Tappara kaudella 2021–2022

  • 202 417
  • 791

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Ei ihan paras startti Piiroisella. Ei muuta kun uus yritys myöhemmin ja jos ei onnistu niin pelituntumaa hakeen alempaa
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
72,22 %
81,82 %
76,92 %
86,36 %
95,24 %

Arvatkaa mistä pelistä on kaavittu 3 pistettä? En ole varma itkettääkö vai naurattaako.

Edit. Voittopeli pois laskettuna menevät Tapparan neljässä matsissa torjuntaprosentit:
90,0 - 79,69
Pisteet:
10 - 2

Kyllä tässä taitaa olla jokin yhteys?
 
Viimeksi muokattu:

Luke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva mestari
Seppäsen poika on kyllä ollu mulle pettymys. Fyysistä ihmettä en ole havainnut, joka peliin tulee kuitenkin joku ihme hasardi josta miinus. Taitaa olla raskaasti pakkasella. Salminen sen sijaan pelas ihan hyvin tänäänkin.
Erikoinen oli tämä Lukko pelikin, ketään osoittelematta Piiroinen yllättävän heikko.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pakko sen verran itse tilittää tänne, että minä en henkilökohtaisesti oikein pidä tästä Tapparan ympärille kertyneestä negatiivisesta ilmapiiristä. Ellen paremmin tietäisi niin väittäisin jopa, että fanilaumassa on havaittavissa pientä vauhtisokeutta suhteessa siihen, mitä pelin pitää olla.

Kyllä - peli ei ole ollut tuloksekasta ja tappioita on tullut, mutta olenko vieläkään huolissani? Tämä on se Tappara, jota olen ainakin itse vuosia pyytänyt. Tappara ei käytännössä trappaa ollenkaan vaan peli on jatkuvan liikkeen jääkiekkoa. Jatkuva liike näkyy kaukalossa ihan koko mitaltaan ja melkein jokaista vastusta vastaan.

Pelin ei tarvitse olla syyskuussa valmista ja jos odotusarvo on se, että Tappara oppisi pelitavasta pois, jota meillä on väännetty kohta kymmenen vuotta ihan parissa päivässä niin kyse on kyllä silloin fanien märistä päiväunista. Välillä tuntuu, ettei meille riitä mikään. Tämäkin varmaan tulkitaan puolustuspuheeksi, mutta en minä osaa vieläkään olla yhtään huolissaan.

Tappara on tähän mennessä "silpunnut" Ilveksen & Lukon aivan selvästi, mutta tulos on ollut aika karu. Vastustajat ovat olleet uskomattoman tehokkaita ja tuo tulee loppumaan kyllä. Ei Tappara näitä hävittyjä pisteitä saa mitenkään takaisin, mutta mikä idea siinä oikein on, että jonkun mielestä heti ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla täytyy aina palata ykköspisteeseen? Jos haluat oikeasti muuttaa Tapparan peliä niin joskus se on aloitettava ja kestettävä niitä oppirahoja, jota pelitavan oppiminen tulee maksamaan.

Sellaista aikaa tuskin on tulossa, ettei vastukset saa Tapparaa vastaan mitään tilanteita aikaiseksi, mutta jollakin aikavälillä Tapparan pelillinen osaaminen kyllä rupeaa näkymään myös tulostaululla. Pl. tuo yksi Sport-peli niin on pakko sanoa, että olen viimein viihtynyt Tapparan pelin parissa. Pelissä on aitoa yritystä dominoida hyökkäämällä eikä odottamalla vastustajan maaleja. Tapparan on rakentanut vuosia sen varaan, että laitetaan oma pää säppiin, joka on toisinaan maksanut jopa voittoja, kun tärkeämpää kuin hyökätä itse on pitää vastustaja nollilla.

Mielestäni nyt on pelattu aivan liian vähän, jotta voisi tehdä johtopäätöksen, että on perusteltua lähteä muuttamaan valittua pelitapaa. Nythän se vasta on osoittanut ensimmäiset elkeet siitä, että suunta on oikea. Jäitä hattuun ja hieman inhimillisyyttä faneilta, sitä toivoisin. Ei uuden oppiminen tapahdu päivässä. Tapparan peliä on jo testattu CHL:ssä ja siellä se kantoi hyvin, kun vastustajalla oli samanlainen tilanne. Liigan puolella tulos ei ole vielä suosinut rohkeaa, mutta sekin varmasti tullaan vielä näkemään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pakko sen verran itse tilittää tänne, että minä en henkilökohtaisesti oikein pidä tästä Tapparan ympärille kertyneestä negatiivisesta ilmapiiristä. Ellen paremmin tietäisi niin väittäisin jopa, että fanilaumassa on havaittavissa pientä vauhtisokeutta suhteessa siihen, mitä pelin pitää olla.
Ymmärrän ”tuskasi”. Saman ”tuskan” kanssa olen elänyt Kärppien osiossa jo pitkään. Taistelutahto, positiivisuus ja kannustus ovat keskustelupalstalla out. Luovuttaminen, negaatio ja dissaaminen sen sijaan ovat in. Tämä muutos on urheilun ystävälle myrkkyä.

Kenttäpelaajien osalta Tapparan materiaali on erinomainen. Kyllä tuolla materiaalilla vielä tulosta tulee. Tapparan suhteen minä en olisi huolissani kuin kahdesta asiasta: 1. Peltola ei ole kapteeni ja 2. Maalivahtipelaaminen. Näistä ykköskohta on syvempi, laajempi ja merkitsevämpi ongelma.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko Seppälällä sitten se ongelma että kun Tappara pitää näin paljon kiekkoa, niin hänen vahvuutensa "menevät hukkaan"? Kiekon kanssa ei pysty ihmeitä tekemään, oikeastaan jos Seppälälle syötetään kiekko hyökkäyspään hallintatilanteessa, niin mitään peliä edistävää ei ole odotettavissa. Mutta pitää kuitenkin muistaa että keväällä kun aletaan pelata voitoista, tällaiset oman alueen raastajat ovat arvokkaita pelaajia.

Tappara on ollut jopa yllättävän dominoiva kiekollisesti Ilvestä ja Lukkoa vastaan, tuloksena 0 pistettä. Nyt tulos ohjaa todella rajusti keskustelua ja kyllä se omaan ajatteluunkin vaikuttaa. Vaikka kuinka yritän itselleni todistella että tällaisella laadukkaalla kiekollisella pelillä pisteitä alkaa väkisinkin tulla, niin nämä v-käyrää nostattavat tappiot pitävät silti epäilystä yllä.

Todella mutkikas ollut taas runkosarjan alku, kuten niin monta kertaa ennenkin. Huomenna kolme pistettä on ihan ehdoton, ja antaa taas vähän hengähdystaukoa ennen ensi viikon kolmen pelin runttausta.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Seppäsen poika on kyllä ollu mulle pettymys. Fyysistä ihmettä en ole havainnut, joka peliin tulee kuitenkin joku ihme hasardi josta miinus. Taitaa olla raskaasti pakkasella. Salminen sen sijaan pelas ihan hyvin tänäänkin.
Erikoinen oli tämä Lukko pelikin, ketään osoittelematta Piiroinen yllättävän heikko.

Seppälä 0 tehdyn maalin aikana kentällä ja 7 omiin.

Pakotettu pelaamaan oikealla puolella, jossa ei ole juuri koskaan pelannut. Meillä on oikealla pelanneita leftejä, joilla on aiempaa kokemusta, mutta heitä ei haluta siellä käyttää.

Nämä on Tapolan valintoja. Kuten Piiroisen laittaminen kovaan peliin tänään. Syvään päätyyn heittämisen kulttuuri on voimissaan ja saa nähdä, johtaako se sitten kehitykseen vai itseluottamuksen menetykseen. Ymmärrän kyllä että poikkeavia vaikeita tilanteita epämukavuusalueella kannattaa silloin tällä pelata ja harjoittaa, mutta pitääkö ne tehdä kärkiotteluissa?

Huomenna on se JYP-peli tämmöisiä kylmän Piiroisen peluutuksia varten. Jos pisteitä haluttaisiin OIKEASTI kerätä, niin Heljanko olisi ollut tänään tolppien välissä ja Piiroinen huomenna. Tapolan valintoja.

Mutta tähtäin on jossain muualla, CHL:ssä tms. ei ainakaan runkosarjan sijoituksessa alkukauden osalta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ymmärrän kyllä että poikkeavia vaikeita tilanteita epämukavuusalueella kannattaa silloin tällä pelata, mutt apitääkö ne tehdä kärkiotteluissa.

Tässä vaiheessa kautta sellaista konseptia kuin kärkiottelu ei ole olemassakaan. Jos sinulla on kaksi veskaria, joista toista et uskalla peluuttaa niin se johtaa kanssa usein huonoihin asioihin. Kovasti tunnutaan jokaista Tapolan valintaa nyt kritisoivan, vaikka esimerkiksi Henrikssonin nosto tänään oli aivan kurko peliliike, kun selvästi toi peliin paljon enemmän kuin Salonen & Tappara vyöryi kaksi jälkimmäistä erää nätisti neljän ketjun voimin. Minä pidin kovasti siitä Tapparasta, jota nähtiin.

Kai se vaan on hyväksyttävä, että kaikki on ihan päin sitä itseään ja kaikki osaaminen on jossain muualla kuin Tapparassa. Pitääkö oikeasti syyskuun peleihinkin lähteä mestaruutta voittamaan vai olisiko kuitenkin tässä syksyllä (menneisyydestä huolimatta) oikea hetki yrittää muurata joukkueen perusteet kuntoon? Ei toi muillakaan sen parempaa peliä ole, mutta pieni ero tulee siitä, että Tappara antaa kyllä pelissä muutamia "ilmaisia" maaleja sekä Ilvekselle että Lukolle, mutta ne kyllä saadaan pelistä varmasti poistettua.

Jos tätä kysytään näin empiriisellä otannalla Tappara-faneilta niin äkkiä trappi takaisin ja pelaamaan sitä puurolätkää, joka ei ole toiminut vuosiin. Voisihan silläkin varmaan vielä pari peliä voittaa syksyllä ja ottaa sitten taas osumaa enemmän, kun huomataan, että hupsista, täytys osata hyökätäkin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@peterra , kyllä minä ainakin näen miten pelit ovat menneet. Tämä "negailu" on tällaiselle posetiivarille vain hassuttelua. Pakkohan nuo esitykset on oikeasti realisoitua taulullekin ennemmin tai myöhemmin. Ja onhan se siinä kohtaa mahtavaa yllättyä, että tällainen kyntäjäjengi on yhtäkkiä herännyt alkukauden ikiunestaan. Kyllä siellä tietyt herrat alkavat paikoistaan osumaan, oma pää tiivistymään ja koppi tarttumaan. Moilasellekin riittää, kun tappaa maalintekotaidon jäällä ollessaan...

Edit. Salminen pelasi tänään hyvin, voitti mm. Pospisilin useamman kerran. Yksi virhe tuli ja se tuli kyllä pahaan saumaan. Seuraavalla kerralla kääntänee lapaa hieman tai pelannee muuten katkon varmemmin.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oli oikein pakko taas tehdä se virhe, että kurkkasin co:n puolelle. No siellähän on perinteiset perjantait menossa ja jo pitäisi kaivaa naftaliinista trappi takaisin xD Jos fanit saisi päättää niin Tappara ei voisi koskaan muuttaa tapaansa pelaata. Kuinkahan paljon todistelua vielä kaivataan, että trap ei ole vuonna 2021 enää paras tapa pelata jääkiekkoa? Ja kuinka paljon todistelua osa Tappara-faneista tarvitsee nähdäkseen, että pelkästään vastaiskuilla ei mestaruuksia yleensä enää voiteta? :D On tää kyllä jonkinlaista itsensä kiduttamista, kun mitään positiivista ei ole taaskaan missään.

Melkein tekisi mieli sanoa, että Tappara olisi esityksillään ansainnut ainakin vähän valistuneempia faneja. Maalivahdit vaihtoon & valmennus vaihtoon, kun mitään ei osata ;)
 

findmuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
jääkiakko
Oli oikein pakko taas tehdä se virhe, että kurkkasin co:n puolelle. No siellähän on perinteiset perjantait menossa ja jo pitäisi kaivaa naftaliinista trappi takaisin xD Jos fanit saisi päättää niin Tappara ei voisi koskaan muuttaa tapaansa pelaata. Kuinkahan paljon todistelua vielä kaivataan, että trap ei ole vuonna 2021 enää paras tapa pelata jääkiekkoa? Ja kuinka paljon todistelua osa Tappara-faneista tarvitsee nähdäkseen, että pelkästään vastaiskuilla ei mestaruuksia yleensä enää voiteta? :D On tää kyllä jonkinlaista itsensä kiduttamista, kun mitään positiivista ei ole taaskaan missään.

Melkein tekisi mieli sanoa, että Tappara olisi esityksillään ansainnut ainakin vähän valistuneempia faneja. Maalivahdit vaihtoon & valmennus vaihtoon, kun mitään ei osata ;)

No nythän se tuntuu Tapparalla olevan kulmaralli ja pelin näennäinen hallinta. Mitä nyt vastustaja käy tuikkaamassa jokaisesta tilanteesta maalin ja Tappara taas vetää rallia kulmissa luoden "maalipaikkoja" ja kasvattaen maaliodottamaa :D
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No nythän se tuntuu Tapparalla olevan kulmaralli ja pelin näennäinen hallinta.

Näennäinenkin hallinta kiekollisena on parempi kuin ei hallintaa laisinkaan. Ilveksellä ja Lukolla ei ollut edes paikkoja kolmansissa erissä pl. maalit. Onneksi itse luotan siihen, että juuri tältä osin Tapparan valmennus on parhaiten kartalla ja ymmärtää, että jos näin pelataan niin jossain vaiheessa osat kääntyvätkin siihen, että siellä saa muut miettiä, miten niitä maalipaikkoja edes rakennetaan. Kyllä se 120 % tehokkuus loppuu ihan varmasti.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
No nythän se tuntuu Tapparalla olevan kulmaralli ja pelin näennäinen hallinta. Mitä nyt vastustaja käy tuikkaamassa jokaisesta tilanteesta maalin ja Tappara taas vetää rallia kulmissa luoden "maalipaikkoja" ja kasvattaen maaliodottamaa :D

Ei se nyt ihan kulmaralliakaan ollut. Vaan saatiin ihan hyvät paikat lähisektoriin maalin eteen, joista myös 3 osumaa.

Vihulle vaan annettiin ne paikat vielä helpommin. Täysin ilmainen voitto paskan pelin pelanneelle Lukolle. Samanlainen kurapaska, minkä Ilves pelasi.

Itteäni korpeaa se, että kun peli ei ole todellakaan vielä jiiirissään, niin annetaan näitä "tasoituspaloja" jollain Piiroisen peluutuksella kovia vastustajia vastaan, kun siihen todellakaan ei tässä tilanteessa ole varaa. Ja ihan vitun varmasti tämä oli kärkiottelu, oli sarjasijoitus mikä hyvänsä. Resurssiykkönen kohtasi hallitsevan Mestarin. Piste. Se on alkuasetelmaltaan kärkiottelu.

Keväällä Lukko, Tappara, HIFK j a joku neljäs joukkue (varmaankin TPS) on neljän joukossa.

Sitten on varaa leikkiä peluutuksilla, kun peli kulkee, ja kun joku sarjataulukon tilanne on edullinen.

Tapola ihan itse haluaa luoda kriisin tähän alkuun omilla tietoisilla valinnoillaan. Se voi olla ihan Tapparan toimintapolitiikkaa, nyt vaan ei tulosta tule. Ja sehän vituttaa, ainakin näin fanina.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: S.T.
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
En jaksaisi alkaa vänkäämään, kun vastapuoli ei kuitenkaan ymmärrä, mutta kun minun viestiini kuitenkin tartut. Kirjoitin, että peliä pitäisi näiden hallintajaksojen sisällä hidastaa/pysäyttää ajoittain pitkillä viivelähdöillä. Ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että pallopelin kontrollointiin kuuluu rytminvaihtelu. Jos jatkuvasti vyöryttää kaasu pohjassa, niin pelistä katoaa se vaihe, jossa puolustetaan. Sitten syntyy ohhoh-maaleja.
 

Eeyore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse menen suosiolla negatiivisten joukkoon. Tapparan joukkue on koottu isolla rahalla jo muutaman vuoden, tulosten ollessa laskusuuntaisia. Ei tämä taloudellinen tilanne Tapparan osalta ikuisuuksia jatku. Nämä mahdollisuudet pitäisi käyttää, mikäli viirejä halutaan nostella uudenkin hallin kattoon.

Peliä en jaksa kauheasti analysoida. Omiin silmiini samaa roskaa, kuin valtaosa viime kaudesta (ja sitä edellisestä, ja sitä edellisestä, ja sitä edellisestä). Päälle vielä kapteenin vaihdokset, Kuuselan kyykyttäminen jatkuvasti joukkuejäähyllä jne. Ei ole Tapolan - eikä organisaationkaan - osakkeet korkealla silmissäni tällä hetkellä.


Lukko-Tappara 2021-09-24 5-4

[x] Ei riitä
[ ] Ei napostele


Tappara-Kärpät 2021-09-23 3-2 ja

[x] Ei riitä
[ ] Ei napostele
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Omiin silmiini samaa roskaa, kuin valtaosa viime kaudesta (ja sitä edellisestä, ja sitä edellisestä, ja sitä edellisestä)

Täsmennän niille, jotka eivät ole Tapparan pelejä katsoneet ja tulevat tänne lukemaan, niin roska ei ole ainakaan samanlaista kuin edelliskausilla.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt alkaa olla jo sellainen otanta, että tästä voi jo jotain vähän enemmän kirjoittaakin. Aloitetaan ensin posin puolelta eli siitä, mikä minua ihastuttaa Tapparan pelissä.

1) Tappara on selvästi urheilullisesti hyvässä kunnossa. En muista, että juuri koskaan olen nähnyt noin virkeää kotijoukkuetta hallissa livenä kuin Tappara tänään oli JYPiä vastaan. Puheita siitä, että viime kausi ei tältä osin täyttänyt odotuksia, ainakin tämä pyyhkii mielessäni pois. Joukkue näyttää olevan hyvässä kunnossa ja se jaksaa pelata erinomaisesti kahtena iltana putkeen. Se on oikein lupaava juttu!
2) Tappara pelaa voimakkaaseen kiekonhallintaan nojaavaa jatkuvan liikkeen jääkiekkoa. Pelitapa on pelaajalle todella vaativa, koska peliä pitää pystyä oikeasti ennakoimaan, koska jos päädyt reagoimaan niin koko peliltä tipahtaa pohja pois. Tapparan avauspelaaminen erityisesti paineen alta on oikeasti ollut laadukasta. Olen varmaan nähnyt enemmän rintamahyökkäyksiä kuin viime kaudella koko kaudella ja pelejä on alle kymmenen.
3) Tapparan peleissä on helppo viihtyä, koska Tapparan jatkuvan liikkeen jääkiekko asettaa erittäin korkean riman myös vastustajille. Tappara on saanut kiekollisella pelillään jokaisessa pelissä ainakin pariin kertaan vastustajan aivan solmuun ja ihan kunnollisiakin vastustajia on jo joukkoon mahtunut.

Tapparan pelissä minua vihastuttaa:

1) Tapparan pelitavan harjoittelu johtaa tällä hetkellä herkästi myös ylikiekollisuuteen, koska pyrkimys nopeaan peliin asettaa jokaiselle pelaajalle vaatimuksen olla koko ajan valmiina. Joissakin tilanteissa olisi hyvä uskaltaa myös luopua kiekosta ja luottaa siihen, että joukkue pystyy puolustamalla hakemaan kiekon uudestaan tai jopa karvaamaan sen. Erityisesti puolustajat joutuvat epäkiitolliseen tehtävään, kun käytännössä koko viisikko pyrkii pitämään kiekkoa liian kauan, jolloin huonosti ajoitettu syöttö hajottaa koko pelin korttitalon.
2) Tappara ei puolusta tällä hetkellä ilkeästi vaan lähes puhtaasti liikkeellä. Liikkeellä puolustaminen ei kuitenkaan aina ole mahdollista, joten jossakin välissä olisi hyvä myös tiedostaa ne hetket, kun täytyy pelata tarkasti. Olen nähnyt Tapparalta ns. alimmaisen miehen koomailuja varmaan enemmän kuin koko viime kaudella, kun lähes paineettomassa tilanteessa pää on ylhäällä katsomassa syöttöä ja kiekko hukkuu omiin jalkoihin. Ja mikä siinä on, että hetken päästä se on vastuksen kovimman pistemiehen lavassa?
3) Pelitapa tekee käytännössä maalivahdin työstä yhtä helvettiä tällä hetkellä. Joukkue pyrkii ottamaan jokaisen vedon pois, jolloin maalivahti ei pääse kokeilemaan edes perustorjuntoja. Sitten kun tilanne antaa myöten ja se yksi kiekollinen virhe sattuu niin hetken päästä veskari saakin olla ottamassa läpiajoa.

Näen kuitenkin, että näistä kohdista huolimatta Tapparan virheet ovat sellaista laatua, ettei niiden korjaaminen ammattijoukkueelle tule olemaan ongelma. Toivon kuitenkin, että löytyy se oikea tasapaino jossain vaiheessa, koska tällä hetkellä ollaan jopa epätapparamaisen voimakkaasti nojallaan hyökkäyspeliin. Tappara ei kaikesta kritiikistä huolimatta ole hirveästi suoraviivaistanut peliään hyökkäysalueella vaan edelleen meillä rakastetaan toimituksia maalin taakse tai kulmiin. JYPiä vastaan näin, kun tuo mallisto toimi oikein hyvin, koska JYP todella puudutettiin sinne oman maalin eteen. Kannattaa kuitenkin huomata, että Liigassa on esim. joukkueita kuten Ilves, jotka eivät edes yritä katkaista tuollaista kulmahyrrää. Ilveshän antaa vastuksen kuin vastuksen pyöriä kulmassa vaikka koko pelin, jos jokaisesta mahdollisesta paikasta ei yritetä maalille.

Tänään Tapparalla oli JYPiä vastaan poikkeuksellista intoa maalille, joka myös näkyi JYPin jäähyinä avauserässä. Toivoisin näkeväni tätä toisteisesti, koska lähes järjestäen siitä mustelmasta maalia tavoitellessa seuraa jotain hyvää. Kulmahyrrää joutuu pyörittämään useamman minuutin ennen kuin vastustaja alkaa olla täysin hapoilla, mutta vastuksen pitää myös itse pyrkiä aktiiviseen peliin. JYP sopi siis loistavasti Tapparalle tänään, mutta toisessa ääripäässä olivatkin sitten Sport & Ilves, jotka antavat kyllä pyörittää kulmarallia, mutteivat lähde vain siihen mukaan.
 

Luke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva mestari
Ihan on samat näkymät minullakin. Jotenkin en ollut uskoa silmiäni, kun näin karut kiekon hukkaukset omalla sinisellä herroilta Vittasmäki ja Rauhala. Kyllä siinä tietysti hieman on sitäkin, että välillä näyttää ainakin että jonkun siirron vastustaja aavistaakin aika helposti, kun kiekottelu on kyllin hidasta. Muutenkin mulla on tuntuma että nämä kämmit sattuu sillon kun kiekon liikuttelu ei ole kyllin nopeaa.
Kaikista virheistä huolimatta tätä peliä katselen todella paljon mieluummin kuin nihilististä puolustamista. Karvaus ja aktiivisuus nimittäin on hienolla tasolla ja joissakin erissähän me aina ollaan aivan ylivoimaisia. Mielenkiintoista…
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tapparan pelissä minua vihastuttaa:

1) Tapparan pelitavan harjoittelu johtaa tällä hetkellä herkästi myös ylikiekollisuuteen, koska pyrkimys nopeaan peliin asettaa jokaiselle pelaajalle vaatimuksen olla koko ajan valmiina. Joissakin tilanteissa olisi hyvä uskaltaa myös luopua kiekosta ja luottaa siihen, että joukkue pystyy puolustamalla hakemaan kiekon uudestaan tai jopa karvaamaan sen. Erityisesti puolustajat joutuvat epäkiitolliseen tehtävään, kun käytännössä koko viisikko pyrkii pitämään kiekkoa liian kauan, jolloin huonosti ajoitettu syöttö hajottaa koko pelin korttitalon.
2) Tappara ei puolusta tällä hetkellä ilkeästi vaan lähes puhtaasti liikkeellä. Liikkeellä puolustaminen ei kuitenkaan aina ole mahdollista, joten jossakin välissä olisi hyvä myös tiedostaa ne hetket, kun täytyy pelata tarkasti. Olen nähnyt Tapparalta ns. alimmaisen miehen koomailuja varmaan enemmän kuin koko viime kaudella, kun lähes paineettomassa tilanteessa pää on ylhäällä katsomassa syöttöä ja kiekko hukkuu omiin jalkoihin. Ja mikä siinä on, että hetken päästä se on vastuksen kovimman pistemiehen lavassa?
3) Pelitapa tekee käytännössä maalivahdin työstä yhtä helvettiä tällä hetkellä. Joukkue pyrkii ottamaan jokaisen vedon pois, jolloin maalivahti ei pääse kokeilemaan edes perustorjuntoja. Sitten kun tilanne antaa myöten ja se yksi kiekollinen virhe sattuu niin hetken päästä veskari saakin olla ottamassa läpiajoa.

Näen kuitenkin, että näistä kohdista huolimatta Tapparan virheet ovat sellaista laatua, ettei niiden korjaaminen ammattijoukkueelle tule olemaan ongelma. Toivon kuitenkin, että löytyy se oikea tasapaino jossain vaiheessa, koska tällä hetkellä ollaan jopa epätapparamaisen voimakkaasti nojallaan hyökkäyspeliin.

Luulen kyllä tuo homma tiivistyy taas kevättä kohti, koska luonnollisesti tämä menee vaan niin järjestään kaikilla. Mutta syksy raikasta kiekkoa virheitä tehden ja kohti kevään virheettömäpäää kiekkoa. Onhan sinne matkaa.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Piiroisen peluuttaminen Raumalla on saanut kritiikkiä. Mielestäni sitäkin pitää miettiä, että Tappara on päättänyt lähteä kauteen Piiroinen toisena maalivahtina. Kyllä silloin pitää kaveria heittää myös tiukkaan paikkaan, eikä hakea vain niitä "helppoja pelejä", mikä ei sitten loppujen kerro tasosta mitään tälle tasolle.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Piiroisen peluuttaminen Raumalla on saanut kritiikkiä. Mielestäni sitäkin pitää miettiä, että Tappara on päättänyt lähteä kauteen Piiroinen toisena maalivahtina. Kyllä silloin pitää kaveria heittää myös tiukkaan paikkaan, eikä hakea vain niitä "helppoja pelejä", mikä ei sitten loppujen kerro tasosta mitään tälle tasolle.

Faneillahan tämä on ihan normisetti, että paras ratkaisu on aina sellainen, jota ei jostain syystä tehty :D Tapparassa on tiettyä pöhöttyneisyyttä myös faneissa, että ihan järkevätkin & perustellut ratkaisut saavat valtavasti kritiikkiä. Joku co:n puolella (taisi olla Oijennus) kirjoitti, että Salonen näyttää siltä kuin kunto ei riittäisi pelata laadukkaasti kolmea erää. Seuraavassa pelissä Salonen sivuun ja Henriksson tilalle ja hyvinhän Henriksson pärjäsi Raumalla, ei sitä ketjua voi tappiosta syyttää.

Tämä kai siellä faniuden ytimessä vähän on, kun jälkiviisautta on paljon enemmän kuin etukäteisviisautta. Melko hauska tilanne, kun Tapparalla usein vaaditaan muutoksia, mutta mitään muutoksia ei kuitenkaan saa tehdä. Jos kokoonpanoa ei kierrätetä niin sitten sitä olisi pitänyt kierrättää ja kun kierrätetään niin sitten olisi pitänyt muodostaa väkisin parit ja pitäytyä niissä kaikissa tilanteissa. Vaikeaa porukkaa miellytettäväksi.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisikohan pikku hiljaa aika Tapparassa hitusen ruveta hienosäätämään tuota ylivoimaa? Nimilistaan nähden voisin kyllä aika suoraan sanoa, että ylivoma aivan kauhistuttavan heikkoa. Minulla on totta kai mielipide aivan kaikesta, mutta täytyy myöntää, etten oikein peliä katsomalla näe, mikä ihme tuossa tökkii kaikista eniten.

Tappara on vuosia pelannut meneksykästä ylivoimaa nimenomaan yläkolmiossa, mutta viime kaudella se ei toiminut ja tällä kaudella alakolmio onkin se, josta peliä pyöritetään. En vieläkään täysin ymmärrä, kun esim. Virta pyörähtelee mielellään tuolla maalin takana, mitä hyötyä siitä oikeasti on, kun mitään kovin hyvää sieltä ei tunnu syntyvän.

Onko oikeasti niin helppoa pelata toi ainoa veto pois vai mikä hommassa oikein on?

Mitä tulee tähän SaiPa-peliin noin muuten niin olipahan mukavaa nähdä Tapparalta tiivistä ja järkevää pelaamista. Nyt oli oikeasti otettu oppeja noista viime viikon peleistä ja sellaiset karkeat hirvittävät yksilövirheet oli karsiutunut pelistä pois. Toki aina kun yksi asia saadaan kuntoon Tapparan kohdalla niin tuntuu, että jotain siinä sitten myös hajoaa. Toisen erän lopussa ja kolmannen erän alussa kyllästyin taas tuohon Tapparan hyökkäysalueen yksilötoimintaan.

Hyökkäämisessä täytyy löytää hetkiä, että pysähdyt ihan sekunniksi. Tällaisia hetkiä löydetään aivan liian vähän. Tuntuu, että ollaan koko ajan menossa johonkin, jolloin se syöttö meneekin lavan ohi, vaikka se pelataan ihan oikeaan paikkaan. SaiPaa on silti mahdotonta olla kehumatta, koska hyvinhän he tuon pelasivat ja tekivät Tapparalle vaikeaksi. Paineistivat koko pelin hyvin myös omalla alueella, staattisuus puuttui. Muutamilla Tapparan ketjuilla on edelleen (erityisesti 1. ja 3.) viime kauden helmasynnin kaltaista pelaamista, jolloin kyllä mennään hyökkäysalueella kulmasta toiseen kiireellä, mutta mihinkään peliä ei saada rauhoittumaan. Toinen on se, että edelleen se karvaaminen on suhteellisen tehotonta, jos sinne menee vuorotellen Levtchi ja Morley möyrimään päätyyn kolmea vastustajaa vastaan. Lähituet eivät saa jäädä puuttumaan vaan jos karvataan niin sitten hommaan pitää osallistua muidenkin muuten kuin katseella.

Ajoitukset eivät vielä missään nimessä ole täydellisiä, mutta tämä on vähintään keskinkertainen pelisapluuna vieraspeleihin. Sen sijaan kotiotteluissa toivoisi oikeasti, että tuo alkukauden aktiivisuus saadaan pidettyä, samalla kuitenkin myös sitä puolustusvalmiutta ja liikkuvuutta miettien. Ylivoimalla toivoisin, että nyt oikeasti tehtäisiin jo muutoksiakin. Laittakaa sinne vasemmalle joku, joka ampuukin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös