Mainos

Teemu Mäki ja hänen "taiteensa"

• 7 697
  • 98

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Blackie
Jaahas, nämä ovatkin uutta tietoa meikäläiselle. No, ihmisethän syövät kanaa, joten kai ne pitää tappaa ensiksi. Ei vaan, kyllä vaikuttaa lähinnä todella huonosti kasvatetun lapsen käyttäytymiseltä ja Ozzyn lapsuuden tuntien ihmettelen, ettei istu linnassa. Musiikki taisi pelastaa...

Tai sitten tuo linnakeikka säikäytti Ozzyn riittävän pahasti. Kannattaa lukaista tuo Johnny Knigan Suomessa julkaisema Ozzyn "elämäkerta". On kylläkin unauthorized, mutta ihan mielenkiintoinen opus.

Tykki:
Lepakko-incident saattoi kyllä ihan oikeasti olla vahinko. Jengi oli alkanut niihin aikoihin heittää lavalla tonneittain lähinnä kumirojua ja leikkieläimiä. Spotit olivat kuulemma sokaisseet Ozzya ja lepakko oli jähmettynyt siinä lavalla ja liikahtanut vasta kun Ozzy puri. Myös miehen reaktio ja pelot sairauksien puolesta kielivät vahingon puolesta. Vaan mistäpä sitä tietää.

Ozzyn keikkoihin liittyi kyllä aikoinaan sairaampiakin juttuja. Ozzy linkosi yleisöön mätää lihaa sillä katapultillaan ja jengi vastasi. Kersathan hakivat jopa eläinkaupoista elukoita, jotka tappoivat päästäkseen heittämään Ozzya niillä. Em. kirjassa kerrotaan lavalle lentäneen kissojakin.

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Everton
Ozzyn keikkoihin liittyi kyllä aikoinaan sairaampiakin juttuja. Ozzy linkosi yleisöön mätää lihaa sillä katapultillaan ja jengi vastasi. Kersathan hakivat jopa eläinkaupoista elukoita, jotka tappoivat päästäkseen heittämään Ozzya niillä. Em. kirjassa kerrotaan lavalle lentäneen kissojakin.
Kyllähän noissa musiikkitapahtumissakin sattuu kaikenlaista myös nykyään. Pari päivää sitten tuli (sian?) verta hörppäiltyä Turun Klubilla, aiemmin on tullut törmättyä bändin heittämiin kuolleisiin rottiin. Tämä vaikkapa lisäyksenä tuossa ylhäällä olevaan elokuvaesimerkkiini.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Tykki
Just. Jos äijä on aika pöllyssä niin ei hän silloin voi olla vastuussa tekemisistään. Samoin, kuin rattijuoppo ei ole vastuussa päälle ajosta, hänhän oli niin kännissä ettei tajunnut mitä teki.

Ja miten helvetissä ei erota kumielukkaa oikeasta?

Minun mielestäni näitä juttuja voi verrata keskenään ihan hyvin. Kummassakin eläin tapetaan brutaalisti "taiteen" vuoksi.

No joo. Eihän se tiedostomaton tila ole mikään selitys. Otan sanojani takaisin. Mutta olen kiinnostunut, että mitä mieltä olet kissoista, jotka tappavat pikkulintuja syyttä suotta? Se ei ole varmaan sun mielestä väärin, koska eläin saa tappaa eläimen, vaikka ei kuuluisi ravintoketjuun. Turha tehdä siitä kyyhkysjutusta isompaa numeroa, kuin se on. On tässä maailmassa huomattavasti raaempaakin tapahtunut.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Blackie
Mutta olen kiinnostunut, että mitä mieltä olet kissoista, jotka tappavat pikkulintuja syyttä suotta? Se ei ole varmaan sun mielestä väärin, koska eläin saa tappaa eläimen, vaikka ei kuuluisi ravintoketjuun. Turha tehdä siitä kyyhkysjutusta isompaa numeroa, kuin se on. On tässä maailmassa huomattavasti raaempaakin tapahtunut.
Vastataan kun kysytään.

Jaa, kissatko ei syö pikkulintuja, vaan tappavat niitä ihan vaan huvikseen? Tiedoksesi, että kyllä kissat niitä lintuja popsivat. Erityisesti ne, joilla ei ole emäntää joka ymmärtäisi tarjota kisuliinille Sheebaa purkista.

Se ainakin on varmaa, että eläimet eivät tapa ketään taiteen vuoksi, josta ketjussa kuitenkin ymmärtääkseni keskustellaan. Joten mielestäni eläinten keskinäisiä juttuja ei kannata tässä sen enempää pohtia.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Tykki
Vastataan kun kysytään.

Jaa, kissatko ei syö pikkulintuja, vaan tappavat niitä ihan vaan huvikseen? Tiedoksesi, että kyllä kissat niitä lintuja popsivat. Erityisesti ne, joilla ei ole emäntää joka ymmärtäisi tarjota kisuliinille Sheebaa purkista.

Se ainakin on varmaa, että eläimet eivät tapa ketään taiteen vuoksi, josta ketjussa kuitenkin ymmärtääkseni keskustellaan. Joten mielestäni eläinten keskinäisiä juttuja ei kannata tässä sen enempää pohtia.

Eli siis, jos Ozzy olisi popsinut kyyhkysen poskeensa, hän olisi saanut synninpäästön, koska voi vedota siihen, että oli nälkä? Kissathan osaavat ajatella ihmisten tavoin, joten yhtä hyvin niitä voi vertailla, kun sinä Mäkeä ja Ozzya. Oli kissalla emäntää tai ei, silti ne tappaa pikkulintuja. Eihän tuossa Ozzyn tempussa sinänsä mitään järkeä ole, mutta ei se nyt todellakaan ole mitään verrattun Mäen tempaukseen. Suhteellisuudentaju kunniaan!

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sistis:

6 sekuntia on nopeasti, pari iskua kirveellä menee ihan vielä nopeasta tappamisesta.
Teet niin rankkoja oletuksia asioista joista sinulla ei ole mitään faktatietoa, että koko hieno matemaattinen todistuksesikin kaatuu siihen.
Suurimmat virheet joita teet:
1. Mäen perfektionistisuus ja toisaalta se onko tappamisen pieni viivästyminen varsinaisesti epäonnistumista. Kuten esitin, hidas kuolema on varsin helposti tulkittavissa asiaankuuluvaksi.
2. Halu tappaa kissa näyttävästi, jonka oikeastaan keksit ihan ihan ilman minkäänlaisia perusteita...vain siltä pohjalta, että mielestäsi epäonnistuminen kissan tappamisessa yhdellä iskulla tarkoittaa ehdottomasti sitä, että tarkoitus oli tehdä se näyttävästi. Mutta silti et kykene mitenkään perustelemaan, että 6 sekuntia olisi sen näyttävämpää kuin 1 isku.
Eikö juuri yksi tehokas isku halkaisemaan kissa kahtia olisi paljon näyttävämpää kuin muutama heikko isku vähän minne sattuu.
3. Esität, että kyseessä on epäonnistuminen visiosta, vaikka sinulla ei ole mitään hajua millainen visio Mäellä oli.

Kaikenkaikkiaan, koko argumentointisi on pelkkää sanahelinää, koska ainoa fakta joka on olemassa on se, että iskut tulkittiin liian heikoiksi ja kirves liian pieneksi. Tämän jälkeen sitten otat oman subjektiivisen mielipiteesi, Mäki on paska ihminen, ja väännät sen perusteella pitkiäkin perusteita todistamaan oma kantasi. Kuitenkin siten, että perustelusi nojaavat vain oletuksiin ja omiin tuntemuksiisi siitä mikä olisi epäonnistumista ja mikä näyttävää.

Viestin lähetti sovhoosi
Let´s face the truth, Mäen tempaus on oikeasti sairas. Harva meistä pystyisi tappamaan kissan tuosta vain. Se vaatii sadistisen perusluonteen.

Lueskelin tämän ketjun pariinkin kertaan läpi ja mietin kannattaako tätä kusiaispesää tulla sohaisemaan. Minä kun nimittäin olen tappanut kissan Tallinnassa Eestin itsenäistymisen aikoihin. Murhavälineenä käytin keikkabussia, tarkemmin sanottuna repsikan puolen paripyöriä. Etupyörien osalta väistöyritykseni vielä onnistui, mutta kissaparka liikkui sivusuunnassa nopeammin kuin MB 811.

En myöskään pysähtynyt tarkistamaan kissan kuntoa, vaan katsoin parhaaksi viedä auton, bändin ja kamat turvaan pimenevästä, venäläisten täyttämästä villistä lähiöstä. Meille kun oli painotettu, että ajatte pysähtymättä hotellista keikkapaikalle. Uskon kuitenkin kissan eläneen enemmän kuin kuusi sekuntia yliajon jälkeen.

Tiedän, että tämä ei varsinaisesti kuulu Teemu Mäkeen mitenkään. Oli vain pakko tunnustaa tämä väkivallanteko. Ehkä minulla sitten on sadistinen perusluonne, jos kerran kissan tappaminen ei onnistu ilman sitä. Olen myös surmannut loukkuun jääneen päästäisen kirveellä, sekä kerran ajanut pimeässä jäniksen yli.

Minustakin Teemu Mäen teko on täysin turha,perverssi, vastenmielinen ja vistottava. En ole kompetentti arvioimaan onko se taidetta. Ylipäätään suhtaudun taiteilijoihin ja apurahoihin aika varauksellisesti. Kaivanto toi kuitenkin esiin Teemu Mäen esseestä pointin jota jokainen voisi pohtia heti kun moraaliselta suuttumukseltaan kerkiää. Tosin tarpeetonta tuon pointin esittämisen takia oli tappaa. Olisi sitä muitakin julkisuuden saanti keinoja löytynyt.

Täysin turha on myös asiasta viidentoista vuoden jälkeen noussut kohu. Muistan aikoinani herkkänä teinipoikana suuttuneeni itsekin ihan älyttömästi kun asia nousi julkisuuteen. 80-luvun lopun videolaki-suomessa järkytys olikin ymmärrettävää.

Maailma on kuitenkin muuttunut kylmemmäksi ja nykyään jokainen meistä saa parilla näppäimen painalluksella silmiensä paljon brutaalimpaa materiaalia.

Silti samaan aikaan kun Sudanissa on meneillään kansanmurha, Irakissa kidutetaan vankeja ja Kongossa soditaan n. kymmenettä vuotta putkeen, puoli Suomea meuhkaa yhdestä katista, joka on ollut vainaa jo iät ja ajat. Vähän suhteellisuuden tajua please, se oli kuitenkin vain kissa.

Lopuksi on vielä pakko todeta, että minulle tämä kissantappokohu kuvastaa täsmälleen samaa asiaa kuin nämä Jatkoajassakin naureskellut "lehmät tekevät pesän metsään"-aktivistit. Meidän kaupunkiasujien yhä pahenevaa vieraantumista luonnosta.

Tästä voisi toki jauhaa paljon enemmänkin, mutta nyt mä lähden katsoon W.A.S.Pia. Vieläköhän ne juo verta ja syö raakaa lihaa lavalla...

-Buddy

edit:typoja

JasonMiller

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Aihe jonka ääressä voi keskustella pidempäänkin, sillä varmaa on, että yhteistä näkemystä aiheeseen ei löydy.

Asia jonka vuoksi Myyrmannin poika ei tehnyt taidetta, mutta Teemu Mäki tekee on: Jotta teos on taidetta on teos asetettava nähtäväksi. Tämä onkin yleensä ainoa ero esim. performanssi taiteella ja arkipäiväisellä holmöilyllä. Moni runkkaa yksin kotona, mutta harva tekee sitä julkisesti, ilmoittaen tapahtumasta etukäteen. Lisäksi taidetta tehdään omalla nimellä/nimimerkillä. Esim. Teemu Mäki on julkaissut nimensä ja kuvansa medialle, suurin osa muista runkkareista haluaa pysyä mahdollisimman nimettöminä.

Montaa suomalaista taiteilijaa vituttaa Tanja Karpelat, jotka pitävät muotokuva/ maisemamaalareita hyvänä taiteena. Kaverit tekevät seinäntäytettä, jolla ei ole mitään sanottavaa kellekkään. Kyllä jokainen osaa ottaa kameralla kuvan ja kehystää sen, jos kuvalta haetaan vain realismia auringonlaskusta, tulee paljon hianompi kuva, kun yhdeltäkään maisemamaalarilta. Tämän vuoksi Teemu Mäet tekevät silloin tällöin tempauksiaan, jotta syntyy meneillään oleva keskustelu taiteen pyrkimyksistä ja muutkin kuin Tanja Karpela saa antaa lausuntoja suomalaisen kulttuurin tilasta.

Teemu Mäki on taiteilija. Siitä onko Teemu Mäki kuinka järjissään saa kantaa huolta muut, minua se ei juuri kiinnosta.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Blackie
Eli siis, jos Ozzy olisi popsinut kyyhkysen poskeensa, hän olisi saanut synninpäästön, koska voi vedota siihen, että oli nälkä? Kissathan osaavat ajatella ihmisten tavoin, joten yhtä hyvin niitä voi vertailla, kun sinä Mäkeä ja Ozzya. Oli kissalla emäntää tai ei, silti ne tappaa pikkulintuja. Eihän tuossa Ozzyn tempussa sinänsä mitään järkeä ole, mutta ei se nyt todellakaan ole mitään verrattun Mäen tempaukseen. Suhteellisuudentaju kunniaan!
Nyt kyllä missasin pointtisi ihan täysin...

Kissa on kissa, ja sitä paitsi vieläpä petoeläin, vaikka kuinka olisi kyseessä kotikisu. Miten sen nyt nätisti sanoisi: Kissat saalistavat pikkueläimiä, koska se on niiden luonteelle ominaista. Jos et erota kissoja ja ihmisiä, sinussa menee kyllä humalat hukkaan.

Ozzy tappoi kyyhkyn ja lepakon puremalla, ja Mäki kissan kirveellä. Molemmat taiteen nimissä. Julkisesti, Mäki tosin videon kautta ja Ozzy livenä. Kyllä niitä minun mielestäni ihan hyvin voi vertailla.

Vai onko kissan henki sinun mielestäsi arvokkaampi kuin kyyhkyn tai lepakon?

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varjo... opettele lukemaan! Olet hyvä kirjoittaja. Kunpa luetun ymmärtämisen laita olisi yhtä hyvä...

Mäki sanoo selvästi itse, että hänen tarkoituksenaan oli tappaa kissa nopeasti ja ilman, että se kärsisi. Mäki ei sitä tehnyt niin.

Tässä siis tulee selkeästi esiin seikka, että Mäki on tehnyt vasten tarkoitustaan. Siis vasten hänen kertomaansa tarkoitustaan.

Taiteilijat vaan ovat sellaisia, että jos he epäonnistuvat räikeästi suunnitelmassaan, he eivät ota tällaista osaa teokseensa. Jos kyseessä olisi ollut tuon kaltainen vahinko, Mäki ei olisi ottanut tuota kissantappoa mukaan teokseensa, vaan olisi pahimmassa tapauksessa lahdannut uuden kissan siten, että valkokankaalle saadaan siistimpi versio.

Tämän olen jo perustellut sata kertaa. (No ainakin muutaman).

Koska Mäki otti tuon oton teokseensa, on mielestäni aivan selviö, että se on juuri se, mitä on haettu.

Kirjoitit:

Kaikenkaikkiaan, koko argumentointisi on pelkkää sanahelinää, koska ainoa fakta joka on olemassa on se, että iskut tulkittiin liian heikoiksi ja kirves liian pieneksi.

Jätät yhden hyvin oleellisen seikan huomioimatta. Tappaminen kesti oikeuden mukaan liian kauan! Jätät siis minun argumenttieni olennaisimman kohdan mainitsematta. Tahallisesti, veikkaisin.

Tämän jälkeen sitten otat oman subjektiivisen mielipiteesi, Mäki on paska ihminen, ja väännät sen perusteella pitkiäkin perusteita todistamaan oma kantasi.

En ole yhdessäkään viestissäni kirjoittanut, että Mäki olisi paska ihminen. Näytä minulle sellainen kirjoitukseni. Jos en pidä hänen taiteestaan, ei se tarkoita sitä, että ihminen on mielestäni paska.

Ainoa, jossa viittaan hänen mielenterveyteensä, on lause, jossa kannatan apurahojen myöntämistä hänelle, jotta hän voisi pistää pääkoppansa kuntoon. Tämän lauseen heitin kieli poskessa, kuten varmasti 99% Jatkoajan kirjoittajista tajusi. Ja toisaalta Mäen kertoman pätkän nojalla hänen toimintana muistuttaa melkoisesti sellaista, mitä nyky-yhteiskunta pitää psykopaattien toimintana.

Kuitenkin siten, että perustelusi nojaavat vain oletuksiin ja omiin tuntemuksiisi siitä mikä olisi epäonnistumista ja mikä näyttävää.

Olen muodostanut oman käsitykseni taiteilijoista ja heidän pyrkimyksistään pyrkiä taiteessa täydellisyyteen heidän visioidensa pohjalta lukemalla ja seuraamalla kulttuuria. Vaikka olenkin teekkari, tällä saralla olen lähempänä humanistia, kuin insinööriä.

Olen edelleen sitä mieltä, ja seison sanojeni takana. Mäen selitys ontuu. Olen perustellut sen jo monta kertaa aiemmin. Enää en perustele. Parempaakin tekemistä riittää.

Teen paljastuksen: En pidä erityisemmin kissoista.

Teen toisen paljastuksen: Varjo, se kaava oli silkkaa parodiaa.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sistis:

"Taiteilijat vaan ovat sellaisia, että jos he epäonnistuvat räikeästi suunnitelmassaan, he eivät ota tällaista osaa teokseensa."

Teekkarit ovat sellaisia, että jos heille antaa viinaa he juovat kaiken ja tuhoavat julkisia paikkoja.

Eli yleistäminen on varsin turhaa, etenkin kun kissantappo oli vain osa teosta niin ehkä Mäki epäonnistuttuaan, silti, esittämieni mahdollisten perusteluitten takia, päätti pitää kohdan teoksessaan. Se, että toistat papukaijamaisesti sitä miten taiteilijat pyrkivät täydellisyyteen ei merkitse tämän yksittäisen asian kohdalla mitään.

"Jätät yhden hyvin oleellisen seikan huomioimatta. Tappaminen kesti oikeuden mukaan liian kauan! Jätät siis minun argumenttieni olennaisimman kohdan mainitsematta. Tahallisesti, veikkaisin."

Tappaminen kesti liian kauan, ollakseen nopea lopetus, mutta mikään ei sano, että kyse olisi tarkoituksenmukaisuudesta.

"En ole yhdessäkään viestissäni kirjoittanut, että Mäki olisi paska ihminen. Näytä minulle sellainen kirjoitukseni. Jos en pidä hänen taiteestaan, ei se tarkoita sitä, että ihminen on mielestäni paska."

Tämä on se kuva joka tulee kun lukee viestejäsi, joissa yksiselitteisesti pidät Mäen kertomusta vääristeltynä ja omia päätelmiäsi oikeina. Minähän en sanonut, että olisit Mäke paskaksi kutsunut, vaan että ilmiselvästi tunnut pitävän Mäkeä tässä tapauksessa vähempiarvoisena ja hänen vastinettaan virheellisenä.

"Olen edelleen sitä mieltä, ja seison sanojeni takana. Mäen selitys ontuu. Olen perustellut sen jo monta kertaa aiemmin. Enää en perustele. Parempaakin tekemistä riittää. "

Voit aivan hyvin seisoa sanojesi takana, mutta mitään elämää suurempaa totuusarvoa niillä ei ole, koska teet oletuksia joita ei voi verifioida suuntaan jos toiseen. Ainakaan itse en rupeaisi noin heppoiselta pohjalta muodostamaan mitään suurempia päätelmiä Mäen motiiveista ja tarkoitusperistä.

Eritoten kun kumpikaan meistä ei ole nähnyt kohtausta, emme voi sanoa millainen tappokohtaus oli.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti varjo
Tämän jälkeen sitten otat oman subjektiivisen mielipiteesi, Mäki on paska ihminen, ja väännät sen perusteella pitkiäkin perusteita todistamaan oma kantasi.

Viestin lähetti varjo
Minähän en sanonut, että olisit Mäke paskaksi kutsunut, vaan että ilmiselvästi tunnut pitävän Mäkeä tässä tapauksessa vähempiarvoisena ja hänen vastinettaan virheellisenä.

Huomaako joku muu tässä ristiriitaa...

Ja en pidä Mäkeä vähempiarvoisena, kuin muitakaan ihmisiä. Hänen tekonsa on sitten asia erikseen. Hänen vastineeseensa en usko ja olen esittänyt ainakin itselleni riittävät perusteet.

That´s it.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sistis:

Ristiriidan huomaaminen vaatii sitä, että yrität luoda sellaisen.

Kerrataan nyt vielä. Minä EN sanonut, että sinä olisit sanonut Mäkeä paskaksi ihmiseksi.

Se mitä sanoin, oli, että käytät subjektiivista mielipidettäsi "Mäki on paska ihminen" lähtökohtana. En kuitenkaan missään kohtaa sano, että olisit niin sanonut.
Kyse on siitä vaikutelmasta jota tuo eräänlainen johtopäätökseen pakottaminen jättää.

Cube

Jäsen
Olihan tuo Mäen tempaus kieltämättä aika kipeä näin Suomen oloihin, mutten siltikään jaksa siitä kovin paljoa innostua. Ainoa asia, mikä minua siinä varsinaisesi vituttaa on Mäen kyvyttömyys tappaa eläinparka yhdellä iskulla.. Kuusi sekuntia on kuitenkin aika pitkä aika, kun on juuri saanut kirveesä kylkeensä. Kissan kuolema on sekin toki ikävä asia, mutta kaikenmaailman Jatkoaika-lööppien revittäminen aiheesta menee mielestäni lievästi sanottuna yli, koska A) kuolema ei kuitenkaan ole mikään maailman pahin asia ja B) kissa oli haettu eläinsuojeluyhdistyksestä, johon se olisi käsittääkseni muutenkin saatettu ennen pitkää lopettaa. Vähän kuitenkin kummastuttaa se, ettei Mäki onnistunut löytämään käyttöönsä jotain valmista kissantappomateriaalia.. Luulisi tuollaistakin jostain löytyvän, tosin kaipa nämä sairaiden tapahtumien videoarkistot ovat vasta internet-aikana pariimme tullut ”yleellisyys”. Tai sitten se runkkaus oli vain ihan pakko saada mukaan.

Mutta kuitenkin kidutus ja eläinrääkkäys ovat sellaisia asioita, joita en kykene hyväksymään. Mäki on toki rangaistuksensa saanut ja sen sovittanut, mutta mielestäni hän pääsi kylläkin liian vähällä. Ei siitä kuitenkaan sen enempää. Sen verran on kuitenkin pakko sanoa, että on aika naurettavaa vedota siihen, ettei tarkoituksena ollut kiduttaa, kun on mennyt huitomaan eläintä kirveellä täysin amatöörinä.

Periaatteessa Mäen viesti on kuitenkin ihan toimiva. Vaikka kissan kuolema oli helvetin julma, kesti se kuitenkin loppupeleissä kuusi sekuntia. Muuten kissan elämä oli todennäköisesti kohtalaisen hyvä ja rauhallinen. Meidän joka päivä ravinnoksi käyttämät eläimet joutuvat puolestaan kestämään julmaa kohtelua ja epäinhimillisiä oloja koko elämänsä ajan. Luuleeko joku tässä ketjussa tätä kissa vs. tuotantoliha -rinnastusta ihmettelevä (Sistis) tosiaan, että se illallisella naaman edessä seisova lihakimpale on elellyt elämänsä rauhassa jossain aurinkoisella laitumella ennen humaania kuolemaansa? Jumalauta, jokunen kuukausi Thaimaassa haudattiin miljoonia kanoja elävältä sen takia, että muutama ihminen meni kuolemaan tähän lintutautiin, jonka tarkka nimi on jo mennyt minulta unohtumaan. Kuitenkin kauhistelemme täällä vain yhden kissan vähän liian hidasta kuolemaa. Kuinka kauan mahtaa muuten mennä ”tarpeettomien” kissanpentujen hukuttamiseen? Entä kuinka paljon ”tarpeelliseksi ravinnoksi” teurastettavien eläinten lihaa heitetään menevään päivittäin? Ei, en yritä selitellä Mäen tekoa sillä, että pahempaa sattuu maailmalla, jopa Suomessa, joka hetki - mutta joku raja sentään.

Niin, ja olen muuten todella eläinrakas ihminen. Olen mm. monessa yhteydessä todennut, että pakon edessä saattaisin ennemmin tappaa ihmisen kuin vaikka koiran. Mielummin en kuitenkaan kumpaakaan. En edes taiteen nimissä.

Jaaha, menipäs taas vuodatukseksi.. No, ehkä tuosta joku jonkun pointinkin löytää.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Cube
Luuleeko joku tässä ketjussa tätä kissa vs. tuotantoliha -rinnastusta ihmettelevä (Sistis) tosiaan, että se illallisella naaman edessä seisova lihakimpale on elellyt elämänsä rauhassa jossain aurinkoisella laitumella ennen humaania kuolemaansa?

Ei luule. Mutta taiteen takia tapettu kissa ja ruoan vuoksi tapettu lehmä ovat kaksi täysin eri asiaa. Niitä yhdistää vain se, että on tapettu eläin.

Ja vastasin tosiaan jälleen kerran sarkastisesti muiden rinnastuksiin.

Ja myönnän itsekin, että kohu on saanut turhan suuret mittasuhteet. Minä en kuitenkaan ole missään viestissä vaatinut Teemu Mäkeä saunan taakse tai muuallekaan. Olen vaan kritisoinut hänen tapaansa käyttää tappamista taiteen esityskeinona. Samaten suhtautunut kriittisesti hänen selityksiinsä.

Antaa kuitenkin olla tältä erää. En enää kirjoita mitään tähän ketjuun. Olen jo sanottavani sanonut. Jos tulee jotain kysyttävää tai sanottavaa, laittakaa yv. Varjolle voin sanoa, etten aio enää jatkaa väittelyämme tästä maailman menon kannalta mitättömän pienestä asiasta enää edes yv:n muodossa. Kommentteja tai kysymyksiä voidaan toki vaihtaa, mutta tästä juuri käsitellystä aiheesta minulla ei ole enää lisättävää.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Cube

Jaaha, menipäs taas vuodatukseksi.. No, ehkä tuosta joku jonkun pointinkin löytää.
Oikeastaan kyllä joo. Paljonkin. Mitä nyt olen tätä ketjua lueskellut, niin viestissäsi on kenties eniten järkeä ja vailla mitään ylenpalttisia leimahduksia suuntaan tai toiseen.

Taitaa olla hyvin usein niin, että kun ihmisiä olemme niin pistämme asioita arvojärjestykseen. Tämä näkyy myös elävien olentojen kohdalla. Vaikka jokainen elävä elukka ja ötökkä on periaatteessa yhtä arvokas elämänmuoto, syntynyt tänne jotain tarkoitusta varten (jonka täytyy olla jokin muu kuin syödyksi tai muuten vaan tapetuksi tuleminen), niin joidenkin elämä on meidän mielestämme tärkeämpää kuin toisten.

Esim. täällä meidän kulttuurissamme missä kissat ja koirat nyt noin esimerkkeinä, harvoin kuuluvat menuun, ovat yleensä perheenjäseniä ja jopa ystäviä. Kuten minulle ne on, pidän niitä oikeastaan ihmisten veroisina olentoina. Luonnollisestikin sellaisen elämänmuodon kuolema, vieläpä turhan takia, vaikuttaa eri lailla kuin jos sika ja lehmä teurastetaan ruoaksi, toisin sanoen "hyötykäyttöön". Se on kaksinaamaista pidemmälle ajateltuna ja tekopyhääkin, tiedän. Meistä useat vain inhimillistää tiettyjä eläimiä ja sitä kautta on tullut käsitys siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Mikä on ruoaksi sopivaa ja mikä ei. Mikä on murha ja mikä ei. Vaikka itse olenkin lihansyöjä ainakin vielä, niin arvostan suuresti kasvissyöjiä ja tunnenkin heitä paljon. Se ei ole helppo tie välttämättä, mutta se on hyvä tie. Henkilökohtaisesti näen että mitä enemmän kyseinen ruokatottumus lisääntyy, niin sitä parempi. Se petaa osaltaan tietä monille eläimille kohti parempaa kohtelua. Jos lihaa syökin, niin sen määrää voisi henkilökohtaisesti pienentää ja etenkin miettiä että mitä syö ja missä. Hyvin pienilläkin asioilla voi vaikuttaa. Lihaa loppujen lopuksi tarvitse ravintona niin paljoa mitä länsimaissa ollaan totuttu syömään.

No itse en siis huvin vuoksi tappamista oikein sulata enkä käsitäkään. Hyönteisiä suurempia eläimiä ja niiden lajien ulkopuolelta en oikein kykenisi tappamaan mitään, ellei sitten olisi esim. kyse kituvan eläimen päästämistä tuskistaan. Sekin voisi olla hankalaa, sama myös olisi ihmisen kohdalla (tosin en tiedä salliiko laki edes kuolemankourissa olevan ihmisen tappamista?). Edes kaloja en kykene surmaamaan huvin vuoksi. Jos nyt siis riesaksi asti koituvat hyönteiset lasketaan pois kuvioista (ötököitä kohtaan kun en oikein kykene tuntemaan mitään myötätuntoa kumma kyllä), niin näen että surmaamisen syyn pitää olla että eläin todella käytetään suurimmilta osin hyötykäyttöön tai todetaan että eläintä ei mitenkään muutoin saada pois esim. häiriköimästä. Vakavissakin häirikkötapauksissa pitäisi aina miettiä kaikki muutkin vaihtoehdot ennen surmaamista, joka on liian hätiköity ratkaisu. Sen verran voidaan arvostaa eläimen henkeä ja elämää että muitakin vaihtoehtoja harkitaan. Silmitön tappaminen pelkän tappamisen ilon vuoksi on minusta tuomittavaa ja kuvottavaa sairaalloisuutta. Ei poikkea kiduttamisesta, murhaamisesta ja raiskaamisesta juuri mitenkään.

Kaiketi minäkin sitten asetan asioita enemmän tai vähemmän arvojärjestykseen, ei kait kovin kilttiä sekään mutta kukapa täydellinen olisi tässä maailmassa.

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viihde + politiikka = taide (?)

Itseäni ei kovin paljoa häiritse tuo tappamispuoli. Maalla kasvaneena on tottunut ronskimpaan elämään ja siihen, että kuolema ja tappaminenkin kuuluu arkipäivään. Ystäviäkin voi syödä (lehmä, hevonen) vaikka mummo aina teurasauton lähdettyä kieltäytyi syömästä lihaa useammaksi viikoksi.

Sen sijaan minua kiinnostaa ja huvittaa näiden mäkien/palsojen sun muiden toiminnassa heidän suhtautumisensa omiin tuotoksiinsa. Eli vanha vääntö viihteestä ja taiteesta. Käyn melko paljon taidenäyttelyissä ja matkan varrella on kehittynyt aika herkästi laukeava propagandaärsytin. Se laukeaa välittömästi kun teoksesta huokuu värien tai muotojen sijaan sanoma. Siinä vaiheessa kun viihde jää "ajatusten herättämisen" alle, löydän sisäisen Jim Carrieni joka nauraa röhöttää kovaan ääneen noille taiteilijan syvästi kokemille totuuksille. Milloin huolen aiheena on väkivalta, milloin vihreät arvot, milloin punaiset arvot jne. Olennaista näkyy olevan oman oivalluksen toitottaminen, sormella osoittaminen ja alleviivaaminen. Ja se kaupitellaan "ajatusten herättämisenä". Hohhohhoijaa. Tämä ei mielestäni ole enää mitään taidetta, vaan puhdasta politiikkaa. Ihan samanlaista kuin neukkulandian kulta-aikana. Kuvilla (ja tarinoilla) syötetään rankasti muunneltua totuutta, jossa vastuu siirtyy katselijalle.

Ei politiikassa sinänsä ole mitään vikaa, ihan tärkeä ja kiehtova ala. Mutta aika kyseenalaista vain on tehdä politiikkaa taiteella, jolloin asiat ja todelliset tarkoitusperät kiedotaan huntuun/mustaan kasvonaamioon ja kierrellen kaarrellen pyritään saamaan ihmiset käyttäytymään taiteilijan haluamalla tavalla. Manipulointi on aina manipulointia, tapahtui se pimeässä huoneessa vesitippa otsaan pudottamalla tai julistavilla mäentappovideoilla. Rehellistä toimintaa on lähteä ajamaan asiaansa siellä missä päätökset tehdään. Mäelle suosittelen hakeutumista johonkin puolueeseen ja asettumista ehdolle vaaleissa. Jollei löydy sopivaa puoluetta, voi sellaisen perustaa yhdessä samanhenkisten kanssa. Mutta se vain ei taida miestä kiinnostaa. Kivempaa on sohia ihmisiä silmille ja juosta karkuun taiteilijakaavun taaksen, kun nousee metakka. Tällainen toiminta ei ole eettisen, vastuullisen ihmisen toimintaa, vaan keinolla millä hyvänsä huomiota hakevan mainostoimiston taktiikkaa. Tärkeintä on että puhutaan, jää mieleen ja syntyy kassavirtaa. Mäki toimii Mäkidonaldsismin puolesta.

Enkä minä rajoita tätä näkemystä nyt lainkaan Kissa-Mäkeen. Samaan kastiin joutaa Michael Mooren dokumentitkin (vaikka Tarantino supattikin korvaan, että Palmu tuli taiteellisista ei poliittisista ansioista).

Poliittisen "taiteen" tie on yleensä kovin lyhyt. Sen arvostus kestää hetken ja kun hetki on ohi, sille jo nauretaan. Kuka kykenee katsomaan 70-luvun poliittisia näytelmiä ja oopperoita nauramatta ja yskimättä niille yksioikoisuuksille?

Viihteestä ei saa taidetta lisäämällä siihen hieman politiikkaa. Otsikko on siis epätosi. Lopputuloksena on vain kiusallista viihdettä, jonka pointti vanhenee nopeasti ja jäljelle jää camp-huumori ja tekijälle nauraminen.

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Tykki
Nyt kyllä missasin pointtisi ihan täysin...

Kissa on kissa, ja sitä paitsi vieläpä petoeläin, vaikka kuinka olisi kyseessä kotikisu. Miten sen nyt nätisti sanoisi: Kissat saalistavat pikkueläimiä, koska se on niiden luonteelle ominaista. Jos et erota kissoja ja ihmisiä, sinussa menee kyllä humalat hukkaan.

Ozzy tappoi kyyhkyn ja lepakon puremalla, ja Mäki kissan kirveellä. Molemmat taiteen nimissä. Julkisesti, Mäki tosin videon kautta ja Ozzy livenä. Kyllä niitä minun mielestäni ihan hyvin voi vertailla.

Vai onko kissan henki sinun mielestäsi arvokkaampi kuin kyyhkyn tai lepakon?

W.A.S.P.:n johtohahmolla Blackie Lawlessilla oli tapana syödä matoja lavalla. Todellakin törkeetä taiteen nimellä tehtyä kidutusta. Linnaan kuuluisi Mäen kanssa molemmat! Mitäköhän eläinaktivistit tästä sanoisi? Vai onko kissan henki mielestäsi arvokkaampi kuin madon?

Toi kissaesimerkki taisi olla liian vaikea ymmärtää. No, tästä asiasta on niin monta mieltä kun on miestäkin (tai naista).

Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Viestin lähetti Carlos

Teemu Mäestä ei saa taiteilijaa tekemälläkään. Malliesimerkki täysin turhasta höyrypäästä, joka valtion tuella saa olla pipipää ihan rauhassa.

ja nimimerkki on luonnollisesti tutustunut herran koko tuotantoon.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Irrallisia pointteja ja pohdintoja, joita tässä keskustelua lukiessa mietin. Jos jaksatte lukea, jaksakaa lukea ajatuksen kanssa. En halua missään tapauksessa edelleenkään puolustaa kissan tappamista, sen videointia ja päälle onanointia.

Levottomat-elokuvassa vanha mies tappaa koiransa. Kyseessä on elokuva, ei oikea elämä, älkää kiitos puuttuko siihen. Itse "tappamista" elokuvassa ei näytetä, mutta mies tokaisee "Kyllähän mies koiransa tappaa saa" (tjsp.). Tästä ei syntynyt minkäänlaista kritiikkiä yleisesti. Elokuvaa kehuttiin maasta taivaisiin, vaikka itse en siitä välittänyt sen kummemmin (paitsi onhan Lauraa ja Irinaa ihan kiva kelteisillään katsella). Elokuvassa tämä hyväksyttiin, elokuvaa pidettiin vielä "realistisena kertomuksena".

Tunnen useita kainuulaisia ja lappilaisia ihmisiä. Heidän asuinpiirissään on metsästyskoiria, vahtikoiria jne. ja erittäin yleinen tapa lopettaa näitä koiria on viedä "vajan taakse" ja ampua niskaan. Tätäkään ei "maalla" pidetä mitenkään moraalittomana. Yleensä nämä lopetettavat koirat ovat kohtuullisen vanhoja tai "sopeutumattomia". Kuitenkin koirilla olisi ollut elämää vielä edessään. Tätä ei ainakaan näissä tapauksissa "maalla" pidetä sen moraalittomampana kuin lehmän syömistä.

Mäelle myönnetään apuraha. Mitä muita Mäen teoksia joku osaa nimetä? Keskustelu vedetään tässä siihen, että Mäki saa apurahansa tästä "kisssantappovideosta". Onko näin? Vai saako hän apurahan muiden töidensä vuoksi?

Kuitenkin kissan tappaminen videolla on omasta mielestänikin todella vastenmielistä. Itselläni on kotona kaksi kissaa, joten uskaltaisin väittää tietäväni jotain kissojen "ajatusmaailmasta". Kissat ymmärtävät yllättävän paljon ja ovat oikeasti persoonia siinä missä ihmiset tai koiratkin.

Itselleni oli todella hankalaa olla mukana eläinlääkärillä lopettamassa lapsuusaikani parasta kaveriani, silloin 14-vuotiasta käytännössä kuolemaa tekevää koiraani. Olin kuitenkin yksi "tappaja" sillä hetkellä. Se oli kuitenkin (ja on edelleen) mielestäni moraalinen ja vastuuntuntoinen päätös, koska en halunnut koirani enää kärsivän vaivoistaan.

Mikä sitten tekee tappamisesta oikeutetun? Yleinen käsitys tuntuu olevan suunnilleen se, että tappaminen on väärin, jos tappaminen aiheuttaa jollekin muulle mielipahaa tai on täysin turhaa. Ihmistä ei saa tappaa, koska se aiheuttaa kyseisen ihmisen lähipiirille mielipahaa. Kenenkään kotieläintä ei saa tappaa, ellei kyseisen eläimen omistajat "eläimen parhaan nimessä" (esimerkiksi sairas koira pitää päästää tuskistaan) tapa sitä itse. Mitään tai ketään muutakaan ei pidä tappaa, jos siihen ei ole syytä esimerkiksi yhteisön turvallisuuden takaamisen (esim. tappajakarhu Ruokolahdella) tai ruoan hankkimisen vuoksi.

Mikä sitten erottaa sen, tappaako Mäki kodittoman kissan vai tappaako hän kodittoman laitapuolenkulkijan, jonka yksikään sukulainen ei ole elossa, jostain sillan alta? Kummallakaan ei ole lähipiiriä. Kukaan ei jää kaipaamaan kumpaakaan. Toinen heistä on kuitenkin "vain kissa". Vai onko?

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Sistis
Mäki sanoo selvästi itse, että hänen tarkoituksenaan oli tappaa kissa nopeasti ja ilman, että se kärsisi. Mäki ei sitä tehnyt niin.

Tässä siis tulee selkeästi esiin seikka, että Mäki on tehnyt vasten tarkoitustaan. Siis vasten hänen kertomaansa tarkoitustaan.

Taiteilijat vaan ovat sellaisia, että jos he epäonnistuvat räikeästi suunnitelmassaan, he eivät ota tällaista osaa teokseensa. Jos kyseessä olisi ollut tuon kaltainen vahinko, Mäki ei olisi ottanut tuota kissantappoa mukaan teokseensa, vaan olisi pahimmassa tapauksessa lahdannut uuden kissan siten, että valkokankaalle saadaan siistimpi versio.

Ei tuossa ole kyllä mitään logiikkaa. Mitä tuolla kohtauksella haettiin? Eiköhän sillä haettu äärimmäistä väkivaltaa. Mäelle sitä edusti kissan turha tappaminen ja sen päälle runkkaaminen. Miksi sitten halutaan tappaa kissa mahdollisimman nopeasti? No varmaankin sen takia, että jotain humaania löytyy Mäestäkin. Jos tuo kuolema tulee entistä tuskallisemmaksi, niin sehän ainoastaan korostaa Mäen sanomaa tuon kohtauksen osalta.

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lyhyen näpsäkästi: menisi hemmo hoitoon. Oikeasti. Tämä ei ole irvailua, vaan vakava kommentti. Kyllä tavallsiempiakin juttuja käydään terapeuttien luona setvimässä.
Eihän aiheesta enempää tarvitse sanoakaan...kai.
Paitsi että nainen, joka laittoi meiliadressin liikkeelle, totesi että 'taiteilijan vapaus koskee hänen töitään, ei tekojaan!'. Aika maan mainiosti sanottu, noin niinkuin kiteytettynä.

Wiltord

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole Mäki ihan täysillä valoilla käyvä tyyppi. Tappaa kissan, masturboi sen päälle jne.

Keskustelua se ainakin herätti, mutta olisi tehokkaampiakin tapoja herättää keskustelua...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy