Mainos

Tee

• 22 857
  • 95

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kyllähän tuota teetä tulee usempi kuppi päivässä juotua. Mitään varsinaista suosikkimerkkiä minulla ei ole, mutta enemmän tulee erimakuisia irtoteelaatuja kulutettua. Tosin yleensä aamukiireissä turvaudun pussiteehen sen vaivattomuuden ansiosta.

Olisi minulla muuten yksi kysymyskin muille Jatkoajan teenystäville. Eli tietääkö kukaan, onko Suomessa saatavilla irtoteen osalta sellaista makuyhdistelmää kuin mansikka-vanilja? Eräs saksalainen kaverini oli tuonut tuon makuista teetä kotoaan Saksasta, kun tuossa pari vuotta sitten satuimme samassa solukämpässä Irlannissa asumaan. Täytyy myöntää, että oli aivan törkeän hyvää teetä. Itse asiassa aika usein tuli sitä juotua, jos makeannälkä iski. Suomesta en sitä kuitenkaan ole mistään löytänyt, eikä mansikan- ja vaniljanmakuisen pussiteen yhdistämisellä saa läheskään yhtä hyvää tulosta.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Claudius
Olisi minulla muuten yksi kysymyskin muille Jatkoajan teenystäville. Eli tietääkö kukaan, onko Suomessa saatavilla irtoteen osalta sellaista makuyhdistelmää kuin mansikka-vanilja?

Hmm... oliko tuo mustaa vai vihreää teetä? Vai jotain vanilja-aromitettua "teetä", jossa olikin teenlehtien sijaan mansikanlehtiä?

Varmastkin Suomesta jotain tuonkaltaista löytyy, joskaan ei välttämättä samaa merkkiä. Vihreän teen saralta löytyy ainakin Nippon Green Tea, joka on mansikan ja vaniljan aromeilla maustettua. Lisänä siinä on myös mm. sitruunan makua ja ohdakkeen lehtiä. Mansikka ja vanilja ovat kyllä melko olemattomia aromeita, eli eivät tule mitenkään kummasti pintaan.

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti Sistis
Hmm... oliko tuo mustaa vai vihreää teetä? Vai jotain vanilja-aromitettua "teetä", jossa olikin teenlehtien sijaan mansikanlehtiä?

Varmastkin Suomesta jotain tuonkaltaista löytyy, joskaan ei välttämättä samaa merkkiä. Vihreän teen saralta löytyy ainakin Nippon Green Tea, joka on mansikan ja vaniljan aromeilla maustettua. Lisänä siinä on myös mm. sitruunan makua ja ohdakkeen lehtiä. Mansikka ja vanilja ovat kyllä melko olemattomia aromeita, eli eivät tule mitenkään kummasti pintaan.

Joo eli siis mustaa teetä oli se, mitä tuli juotua. Kovasti silloin yritin tutkia sitä pakkausta, jossa sitä oli, mutta saksan kielen taitoni ovat aivan olemattomat, joten parempaa tuoteselostetta en siitä koskaan saanut selville. Ja merkkiähän en tietenkään enää muista eli tuntomerkit ovat vähintäänkin vajavaiset. Kovin olen yrittänyt tuonkaltaista yhdistelmää etsiä, mutta ei ainakaan täällä Itä-Suomessa ole tuurit olleet kohdallaan. Tosin eipä noita erikoisliikkeitäkään erityisemmin lähistöllä ole.

Se siinä tosiaan parasta olikin, kun sen teen maku oli melko täyteläistä. Melkoisen makeaa tosin, kun sekaan laittoi vielä hieman sokeria. Maku oli aika lähellä niitä yksiä kovia puna-valkoraidallisia mansikka-kermakarkkeja. Ei noilla pussiyhdistelmillä ole päässyt lähellekään vastaavaa.

Ja nyt kun muuten mainitsit tuon Nippon Green Tean, niin useasti olen meinannut sitä ostaa, mutta aina olen päätynyt johonkin toiseen laatuun. Pitääpä vaikka seuraavalla kerralla ottaa sitä kokeeksi, sillä eihän tuo lainkaan hullummalta kuulosta.

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Teehen käytettävä vesi

Onkos kenelläkään muilla samaa havaintoa kuin minulla käyttövedestä? Kaupungin vesijohtovedestä saa hieman erimakuista teetä kuin maaseudun kaivovedestä. Samaten veden lämmittämiseen käytetty astiakin vaikuttaa.

Itse käytän veden lämmittämiseen isoa kahvikuppia ja mikroaaltouunia. Siihen voi sitten tiputtaa pussin tai haudutella sen toiseen kuppiin tilanteen mukaan mitä on tarjolla kaapissa.

Kunnan vesijohtoverkon vedestä jää pieni sivumaku verrattuna suoraan kaivoveteen. Onhan siinä kaivovedessäkin paikasta riippuen kaikenlaisia mineraaleja tietenkin mukana. Pullotettua vettä ei ole vielä tullut kokeiltua.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti MS
Teen juomista varten pitää olla kunnon kuppi.

Nickini mukaisesti minulla on paras kuppi tuohon teen nauttimiseen. Sainpa tuossa jouluna nimittäin lahjaksi mukeista tyylikkäimmän ja korkealaatuisimman, Jokerit-mukin. Suosittelen muillekin.

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Teacup
Nickini mukaisesti minulla on paras kuppi tuohon teen nauttimiseen. Sainpa tuossa jouluna nimittäin lahjaksi mukeista tyylikkäimmän ja korkealaatuisimman, Jokerit-mukin. Suosittelen muillekin.

Hahaa minultakin löytyy tuo Jokerit-muki on se kyllä komea :)

ipaz

Jäsen
Itse join viimeisen kahvikuppini joskus kuusi vuotta sitten kun maito alkoi tehdä tepposiaan vatsassa. Mustaa kahviahan siis ei pysty juomaan, joten päätin heivata koko aineen ruokavaliostani.

Sen jälkeen on joka aamu tullut juotua pari kuppia ihan perinteistä Liptonin tai Pauligin pussiteetä teelusikallisella sokeria maustettuna. Iltaisin usein testailen kaikkea mahdollisia teelaatuja maun ja mielen mukaan.

Lähinnä juon pussiteetä, tai sitten suoraan kuppiin hauduttettua purua. Vedenkeittimellä vaan vesi kuumaksi ja kuppi on nopeasti valmis.

Kahvinkeitintä en edes omista ja tästäkö sukulaiset ja kaverit ovat näreissään kun saavat vierailuillaan pikakahvia :)

Tällä hetkelläkin menossa Twinigsin Green Tea &Lemonia.

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskaltauduin vihdoin ja viimein maistamaan Brasilian tuliaiseksi saatua teetä, joka osoittautui ihan hemmetin hyväksi. Nyt on vaik kriisi, että miten tuon pikku pakkauksen saa riittämään mahdollisimman pitkään. Kyseessä on vihreä tee, jossa on mausteena ainakin inkivääriä ja limeä. Jotain muutakin tuossa mukana on, mutta kun portugalin taidot ovat p-i-k-k-a-s-e-n ruosteessa, niin ei ota selvää.

No joh. Teetä tulee muutenkin juotua. Vähintään aamuisin koulussa, kotonakin meilkeis päivittäin. Vihreän teen lisäksi olen ihastunut rooibokseen ja tuohon johonkin indian spice-juttuun, jossa vissiin on marjoja ja jotain mausteita mukana. Chaikin tekee, varsinkin näin talvella, kauppansa. Juu, tee on hyvvää:)

Aln

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuleehan sitä teetä juotua, kupponen pari aamusin ja iltasin. Yleensä hunajalla, joskus maidolla ja sokerilla.

Jos ei halua kipeeks tulla niin kyllä hunajatee on raa'an kananmunan kanssa parhaita reseptejä ehkäiseen flunssaa.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo minä kans juon teetä päivittäin. Tällä hetkellä kaapista löytyy noin kymmenen eri makua. Enemmän tykkään mustasta teestä, ja yksi suosikeistani on russian earl grey.

Onko kukaan muu muuten huomannut hassua juttua, tai ainakin itseäni tuo huvittaa. Kun Liptonin Tchae (green tea mint) paketin toisella puolella tuoteselosteessa lukee esim. englanniksi että "green tea with mint" ja suomeksi sama eli "vihreä tee maustettu minttuaromilla ja mintulla och samma på svenska". Itse tee mielestäni ei ole kovinkaan hyvää. Maistuu ihan pepsodentille.

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kaikki teen juojat ovat epäilyttävää porukkaa, varsinkin ne jotka juodessaan siristävät toista silmäänsä. KGB agentit paljastuivat juuri tästä, pitivät lusikkaa kupissa juodessaan, ja suojasivat näin toisen silmänsä! Teen juominen sopii naisille ja lapsille, venäläisille. Suomalainen mies juo tukevaa kahvia.

PS. Olen kyllä maistanut useampia laatuja, ja hyvälle on maistunut!

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli muuten mieleen, että onko tota Viisasten tee -teetä pussimuodossa myynnissä muuten kuin noissa lajitelmajutuissa?

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, itse olen juonut vapaaehtoisesti teetä viimeksi vuonna 1996 palvellessani Suomen kunniakkaassa laivastossa.

Tuossa ko. paikassa päätin, etten juo enään teetä, ellei ole aivan pakko. Päätös on pitänyt hyvin.

Pari kertaa naisenkaipuu on saanut allekirjoittaneen luopumaan em. periaatteesta, mutta onneksi tästäkin on jo vuosia.

Täältä tähän

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Pikku Myy
Tuli muuten mieleen, että onko tota Viisasten tee -teetä pussimuodossa myynnissä muuten kuin noissa lajitelmajutuissa?

On sitä mielestäni. Tosin melko harvoin löytää.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen edelleen niin kiintynyt vihreään teehen, että en mielelläni muita lajikkeita lipittelekään. Toki juon jos tarjotaan. Itse en osta kuitenkaan muuta.

Yhdeksi suosikseni on noussut eräs japanilainen vihreän teen merkki, jonka nimeä en pahus kyllä nyt juuri muista. En ole nähnyt tätä merkkiä myytävän muualla kuin Tokyokan-nimisessä kaupassa Helsingissä.

Mainio maku kyseisessä teessä, voin suositella!

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Vaikka olenkin kahvi-friikki, niin tee menee myös ihan mukavasti alas. Merkeistä en niin ole selvillä, mutta ainakin nuo kaupassa myytävät Teetaivaan maut ovat miellyttäneet. Samoin kuin myös vaniljaa ja ginsing(?) makuja sisältävä tee (valmistajaa en muista).

Ilta on mitä parhain aika nauttia isosta mukista teetä. Ja nimenomaan isosta. Sellainen 5dl on hyvä määrä. Kahvi menee yleensä sellaisesta 3-3,5dl mukista.

Paras tee, jota olen maistanut, on varmaankin turkkilainen omenatee. Se oli namia.

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Sistis
Pieni varoituksen sana Tedille vihreästä teestä:

Älä sitten osta missään nimessä China Green Tea:tä, vaikka tuoteseloste kuulostaa perkeleen hyvältä. Itselläni se on ainoa vihreä tee, mitä en ole saanut juotua puolessa vuodessakaan loppuun.

Mulla taas alkaa pilkottaa pohja ties monennessako China Green -pussissa, ja samaa myrkkyä ostan seuraavaksikin. Tykkään paljon enemmän kuin esim. saman lafkan (Nordqvist) Nippon Greenistä. Ehkä kokemuksen kääntää päälaelleen se, että laitan teeheni aina maitoa.

scholl

Jäsen
Jos vedän aamiaista niin kupillinen Earl Grey -teetä menee. Agentiinalaista Maté juomaa tulee sen sijaan nautittua valitettavan harvoin. Lähinnä täällä Suomessa silloin, kun tulee eksyttyä johonkin Roberts Coffee tyyliseen mestaan.

Sokeria teehen tulee laitettua. Lufthansan koneessa useimmiten myöskin sitruunaa. Niin tosiaan lentokoneessa juon lähes aina teetä pakollisen cokiksen lisäksi. Tee ei ole pakollinen, mutta ilman cokista päivä ei käynnisty.

Viimeksi muokattu:

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Haa. (ITG)

Kyllä vain tee maistuu, juuri nyt kupissa on jotakin vähäsen sitruunalta maistuvaa kamaa. Taidan lämmitellä toisenkin kupillisen Martin Beckiä odotellessa. Päivisin juon kuitenkin
vain kahvia, arkipäivisin litran molemmin puolin ja näin viikonloppuna sitten vähän vähemmän.

Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Minulla oli viimevuoden lopulla noin kuukauden mittainen teekuuri johtuen lääkärin suosituksesta jättää kahvi joksikin aikaa pois kokonaan.

Hyväähän se on, mutta kahvi vie yhä voiton.

Käkätin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeen Parasta Kiekkoa
Re: turkkilainen omena"tee"

Viestin lähetti Jippo
Yksi juoma kuitenkin on, joka mennee parhaiten tee-nimikkeen alle, ja maistuu minun suussani mainiolle. Kyseessä on tämä "turkkilainen omenatee", jota kuulemma kyseisessä maassa vierailleet ovat juoneet, ja jota saa Suomestakin noista erilaisista itämaisista puodeista.

Ite olen kanssa juonut sitä kun siskot toi Turkin matkaltaan. Aivan ihana juoma ja aina vaan maistuu. En ole vielä löytänyt mistään päin täältä sitä kyseistä juomaa. Pitäisi varmaan lähteä Turkkiin käymään että saisi sitä taas...

Muut teet ovatkin laatua hedelmätee tai virheätee. Kyllä tummatkin teet menee. Teeni juon aina yleensä muuten naturellina,mutta laitan yhden palan sokeria sekaan. En pysty juomaan teetä maidon kera nykyään ollenkaan se jotenkin pilaa koko teen ihanan maun. Ennen mukulana tuli juotua Liptonin sitä "perus" teetä maidon kera ja nykyään äklöttääkin koko ajatus.

Ja montako kuppia menee päivässä, no sanotaan että jos on normaali pieni kuppi niin 3-5. Jos on kotioloissa niin mä otankin jo valmiiks hehtaari mukin mikä vastaa 2- 2½ normaali kuppia. Niitä tulee kans juotua tollatteet 2-3 kuppia. Yhessä vaiheessa päivä ei lähtenyt käyntiin jos en saanut teetä aamulla, nykyään ei niin usein tule juotua aamulla teetä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko nostaa tätä ketjua ylös. Tänään löysin Tampereen Punnitse ja Säästä -kaupasta keltaista teetä. Siis joidenkin mielestä kaikkein hienointa ja harvinaisinta ja myös kalleinta teetyyppiä. Ainakaan en ole aiemmin tähän törmännyt, mutta saattaa olla, etten vain ole osannut etsiä oikein. Ei tuo nyt mitenkään mega-kallista ollut, sellainen pienehkö pussukka maksoi 2,20€. Ei siitä kyllä hirveän montaa kupillista saa, mutta ainakin jokusen.

Tässä näin olen nyt hörppinyt tätä juomaa. Kyllähän tämä on ihan hyvää, ei käy kieltäminen. Ei kuitenkaan välttämättä ihan maineensa veroista, vaan menee sinne hyvän keskitason ja keskitasoisen hyvän välimaastoon. Maku on aika samanlainen, kuin valkoisen teen.

Viime aikoina olen juonut myös paljon Rooibos-juomaa. Teetähän se ei ole, vaan teen kaltainen ja helvetin terveellinen juoma. Tätä olin ensimmäisiä kertoja juonut joskus muutama vuosi sitten ja tuominnut ihan totaalisen pahalta maistuvaksi. Noh, tuossa vapun tienoolla tuli muutamaan otteeseen treffailtua erästä naikkosta, joka esitteli minut uudestaan tälle juomalle. Vaikka tuosta ei muuta käteen tainnut jäädäkään, niin ainakin uuden ja hyvän juoman löysin teekaappiani koristamaan. Ja sekin on jo jotain, ainakin näillä teenjuontimäärillä.

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Hienoa, löytyihän täältä ketju meille teetä litkivillekin kun vähän etsi. Itse siis lukeudun myös teen suurkuluttajiin ja yleensä vuorokaudessa menee sellaiset 4-8 kuppia, eli lienen siis jo parantumaton addikti.

Aikanaan en teestä pitänyt, koska sen ominaismaku oli mielestäni jotenkin tympeä ja toisaalta kahvista piristyikin tarvittaessa enemmän. Kävi kuitenkin niin, että kun käytännössä koko yläasteen ja lukion ajan "aamiaiseni" oli aina vain iso kupillinen mustaa kahvia(jossa lusikka melkein pysyi pystyssä), niin vatsani taisi sanoa itsensä jossain vaiheessa irti ja nykyään kahvi aiheuttaakin melkoisia tuskia, jos sitä erehtyy enemmän kuin yhden kupin juomaan. Tätä kautta sitten korvaavaa piristettä hamuillen eksyin teen ihmeelliseen maailmaan ja pakko sanoa, että juomana kepittää ainakin suomalaisen haalean kahvin XXX-0! Muutamat spessukahvit, kuten esim. Etiopialaiset ym. afrikkalaiset kaffet toki ovat asia erikseen ja maistuvat edelleen.

Teen laadun suhteen olen melko tarkka ja pussiteetä en juo oikeastaan koskaan(pois se minusta!). Tummia teelaatuja juon yleensä enemmän, kuin vihreitä, joita toki niitäkin on tullut maisteltua. Juuri tänään kävin ostamassa 100g pussillisen Aromixin pussittamaa "Grusian Mix" teetä, jossa on siis sekoitettu venäläisiä ja georgialaisia teelaatuja. Muita teepakkauksia kaapissani näyttäisi olevan ainakin Nordquistin "Japan Sencha", "Keisarin Morsian"(oikeastaan eka tee, joka kolahti minuun), "Valkoinen lohikäärme", Formanin "Assam Tippy Golden" ja tietenkin perus Liptonin Yellow Label. Kaikki nämä siis irtoteenä, jotka hauduttelen sitten vaarivainajan entisellä teepannulla ja jotka sitten suomalaista muotoilua kannattaen nautin Arabian kupeista.=)

Taidankin tästä lähteä lenkille ja heti sen jälkeen pistää tsajut hautumaan..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy