No niin. Kyllähän sitä voidaan bufferoida ja bufferoidaan. Sen vuoksi kaikissa livestreamseissa on viive oikeaan liveen verrattuna. Telian tapauksessa viive lienee vielä normaaliakin suurempi, mutta ilmeisesti sitä ei kuitenkaan hyödynnetä bufferointimielessä, koska striimi on niin herkkä katkoille.
Eli kyllä esimerkiksi Viaplayn valioliigalähetyksissä on myös aina viivettä. Toisinaan livetulokset ehtii pimputella maaleja ennen kuin ne näkyvät lähetyksessä. Telian tapauksessa viivettä lienee enemmän, mutta silti homma ei skulaa. Oletettavasti huono kuvanlaatu johtuu myös osin tästä, kun koodi luulee, ettei kaistan nopeus riitä ja pudottaa laatua sen vuoksi.
Hieman on vaikea ymmärtää Telian puolustelijoita. Ok, he ovat päättäneet tehdä pyörän uudelleen itse sen sijaan, että olisivat hankkineet toimivat softat muualta. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö asiakas saisi vaatia parasta shittiä, koska muillakin on.
No niin. En tiedä trollaatko, saivarteletko tai ymmärrätkö itsekään, mistä puhut. Livelähetyksessä tuo bufferointi voi olla käytössä viiveen muodossa, kyllä. Mutta sen vertaaminen tallenteen bufferointiin on ihan älyvapaata. Tallenteesta voidaan käytännössä katselun aikana ladata seuraava tunti taustalla vaikka viidessä minuutissa, jos kaistaa riittää. Livelähetyksessä voidaan bufferoida tasan sen verran kun tuo viive on, vaikka olisi miljoonameganen katkeamaton yhteys. Ja kun tuo viiveen mittainen bufferi on käytetty, ei ole mitä näyttää. Käytännössä kuitenkin livelähetyksessä käytetään ja näytetään jatkuvasti bufferoitua kuvaa, koska et koskaan saa täysin reaaliaikaista kuvaa kotiisi. Tallennetta sen sijaan bufferoidaan etukäteen välillä kymmenen minuutin päähän ja välillä vähemmän tai enemmän - yhteydestä ja säädöistä riippuen.
Mitä tulee Telian puolusteluun, niin se on vaan sitä positiivista palautetta siitä, että palvelu toimii ITSELLÄ. Samalla tavalla minä ihmettelen, miten kymmenkunta nimimerkkiä täällä on koko kauden jauhanut, että mikään ei toimi. Kovasti huutelivat lokakuussa että kohta katkaisevat tilauksensa, mutta niin ne vaan edelleen maksavat palvelusta, vaikkei se heillä toimi. Samalla tietysti muistutetaan, että koko suvulla on Telian liittymät, jotka menevät siinä samalla vaihtoon.
En tarkoita, etteikö saisi valittaa, eihän se ole keneltäkään pois ja totta helvetissä itsekin valittaisin, jos ei tilaamani palvelu toimisi. En tosin ehkä ihan näin kauaa maksaisi palvelusta, joka ei toimi. Itselläni kuitenkin lähetykset on toiminut kaikilla kokoonpanoilla (pl. applen laitteet, joita en omista), joten olen tyytyväinen. Käyn kuitenkin tässä ketjussa lueskelemassa, jos vaikka voisin jossain auttaa niitä, joilla ei pelit toimi. Nyt vaan särähti korvaan tuo vastakommenttisi
@PEBKAC :in bufferointikommenttiin. Korostan, että en ota enempää kantaa itse lähetystekniikkaan - eli jos muut livelähetykset toimii paremmin niin eihän se tuosta bufferoinnista johdu ensinkään...
Kuulin muuten myös Hämeenlinnan tolppakilahdukset, vaikka se ei ole mulle varsinaisesti suurin syy katsella televisiosta jääkiekkoa. Se ei myöskään mullista mun katselukokemusta sen enempää kun jotkut perseenhajuset fanitkaan studiossa mullistaisi. Toivottavasti joillekin kilahduksista tuli hyvä mieli... vai tuliko ne liian myöhään?
Viestin päätteeksi vielä ketjun tapojen mukaisesti jotain sarkastista väsynyttä läppää Telialle kahvinkeittimen ja muiden laitteiden resetoinnista sekä erillisistä applikaatioista. Lisäksi joku kuitti asiakaspalvelulle, kun eivät vastaa ja kun vastaa niin vastaa väärin ja kun vastaa oikein niin vittuillaan sitten jostain muusta. Ja kun tilauskin pitää maksaa laskulla niin kun joku vitun aikuinen.
(EDIT: Lukematon määrä kirjoitusvirheitä, kielioppivirheitä, näppäinvirheitä ja tägäyskin meni vihkoon)