Mainos

Tee

• 22 859
  • 95

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Osaakos kukaan täällä muuten suositella, että minkä laatuista rooibosta kannattaisi kaupasta ostaa? Tekisi nimittäin mieli kokeilla sitäkin tuotetta, kun maté ja itse tee ovat jo tuttuja ja hyviksi havaittuja.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaakos kukaan täällä muuten suositella, että minkä laatuista rooibosta kannattaisi kaupasta ostaa?

En nyt muista ulkoa, mitä rooibosta omasta hyllystäni löytyy, mutta olisikohan sekin ollut Nordqvistin tuotetta... Rooibosta löytyy ties millä maulla maustettuna, mutta kokeile rohkeasti kaikkia. Itselläni on ainakin jotain Cactrus Creme- ja sitten kirsikka-versiota. Hyviä kaikki.

edit: Forsman oli merkki, eikä Nordqvist. Täällä Tampereella Punnitse&Säästä on se paikka, josta olen yleensä rooibokseni ostanut.

Viimeksi muokattu:

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Nopea tiivistelmä otsikon aiheesta:

Tee hyvää:
haudutettuna irtolehdistä
yleensä ei aromatisoituna vaan ihtenään
ei sokeria, maitoa joskus vahvaan mustaan teehen

Hyviä tee taloja:
Nordqvist
Dilmah

Keskinkertaisia
Forsman
Twinings
Princess

Huonoja:
Lipton (hirveää huttua)

Hyviä Teelaatuja/merkkejä:
Nordqvist mustat irtoteet (Nepal etc.), Keisarin Morsian (eli keimo näin ammattipiireissä)
Dilmahin kamat
Yllättävää kyllä ex-neuvostoliiton alueelta tulee muutamia erittäin hyviä mustan tee sekoituksia
Kunnon kiinalainen vihreä tee

Hyviä tilanteita juoda teetä:
anytime any place

Muuta:
jääteet on teollisina versioina hirveää huttua, sen sijaan käsin tehtyinä varsin mainioita. Teehen ei pidä sotkea viinaksia.

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Taitaa mennä aika hakuammunnaksi, mutta mahtaako Suomesta saada vihreän teen juomiseen tarkoitettuja "tea bottleja" eli muovisia astioita, joiden pohjalle laitetaan lehtiä ja yläosaan sellainen ritilä, joka pitää lehdet poissa suusta teetä juotaessa? Olin taannoin Kiinassa lomalla ja ostin mukaan pari kappaletta, mutta lisää tarvitsisi. Olen kysellyt parista etnisiä ruokatarvikkeita myyvästä kaupasta, mutta ei ollut tarjolla.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Taitaa mennä aika hakuammunnaksi, mutta mahtaako Suomesta saada vihreän teen juomiseen tarkoitettuja "tea bottleja" eli muovisia astioita, joiden pohjalle laitetaan lehtiä ja yläosaan sellainen ritilä, joka pitää lehdet poissa suusta teetä juotaessa? Olin taannoin Kiinassa lomalla ja ostin mukaan pari kappaletta, mutta lisää tarvitsisi. Olen kysellyt parista etnisiä ruokatarvikkeita myyvästä kaupasta, mutta ei ollut tarjolla.
Kaukoitää edustavista etnisistä ruokakaupoista lähtisin ensiksi kyselemään kuten sinäkin. Ehkä jostakin vielä löytyy.

En tiedä onko tämä sinua kiinnostava vaihtoehto, mutta ainakin Japanissa arvostetaan korkealle erittäin hienoksi jauhettua puuterimaista vihreää teetä. Jauhe liukenee kuumaan veteen silmänräpäyksessä, eikä mitään suodatinhärveleitä tietenkään tarvita. Jauhettua vihreää teetä voi tiedustella ainakin Tokyokanista, tavallisten marketien valikoimiin tuo ei kuulu. Stockmannilta saattaa jopa löytyäkin.

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Kiitos vinkistä, täytyy käydä ostamaan ihan kokeeksi. Jännä muuten miten vihreään teehen haksahtamisen jälkeen (puhumattakaan teeseremoniassa piipahtamisesta) suurin osa näistä tavallisista Liptonin ja muiden pussitavarasta maistuu lähinnä vastenmieliseltä. Mahdolliset terveysvaikutukset ovat toki plussaa, mutta kyllä tämä on jo makunsa puolesta niin paljon edellä muita.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kiitos vinkistä, täytyy käydä ostamaan ihan kokeeksi. Jännä muuten miten vihreään teehen haksahtamisen jälkeen (puhumattakaan teeseremoniassa piipahtamisesta) suurin osa näistä tavallisista Liptonin ja muiden pussitavarasta maistuu lähinnä vastenmieliseltä. Mahdolliset terveysvaikutukset ovat toki plussaa, mutta kyllä tämä on jo makunsa puolesta niin paljon edellä muita.
Itse olen ostanut jauhettua teetä joskus Japanissa käydessäni, ja täytyy sanoa että erinomainen tuliainen. Laatutavaraa, eikä paina matkatavaroissa juuri mitään. Maultaan jauheversio on pehmeämpää kuin "tavallinen".

OT: Järeä sigu sulla. Kun katsoo ympärilleen, niin huomaa että maailma on täynnä reikiä, rakoja, koloja, vakoja. Hannu tietää.

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Tämä kevät on tullut mentyä eritoten Forsmanin India Yoga Chain voimalla, joka on kyllä kohinalla noussut meikäläisen suokkiteeksi perus china & japan luomu-senchan lisäksi. Kyseessä on siis vihreä tee, jossa on mausteena kardemummaa, chiliä, fenkolin siemeniä, paahdettua matea, eri hedelmäoöjyjä sekä intialaisia ayrvedamausteita. Tämä kama nousee päähän ja ainoastaan hyvässä mielessä, koska se todella helpottaa stressiä ja jokakeväistä masennuskauttakin jossain määrin. Suosittelen! =)

lefa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Rangers, Real Madrid Cf ja Liverpool Fc
Yorkshire

Tuli ostettua K-kaupasta tälläistä Taylors of Harrigaten Yorkshire teetä ja täytyy kyllä sanoa että on huikeeta tavaraa. Aikoinaan tuli Lontoosta tuotua kotiin useita paketteja ja maistui todella hyvälle. Luulin ettei tuota myydä Suomessa ollenkaan mutta tulipa iloinen yllätys kun löysin tuota kaupan hyllystä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tampereelle on vihdoin avattu kunnon teehuone. Kävin tänään emännän kanssa tutustumassa tähän uutuuteen, eli Pieneen Kilpikonnaan. Tykästyimme kummatkin paikkaan täysillä. Teevalikoima on laadukas ja varsin kattava, joskin tällä hetkellä se keskittyy pitkälti vain Kiinaan ja Taiwaniin. Japanilaiset teet rajoittuvat tosin Fukushiman takia vain yhteen merkkiin, ja sekin on jo ymmärtääkseni vanhempaa satoa. Emäntä testasi tuon japanilaisen teen. Itse kokeilin vielä rajummalta kuulostanutta vaihtoehtoa... eli teetä, joka on valmistettu heinäsirkkojen syömistä lehdyköistä. Heinäsirkkojen syljessä on kuulemma ainesosa, joka aiheuttaa lehdyköihin kemiallisen reaktion myötä hienoista makeutta.

Molempia teelaatuja saa pienen kannullisen, ja saimme kumpaankin kaksi pientä kuppia, joten kykenimme maistelemaan molempia. Ja vettä sai lisää heti kun pyysi. Omistaja huolehti itse siitä, että haudutus tapahtuu oikeaoppisesti. Joissain laaduissa oli esimerkiksi tärkeää, että lehtien joukkoon kaadetaan vesi vain noin sekunniksi, jonka jälkeen vesi heitetään pois. Vasta sen jälkeen tehdään haudutus. Hintaa yhdellä teellä on suunnilleen saman verran kuin oluttuopilla, mutta onhan tuossa hinta/laatu-suhde selkeästi paremmin kohdillaan kuin parin euron teepussilitkuissa... Paikalta saa myös ostaa teetä kotiin, ja omaa valikoimaa tulikin täydennettyä parilla erikoisuudella.

Ainoa miinus paikalla on sen pienuus. Asiakaspaikkoja on todella rajoitetusti, ja kun yksi ainoa henkilö hoitaa sekä tarjoilun että irtoteen myynnin, joutuu paikalla väkisinkin odottamaan. Kiireelliselle ihmiselle paikka ei siis sovi, mutta toisaalta, teen juonnin onkin tarkoitus olla kiireetön nautinto.

Tuossa on paikan nettisivut. Avaavat ilmeisesti myöhemmin verkkokaupan, joten nekin, jotka eivät maantieteellisistä syistä pääse paikalle voivat nauttia noista laaduista.

Teehuone Pieni Kilpikonna

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pieni kilpikonna oli esittelyssä myös viime perjantain Aamulehden lisäliite Valossa. Sai kehuja ja pitänee testata joskus, kun sitä suositeltiin kahvinjuojankin kokeilemaan edes kerran.

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Jäänyt tämä ketju korkkaamatta. Outoa, sillä erilaisia teelaatuja on yksi kaappi puolillaan. Irtoteetä tulee ostettua lähinnä netistä - ja kun on tällainen laiska luonne, löytyy kaapista myös teesuodatinpusseja, jolla saa näppärämmin ison tuopin voimakasta teetä kuin teelusikoiden kanssa sähläämällä.

Kaikenlaisia teelaatuja on kokeiltu, mutta omaan makuun parhaiten sopivia ovat voimakkaat mustat teet. Esimerkkinä Lapsang Souchong, joka on lisäksi vielä hieman savustettua sorttia. Tai vastaavasti (Russian) Carawan tai Keemun-teestä savustettu versio. Suosittelen kokeilemaan.

Miedomman teen ystäville sopii Pai Mu Tan (tai esim. Bai mu dan, riippuen litteroinnista), joka on valkoinen, erittäin mieto tee. Sopii sellaisillekin, jotka eivät normaalisti teestä perusta makuseikkojen vuoksi. Toinen vaihtoehto on joku vihreä tee, jonka nimessä esiintyy sana Sencha.

Oolong-tee on vaikeasti määriteltävää sorttia. Kuin voimakasta vihreää teetä, mutta ei ihan. Tee, josta haluaisin kovasti pitää, mutta ei vain toimi.

Mutta loman kunniaksi, otetaanpa taas yksi tuoppi...Lapsangia, tietenkin.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Onko teenystävillä kokemusta teekeittimistä? Ei siis veden- vaan teekeittimistä. Pitäisi hankkia tuollainen kapitus lisäämään teenautintoa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko teenystävillä kokemusta teekeittimistä? Ei siis veden- vaan teekeittimistä. Pitäisi hankkia tuollainen kapitus lisäämään teenautintoa.

Tarkoitatko sellaista härpäkettä, jossa laitetaan teetä sellaiseen "kotelon" malliseen sihtiin, ja keitin kiehauttaa vedet ja pyöräyttää ne sieltä läpi? Eli tavallaan vedenkeitin, jossa vesi kulkee tuon "kotelon" läpi?

On kokemusta. Ihan kätevä, joskaan ei tee mitään huippulaatua. Ainakaan meidän aparaatissa ei pysty säätämään haudutusaikaa tai veden lämpötilaa. Paras väline minusta on edelleen vedenkeitin ja pressopannu.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä kevät on tullut mentyä eritoten Forsmanin India Yoga Chain voimalla, joka on kyllä kohinalla noussut meikäläisen suokkiteeksi perus china & japan luomu-senchan lisäksi. Kyseessä on siis vihreä tee, jossa on mausteena kardemummaa, chiliä, fenkolin siemeniä, paahdettua matea, eri hedelmäoöjyjä sekä intialaisia ayrvedamausteita. Tämä kama nousee päähän ja ainoastaan hyvässä mielessä, koska se todella helpottaa stressiä ja jokakeväistä masennuskauttakin jossain määrin. Suosittelen! =)

Itse kokeilin viime viikolla tuota Yoga Chainia ja oli oikein mukava makukokemus! :) Graduprojektissa tuo toivottavasti auttaa. Lisäksi helsinkiläisestä Théhuoneesta (aivan mahtava paikka, kannattaa kokeilla) tuli hankittua mustaa teetä, Five O'clock -sekoitusta. Pidin tuostakin, tosin aika basic-mustaa. Teekeitintä en vielä hankkinut. Kai tuo vedenkeitin ajaa asiansa.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyykö Suomesta Tazo -merkkistä teetä muualta kuin Starbuckista?

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
No jo on pölyttynyt pitkään tämä ketju. Missä kaikki jatkiksen teen kuluttajat? Entä varsinaiset kulinaristit? Itse lähinnä vihreän ja valkoisen teen ystävänä kunnostautuneena olisin halukas kuulemaan, olisiko vaikka jotain kausimakuja nyt ilmoilla perinteisten kylkeen? Lähinnä siis kiinalaista ja japanilaista irtotavaraa menee.

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yorkshire

Tuli ostettua K-kaupasta tälläistä Taylors of Harrigaten Yorkshire teetä ja täytyy kyllä sanoa että on huikeeta tavaraa. Aikoinaan tuli Lontoosta tuotua kotiin useita paketteja ja maistui todella hyvälle. Luulin ettei tuota myydä Suomessa ollenkaan mutta tulipa iloinen yllätys kun löysin tuota kaupan hyllystä.

Tuotan tuota aina kavereillani, jotka tuolla briteissä suhaavat. En ole nähnyt paikallisessa puljussa moista merkkiä, joten jatkossakin täytynee hyväksikäyttää kavereita. Onko teillä muuten käytössä teemuki, vai juotteko hienostuneesti kupeista? Itse kittaan termosmukista, tosin vihreät ja irtoteet pienemmästä mukista.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tampereella ensi-illassa oli Emmi Itärannan kirjaan pohjautuva näytelmä "Teemestarin Kirja". Esityksen jälkeen oli japanilainen teeseremonia ja sitten myös teetarjoilu katsojille... Teen päivänä 6.2.

Tässä Aamulehden arvostelu esityksestä. Olin itte kattomassa, ja täytyy suositella kaikille, jotka Tampereella käväseee, kävkää kattomassa.

Teatteriarvio: Vesi on elämän ehto, mutta me emme välitä siitä | Aamulehti

Jeffrey

Jäsen
Nostellaanpas ketjua ylös.

Tässä taannoin heräsi iltasella ajatus jostain mukavasta litkittävästä. Kahveja en kehdannut enää keitellä, eikä kylmästä löytyneet kalja ja darralimppari sen enempää lämmittäneet. Syntyi ajatus teestä.

No yksi päivä sitten olin tavalliseen tapaani marketissa. Koreja kantavat vain homot ja etelä-eurooppalaiset joten sotkin sinkkutalouteni ravinnot ostoskärryyn. Kärry täyttyikin sitten pikkuhiljaa kanan rintafileistä, maitorahkasta, kaurapuurosta, raejuustosta, hevosen kylmäsavupaistista ja Juhlamokan tummapaahto kahvista. Mustaherukoita pakkasesta kärryyni lapatessa muistin ajatukseni teestä ja siirryin teehyllylle.

Hyllyvälikköön päästyäni huomasin erään yliopistossani ruotsinkieltä opettavan homoseksuaali uroksen valikoivan robuksiaan. Jäin hyvän matkaa tee valikoimasta seuraamaan tilannetta. Aikansa jahkailtuaan tuo tuttavani oli valintansa tehnyt, ja pahaksi onnekseni jatkoi matkaansa minun suuntaani. Päästyään kohdalleni hän antoi viekkaan hymyn minulle, mainiten ettei olekaan minua nähnyt hetkeen. Tämä jäi vaivaamaan mieltäni, sillä eihän me juuri tunnettu toisiamme.

Siirryin teehyllylle, jossa valikoima oli valtava. Oli oolongia, valkoista, vihreää ja pu'eria. Menin täysin sekaisin tuosta paljoudesta. Aikani siinä valintaani pähkäiltyäni naiskaksikko liittyi seuraani supattelemaan niitä näitä. Aikamme juteltuamme he kysyivät mistä olin niin tutun näköinen, ehdottivat olisimmeko tavanneet jonkun ihmeellisen yksisarvisen tapahtumassa. Kieltäydyin tästä kunniasta, mutta mainitsin olevani melko aktiivinen kaupungilla liikkuja, ja myös saaneeni oman viisitoistaminuuttiseni. Naiset jatkoivat hämmentyneinä matkaansa, antaen minulle lähtiessään lipukkeen joihinkin tulevan viikonlopun toogabileisiin. Painottivat vielä, että myös yksinään on ihan sopivaa tulla, mikäli ei ole partneria.

Naisten lähdettyä paikalle saapui muutama pikkupoika, jotka olivat markettiin eksyneet Pokemon jahdissa. Teehyllyn edestä olivat löytäneet Flaaffyn, samalla kikattelivat minulle herjaten "meikäläisistä" jotka aina teehyllyllä käyskentelevät. Jäin hämmentyneenä seuraamaan poikia ja kysyin heiltä mitä ihmeen meikäläisiä? Pojat jatkoivat painostavaa kikatusta, jolloin tyydyin toteamaan, että "ei kun ihan vaan katsoin mitä nämä ovat", ja lähdin kävelemään poispäin hyllyltä, jääden ilman niitä makoisia pussukoita.

Nyt sitten kysyisinkin mikä tähän neuvoksi? Löytyykö internetistä joitain kauppoja, joista voisi tilata muutaman nyssykän sellaisessa huomaamattomassa paketissa kohtuuhinnalla? Samalla oikeastaan voisin kysellä makoisien kotireseptien perään. Curryä tehdessä muodostuu helposti jämiä, joita hauduttamalla saa ihan mukavat rohdot nieluunsa. Kysyisinkin nyt, onko inkiväärin, chilin ja korianterin juurikon lisäksi muota muottiin sopivia, joita tällainen heteromies kehtaisi kaupasta ostaa? Sitrushedelmät voivat kyllä myös tulla kyseeseen, mutta silloin pitää muutama Hoegaarden ottaa kärryihin mukaan ihan naamiointimielessä.

Tällaista tänään, lipittelyllä lipeväksi.

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakkoetätöissä ollessa on tullut juotua paljon teetä. Olen huomannut, että laatuun kannattaa panostaa. Tuli nimittäin hankkittua paketti Xtran Ceylon-teetä. Olipa mautonta. Varmaan tässä dokumentissa (Yle Areena) kerrottiin, että teealan kannattavuus parani kovasti teepussin keksimisen jälkeen, kun pikkusilpunkin sai käyttöön.
Sitä varmaan noissa pusseissa oli.

Pääsin pari vuotta sitten käymään englantilaisella teehuoneella. Assam-tee ja keniasta peräisin ollut tee tekivät vaikutuksen, etenkin kun juon teen maidon kanssa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy