Tarina nimimerkkisi takana

  • 113 566
  • 778
Suosikkijoukkue
Kärpät
Puisto Oulussa, vastapäätä Raksilan urheiluhelvettiä. Opiskeluaikoina, ja monesti sen jälkeenkin kyseinen viheralue on toiminut pakollisena taukopaikkana kännipäissään kaupungilta fillaroidessa.
Se, miksi tuon nimimerkikseni valitsin on itsellenikin mysteeri. Sen tietää vain Kuningasten Kuningas.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oho, tämmöinenkin ketju on.

Oman nimimerkkini keksin alun perin pikaistuksissani hautoessani pitkäaikaista kaunaa erästä henkilöä kohtaan. Yhdelle foorumille piti keksiä nimimerkki ja kun pidin tätä yhtä henkilöä melkoisena pelkurina, kirjoitin vittuuksissani nimimerkiksi Vellihousu. Siitä se sitten jäi ja hyvin on kestänyt, toimii hyvin lapsellisuusmittarina. Siinä vaiheessa kun vastapuoli alkaa väännellä nimimerkkiäni ja keksiä herjoja sen perusteella, tietää jo olevansa aika vahvoilla.

Tärkein syy nimimerkin käyttööni on kuitenkin itseironiaan taipuvainen luonteeni, en usko että voisin käyttää nettikeskusteluissa machoilevaa tunnusta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tyydyn toistamaan itseäni eli tuolta aiemmin mainitusta ketjusta, "Nimimerkkinne taustat?", oma silloinen vastaukseni:

Useat varmaankin tietänevät, mikä ko. nimimerkkini Surukuku on - siis Keski- ja Etelä-Amerikassa elävä kyykäärmeiden heimoon kuuluva myrkkykäärme (Lachesis muta) ja heimonsa kookkain edustaja. Sana on alkuperäiskansojen kieltä ja tarkoittaa "viidakon herra", englanninkielellä Bushmaster. Eläin on kuolettavan myrkyllinen, mutta luonteeltaan rauhallinen, suorastaan laiska.
Liekö nimen suomenkielinen ulkoasu ja sen alkuperäinen merkitys yhdistettynä itse eläimen luonteeseen jotenkin kiehtonut - mene, tiedä...
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Pelasin pari vuotta sitten paljon erästä peliä jossa pystyi tykkiyksikölle kehittämään upgraden "fragmentation shard". Se jäi mieleen ja välillä toistan tuota iskulausetta mielessäni ilman syytä. Sitten mietin nimimerkkiä ja tuo "iskulause" tuli taas mieleeni. Muuten olisin Battaglia, mitä käytän yleensä (Bates Battagliasta). Shard kuulostaa korvaani hyvältä, jämäkältä, ytimekkäältä jne. Sana tarkoittaa englanniksi sirpaletta, mikä myös peilaa sirpaleista minäkuvaani, maailmankatsomustani ja ellämäntilannettani jne. Olen siis Shard, mutta välillä kaduttaa. Battaglia olisi kuitenkin niin komea nimi...
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lapin ihmisenä tuo vain jotenkin sopi kuvioihin. Ehkä sekin, että olen aikoinani nähnyt enneunia, jotka ovat oikeasti toteutuneet. Enää en niitä ole nähnyt, onneksi. Ehkä olen kyynistynyt ja herkkyys kadonnut, mene ja tiedä, mutta tunnen, että helpommalla pääsen nyt.

Noitarumpu on sikälikin sopiva lätkänimimerkiksi, kun rumpuja paukutellaan matseissa, vaikkeikaan noitasellaisia.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office

Stop the press! Tämähän on väärinluetut otsikot-kamaa mutta olen nähnyt teikäläisen nimimerkin useita kertoja eripuolilla foorumia ja olen lukenut sen aina surupuku, ja yhdistänyt sen Timo Rautiainen & trio niskalaukaus yhtyeen biisiksi. Täytyi oikein käydä tarkistamassa että onko palstalla surupuku nimistä kirjoittajaa ja ei löytynyt. Johan on markkinat.

Ketjun aiheeseen: Mika Salon päästyä tuuraamaan Schumia Ferrarille -99 maikkarilta tuli tämän takia dokumentti ferrarin f1-historiasta ja koko juttu oli tietenkin pelkkää hehkutusta tallin legendaarisuudesta koska suomalainen oli sinne nyt päässyt. Ennen tätä tapausta ferraria ei oltu kuin haukuttu suomalaisessa moottoriurheilumediassa. Dokkari "kosketti" minua ja aloin ottaa itsekkin asioista selvää ja siitä lähtien olen ollut suuri ferrari-fani. Riemuhan siitä repesi kun 2000-luvulle päästiin ja monet kuulemma kylästyivät formuloihin kun se oli muka ferrarin ylivoiman takia tylsää. Minä rakastin jokaista hetkeä. Yhteenkään kisaan en ole vielä raahautunut vaikka pari kertaa on monzaan ollut tarkoitus lähteä, mutta aina on jokin este tullut. Olen tosin tehnyt pyhiinvaellusmatkan maranelloon, tottakai. Juventus tai paremminkin Del Piero-fani ollut 10-vuotiaasta asti joka on jalostunut myös azzurria koskevaksi kannattamiseksi.
Ja heille jotka eivät siis tiedä: Tifosi on italiaa ja kuvaa fanaattista kannattajaryhmää.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tarina juontaa vuoteen 2004, jolloin tein joukkuetta Hattrickiin. Asuin Jyväskylän Kuokkalassa, join pääosin Urho-olutta. Suolahdessa "menestyi" kiekossa joukkue Suolahden Urhot, oikein kivalta kuulostava nimi. Harkitsimme vakavissamme myös pojan nimeksi Urhoa, mutta ei tullut Urhoa. Hattrickiin tein joukkueen Kuokkalan Urhot, jolla nimellä myös tuli varattua harjoitusaikaa sulkapalloon paikalliselta koululta. Harvemmalla Hattrick-joukkueella on reaalimaailmassa harjoitusvuoroja.

Sittemmin Kuokkala jäi taakse kun pääsi muuttamaan tänne rikkaiden ihmisten keskelle, kuhavesien äärelle. Kuokkala muuttui Alvajärveksi, Hattrick jäi ja Urhokin on muuttunut Sandelsiksi, mutta Alvajärven Sandels ei olisi oikein istunut suuhun. Ollaan siis Alvajärven Urhoja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Raskaampi musiikki on lätkän ohella suurimpia intohimojani, lätkääkin suurempi itseasiassa. Alkuun rekisteröidyin palstalle nimimerkillä -CFH-, joka tietenkin juontaa juurensa Panteran Cowboys From Hell albumiin, ja josta sittemmin tuli myös eräänlainen Panteran logo.

No, nuo kirjainyhdistelmät ovat kuitenkin niin tavallisia ja persoonattomia, että päätin vaihtaa nimimerkkini, kuunnellessani Rytmihäiriön levyä eräs päivä. Laitapuolen Hyökkääjä niminen biisi ei sinällään liity mitenkään jääkiekkoon, mutta onhan tuo hyvä sanaväännös, ja urheilu aiheiselle foorumille mielestäni varsin sopiva. Joskus sai myös tällaisia Rytmiksen fanipaitoja, mutta häpeäkseni en kuitenkaan tuolloin tuota paitaa ostanut, ja nimimerkin vaihtuessa ei niitä enää ole myynnissä vastaan tullut.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vanha nimimerkkini oli niin typerä, joten päätin vaihtaa uuteen. Tosin ei tässäkään ole mitään järkeä. Joskus jossakin muualla olen myös tätä käyttänyt. Suomi24:ssä tosin olin "jossu90" tms. Voi pojat ootte te vietävissä. Taksilla kuljeskelitte keskellä yötä tatti sojossa ympäri kyliä, kerrankin kun teitä onnisti, mutta tyttö se tekikin oharit. Sori.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Nimimerkkini ei ole näppäimistön takana olevan henkilön lempinimi tai liity minuun muutenkaan. Halusin jonkun nimen, joka liittyy molempiin suosikkijoukkueisiini Tampereen Ilvekseen ja Chicago Blackhawksiin. Tietääkseni vain kaksi pelaajaa on edustanut molempia joukkueita virallisissa otteluissa:

-Len Lunde
-Sami Helenius

Vaikka molemmat ovatkin omalla tavallaan legendaarisia Ilves-pelaajia lyhyestä tupsukorvaurasta huolimatta, Lunde oli merkittävämpi johtaessaan pelaajavalmentajana ja seuran ensimmäisenä ulkomaalaispelaajana joukkueen mestaruuteen keväällä 1972. Siksi siis Lunde. Blackhawks-pelaajina molempien rooli oli marginaalinen.

EDIT. Lisätään listaan vielä Tony Salmelainen ja Hannu Toivonen, joista Kaner muistutti hienosti alempana.
 
Viimeksi muokattu:

Kaner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, SaiPa
Halusin jonkun nimen, joka liittyy molempiin suosikkijoukkueisiini Tampereen Ilvekseen ja Chicago Blackhawksiin. Tietääkseni vain kaksi pelaajaa on edustanut molempia joukkueita virallisissa otteluissa:

-Len Lunde
-Sami Helenius
Tony Salmelaisen voi ainakin lisätä tuohon listaan. Varauksin myös Toivosen Hannun. Toivonen ei ole koskaan pelannut virallista matsia intiaanipaidassa, mutta toissa vuoden tapaninpäivänä hän toimi Corey Crawfordin sairastellessa Marty Turcon varamiehenä ottelussa Columbus Blue Jacketsia vastaan.

En tiedä onko vielä muitakin, mutta nämä tuli ekana mieleen.

Niin ja tervetuloa palstalle. Koitahan olla aktiivisena tuolla Blackhawks-ketjussa. :)
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mulla ei ole mitään hajua mistä peksa tuli. Varmaan Pekka Saravosta joskus aikoinaan. Jos joku keksii paremman liittymän nin haluan kuulla.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Tony Salmelaisen voi ainakin lisätä tuohon listaan. Varauksin myös Toivosen Hannun.
Totta. Olisihan nuo pitänyt muistaa. Kevät 2001, Ilveksen pronssi ja rookie-Salmelainen Raipen ja Viitakosken laidalla. Toivosen nimi löytyy jostain Stanley Cup 2010 -paidastakin, vaikka ei sormusta tainnut saadakaan. Kannukaiverruksesta puhumattakaan. Taidan silti pitää nimimerkkini. ;o)
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kun valitsin nimimerkkiäni, pelasi Ässissä todella paljon arvostamani Pasi Peltonen. Hänestä mainittiin muistaakseni jossain artikkelissa tai haastattelussa, että hän on peruspata. Minuun tuo termi sopii sitä kautta, että läpi pitkien pakolaisvuosien Tampereella säilyi rakkauteni porilaiseen jääkiekkoiluun.

Lunta tuli tupaan ja karmit jäätyivät, mutta Ässät oli ja pysyi. Nyt on mukavampia aikoja menossa, mutta jo näiden hieman alle 30 vuoden aikana (siitä jääkiekon seuraamista aktiivisesti jotain 20) olen oppinut nöyryyttä, nykyinen parempi aika ei ole itsestäänselvyys.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Toivottavasti saadaan juttua kasaan, täällä on nimittäin törmännyt melko luoviin nimimerkkeihin. Missä esimerkiksi ovat sen pirun pitkän kääpiön juuret?
Jaa, tällaistakin oli tiedusteltu puolitoista vuotta sitten. Muistelen että olisin johonkin ketjuun kuvaillut kääpiöyteni historiaa. Menköön myös tänne, lyhythän se tietysti on.

Nimimerkin valitsemisen aikaan ajattelin, että olen pärjännyt elämässäni suht hyvin vähän joka asiassa, vaikka en ole ehkä ollut missään aivan paras. Joskus lähellä kärkeä, toisinaan tuloslistan kakkos-kolmossivuilla. Sanoisin etten ole ihmiselon mittakaavassa Usain Bolt -ainesta, mutta kenties jotain Kalevan Kisojen hampaat irvessä -tasoa nyt kumminkin.

Sitten voisi olla eri jos keksisin itselleni oman lajin ja sarjan jossa olisin kiistaton ykkönen. Mietinnän lopputulos on sitten pääteltävissä nimimerkistä.

Sen verran leikkisällä tuulella olin, että jotakin absurdia nimimerkin tuli pitää sisällään. Kakkosvaihtona mulla oli pitkään "R-vikaisen ojkku". En sitten tohtinut tuollaista ottaa kun olisitte kumminkin pitäneet pervona ja potkineet saman tien palstalta.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Veikko Huovisen novellikokoelmassa Ronttosaurus oli tarina pikajuoksijasta nimeltään L. Paraske, jolla ei tullut. Nimittäin kusi doping-testissä.

Silläkin tarinalla oli onnellinen loppunsa, mutta sitä en kuitenkaan paljasta. Käykää lukemassa kirjastossa. Niin koskettava tuo tarina oli, että pienestä asti on L. Paraske jäänyt kummittelemaan aivojen sopukoihin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Veikko Huovisen novellikokoelmassa Ronttosaurus oli tarina pikajuoksijasta nimeltään L. Paraske, jolla ei tullut. Nimittäin kusi doping-testissä.

Silläkin tarinalla oli onnellinen loppunsa, mutta sitä en kuitenkaan paljasta. Käykää lukemassa kirjastossa. Niin koskettava tuo tarina oli, että pienestä asti on L. Paraske jäänyt kummittelemaan aivojen sopukoihin.
Mainio tarina. Onko runonlaulaja Larin Paraske muuten tuttu?
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Olen aina harrastanut jonkin verran kalastusta (vetouistelua) ja vedonlyöntiä (pitkä-, tulos- ja monivetoa). Näistä tulee nimimerkki vetoo. Se on myös soudussa käytettävä "tahtihuuto".
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Nimimerkkini ajatus lähti Martti Servon kappaleesta Ufo Tarjosi Kaakaon. Ajattelin, että ufojen kaakaoiden täytyy olla aliedustettuina ja saavan aivan liian vähän huomiota tässä yhteiskunnassa, joten päätin edustaa heitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös