ja idiootiksi. Pyysin myöhemmin anteeksi (ehkä tosin paineen alla...).

Jotenkin noin se taisi mennä, joskin anteeksipyyntö nyt oli vain showta. Merkityksellistä oli se, että sinä et nyt ainakaan ottanut osaa Aminin perheen suruun, vaikka häneltäkin jäi lapsia ja lapsenlapsia (iso kasa johtuen lukuisista vaimoista) suremaan.
Sitten toisessa yhteydessä taas tuomitset toisia, jotka eivät suhtaudukaan Jussilan kuolemaan vakavasti.
Nämä nyt vain ovat ne faktat joita on tapahtunut, kaikki muu on sitten subjektiivista.

Onnettomuudesta voi olla montaa mieltä, mutta jos ei pian ala paljastumaan sairauskohtausta tms. niin typeryys hänet tappoi, ei mikään muu. Ikäväähän se kaikille on, mutta ei poista sitä tosiasiaa, että normaalit ihmiset eivät pahemmin huku selvinä lämpimään veteen. Eihän liivien käytöstäkään ole kuin vasta 22 vuotta valistettu (arvio oman eliniän pohjalta), joten luulisi hitaimmankin jo oppivan.

Mutta antaa olla, ei tästä tunnu mitään tulevan.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Jotenkin noin se taisi mennä, joskin anteeksipyyntö nyt oli vain showta. Merkityksellistä oli se, että sinä et nyt ainakaan ottanut osaa Aminin perheen suruun, vaikka häneltäkin jäi lapsia ja lapsenlapsia (iso kasa johtuen lukuisista vaimoista) suremaan.

Hahaa... korostan nyt sanaasi 'Taisi'. Et siis olekaan enää täysin varma, miten olen haukkunut Idiä. Sen sijaan olet ottanut asian täydeksi uskonnoksesi, jota julistat vailla varmuutta. Varjo alkaa väsyä. Jotenkin tuntuu siltä.

No virkistän muistiasi. Sanoin siis näin:

"R.I.x. Idi Amin

Historian yksi suurimmista kusipäistä on nyt siis poissa. Ugandan julmaakin julmempi diktaattori on vihdoin siirtynyt täältä ikuisuuteen 78-vuotiaana oltuaan viikkoja koomassa."

Niin, ja tuo otsikon x selittyy siitä, että mielestäni Aminin kaltainen idiotti ei ansaitse Peace-sanaa. Jokainen saa sijoittaa sen paikalle minkä haluaa."

Tämän jälkeen laskujeni mukaan 10 muuta henkilöä päästi näppäimistöstään samansuuntaisia kommentteja. Minä olen kuitenkin ainoa, kenet olet ottanut tästä asiasta hampaisiisi.

Mistä muuten tiedät, etten lähettänyt kaverisi Idin jokaiselle lapsenlapselle ruiskaunokkia ja puna-apilaa adressin ohessa?

Mainitaan vielä sen verran, että jos isäni olisi samanlainen massamurhaaja, en uskoisi surevani hänen kuolemaansa kauheasti.

Loppukommenttini:

Varjo, olet hyvä kirjoittaja. Trollina lahjasi menevät hukkaan.

EDIT: Aikaisemmin taisi olla merkityksellistä se, että kutsuin Idiä idiootiksi, vaikka kaveri kuoli ylellisesti elellen. Nyt se merkitys muuttui...

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo
Merkityksellistä oli se, että sinä et nyt ainakaan ottanut osaa Aminin perheen suruun, vaikka häneltäkin jäi lapsia ja lapsenlapsia (iso kasa johtuen lukuisista vaimoista) suremaan.
Sitten toisessa yhteydessä taas tuomitset toisia, jotka eivät suhtaudukaan Jussilan kuolemaan vakavasti.
Nämä nyt vain ovat ne faktat joita on tapahtunut, kaikki muu on sitten subjektiivista.
Ensin puhut Aminista ja Sisitiksen vaarista samassa yhteydessä, koska he ovat tappaneet aikanaa ihmisiä (tosin hiukan eri motiivein, luulen). Nyt vedät Aminin kanssa samaan soppaan Jussilan, joka ei käsittääkseni ole tappanut ketään. Ainoa asia, mikä heitä yhdistää, on se, että he ovat kumpikin kuolleita. Jaahas, tähän voisin sanoa, että vähän suhteellisuudentajua mukaan, pliis varjo.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sistis:

"Hahaa... korostan nyt sanaasi 'Taisi'. Et siis olekaan enää täysin varma, miten olen haukkunut Idiä. Sen sijaan olet ottanut asian täydeksi uskonnoksesi, jota julistat vailla varmuutta. Varjo alkaa väsyä. Jotenkin tuntuu siltä"

Juupajuu, tai sitten en vain jaksanut turhaan lähteä etsimään pätkää, jota olen jo aikaisemminkin lainannut.
Kuten lainauksestasi havaitaan, sisältö oli juuri sitä mitä esitinkin.
Keskustelu ei etene jos yrität vältellä sen myöntämistä, että olet leikkinyt jumalaa ja määritellyt ketä saa kuolemanjälkeen haukkua ja ketä ei. Tuo nyt ei sinänsä ole mitään, koska jokainen voi tehdä itselleen tuollaiset määritelmät.
Pieleen mennäänkin sitten, kun aletaan tuputtamaan näitä omia mietteitä muille "hävetkää te, jotka ette ajattele niinkuin minä".

Voit toki jatkaa kiertelemistä, ihmettelen vain miksi jatkat keskustelua kun olet sen jo kerran lopettanut "en edes yksityisviesteillä". Vai onko kyse oppimisprosessin osasta, jossa siirryt kieltäytymisestä kiertelyyn ja vastavittuiluun.

Tämän jälkeen laskujeni mukaan 10 muuta henkilöä päästi näppäimistöstään samansuuntaisia kommentteja. Minä olen kuitenkin ainoa, kenet olet ottanut tästä asiasta hampaisiisi.

Muitten jumiutuneita ajatuksia on turha alkaa edes yrittämään muuttamaan, sen olen hiljalleen oppinut, vanhat koirat eivät opi uusia ajattelumalleja.
Sinä sen sijaan saatat jopa sellaiseen kyetä, vaikka hieman toivottomalta se nyt näyttääkin.

Mistä muuten tiedät, etten lähettänyt kaverisi Idin jokaiselle lapsenlapselle ruiskaunokkia ja puna-apilaa adressin ohessa?

Se on sitä fysikaalista intuitiota, joittenkin tapahtumien todennäköisyydet voi raja-arvotarkastelun jälkeen havaita niin epätodennäköisiksi, ettei niistä tarvitse välittää kyseissä tarkastelussa.
Et sinäkään laske sähkötekniikan puolella joka kerta elektronien tunnelointitodennäköisyyksiä ja mieti niitten vaikutuksia sähkövirran muutoksiin.

Aikaisemmin taisi olla merkityksellistä se, että kutsuin Idiä idiootiksi, vaikka kaveri kuoli ylellisesti elellen. Nyt se merkitys muuttui...

Se oli ennen kuin aloit moittimaan muita.

Jussila sen sijaan on ihan oikeastikin idiootti, toki hänellä on näennäistä omaisuutta ja perhe, mutta ennemmin tai myöhemmin tuo tie olisi johtanut jonkinlaiseen lopputulokseen...ei luksuseläkepäiviin Saudeissa. En ole edes ainoa, joka on pohtinut tapahtumaa kätevänä keinona päästä eroon veroveloista...henkivakuutuksesta tosin taitaa mennä osa verottajalle, jos velkoja on..pitäisi selvittää asiaa tarkemmin, mutta ei oikeastaan kiinnosta.

Amin taas ei kuitenkaan todellisuudessakaan ollut kovinkaan idiootti, siis tarkoittaen älyllisesti vähemmän lahjakasta. Sairas mieleltänä kenties.

sampio:
Ensin puhut Aminista ja Sisitiksen vaarista samassa yhteydessä, koska he ovat tappaneet aikanaa ihmisiä (tosin hiukan eri motiivein, luulen). Nyt vedät Aminin kanssa samaan soppaan Jussilan, joka ei käsittääkseni ole tappanut ketään. Ainoa asia, mikä heitä yhdistää, on se, että he ovat kumpikin kuolleita. Jaahas, tähän voisin sanoa, että vähän suhteellisuudentajua mukaan, pliis varjo.

Siis, kerrataan nyt vielä, Sistiksen vaarin otin esille vain sen takia mitä hän on tehnyt, ei henkilön takia. Jollekin venäläissotilaan omaiselle suomalainen veteraani on murhaaja, aivan kuten Amin on murhaaja jollekin hänen alamaistensa omaiselle.
Subjektiivisesta näkemyksestä tuossakin on vain kyse, eikä se välitä siitä tappoiko veteraani ihmisen pakosta vaiko huvittaakseen itseään.
Kenties kyseinen analogia oli virhe, koska kaikki sen esilleottaneet olivat ymmärtäneet sen väärin.

Merkityksellistä Jussilan ja Aminin yhteydessä on se, ettei Sistiksellä ole oikeastaan mitään kokemusta kummastakaan henkilöstä, silti hän koki oikeudekseen päättää kumpaa heistä saa pilkata kuoleman jälkeen.
Kun kyse on subjektiivisista asioista niin massamurha menettää merkityksensä ja tilalle astuu ihan oma suhteellisen koordinaatisto, jossa pienikin asia voi saada järkyttävän tunnereaktion...ei Suomessa tehdä kuin todella paljon sellaisia tappoja, joitten syyt ovat kyseenalaiset näin ulkopuolisen silmin.
Se suhteellisuudentaju, jota peräänkuulutat on todellisuudessa vain yksi subjektiivinen näkemys ajatella asioita, ei niinkään todellista objektiivisuutta.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Ihmettelen vain miksi jatkat keskustelua kun olet sen jo kerran lopettanut "en edes yksityisviesteillä". Vai onko kyse oppimisprosessin osasta, jossa siirryt kieltäytymisestä kiertelyyn ja vastavittuiluun.

Sepä se... olin tyhmä. Oikeastaan olen ihan helvetin tyhmä, kun jatkan turhaa väittelyä kanssasi. Väittelyä, joka on ulkopuolisista yhtä mielenkiintoista, kuin Pernajan kunnan puhelinluettelon kuudes sivu.

Olisin lopettanutkin, mutta lähdin taas puolustamaan itseäni, kun otit puheeksi "Sistiksen harrastaman kaksinaismoralismin". Olen valitettavasti sellainen luonne, että en osaa oikein luovuttaa, jos koen minua haukuttavan.

Sinussa on muuten hyvin paljon samaa, kuin hurmoshenkisissä uskovaisissa. Puolustat sitkeästi omia näkemyksiäsi nähden muiden kirjoituksissa epäkohtia. Eikä auta, vaikka enemmistö on sinun mielipiteitäsi vastaan.

Viestin lähetti varjo
Muitten jumiutuneita ajatuksia on turha alkaa edes yrittämään muuttamaan, sen olen hiljalleen oppinut, vanhat koirat eivät opi uusia ajattelumalleja. Sinä sen sijaan saatat jopa sellaiseen kyetä, vaikka hieman toivottomalta se nyt näyttääkin.

Peiliinkö katsoit, kun opit tuon asian? ;)

Ja kiitos tuosta luottamuksesta. Minä pidän itseäni nykyään ihan keskivertokaduntallaajana arvo- ja ajatusmaailmani suhteen. Miksipä sitä suotta muuttamaan. Filosofialla on se vaarallinen puoli, että se saa ihmisen miettimään asioita ihan mahdottomiltakin kanteilta.

EDIT: Täysin turha sana turhassa paikassa.

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ternimaito on ketjun otsikko. Ei uskoisi kun viimeisimpiä viestejä lukee. Etenkin Sistis ja varjo voisivat selvitellä välejään jossain muussa ketjussa. Annetaan P. Jussilan levätä rauhassa, eikö joo?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy