@Yabada pitäskö oikeasti ottaa vähän rauhallisemmin?
Olisiko se kuitenkin jäsen
@peterra kenen nyt pitäisi hieman hengähtää?
En tiedä, kuinka paljon selvemmin viestini olisi pitänyt kirjoittaa, jotta sen ymmärtäisi olevan pilke silmäkulmassa kerrottu, mutta mukana pari nasevaa, tai ainakin siltä vaikuttavaa, piikkiä seassa. Hymiöt minulta jäi puuttumaan, mutta käsi syrämmellä oletin ettei niitä tarvitse laittaa.
Olet useaan kertaan maininnut, että olet aloittanut jääkiekon seuraamisen vuodesta 2011, vai oliko se aktiivisesti silloin? Pahoittelut, en muista tarkkaan. Olen itse Tampereella syntynyt ja valtaosan elämästäni asunut. Omasta historiasta voin kertoa, että olen Tapparan luistelukoulussa aikoinaan aloittanut jääkiekon harrastamisen ulkojäillä töpöttelyn jälkeen. Mutta Ilveksen harjoituspaita ja sukat vilkkuen siellä opettelin luistelemaan ja kiekkoa lyömään, sen mitä 4-vuotiaana oli mahdollista. Ajanjakso on aika lailla jossain 94/95 tienoilla, kun molemmilla tamperelaisseuroilla meni, lievästi sanottuna, haastavasti. En mitään jääkiekosta ymmärtänyt ja ensimmäinen ottelukin, minkä muistan nähneeni hävittiin HPK:lle jotain väliltä 2-7 ja 0-6, joskus tuon ottelun Ilves-historiasta etsin ja löysin, mutta en nyt ulkoa muista. Ottelun jälkeen kuitenkin Ilves-lippua heiluttelin bussipysäkillä innoissani, kun isoveljen kanssa odoteltiin bussia.
He jotka ovat peruskoulut Pirkanmaalla, ja erityisesti Tampereella käyneet, tietää minkälaista ekoilla luokilla kamppailu oli paikallispelin kulmilla. Tytöt katteli vierestä ihmeissään, kun pojat nahistelee, painii ja huutaa toiselleen. Ensi viikolla ovat taas parhaita kavereita keskenään.
Kesken ala-asteen jouduin kuitenkin itse siirtymään Helsinkiin ja sieltä katselemaan pelejä, vaikka toki Tampereella ahkeraan kävin. Lukioon palasin Tampereelle ja silloin se poikapaini oli muuttunut kuittailuksi. Mitä enemmän ikää tuli sitä enemmän myös tarinat lensi, ihan puolin ja toisin.
Kun kuppiloihin pääsi ja siellä Tapparan kannattajien kanssa vaihtoi sanasen oluen seurassa kuittailu jatkui, ainoastaan röhönaurut tuli mukaan ja kaikki paikalliset kyllä ymmärsivät. Jutut kyllä saattoivat huonontua illan mittaan. Junantuomat kyllä ihmettelivät asiaa alkuun, ainakin itse sen huomasin, kun aloitin opiskelut. Kai he nykyisin ymmärtävät, miten voi sanoa jopa toisesta henkilöstä jotain, ei nyt loukkaavaa, mutta rajusti kuittailevaa päin naamaa ja sitten molemmat nauraa pää punaisena ja kyyneleet valuen, eikä tilannetta selvitellä sillä ala-asteen poikapainilla enää.
Jos sinä et tätä kulttuuria ja paikallisvääntöä ymmärrä en minä sille mitään voi. Uskon ja väitän jopa tietäväni, että yllä oleva kuvaukseni poikapaineista ja sen kehityksestä on ainakin Tampereella ollut kaikille arkipäivää.
Jos et yleistä hirveästi niin kyseessä on nyt vain minun mielipiteeni, mutta kaiken koronan kanssa tuon jälkeen tapahtuneen niin tuo kohu on melko naurettava vieläkin. Se, että kohu on naurettava ei toki poista sitä, että Tapparassa toimittiin silloinkin väärin.
Mielestäni juniori-ikäisten pelaajien harjoitteleminen, jos ei painostaen, niin vahvasti kehottaen, samalla kun sairastaa, joskin ilmeisesti oireettomana, vakavaa kulkutautia, ei ole naurettavaa. Se, että asiasta selvittiin nuhtelulla ja "kirjallisella varoituksella", se mielestäni oli naurettavaa. Samoin se, että tarina tuntui jatkuvasti muuttuvan. Ymmärrät varmasti, mitä sana eristys tarkoittaa.
Muihin kohtiin viestiäsi en jaksa tarttua enkä koe sitä tarpeelliseksi. Minusta on todella raskasta katseltavaa, kun aikuiset ihmiset kaivavat menneisyyttä ja sepittävät ihan omasta päästään asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Mikä motivaatio sinulla on kirjoittaa Tapparasta tuohon sävyyn jatkuvasti, vaikka tiedät varsin hyvin, ettei tuo keskustelu-ura johda mihinkään hyvään? Kukaan muu kuin sinä ei ole tässäkään ketjussa käynyt puolustamassa Tapparan ylivertaisuutta.
Minusta on myös todella raskasta yrittää aina kääntää keskustelu, esimerkiksi tästä väitetystä huutelusta Odenille (ja aiemmin Baptistelle), esimerkiksi tuohon kahden (vai oliko kolmen?) Ilveksen kannattajan ääliömäiseen lavastusyritykseen viime keväänä. Toinen tapahtui muutama päivä sitten ja toinen vuosi sitten. Voi miettiä kumpi on silloin ajankohtaisempi asia. Idiootteja molemmat ja itseä ainakin ärsyttää, että näistä roskisten kaatelijoista ainakin yksi on vakikasvo hallilla. Toivottavasti keskittyy roskiksia kaatelemaan nykyisin kotona.
Mutta kysymykseesi vastaten, en pidä siitä että ilvesläisiä tunnutaan lyövän kuin vierasta sikaa, sekä samalla yleistäen. Tällöin koen, että naapuria on muistuteltavaa heidän "täydellisyydestään". Osan noista kuvailemistani adjektiiveista liittyen tapparalaisiin (kirjoitetaan pienellä, aivan kuten ilvesläiset) löydät myös tästä ketjusta. Osa on varmasti pilke silmäkulmassa heitetty, mutta kyllä sieltä jotkut vaikuttivat myös ihan tosissaan olevan.
Yleisesti ottaen pidän Tapparan kannattajista ja esimerkiksi -17 keväällä kävin yhden Tapparan miähen kanssa katsomassa kolme ensimmäistä ottelua. Kolmannen ottelun jälkeen ei halunnut enää loppusarjan aikana otteluita yhdessä katsoa. Tuskin olisin tosin itsekään halunnut/voinut viidennen ottelun jälkeen, vaikka siitä kolmas voitto tulikin.