Tästä olen samaa mieltä kanssasi, meidät 60-70lukujen lapset oli ahdettu täyteen näin naapurissa meinikiä, vaikka tiesimme, että naapuri oli täysi sortovaltio jo tuolloin.
Olihan sitä, joo, hätäisesti muistan mediasta. Meillä kuitenkin perhe oli hyvin Neuvosto-Venäjä -vastaista, joten säästyin siltä paatokselta.
Paras tapa ikeen alta pääsemiseksi olisi ollut siteiden katkaisu mahdollisimman pian ja liittyminen nopeasti Natoon. 2000-luvun alussa se olisi ollut realististakin, kovin isoa määkimistä ei tuolloin olisi rajan takaa kuulunut. Mutta, mutta, yleinen mielipide ei ollut tuolloin Nato myönteinen ja uusi Venäjäkin nähtiin tuleva demokratiana, kovinkaan monta Natohaukkaa ei meillä tuolloin ollut, saati sitten Eki ja Tarja joiden poliitinen näkemys perustui Amerikan vaikutusvallan vähentämiseen, itänaapuria ei koskaan nähty suurena peikkona.
Minä tosiaan hihkuin Neuvostoliiton romahdettua, että nyt Suomi Natoon :) Hetken sitä sai odottaa. Silloin kun Baltian maat liittyivät, niin olin oikeasti hetken vihainen Suomen politiikalle.
Mutta, mutta - Suomen politiikkaa ohjasi silloin myös talous. Minutkin saatiin nuristen hyväksymään se, että Suomi voisi toimia idän ja lännen välissä siltana, Venäjän raaka-aineet voisivat olla Suomelle iso tulonlähde, pyörittää täällä teollisuutta ja tuottaisi paljon hyvää. Ja sitähän ei saanut keikuttaa sillä, että olisi liiaksi veljeilty Naton kanssa. Kyllä minä sen politiikan ymmärrän: toisessa vaakakupissa oli Nato ja toisessa Venäjän kauppa. Riskinsä molemmissa.
Minä pidän yleisen Nato-mielipiteen muutoksen tärkeimpänä syytä sitä, että Ukrainan sodan alettua ei yksinkertaisesti enää siinä venäjänkauppa-kupissa ollut jäljellä mitään, joten vaaka ihan ymmärrettävästi kallistui Nato-puolelle. En minä näe mielipiteen muutoksessa kovin suurta dramatiikkaa, enemmän suomalaista pragmaattisuutta, kun kerran venäjänkauppa meni pöntöstä alas.
Että siinä mielessä omassa mielessäni annan synninpäästön Halosellekin, vaikka silloin hänen ollessa presidenttinä joutui kiristelemään hampaitaan.