Pienen kismityksen taas aiheutti kun viritin itse aktivoimaani preseasonia näkyviin puhelimen Telia TV-applikaatiolla. Alkuun preseason ei näkynyt vaikka kirjauduin ulos/sisään ja luin kaikenlaisia loitsuja. Kun tarkistin Telian sivuilta, huomasin että Telia TV on syystä tai toisesta rekisteröity kahdelle eri tunnukselle, joista toisella on aktivoituna Liigapassi ja toisella Preseason. Sitten vaan unohtuneen salasanan vaihto Preseasonilla varustetulle tunnukselle ja johan alkoi näkymään. Kaikkivioipa chat-palvelija sai pyynnöstäni ilmeisesti myös yhdistettyä Liigapassin ja Preseasonin samalle tunnukselle ja sainkin tästä kuittauksen ystävältämme a2ebsmailerilta. Eli kaikki on taas lopulta melko siedettävästi kunnossa, etenkin kun sain laskun vaihdettua samalla paperilaskusta (3,90€!!!) sähköiseksi. Tätäkään en ollut saanut tehtyä Telian sivuilla, vaikka olin takonut sähköisen laskutuksen täppää ja liiitänyt siihen sähköpostini useita kertoja viime kauden lopulla.
Yhteenvetona voi todeta, että palvelu toimii, kunhan chat on langan päässä ja asiakas jaksaa nähdä jonkin verran vaivaa - mielellään vieläpä ennen kuin popkornit paukkuu mikrossa juuri ennen tärkeää peliä. Kaikki viittaa siihen että ruohonjuuritasolla asiakaspalvelijat tekevät tilanteeseen nähden parasta mahdollista työtä, mutta prosesseissa on paljon kehitettävää. Olen varmastikin jossain välissä itse luonut tuon tarpeettoman toisen tunnuksen ja aktiovoinut preseasonin sille. Hieman huolettaa vaan, jos mikään prosessi ei tätä estä tai paremmin ohjaa. Tilannetta ei myöskään pysty itse korjaamaan, vaan tähän ja todella moneen muuhunkin "Telia prosessiin©" liittyy vääjämättä asiakspalvelijan käsin tekemiä steppejä.
Joskus omassa työssäkin on tullut vastaan vähän vastaavia tilanteita. Palvelun kehitys käytännössä halvaantuu, kun aikaa joudutaan käyttämään purkkaviritysten rakenteluun ja aiempien purkkaviritysten ylläpitoon. Prosessin läpi kulkee suunnitellusti X-määrä tapauksia mutta yhä useammasta palvelukokemuksesta tulee epästandardi tapaus. Täällä Jatkoajassakin on paljon varmasti syystäkin tyytyväisiä asiakkaita, jotka ovat ohjautuneet tälle prosessin mukaiselle happy pathille. Onkin todennäköistä, ettei Telia ole edes strategisesti sitoutunut tekemään tarvittavia parannuksia, vaan laiva seilaa samalla kaavalla juuri niin kauan kun vettä jaksetaan pumpata ulos laivan uppoamatta.