Telialle peukku siitä että jos ja kun laitteeni on kunnossa ja yhteensopivuudet optimaalisia niin homma toimii kuin unelma. Kuvanlaatu Ruutua edellä, katsomo- ja halliäänet ainakin parempia koosteiden ja ottelutallenteen perusteella. Tänään kiinnitän huomioon kenttä-äänien mahdollisiin muutoksiin.
Telia TV digiboksilla ja Telia TV-app Chromecastilla + iPhonella uudehkoon LG:n telkkariin ovat ainakin itselläni ne voittavat yhdistelmät.
Ja nimimerkille
@pernaveikko tiedoksi, ei se nopeus lähtökohtaisesti ratkaisekaan mitään mutta nettiyhteyteen hyvin useasti liittyy kaikki haasteet. Se voi heilahdella ja etenkin langattomasti tekee sitä taatusti. Tämä vaikuttaa kaikkeen. Tuon kyseenalaistaminen on yksinkertaisesti vähä-älyistä.
Jos tätä kaikkea yrittää tiivistää yhteen ajatuskokonaisuuteen Telian ja kuluttajien osalta, menee se mielestäni näin:
- Markkinan muutos on nimenomaan kuluttajan osalta melkoinen aikaisempaan verrattuna. Nyt on televisiointivastuussa toimija, joka oikeastaan pystyy määräämään paljon asioita tuotteen käytettävyyteen nähden. Miksikö? No, koska kyseessä myös on sellainen toimija, jonka omia etuja ei oikein millään muulla tuotealueella voi ajaa sen omassa core-busineksessä koska hintajousto tällä saralla on niin armoton.
- En näe ehkä reiluksi kaikille kuluttajille jotka asuvat esim. Elisan tai DNA:n monopolialueilla inframielessä, mutta toisaalta olen isälleni (Elisan aluetta oma naapurustonsa) tehnyt selväksi että kaikenlainen mussutus ja vastarinta ei tule muuttamaan mitään eli ehdottomasti kannattaa miettiä ratkaisukeskeisesti miten tämä uusi tilanne ratkaistaan.
- Omat laitteistot jos on kunnossa ja ylipäätään jos on valmis sen pienen duunin ja ehkä investoinnin (joka ei kyllä köyhäksi tee) tekemään laitepuolensa kuntoonsaattamiseen, että hommalle annetaan kuluttajan toimesta ns. reilu mahdollisuus - loppukokemus on paljon huokeampi. Jos kaikesta pihistelee ja ylipäätään on reluktantti pohdiskelemaan esim. missä vian juurisyyt ovat ja joka ikiseen mahdolliseen asiaan ottaa vertailukohteeksi esim. Ruutu+:n, perustaen näissäkin asioissa subjektiivisiin havaintoihin eikä niinkään faktoihin, niin minä kyllä ymmärrän että on vaikeaa ja tuskallista ja että vituttaa. Helpompaa on antaa periksi ja taipua tässä myös nyt niihin teknisiin ehtoihin joita Telia antaa. Telia myös antanut suosituksia, joita minä ainakin olen taipuvainen kuuntelemaan jatkossakin.
- Bottom line: Jos kaikki tuntuu itsestä äärimmäisen vastenmieliseltä lähtien chromecastista tai appin lataamisesta - fine. Jos tästä muodostaa ongelman, ja ymmärrän tietenkin että jotkut näin tekevät - se on aivan okei. Mutta sitten ei näe Liigaa samalla tavalla kuin se, joka tämän haasteen pystyy mentaalipuolella selättämään. Sitten on tilanteessa jossa mielestäni valituksia kannattaa osoittaa aivan muualle kuin Telian suuntaan.
- Laskutuskommunikaatio ja esim. Omien Sivujen toimimattomuus Liiga-aattona puutteellista ja heikkoa toimintaa Telialta. Ei siitä pääse yli eikä ympäri. Nähdäkseni esim. Telian Merjalta täällä nähty vähän hassua ontumista viestinnällisesti. Samoin Twitterin puolella. Tämä on asia johon subjekti ihan henkilökohtaisestikin voi vaikuttaa, eli toivoisin että Telian sometekijät myös omaa ulosantiaan kriittisesti tarkastelevat.