Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 524 097
  • 21 783

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse ymmärsin että sovelluksen sisältö perustuu niihin toiveisiin ja palautteisiin mitä on saatu. Toki en mä nyt tiedä kenellä olisi myöskään itse sovellusta vastaan mitään, itse asiassa olen itsekin saattanut toivoa samanlaista sovellusta kuin esimerkiksi NHL: n sovellus jossa siis koosteet, jutut, tilastot, liveseuranta jne. Itse asiassa NHL-sovellus sellaisenaan Liigaan olisi todella jees, vaikka itse maksullinen sisältö (eli pelit) olisi muualla.

edit: kuusi (6) kertaa sana "itse". Tein sen itse.
 
Viimeksi muokattu:

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse ainakin katselin koko viime kauden Ruudun liigalähetyksiä Samsung TV:n natiivin applikaation kautta enkä havainnut kuvanlaadussa mitään eroa Chromecastiin verrattuna, liike oli sulavaa kuten Chromecastillakin.

Myös käytettävyys oli ihan hyvä: App käynnistetään suoraan TV:n kaukarilla, pelin/ohjelman saa valittua suoraan heti etusivulta ja lähetyksen ohjaus (kuten kelaukset) toimivat kaukarin nuolinäppäimillä. Nyt chromecastin kanssa joudun vaihtamaan vahvarista sisääntuloa, käynnistämään kännykästä appin, käynnistämään sieltä ohjelman, hoitamaan kelaukset pienillä ruudun ikoneilla askel kerrallaan (ainakin minun sormilleni se kännykän ruudun levyinen vierityspalkki ohjelman kelaamiseen on yleensä ihan toivoton käyttää) ja lopulta toivoa ettei kännykän app hukkaa tietoa streamauksesta, kun käyn WLAN alueen ulkopuolella kesken ohjelman (tämä on tapahtunut joidenkin lähetysten kanssa, ei tosin tietoa miten Telia TV toimii tässä suhteessa).

Eli en allekirjoita sitä väitettä, että Chromecast olisi jotenkin ainoa autuaaksi tekevä tekniikka tässä.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Lisäksi seuroilla on mahdollisuus jakaa klippejä laajasti omien kanaviensa kautta. Emme ota kantaa seurojen kautta jaettavien klippien katsomiseen.
Tälle iso peukku täältä!
 
Lauantaina tuote oli lupausten mukainen, varsinkin kun Telia on ilmoittanut, että harjoituskauden aikana myös he harjoittelevat.
Hienoa, että oli lupausten mukainen. En kuitenkaan edelleenkään ottanut siihen mitään kantaa. Telia on täällä ilmoittanut harjoittelevansa mutta eivät he sitä ole mitenkään yleisesti ilmoittaneet tilaamisen yhteydessä tai mainonnassa. Tuollainen pitäisi muutenkin tuoda asiakkaalle hyvin selkeästi ilmi, että asiakas varmasti ymmärtää ettei tuote välttämättä ole kunnolla toimiva ensimmäisen kahden viikon ajan.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Hienoa, että oli lupausten mukainen. En kuitenkaan edelleenkään ottanut siihen mitään kantaa. Telia on täällä ilmoittanut harjoittelevansa mutta eivät he sitä ole mitenkään yleisesti ilmoittaneet tilaamisen yhteydessä tai mainonnassa. Tuollainen pitäisi muutenkin tuoda asiakkaalle hyvin selkeästi ilmi, että asiakas varmasti ymmärtää ettei tuote välttämättä ole kunnolla toimiva ensimmäisen kahden viikon ajan.

Tässähän tämä kun ei sitä ostaessa heinäkuussa hirveesti kerrottu, että tuote ei välttämättä toimi elokuussa. Vasta kun ongelmat alkoivat niin kaikki olikin vain harjoittelua.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Itse ymmärsin että sovelluksen sisältö perustuu niihin toiveisiin ja palautteisiin mitä on saatu. Toki en mä nyt tiedä kenellä olisi myöskään itse sovellusta vastaan mitään, itse asiassa olen itsekin saattanut toivoa samanlaista sovellusta kuin esimerkiksi NHL: n sovellus jossa siis koosteet, jutut, tilastot, liveseuranta jne. Itse asiassa NHL-sovellus sellaisenaan Liigaan olisi todella jees, vaikka itse maksullinen sisältö (eli pelit) olisi muualla.

Miksei ne klipit voi olla siellä samassa sovelluksessa kuin pelitkin, kuten Ruudulla oli? Tämän lisäksi sitten nettisivuilla, minne pääsee laitteella kuin laitteella. Nyt vaihtoehtona on sovellus nro. 2 tai joku Telian Facebook. Onneksi seurat ja Liiga saavat sentään nämä materiaalit myös omaan käyttöönsä.

Tuo NHL-sovelluksen tyylisen sovelluksen tekeminen on taas Liigan vastuulla, ei Telian. Telian tuottamaa sisältöä siellä kyllä voisi näyttää. Mutta se lienee muiden ketjujen asioita.
 

Mettis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers & Pelicans
Hyvää mainosta? Tämän olisi pitänyt olla itsestään selvää. Mikään yhtiö ei peri maksua testaajilta, jotka käyttävät firman iloksi keskeneräistä ja varmasti bugista tuotetta, josta antavat palautetta yhtiölle. Joskus näistä on jopa maksettu testaaja-asiakkaille. Mutta maksutta nämä betaversiot saa poikkeuksetta, ihan Microsoftia myöten. Tosin näinhän ei voi olla firman kanssa, joka hinkkaa vanhalla höyryveturilla sivuraiteella ja kehottaa mukaan liittyviä kuitenkin hankkimaan tuliterät vaunut.
Mites uudet puhelimet ja laitteet, jotka tulevat markkinoille - harvoin niistä yksikään on täydellinen tai edes bugiton julkaisun jälkeen. Ei noitakaan myydä alennuksella tai anneta ilmaiseksi.
 

makeyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin pitkä ketju, etten heti löytänyt vastausta, eli..

Tilasin joukkuepassin jo viime keväänä, mutta en muista yhtään miten laskutus menee? Pitikö sinne laittaa luottokortti vai tuleeko lasku esim sähköpostiin tms?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksei ne klipit voi olla siellä samassa sovelluksessa kuin pelitkin, kuten Ruudulla oli? Tämän lisäksi sitten nettisivuilla, minne pääsee laitteella kuin laitteella. Nyt vaihtoehtona on sovellus nro. 2 tai joku Telian Facebook. Onneksi seurat ja Liiga saavat sentään nämä materiaalit myös omaan käyttöönsä.

Tuo NHL-sovelluksen tyylisen sovelluksen tekeminen on taas Liigan vastuulla, ei Telian. Telian tuottamaa sisältöä siellä kyllä voisi näyttää. Mutta se lienee muiden ketjujen asioita.
Varmaan ne voivat olla sielläkin, en sitä vastusta. Kunhan kommentoin tuota aika kärkkään tuntuista vastustusta tähän(kin) asiaan. Telia TV:n käyttöönoton hankaluuksista ja Kirjaston sekavuudesta on paljon puhuttu, ja jos eivät siihen nyt ole mitään helpotusta saamassa, niin kaikelle kansalle avoin appi olisi jonkinlainen kompromissi edes, varsinkin jos siihen saisi tosiaan muunkin sisällön ja niiden integraatiota, esimerkiksi tilastoista/tulosseurrannasta suora linkki yksittäiseen maaliklippiin kuten NHL-appissa. Sinänsä minusta olisi ihan positiivista jos Liigaan liittyvän it-hankkeen tekisi joku muu kuin Liiga.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
No milläs se nettiyhteys mahtaa olla toteutettu? Striimi tulee joka tapauksessa ihan samasta paikasta ja samanlaisena IP-liikenteenä kuin chromecastille, fps:ineen päivineen. Eikä sillä ole mitään tekemistä 100 Hz tekniikan kanssa. Se appsi on vain käyttöliittymä.

Oleellista tässä on mielestäni se, että sen telkkarin pitää osata tarvittaessa mennä 50 Hz tilaan, jos haluaa striimata urheilua. Jos ei osaa, voi toki nauttia nätistä youtube-tarjonnasta matsin ajan. Kysynkin uteliaisuuttani, että osaavatko ne? Mulla ei ole mitään älyä omassa telkkarissani. En ole ihan täysin mukana tekniikan kaikissa riemuvoitoissa.
Wifistähän nuo molemmat tulee. Eroa siinä vaan on, enkä tiedä miksi. Nettinä 100/10 meganen DNA:n kaapeli. Ehkäpä tuossa töllössä sitten jotain älyä on.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Mites uudet puhelimet ja laitteet, jotka tulevat markkinoille - harvoin niistä yksikään on täydellinen tai edes bugiton julkaisun jälkeen. Ei noitakaan myydä alennuksella tai anneta ilmaiseksi.

Mikään laite ei ole täydellinen eikä sellaiseksi tule, vaikka kuinka olisi julkaisusta aikaa kuukausia tai vuosia. Mutta täysin raakileina ei pitäisi tuoda yhtään tuotetta maksaville asiakkaille. Yleensä firmoilla on tuotekehityksen lisäksi laadunvalvontayksikkö, jonka tarkoituksena on pitää huoli, ettei näin koskaan tapahtuisi. Laadunvalvonta ei tosin ole mitenkään ilmaista, joten sen takia firmat ovat usein halukkaita saamaan ilmaiseksi kuluttajatestaajia. Tosin kuluttajatkaan eivät tästä maksa.
 

carr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Peter Forsberg
Niin pitkä ketju, etten heti löytänyt vastausta, eli..

Tilasin joukkuepassin jo viime keväänä, mutta en muista yhtään miten laskutus menee? Pitikö sinne laittaa luottokortti vai tuleeko lasku esim sähköpostiin tms?

Lasku sähköpostiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuvan laadussa oli valtavia eroja Cmore+chromecast yhdistelmällä. Trinec-Tappara oli selvästi 50fps, kun TPS:n ja IFK:n taisi olla 25fps. Formuloissa pystyi valitsemaan kummalla laadulla haluaa katsoa, mutta kiekkopeleissä tätä nappia ollut vaan näköjään arvalla mentiin? Ei kovin hyvää palvelusta kun ei edes tiedä millaista kuvaa saa eetteriin.

Kannattaa myös toisella foorumilla käydä lukemassa ennen kuin oppia ottaa pöllölaaksosta, että kuinka hyvin Espanjan La Liga on Cmorella startannut.

Katsoin YouTubesta. Eihän sillä ole merkitystä mistä sitä oppia haetaan, kunhan jostain. Suomessa käy paljon porukkaa esimerkiksi ihmettelemässä koulujärjestelmää. Se nyt on yleisessä tiedossa.

Toinen kenties vähemmän tunnettu asia on, että Vantaan lentokentällä käydään opiskelemassa miten kenttä saadaan pidettyä auki lumiolosuhteissa.

Telia vain puuhastelee omiaan eikä kysy apua edes Virosta.

Yleensä firmoilla on tuotekehityksen lisäksi laadunvalvontayksikkö, jonka tarkoituksena on pitää huoli, ettei näin koskaan tapahtuisi. Laadunvalvonta ei tosin ole mitenkään ilmaista, joten sen takia firmat ovat usein halukkaita saamaan ilmaiseksi kuluttajatestaajia. Tosin kuluttajatkaan eivät tästä maksa.

Tästä oli puhetta jo toukokuussa, mutta kuuroille korville meni ja ketju täyttyi vänkääjistä miten hommat kyllä tulee toimimaan.

Useimmat kommentoijat eivät ole tuotekehityksessä mukana olleet.

Jos fun factit kiinnostaa, niin voi googlettaa vaikka kuinka paljon kuulennoissa oli bugeja. Silti sinne kummasti päästiin ja hengissä poiskin. Yksikään edes melko yksinkertainen softa ei ole bugiton eikä siihen voida päästä, mutta on, kuten mainittu, aivan mielisairasta laittaa markkinoille täysin huono tuote mitä ei ole kunnolla edes yritetty laittaa kuntoon ennen julkaisua.
 
Viimeksi muokattu:

Telia

Jäsen
@Goalpost "Voisiko Telia ystävällisesti antaa infoa kuvanlaadusta ja niiden eroista eri laitekombinaatioilla nyt syksyllä liigan alkaessa ja toisaalta myöhemmin ensi keväänä, kun 4K-lähetyksiä aletaan testaamaan."

Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelussa ja Kaapeli-TV: ssä kuvanlaatu on 1080i / 50 fps.
Telia Tv digiboksilla ja Telia Tv -sovelluksessa maksimi kuvanlaatu on 720p / 50 fps.

Merja / Telia


 

Asplöven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@Goalpost "Voisiko Telia ystävällisesti antaa infoa kuvanlaadusta ja niiden eroista eri laitekombinaatioilla nyt syksyllä liigan alkaessa ja toisaalta myöhemmin ensi keväänä, kun 4K-lähetyksiä aletaan testaamaan."

Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelussa ja Kaapeli-TV: ssä kuvanlaatu on 1080i / 50 fps.
Telia Tv digiboksilla ja Telia Tv -sovelluksessa maksimi kuvanlaatu on 720p / 50 fps.

Merja / Telia

Mitä nopeutta vaatii netiltä, että Telia TV sovelluksella saa 720p/ 50 fps kuvanlaatua?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko tuota fanihommaa muuten toivottu täällä jatkoajassa? Siis että faneja studiossa yms?

Olisi hienoa nähdä että itse katselukokemukseen panostettaisiin kunnolla, kuvaajien toiminta (johtui se sitten heistä tai ohjaajasta) on se mikä eniten näkyy kotisohville. Ja sitten se HTML5 saisi jo tulla. Tuntuu että joko asioiden resurssit jaetaan erittäin huonosti, kun turhanpäiväistä lisäjuttua tulee kokoajan, mutta tuotteen ydin ei tunnu paranevan hirveästi.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin näinhän ei voi olla firman kanssa, joka hinkkaa vanhalla höyryveturilla sivuraiteella ja kehottaa mukaan liittyviä kuitenkin hankkimaan tuliterät vaunut.

Heh, tämä oli varsin osuvasti todettu nimenomaan Silverlightin kohdalla. Telia vääntää hylätyllä perävaunulla, jota asiakkaiden pitää kuitenkin vetää riittävän tehokkaalla ja uudella veturilla. Tämä siis Silverlightin tekniseen raskauteen koskien. Vanha pöytäkoneeni kuoli ukkosen aikana, ja varakoneen Intel E5300 2,60ghz prosessori ei ilmeisesti ole riittävä Silverlightin 720p laadulle, jolloin kuva on aavistuksen nykivää. Samalla HBO:t Ruudut ja muut näkyy täysillä FPS:illä. Sinänsä minun kohdalla vika on loppu peleissä minun, koska prosessori on kiistatta vanha, mutta en pidä tuota Silverlightia kuitenkaan ihan parhaana ratkaisuna Telian puolelta. Jos Telia olisi aiemmin lähtenyt teknisen kehityksen ja HTML5-soittimen tielle, niin minun kaltaisten vanhat koneet riittäisi edelleen, ja varmaan jopa 1080p kuvaan. Positiivista kuitenkin on, että Telialla on suunnitelma tuon Silverlightin tilalle, ja ennemmin tai myöhemmin (playoffeissa jo?) tulee huippuveturi, joka tukee jopa 4k:ta.
 
Viimeksi muokattu:

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Positiivista kuitenkin on, että Telialla on suunnitelma tuon Silverlightin tilalle, ja ennemmin tai myöhemmin (playoffeissa jo?) tulee huippuveturi, joka tukee jopa 4k:ta.

Jos olen ymmärtänyt oikein, se 4K kuva tullaan tarjoamaan ainoastaan Telian digiboksi-asiakkaille, ei Telia appin kautta. Eli aika suuri osa jää tämän ulkopuolelle, ainakin vielä ensi keväänä.

10 päivää liigan alkuun, toivon aidosti Telialle parasta, vaikka olenkin puukkoa antanut täällä. Kyse on kuitenkin pyhästä sarjasta suomalaisille, tätä ei saa nyt sössiä. Toivotaan, että edes näillä vajavaisilla tekniikoille pelit saadaan kuitenkin puskettua eetteriin siedättävällä laadulla ja ilman katkoksia.
 

Goalpost

Jäsen
@Goalpost "Voisiko Telia ystävällisesti antaa infoa kuvanlaadusta ja niiden eroista eri laitekombinaatioilla nyt syksyllä liigan alkaessa ja toisaalta myöhemmin ensi keväänä, kun 4K-lähetyksiä aletaan testaamaan."

Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelussa ja Kaapeli-TV: ssä kuvanlaatu on 1080i / 50 fps.
Telia Tv digiboksilla ja Telia Tv -sovelluksessa maksimi kuvanlaatu on 720p / 50 fps.

Merja / Telia
Eli HD-laatuista kuvaa tarjotaan ainoastaan Telian kaapeli- ja laajakaista-asiakkaille.

Muiden operaattoreiden laajakaistoilla + Telian digiboksilla kuvanlaatu on siis huonompaa? Eli samaa tasoa kuin Chromecastillakin!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli HD-laatuista kuvaa tarjotaan ainoastaan Telian kaapeli- ja laajakaista-asiakkaille.

Muiden operaattoreiden laajakaistoilla + Telian digiboksilla kuvanlaatu on siis huonompaa? Eli samaa tasoa kuin Chromecastillakin!
Eikös 720p ole nimenomaan HD-laatu? Ei enempää eikä vähempää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eikös 720p ole nimenomaan HD-laatu? Ei enempää eikä vähempää.
Kyllä, 720p on tuo normi HD-laadun taso. Toki se on se "alhaisin" taso, mutta teräväpiirtoa kuitenkin.

Itse asiassa urheilulähetyksissä tuo 720p saattaa olla jopa parempi mitä 1080i, tai ainakin itse olen joskus huomannut sen että esim. kiekon nopeissa liikkeissä 720p saattaa olla katselukokemukselle mukavampi. Ero tulee käsittääkseni kuvan lomittamisessa, eli tuo 720p on lomittamatonta ja 1080i on lomitettua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse asiassa urheilulähetyksissä tuo 720p saattaa olla jopa parempi mitä 1080i, tai ainakin itse olen joskus huomannut sen että esim. kiekon nopeissa liikkeissä 720p saattaa olla katselukokemukselle mukavampi. Ero tulee käsittääkseni kuvan lomittamisessa, eli tuo 720p on lomittamatonta ja 1080i on lomitettua.
Sanovat että välttämättä enää noin ei olisi, vaan 1080i oikealla kalustolla oikein kuvattuna olisi parempi. Joka tapauksessa siinä tarunhohtoisessa Pelicans-Jyp pelissä ennen kaivuriongelmia oli minusta selvästi parempi kuva cc:llä kuin esimerkiksi Ylen HD-kanavissa (DVB-T2, 1080i). Varmaan muutkin asiat kuin pelkkä nimellinen tarkkuus vaikuttaa. Sen jälkeisiä pelejä en ole viittää tuumaa isommilta näytöiltä katsonutkaan eli en tiedä missä nyt mennään.
 

Goalpost

Jäsen
Kyllä, 720p on tuo normi HD-laadun taso. Toki se on se "alhaisin" taso, mutta teräväpiirtoa kuitenkin.

Itse asiassa urheilulähetyksissä tuo 720p saattaa olla jopa parempi mitä 1080i, tai ainakin itse olen joskus huomannut sen että esim. kiekon nopeissa liikkeissä 720p saattaa olla katselukokemukselle mukavampi. Ero tulee käsittääkseni kuvan lomittamisessa, eli tuo 720p on lomittamatonta ja 1080i on lomitettua.
Olemmehan jo vuosia katselleet full hd ohjelmia ja niissä tarkkuus on 1080i tai 1080p.

Telian maksimiarvo on 720p ja sekin voi olla laadukasta, mutta full HD:ta se ei ole ja häviää laadussa kaapelitelevisiolle, kuten nyt harjoituskaudella on nähty. Mutta katsellaan rauhassa mitä Telia saa aikaan kauden alkuun mennessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös