Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 331 473
  • 1 787

Lankershim

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Detroit Red Wings, Los Angeles Dodgers
Aamulehdessä, tai tarkemmin sanottuna Morossa hervantalainen Hildénin Reska kertoo, että ratikan kirskuntaäänet häiritsevät häntä huomattavasti n. kilometrin päästä, jossa hänen kotinsa sijaitsee suhteessa raiteisiin. Mielenkiinnosta kysyisin Tampereella asuvilta, että onko tuo kirskunta tosiaan ongelma, vai onko jutussa enemmän kyse "old man yells at cloud"-tyyppisestä touhusta. Artikkelin mukaan tästä on useampi muukin ihminen maininnut erinäisissä keskusteluissa.

Itse en ole Tampereella asunut tai edes käynyt ratikan valmistumisen jälkeen, mutta Helsingissä kyseisestä kulkuneuvosta on kokemusta. Tuolloin kauan sitten tosin asuin keskustassa, joten kaupungin muut äänet sekoittuivat sporan mökään, enkä itse huomannut minkäänlaista äänihaittaa, vaikka raiteet kulkivat alle 50 metrin päässä. Tietty Etelä-Hervannassa luontaista meteliä on huomattavasti vähemmän kuin Helsingin keskustassa, mutta vähän extremeltä tuo kuulostaa. Toki kuten sanoin, niin en tiedä sen paremmin, kun kokemusta ei Tampereen ratikasta ole. Alla vielä kyseinen juttu.

 

444

Jäsen
Täällä nuo kiskot kurvaavat muutaman sadan metrin päässä Hämeenkadulle. En voi väittää koskaan häiriintyneeni mistään siihen liittyvästä äänestä. Toki olen varttunut ratikkakiskojen varressa Helsingissä, joten kyse voi olla tottumuksestakin, mutta kyllä mä ainakin katson kiskoja ylittäessäni toisenkin kerran sivuille, ettei tuo ”hiljainen tappaja” pääse jyräämään yli. Enemmän mä revin pelihousujani yöaikaan, kun mopoääliöt (yleensä joku ihan ”oikea” moottoripyörä, jossa ei tunnu ole äänenvaimentimia ollenkaan) huudattavat kattilaansa ohi ajaessaan.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
Kalevassa en ole myöskään ihan ratikkareitin varrella asuessa huomannut mitään kummempaa meteliä. Muistan, kun ratikka tuli, niin yllätyin jopa miten hiljainen tuo laitos on. Olin odottanut jotain Helsingin vastineen kaltaista kolinaa.

Toki siinä Kalevassakin on vielä elämää ja liikennettä sen verran, että mahdollinen kirskunta peittyy sen alle. Eikä ainakaan meikäläisen kohdalla mitään isompaa mutkaa, josta jutussa tuon kirskunnan kerrotaan johtuvan. Sammonaukion mutkiin on kämpiltä vajaa kilometri.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kalevassa en ole myöskään ihan ratikkareitin varrella asuessa huomannut mitään kummempaa meteliä. Muistan, kun ratikka tuli, niin yllätyin jopa miten hiljainen tuo laitos on. Olin odottanut jotain Helsingin vastineen kaltaista kolinaa.

Toki siinä Kalevassakin on vielä elämää ja liikennettä sen verran, että mahdollinen kirskunta peittyy sen alle. Eikä ainakaan meikäläisen kohdalla mitään isompaa mutkaa, josta jutussa tuon kirskunnan kerrotaan johtuvan. Sammonaukion mutkiin on kämpiltä vajaa kilometri.
Itse myös majaillut Kalevassa, 350 metriä Sammonaukiolta ja mitään ääntä ei oikeastaan kuulunut, vaikka ikkuna kesällä auki. Toki siinä muutakin liikennettä on.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän Paapan Kapakan kohdalla kuuluu hyvinkin tuo metallinen kirskunta, kun raitiovaunu kääntyy siinä risteyksessä.
 

ipaz

Jäsen
Tuo kohta mistä juttu kertoo on tuolla kaukana rauhallisella omakotitaloalueella etelä-Hervannassa. Siellä se varmaan pistää korvaan enemmän kun keskustan hälinässä. Mutta kuten haastateltava itsekin sanoo: ”Kirskunta käy korviin, vaikka siihen on tietyllä tavalla jo tottunut."

Eikö se sanontakin ole, että kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon paikassa jonne aurinko ei paista.
 
Aamulehdessä, tai tarkemmin sanottuna Morossa hervantalainen Hildénin Reska kertoo, että ratikan kirskuntaäänet häiritsevät häntä huomattavasti n. kilometrin päästä, jossa hänen kotinsa sijaitsee suhteessa raiteisiin. Mielenkiinnosta kysyisin Tampereella asuvilta, että onko tuo kirskunta tosiaan ongelma, vai onko jutussa enemmän kyse "old man yells at cloud"-tyyppisestä touhusta. Artikkelin mukaan tästä on useampi muukin ihminen maininnut erinäisissä keskusteluissa.

Itse en ole Tampereella asunut tai edes käynyt ratikan valmistumisen jälkeen, mutta Helsingissä kyseisestä kulkuneuvosta on kokemusta. Tuolloin kauan sitten tosin asuin keskustassa, joten kaupungin muut äänet sekoittuivat sporan mökään, enkä itse huomannut minkäänlaista äänihaittaa, vaikka raiteet kulkivat alle 50 metrin päässä. Tietty Etelä-Hervannassa luontaista meteliä on huomattavasti vähemmän kuin Helsingin keskustassa, mutta vähän extremeltä tuo kuulostaa. Toki kuten sanoin, niin en tiedä sen paremmin, kun kokemusta ei Tampereen ratikasta ole. Alla vielä kyseinen juttu.

Makuuhuoneesta alle 100 metriä kiskoihin ja mitään ei kuulu vaikka ikkuna olisi auki. Tai no pieni humina. Tuossa kohtaa tosin kiskot menevät suoraan ja pysäkki on melkein kohdalla.
Ratikassa istuessa kirkunta kuuluu Hakametsän kurvissa ja Sammonaukion risteyksessä.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Saksalainen insinööri (oletan että saksalainen, mutta saattoi tietty olla jostain muualtakin) keksi joskus muinoin, että kun tehdään junan pyöristä edestä päin katsottuna kartioita, niin se tekee mutkissa kääntymisen helpommaksi tai siis ylipäänsä mahdolliseksi.
Veturin tai vaunun akselisto on jäykkä, siinä ei ole mitään tasauspyörästöä. Kun vaunu tulee mutkaan, se siirtyy hieman raiteen päällä niin, että kartion halkaisijaltaan pidempi ulkoreuna kulkee ulomman raiteen päällä ja kapeampi reuna sisemmän raiteen päällä. Näin ulkokehällä oleva pyörä kulkee joka pyörähdyksellä hieman pidemmän matkan kuin sisäkehällä oleva. Vaunu kääntyy eikä kirsku.
En tiedä miten ratikan vaunun akselisto on rakennettu, mutta oletan, että samalla tavalla. Nyt ilmeisesti mutkat ovat liian jyrkkiä suhteessa kartion nousukulmaan, eikä vaunu pysty kääntymään pyörien luistamatta eli kirskumatta.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tuamas

Jäsen
Vieläköhän joku on sitä mieltä, että rantaväylän tunneli ja sen mahdollistama alueen uudistaminen oli virhe? Paikalliset Demarithan olivat taannoin hanketta vastaan ja erottivat ryhmästään neljä puolesta äänestänyttä.


Menet mihin vain Tampereen uimahallin saunaan ja mainitset ratikan tai rantatunnelin, niin kyllä sieltä senioriosasto nousee edelleen vastarintaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Menet mihin vain Tampereen uimahallin saunaan ja mainitset ratikan tai rantatunnelin, niin kyllä sieltä senioriosasto nousee edelleen vastarintaan.
Ja varmaan valittelevat, etteivät Tappara ja Ilves enää pelaa otteluitaan Koulukadun kentällä. Mihin sitä jäähalleja tarvitsee kun ulkonakin voi pelata ihan yhtä hyvin?
 

axe

Jäsen
Ja varmaan valittelevat, etteivät Tappara ja Ilves enää pelaa otteluitaan Koulukadun kentällä. Mihin sitä jäähalleja tarvitsee kun ulkonakin voi pelata ihan yhtä hyvin?
Sen verran on jo vettä virrannut Viistokadulla, ettei Koulukadun haikailijat ole enää hengissä, mutta kyllähän se niin on ettei uutta hallia tarvittu, kun Hakametsääkään ei koskaan myyty loppuun. Sitä paitsi sinne keskustan halliin ei pääse mitenkään että kyllä olis pitänyt rakentaa jonnekin kauas.
 
Viimeksi muokattu:

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Sen verran on Jo vettä virrannut Viistokadulla, ettei Koulukadun haikailijat ole enää hengissä, mutta kyllähän se niin on ettei uutta hallia tarvittu, kun Hakametsääkään ei koskaan myyty loppuun. Sitä paitsi sinne keskustan halliin ei pääse mitenkään että kyllä olis pitänyt rakentaa jonnekin kauas.
Viistokatu takaisin..
Tosin keskusta on nykyään jo niin rakennettu, ettei Viistokadulla tekisi mitään.
Ehkä se olisi hyvä paikka Elokapinalle päivystää?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tuo tiukassa mutkassa esiintyvä kirskunta nyt mitään kivaa kuunneltavaakaan ole. Riipii kuin Saariahon teokset.

Ei tuo nyt mielestäni mitenkään merkittävästi eroa Helsingin kantakaupungin raitiovaunujen melusta. Kirskunnanhan itse asiassa voi mieltää osaksi perinteistä stadilaista äänimaisemaa, siinä missä kalalokkien uikutuksen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aamulehdessä oli mielenkiintoinen kuvasarja tamperelaisesta vanhojen Näsinsiltojen uudelleen käytöstä. Lopputulos ainakin näyttää hyvältä.

Useita kertoja paikan päällä käyneenä voin kertoa, että lopputulos on oikein mukava ja viihtyisä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei tuo nyt mielestäni mitenkään merkittävästi eroa Helsingin kantakaupungin raitiovaunujen melusta. Kirskunnanhan itse asiassa voi mieltää osaksi perinteistä stadilaista äänimaisemaa, siinä missä kalalokkien uikutuksen.

Emme täällä käytä eteläistä maakuntaa minään mittapuuna kuten emme Venäjääkään. Tampereella halutaan parempaa.
 

axe

Jäsen
Tampereen pysäköinninvalvonta tuskin on kaupungin vakavin ongelmakohta, mutta onhan se nyt typerää, että täällä terrorisoidaan autolijoita lähes mielivaltaisesti, ja kaupungin vastaava pysäköinnintarkastaja on 2-3 kertaa kuukaudessa lehdessä selittelemässä sitä täysin järjenvastaista "maastopysäköintiä" tai sitä, että tässä tosiaan kolme viikkoa sitten parkkisysteemit muuttui mutta unohtui noi merkinnät vaihtaa ja totta kai me voidaan tässä kytätä ja sakottaa sakottamistaan sen sijaan, että korjattaisiin virhe tai huolimattomuus, koska autoilijan velvollisuus on ottaa selvää ehdoista.

No joo, esimerkkejä viime vuosilta on kymmeniä. Kaikkia yhdistää se, että ihan kaikki(*) paitsi pysäköinninvalvonta näkee, kuinka epäreilua ja typerää heidän toimintansa on, ja sitten tämä vastaava tarkastaja antaa lehdelle taas jonkun byrokratian taakse piiloutuvan selityksen. Ja sitten vasta sen julkisuuden jälkeen sakkorysän väärät merkinnät sun muut käydään korjaamassa -- ellei sitten joku turhautunut kaupunkilainen käy itse tekemässä sen, kun kaupunki nyt ei vaan ehdi kaikelta sakottamiseltaan.

Mutta tänään oli kyllä vastaavalta pösilöltä jo ihan huipennus, kun hän kertoo ettei heidän aktiivisuutensa johdu esim. provisiopalkkauksesta, vaan se johtuukin siitä, että liikennekuolemat ja onnettomuudet aiheuttavat miljoonien eurojen vahinkoja, ja heidän -- siis vittu pysäköinninvalvonnan -- todelliset tulokset syntyy säästetyistä onnettomuuskustannuksista ja vältetystä inhimillisestä kärsimyksestä. Melkoisnen Jeesus-kompleksi tuolla ääliöllä.

(*) Ei tietenkään ihan kaikki. Kyllähän sen lehtijuttujen kommenttikentästä huomaa, että on myös edelleen paljon sitä parempaa ihmistä, jotka kehottaa jättämään auton kotiin, jos ei osaa pysäköidä oikein jne.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
jos Tampereen pysäköinninvalvontaa haluaa jostain moittia, niin nimenomaan tehottomuudesta. Autoja on parkeissa pyöräteillä, jalkakäytävillä milloin missäkin väärässäpaikassa ilman mitään seuraamuksia.

onneksi nyt on saatu sentään se ilmotussaitti, johon kuka vaan voi pistää ilmon väärinpysäköidystä ja viä kuvan kera. Josko edes sitten joku lappuliisa vaivautus hoitaan työtään.

Kaupunki, joka on täynnä parkkihalleja ja isoja parkkikenttiä, mutta kun parkkiin pitää päästä 'tuulikaappiin' tai keksiä joku keino olla maksamatta muutamaa euroa pysäköinnistä.

...niin ja maastopysäköintiasia on hemmetin hyvä linjaus, kun ne tiet tuppaa levenemään omalta tontiltaan juurikin pysäköinnin kautta. Ikäänkuin autoille ei olis jo nyt varattu se isoin osuus katutilasta.
 

axe

Jäsen
Kaupunki, joka on täynnä parkkihalleja ja isoja parkkikenttiä, mutta kun parkkiin pitää päästä 'tuulikaappiin' tai keksiä joku keino olla maksamatta muutamaa euroa pysäköinnistä.
Kyllähän kusipäitä saakin sakottaa, mutta näissä jatkuvissa lehtijutuissa on aina kyse ihan toisenlaisesta kusipäisyydestä.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Hyvää iltaa Tampere, tiedustelen mielipiteitä Ohanasta, onko hehkutuksensa ansainnut? Vaikuttaa oikein kiinnostavalta, vai onko joku muu vielä parempi purilaispaikka?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös