Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 370 878
  • 2 027

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Minkäslaista sporttibaari- tai pubitarjontaa on tänä päivänä keskustassa, jos aikomuksena oli työreissun nupiksi mennä vilkuilemaan torstaina Ilveksen pelin loppupuolisko? Vai olisiko suositeltava paikka se Areenaa vastapäätä oleva olutpubi?
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ruokapaikkaa hakusessa. Tulee piakkoin keikka Pirkkalan kentälle ja matkalla voisi käydä haukkaamassa jotain. Reitti kulkee Huittisten kautta, joten mieluummin en menisi keskustaan asti. Onko siinä matkalla jotain kohtuullista/ hyvää mestaa käydä syömässä lounasajan ulkopuolella? Lähes kaikki käy mutta bbq- burger tms- osasto voisi olla toimivaa.
 

Noma

Jäsen
Ruokapaikkaa hakusessa. Tulee piakkoin keikka Pirkkalan kentälle ja matkalla voisi käydä haukkaamassa jotain. Reitti kulkee Huittisten kautta, joten mieluummin en menisi keskustaan asti. Onko siinä matkalla jotain kohtuullista/ hyvää mestaa käydä syömässä lounasajan ulkopuolella? Lähes kaikki käy mutta bbq- burger tms- osasto voisi olla toimivaa.
Pyynikin Smokehouse Pirkkalan keskustassa ei kauheasti poikkea reitiltä, ja on kyllä käymisen arvoinen.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun suvikelit ehtivät näille korkeuksille niin Suupantorin Smokehousen (ex- Daddy's Diner) lisäksi pikkupaikkakunnan kebab-luokan yli kurottavasta raflatarjonnasta voi suositella myös Pasi Petriläisen kipparoimaa Haikan Grilliä. Paikkaan on toki hyvä tehdä paikkavaraus, sillä se on auki ollessaan erityisen suosittu terassiravintola.
Ja mainos arvion kanssa (ei sisällä sepitteellisiä sitaatteja): Legendan paluu uusin avotulieväin – Haikan Grilli tuo Pirkkalaan tasokkaan grilliruoan — Kohokohdat.fi (Tampere)
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääkaupunkiseudun suunnalta tulevaa kateuden sekaista ylistystä on aina niiiiiin mukava lukea:

Vierailin lauantaina Tampereella Ilveksen ensimmäisessä liigaottelussa uudella stadionilla.
Syntyperäisenä espoolaisena, joka on asunut valtaosan aikuisuudestaan Helsingissä, voin tiivistää kokemuksen kahteen sanaan: Voi saatana.

On sitten espoolainen, vantaalainen, stadista tai Hesasta, on Tammela järisyttävä muistutus pääkaupunkiseutulaiselle siitä, miten asiat voi tehdä kunnolla. Tammelan rinnalla Töölöön 25 vuotta sitten rakennettu jalkapallostadion ei ainoastaan kalpene. Se asettuu suureen häpeään


 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset

Tampereella ei näköjään arastella valita politiikan sivuraiteille joutuneita johtajaksi. Terho on kuitenkin entinen alan ministeri ja tuon kaliiberin hakijoita ei joka tehtävään olekaan. Antaa ajan näyttää mitä tästä kuoriutuu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...

Tampereella ei näköjään arastella valita politiikan sivuraiteille joutuneita johtajaksi. Terho on kuitenkin entinen alan ministeri ja tuon kaliiberin hakijoita ei joka tehtävään olekaan. Antaa ajan näyttää mitä tästä kuoriutuu.

Kyllä oli hakijoita, joiden pätevyys ei rajoitu yhteen kauteen ministerinä ja yhden kirjan kirjottamiseen...

Arvomaailma ei aikuisiällä juuri muutu.. kellään.. ja Terhon arvot siis ovat isänmaallisuudessa ja sen lieveilmiöissä ja oikeistolaisessa huuhaateroissa väestönvaihdossa ym.

Mies halusi lakkauttaa ministerinä esim Tampereen Työväenteatterin valtiollisen aseman.

Ja nykyisenkin hallituksen kulttuuripolitiikan ohjenuoranahan on sama kuin Sampolla
"Viime kädessä on myös kulttuurimaailman oma etu, jos sen ylläpito riippuu mahdollisimman vähän valtiosta"


Ja eihän tästä nyt ole kuin parivuotta kun väestönvaihtoteorisointia heitetiin kulttuuripuheeseen
"on hyvin tärkeää huomioida myös maahanmuuton ja väestön vaihtumisen mahdolliset seuraukset talouteen, kulttuuriin ja politiikkaan."

Mielenkiinnolla (not) odotan kyllä linjauksia. Varsinkin Nekalan koulun operaattorin valintaa. Kun satun tunteen asiasta kiinnostuneita tahoja ja näiden etnisesti monikulttuurisen toimintatavat, niin saas nähä millanen siitäkin tulee, kun Sampo pääsee valitteen.

Oma kiinnostukseni osallistua näiden tilahankkeiden kehitystyöhön loppu kylä tähän.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Vitutti tuon vitun juudaksen tuominen Suomen hienoimpaan kaupunkiin. Mutta ylle kirjoitetun typerän itkuvirren luettuani ei vituta enää niin paljoa. Nautin jopa vähän.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereelle on kotiutunut historian saatossa Finlaysonista alkaen Juiceen asti koko joukko ihmisiä joita on toisaalla tuupittu, kummeksuttu ja paheksuttu. Tänne kun ovat asettuneet aloilleen, ovat saaneet rauhan olla oma itsensä ja yrittää sen kautta olla enimmäkseen hyödyksi ympäristölleen. Antaa sen Terhon ny pakertaa ensin ja jos onnistuu niin ei tehrä siitä numeroo. On meillä jo ihan tarpeeksi niuhoja hurinkejakin pykäliä nusuttelemassa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laidaus Demareiden threadista..

Dündar-Järvinen vastusti aikanaan melkein kaikkien muiden demarien tavoin rantaväylän tunnelia. Minulla oli kahdesti kunnia päästä kysymään häneltä, että miten tunnelin hinta ja vaikutukset on arvioitu väärin, kun ne kerran puoltaa tunnelia. Vastaus oli, että ei tunnelille, ei ei ei!
Muistan aikoinaan Tampereen rantatunnelia käsitelleen kiivaan keskustelun ja valtuustokäsittelyn saaneen huomiota valtakunnallisestikin. Asia jakoi hyvin voimakkaasti mielipiteitä ja jos muistan oikein, Demarit lähtivät vuoden 2012 kunnallisvaaleihinkin hyvin tunnelia vastustaneella agendalla. (?) Draamaa riitti ja päätös hankkeen toteuttamisesta oli varsin tiukka 36-31.

Vieläkö tunneli jakaa tamperelaisten mielipiteitä? Viime kesänä tuli koettua kyseinen infrastruktuurin merkkiteko ensimmäistä kertaa auton kyydissä ja onhan se melkoisen hieno ja mahdollistanut lisärakentamisen aivan keskustan tuntumassa. Pisteet siis täältä kaukonäköisyydelle. Olisiko joidenkin mielestä edelleen parempi, mikäli Tampereen keskustan pohjoinen laita olisi varattu läpiajoliikenteelle?
 

Noma

Jäsen
Ylipäätään Tampereella on viime vuosina investoitu todella paljon kaikenlaiseen uudisrakentamiseen ja kehittämiseen, ja käytännössä aina kaikelle on löytynyt myös todella kova vastustus, oli kyseessä sitten tunneli, areena, ratikka tai vaikka Hämpin parkki. Lähes poikkeuksetta kaikki investoinnit ovat silti myös onnistuneet, aika harvassa ovat ne äänet joiden mielestä olisi parempi jos jotakin näistä ei olisi rakennettu (varmasti niitäkin on, mutta pieni vähemmistö).
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Laidaus Demareiden threadista..


Muistan aikoinaan Tampereen rantatunnelia käsitelleen kiivaan keskustelun ja valtuustokäsittelyn saaneen huomiota valtakunnallisestikin. Asia jakoi hyvin voimakkaasti mielipiteitä ja jos muistan oikein, Demarit lähtivät vuoden 2012 kunnallisvaaleihinkin hyvin tunnelia vastustaneella agendalla. (?) Draamaa riitti ja päätös hankkeen toteuttamisesta oli varsin tiukka 36-31.

Vieläkö tunneli jakaa tamperelaisten mielipiteitä? Viime kesänä tuli koettua kyseinen infrastruktuurin merkkiteko ensimmäistä kertaa auton kyydissä ja onhan se melkoisen hieno ja mahdollistanut lisärakentamisen aivan keskustan tuntumassa. Pisteet siis täältä kaukonäköisyydelle. Olisiko joidenkin mielestä edelleen parempi, mikäli Tampereen keskustan pohjoinen laita olisi varattu läpiajoliikenteelle?
Palasin Suomeen ja Tampereelle aikanaan, kun riita tunnelista oli kiivaimmillaan. Oli aika hämmentävää seurata, miten sinänsä ihan fiksut ihmiset tuntuivat menettävän järkensä, kun piti perustella, miksi sitä ei saisi tehdä. Aikataulun tiedettiin venyvän vuosia, budjetin räjähtävän käsiin, Näsijärven valuvan tyhjäksi tunneliin. Rekkoja tulisi siellä räjähtämään, ja tuhansia ihmisiä kuolemaan. Suosikkini oli se taloyhtiö, jonka ali tunneli rakennettiin. Kun mikään muu keino ei enää tepsinyt, niin vaativat itselleen sen maa-aineksen, joka heidän tonttinsa alta louhittiin. Ja kyllä, lain mukaan se kuului heille, mutta heidän olisi tullut osoittaa louheelle jokin paikka, jos eivät halua sitä pihalleen, ja heidän tulee maksaa louhintatyö ja kuljetuskustannukset. Eivät sitten yllättäen enää halunneet sitä.

Yksikään vastustajien pelko ei ole käynyt toteen. Tunnelissa on syntynyt enemmän ihmisiä kuin kuollut. Julkisuudessa ei taida enää kukaan jaksaa selittää, miten suuri virhe tunneli oli. Se muuten valmistui puoli vuotta etuajassa, ja maksoi pari miljoonaa arvioitua vähemmän.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Tuo lopullinen tunnelipäätöshän oli erittäin tiukka ja käytännössä hanke olisi kaatunut sillä kerralla, jos SDP:n puoluekuri olisi pitänyt. Kuten todettua, tunnelin rakentaminen hyväksyttiin äänin 36-31. Jos SDP:stä ei olisi loikanneet nuo neljä naista kannattajien puolelle, niin äänet olisivat menneet 32-35.

Muistelisin, että nuo neljä naista palkittiin myöhemmin jollakin tunnustuksella.
 

Tuamas

Jäsen
Vieläkö tunneli jakaa tamperelaisten mielipiteitä?
….
Olisiko joidenkin mielestä edelleen parempi, mikäli Tampereen keskustan pohjoinen laita olisi varattu läpiajoliikenteelle?

Tunnelista ei enää juuri kuule kitinää, edes uimahallin saunassa. Ratikasta vingutaan vieläkin seniorisetien toimesta, mutta sekin on vähentynyt.

Itse muutin aikanaan sopivasti Tampereelle siten, että tunnelia ei vielä ollut ja koko ajan on ollut melko paljon kulkua tuota reittiä pitkin länteen päin.

Ennen tunnelia tuo ranta oli aivan tukossa liki joka päivä, nyt ruuhkia on joskus ja jouluna, lähinnä jos jonkun auto on hyytynyt tunneliin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tuo lopullinen tunnelipäätöshän oli erittäin tiukka ja käytännössä hanke olisi kaatunut sillä kerralla, jos SDP:n puoluekuri olisi pitänyt. Kuten todettua, tunnelin rakentaminen hyväksyttiin äänin 36-31. Jos SDP:stä ei olisi loikanneet nuo neljä naista kannattajien puolelle, niin äänet olisivat menneet 32-35.

Muistelisin, että nuo neljä naista palkittiin myöhemmin jollakin tunnustuksella.
Noin tuo meni. Demarit lähtivät kuntavaaleihin populistisesti vastustamaan tunnelia, mutta eivät silti voittaneet vaaleja. Neljä demarinaista päätti juuri ennen äänestystä äänestä tiedon eikä populismin perusteella, ja tunneli päätettiin sen ansiosta rakentaa.

Palkintoja tosiaan tuli.

Myös demarit huomioivat heidän toimintansa rakentavasti.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Nythän riskinä on, että Tampereen rohkea etunoja hiipuu päätöksenteossa. Nythän siis päätöksenteon kannalta kaupunginhallituksen ”kummolointi” ja puuttuminen milloin koulun piharemontin yhteydessä työväenyhdistyksen pysäköintipaikkoihin tai pysäköintiin pienellä kadunpätkällä tai peruttu Puutarhakadun katusuunnitelma (josta ei viher- ja ravintolakatua tullutkaan koska Auto!).

Näissä päätöksissä näkyy linjanmuutos, jossa konservatiivisemmat näkemykset on niskan päällä.

Stenhäll sen sano hyvin AL:ssä

”Jos päätöksentekokulttuurimme ajautuu tarttumaan suhteellisen pieniin yksityiskohtiin, on sillä politiikan lisäksi vaikutuksensa muuallekin. Miksi kaupungin työntekijät haluaisivat tutkia tai valmistella edelläkävijyyttä henkiviä ratkaisuja, jos pitkän valmistelun jälkeen näitä ei saada eteenpäin? Pahimmillaan tällainen kehitys lamauttaa koko kaupunkiorganisaation, ja sen vaikutukset näkyvät kaupungin vetovoimassa vuosienkin päästä.”

Kandee muistaa, että vuonna 2021 liikennöintinsä aloittaneen ratikan rakentamisesta päätettiin pitkän valmistelun jälkeen vuonna 2016 ja Tammelan stadion lähti liikkeelle 2010-luvun alussa, samoin Areena kun kaupunki ottis sen hotesiinsa. 2030-luvulle ulottuvat päätökset tehdään nyt… vaan huonolta näyttää, kun ”autopuolue” Kummolan johdolla päsmäröi kaikkialla niin, ettei mitään rohkeita päätöksiä enää tule…
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
2030-luvulle ulottuvat päätökset tehdään nyt… vaan huonolta näyttää, kun ”autopuolue” Kummolan johdolla päsmäröi kaikkialla niin, ettei mitään rohkeita päätöksiä enää tule…

Isoin pelko Kummolan autopuoleessa on että lähtevät myymään Sähkölaitosta...se olisi kaupunkilaisen kannalta karmein teko. Nyt se takoo rahaa kaupunkin kassaan vuodesta toiseen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kandee muistaa, että vuonna 2021 liikennöintinsä aloittaneen ratikan rakentamisesta päätettiin pitkän valmistelun jälkeen vuonna 2016 ja Tammelan stadion lähti liikkeelle 2010-luvun alussa, samoin Areena kun kaupunki ottis sen hotesiinsa. 2030-luvulle ulottuvat päätökset tehdään nyt… vaan huonolta näyttää, kun ”autopuolue” Kummolan johdolla päsmäröi kaikkialla niin, ettei mitään rohkeita päätöksiä enää tule…

Minkälaista projektia lähtisit kehittämään? Mikä olisi se THE JUTTU 2030 luvun alkuun?

Ratikka nyt tulee laajenemaan Pirkkalaan ja myös Linnainmaalle, jopa Lamminrahkaan. Siinä on tuleville vuosille projektia.
Uusia asuinalueita pitäisi tulla poistuvan golf-kentän tilalle ja jahka nykyinen puhdistamo siirtyy, tulee Hatanpään valtatien varteen lisää asutusta...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös