Busineksessa/brändissä RoKi on Mestiksen kingi. Lapissa osattiin ottaa kaikki hyöty irti kevään hypestä ja nyt jo on siellä myyty 1300 kausikorttia (enemmän kuin SaiPa myy). Ja kun myy yli 1500 kausaria, niin sponssimyyntikin on kertaluokkaa helpompaa. Tämän vastaavan hypen Kiekko-Espoo missasi aika täydellisesti. Finaalien aikana märät puut saatiin Espoossa tuleen ja vanhaa Gardenista tuttua fiilistä alkoi näkymään. Kukaan Kiekko-Espoon toimistolla ei kuitenkaan muistanut kauden loputtua lisätä puita ja nyt kamina on taas sammunut.
Mielestäni huonoin mahdollinen tapa hyödyntää hypeä on myydä liian halvalla. Rollossa hyvä puoli on se, että heti tilikauden alussa nähdään aika tarkasti kuinka paljon tuloja ottelulipuista saadaan. Lisäksi rahat saadaan siihen hetkeen, kun muita tuloja ei juurikaan ole. Molemmat hyviä asioita. Alehinnoilla haetaan fillistä halliin ja totutetaan kuluttaja käymään hallilla. En osaa sanoa miten tästä on sitten ajan saatossa tarkoitus hyötyä taloudellisesti, jos kuluttaja tottuu samalla lähes maksuttomaan palveluun. Hinnan korottaminen on aina paljon hankalampaa kuin laskeminen. Se, että yhtä tulon lähdettä leikataan (pääsyliput), jotta toista (sponssit) on helpompi myydä on myös aikalailla nollasummapeliä.
Yksi hyvä tapa myynnin ja fiiliksen parantamiseen päättyneellä kaudella kuitenkin löytyi: omat juniorit. Oman organisaation juniorit pääset pelipaita päällä maksutta halliin, kuten vissiin kaikilla sarjan seuroilla. Tämä tuo fiilistä. Näiden lasten vanhemmat sitten maksavat omat lippunsa sekä limpparihodarit mukuloille ja ehkä ostavat fanikamaa. Tästä pieni buusti myyntiin. Tällä kaudella hiffattu juttu oli se, että junnut kutsuttiin peliin. Mitään muuta ei siis muutettu ja runkosarjan keskiarvoon nähden yleisömäärä oli about kaksinkertainen. Tällä totutetaan yhteisö käymään hallilla. Tuo yhteisö onkin melko iso: 3 500 junioria. Siihen päälle sisarukset ja vanhemmat, niin luku lienee yli 10 000. Tämä kasvattaa yleisökeskiarvoa hitaasti, mutta varmasti. Mistä löytyy seuraava helposti tavoitettavissa oleva ryhmä?
Viimeiseen lauseeseen sellainen, että eipä ollut tekijää eikä työkaluja. Maksetun markkinoinnin budjetti vaikuttaa olevan lähes olematon. Lisäksi ei ollut some-vastaavaa, kun edellinen lähti ja nykyinen palkattiin vasta nyt. Silti on pakko sano, että valittu, äärimmäisen niukka, tiedotuslinja ei ajanut asiaansa. Eikä kyllä ole sitä tehnyt pariin vuoteen. Yksi esimerkki on tässä:
Kiekko-Espoon valmennus kaudella 2022–23 - Kiekko Espoo
Uutinen sinällään on ihan onnistunut. Mutta. Ei ole videohaastattelua kenestäkään. Ehkäpä nämä ovat tulossa. Tulevasta ei ole mitään. Milloin julkaistaan pelaajia? Myöskään päättynyttä kautta ei ole vielä käsitelty kotisivuilla oikeastaan millään tavalla. Huomionarvoista on myös se, ettei paikallislehti ole huomioinut valmentajauutista vielä mitenkään. Onkohan sinne laitettu tiedotetta? Olisko pitänyt? Kun tiedotteen tekee, ei ole iso homma laitta sitä myös kansallisiin medioihin. Esim keltainen lehdistö olisi voinut tarttua asiaan kulmalla "Erkan poika, seuraava huippuvalmentaja?". Edelleen jätetään käyttämättä hirveän paljon ns ilmaista potentiaalia. Töitä on siis aika paljon, jos liigakelpoisuuteen pyritään.