Nyt alkaa olla jo sellainen otanta, että tästä voi jo jotain vähän enemmän kirjoittaakin. Aloitetaan ensin posin puolelta eli siitä, mikä minua ihastuttaa Tapparan pelissä.
1) Tappara on selvästi urheilullisesti hyvässä kunnossa. En muista, että juuri koskaan olen nähnyt noin virkeää kotijoukkuetta hallissa livenä kuin Tappara tänään oli JYPiä vastaan. Puheita siitä, että viime kausi ei tältä osin täyttänyt odotuksia, ainakin tämä pyyhkii mielessäni pois. Joukkue näyttää olevan hyvässä kunnossa ja se jaksaa pelata erinomaisesti kahtena iltana putkeen. Se on oikein lupaava juttu!
2) Tappara pelaa voimakkaaseen kiekonhallintaan nojaavaa jatkuvan liikkeen jääkiekkoa. Pelitapa on pelaajalle todella vaativa, koska peliä pitää pystyä oikeasti ennakoimaan, koska jos päädyt reagoimaan niin koko peliltä tipahtaa pohja pois. Tapparan avauspelaaminen erityisesti paineen alta on oikeasti ollut laadukasta. Olen varmaan nähnyt enemmän rintamahyökkäyksiä kuin viime kaudella koko kaudella ja pelejä on alle kymmenen.
3) Tapparan peleissä on helppo viihtyä, koska Tapparan jatkuvan liikkeen jääkiekko asettaa erittäin korkean riman myös vastustajille. Tappara on saanut kiekollisella pelillään jokaisessa pelissä ainakin pariin kertaan vastustajan aivan solmuun ja ihan kunnollisiakin vastustajia on jo joukkoon mahtunut.
Tapparan pelissä minua vihastuttaa:
1) Tapparan pelitavan harjoittelu johtaa tällä hetkellä herkästi myös ylikiekollisuuteen, koska pyrkimys nopeaan peliin asettaa jokaiselle pelaajalle vaatimuksen olla koko ajan valmiina. Joissakin tilanteissa olisi hyvä uskaltaa myös luopua kiekosta ja luottaa siihen, että joukkue pystyy puolustamalla hakemaan kiekon uudestaan tai jopa karvaamaan sen. Erityisesti puolustajat joutuvat epäkiitolliseen tehtävään, kun käytännössä koko viisikko pyrkii pitämään kiekkoa liian kauan, jolloin huonosti ajoitettu syöttö hajottaa koko pelin korttitalon.
2) Tappara ei puolusta tällä hetkellä ilkeästi vaan lähes puhtaasti liikkeellä. Liikkeellä puolustaminen ei kuitenkaan aina ole mahdollista, joten jossakin välissä olisi hyvä myös tiedostaa ne hetket, kun täytyy pelata tarkasti. Olen nähnyt Tapparalta ns. alimmaisen miehen koomailuja varmaan enemmän kuin koko viime kaudella, kun lähes paineettomassa tilanteessa pää on ylhäällä katsomassa syöttöä ja kiekko hukkuu omiin jalkoihin. Ja mikä siinä on, että hetken päästä se on vastuksen kovimman pistemiehen lavassa?
3) Pelitapa tekee käytännössä maalivahdin työstä yhtä helvettiä tällä hetkellä. Joukkue pyrkii ottamaan jokaisen vedon pois, jolloin maalivahti ei pääse kokeilemaan edes perustorjuntoja. Sitten kun tilanne antaa myöten ja se yksi kiekollinen virhe sattuu niin hetken päästä veskari saakin olla ottamassa läpiajoa.
Näen kuitenkin, että näistä kohdista huolimatta Tapparan virheet ovat sellaista laatua, ettei niiden korjaaminen ammattijoukkueelle tule olemaan ongelma. Toivon kuitenkin, että löytyy se oikea tasapaino jossain vaiheessa, koska tällä hetkellä ollaan jopa epätapparamaisen voimakkaasti nojallaan hyökkäyspeliin. Tappara ei kaikesta kritiikistä huolimatta ole hirveästi suoraviivaistanut peliään hyökkäysalueella vaan edelleen meillä rakastetaan toimituksia maalin taakse tai kulmiin. JYPiä vastaan näin, kun tuo mallisto toimi oikein hyvin, koska JYP todella puudutettiin sinne oman maalin eteen. Kannattaa kuitenkin huomata, että Liigassa on esim. joukkueita kuten Ilves, jotka eivät edes yritä katkaista tuollaista kulmahyrrää. Ilveshän antaa vastuksen kuin vastuksen pyöriä kulmassa vaikka koko pelin, jos jokaisesta mahdollisesta paikasta ei yritetä maalille.
Tänään Tapparalla oli JYPiä vastaan poikkeuksellista intoa maalille, joka myös näkyi JYPin jäähyinä avauserässä. Toivoisin näkeväni tätä toisteisesti, koska lähes järjestäen siitä mustelmasta maalia tavoitellessa seuraa jotain hyvää. Kulmahyrrää joutuu pyörittämään useamman minuutin ennen kuin vastustaja alkaa olla täysin hapoilla, mutta vastuksen pitää myös itse pyrkiä aktiiviseen peliin. JYP sopi siis loistavasti Tapparalle tänään, mutta toisessa ääripäässä olivatkin sitten Sport & Ilves, jotka antavat kyllä pyörittää kulmarallia, mutteivat lähde vain siihen mukaan.