Eli esimerkiksi huitomisesta tulisi jokakerta tuomita törkeä pahoinpitelyn yritys, kun kyseessä on kuitenkin lyöntiaseella toisen kimppuun käyminen. Et kai sä nyt ihan tosissasi väitä, että rikoslaki pätee kaukalossa täysin samalla tavalla, mitä kaukalon ulkopuolella. Ja samaan lauseeseen haukut mua tyhmäksi.
Sitä en toki väitä, etteikö rikoslaki olisi voimassa kaukalossa. Mutta ei sitä todellakaan vastaavalla tarkkuudella kuulu kaukalossa seurata, mitä kaukalon ulkopuolella. Eikä näin onneksi tapahdukaan.
Kuten jo aiemmin sanoin, asia on minun osaltani loppuun käsitelty. Vastaan tähän vain, koska ilmeisesti et edelleenkään ymmärrä lukemiasi tekstejä, tai sitten sinua ei huvita lukea toisten kirjoittamia viestejä ajatuksella.
En missään vaiheessa väittänyt, että rikoslaki pätee täysin samalla tavalla kaukalossa ja sen ulkopuolella. En myöskään ole väittänyt, että rikoslakia tulkitaan kaukalossa täysin yhdenvertaisesti normaaliin elämään verrattuna. Eroavuuden tuo se, katsotaanko, että kyseessä on pelitilanne vai pelin ulkopuolinen tilanne. Lisäksi se, että kuuluuko kyseinen toiminta lajin sääntöihin vai ei (vrt. nyrkkeily). Myös pelitilanteessa tapahtuneesta esim. mailalla lyönnistä voi napsahtaa tuomio, jos katsotaan, että voimaa on käytetty tavanomaista enemmän (vrt. esimerkkitapaus -> linkki).
Rautalankamallia taas ja nyt hyvin karkea esimerkki, ettei mene puurot ja vellit sekaisin: Jos nyrkkeilyottelussa lyö, ottelun ollessa käynnissä, toista ottelijaa päähän, ei luonnollisestikaan ole rikkonut lakia. Sen sijaan, jos potkaisee toista tahallaan täysillä munille kesken matsin, on syyllistynyt pahoinpitelyyn. Ymmärrätkö?
Pyydän edelleen, että otat selvää näistä ennakkopäätöksistä. Itse asiassa helpotin asiaa ja laitan sinulle linkin, josta voit lukea
yhden ennakkotapauksen. Toivon todella, että ymmärrät, mitä siinä sanotaan, ja mitä nuo asiat tarkoittavat. Esimerkkitapaus on sikäli hyvä, että siinäkin on kyse juuri jääkiekosta, ja teko on tehty pelin ollessa käynnissä. Esimerkkitapauksia on enemmänkin, jos kiinnostaa tonkia. Jos linkki ei toimi, on kyseessä tapaus: KKO:1997:129
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1997/19970129?search[type]=pika&search[pika]=pahoinpitely
Häh, eikös tässä tapauksessa aiemmin sattuneet tapahtumat katsottu raskauttaviksi asianhaaroiksi ja Nickerson tuomittiin 3 ottelun pelikieltoon. Kuka tässä puolustellut on, luulin että nyt keskusteltiin rangaistuksen kohtaamisesta teon kanssa.
Ei jumalauta! SM-liigan antama tuomio ja Käräjäoikeuden tuomio ovat kaksi eri asiaa!!!! Kun kerroin, että lieventävänä asianhaarana ei toimi "en ole ko. pelaajan fani" -argumentit, tarkoitin, että se ei käy käräjäoikeudessa argumenttina. Toki niitäkin siellä esitetään, mutta niitä ei tuomiota pohdittaessa noteerata sitten millään tavalla.
En sanoisi, että ongelmana nyt on ymmärtäminen. Ehkä enemmänkin eroava mielipide, jonka raapustin keskustelupalastalle. Jos se tekee minusta sinun silmissäsi henkisesti vajaan ihmisen, niin jätä mun viestit jatkossa lukematta. Ihmettelen tosin, mikset pysty asiasta argumentoimaan ilman henkilökohtaiselle linjalle lähteviä sivukommentteja.
Mitä pidemmälle keskustelu on edennyt, olen tullut yhä varmemmaksi siitä, että valitettavasti et ymmärrä lukemaasi. Tai sitten et lue muiden kirjoituksia ollenkaan. Et ole silmissäni henkisesti vajaa, koska en sinua (tiettävästi) tunne.
Jos nyt et käsitä, mitä olen tarkoittanut, niin se on sitten sinun ongelmasi. Enää en aio sinun kanssasi keskustella mistään asiasta näillä palstoilla, koska olen havainnut sen turhaksi. Joten, onneksi olkoon, olet onnistunut sellaisessa, mihin kukaan muu ei täällä vielä ole pystynyt.