Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 376 110
  • 2 023

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikä on kohtuullinen korvaus tuntemattoman kämpillä munasillaan kuljeskelusta? Mietin vaan, että jos joskus sattuu tällainen tilanne kohdalle niin en ainakaan ale-hintaan ala housuja pois ottamaan.
No, sanotaan nyt näin, että välttämättä tuota ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti.
 

Kyle

Jäsen
Onko Tampereella mitään paikkaa käydä aamulla suihkussa? Julkiset saunat ja uimahallit aukeavat vasta joskus 10-11 aikaan, ja tarve olisi about seiskan kieppeillä.
Punttisalit aukeaa yleensä 4-6 aikoihin, jos ei ole näitä 24h saleja. Kannattaa tutustua onko mahdollisuus maksaa mobiililla kertamaksu jos ei omista minkään salin kk-korttia.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
En omassa kuplassani ole kuullut muita valituksia ratikasta kuin, että Sampolan risteyksessä saa aina autolla jonottaa, kun koko ajan ratikalla on vihreä valo
Aamulehden lukijoiden kommenteissa on materiaalia yllin kyllin kun ratikasta jotain juttua on, eikä sitäkään aina tarvitse kun joku notkeasti vetää ratikan mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Osassa meistä tamperelaisista on jokin sisäsyntyinen vika/taipumus, että liki kaikkeen tartee suhtautua epäillen/kyräillen/veetuillen. Ja jos on kyse jostain ihan uudesta, kuten nyt vaikka ratikka, niin sen syyksi nyt vaan tarttee laittaa liki pitäen kaikki. Jopa huono sää...

Ratikan mollaaminen menee samaan , kuin varsinkin aiemmin kuultu Viistokadusta rutiseminen. Itseäni tuollainen perusnegatiivinen sävy pännii suht paljon. Uutta tehdän välillä, joskus korjataan vanhaa, mutta ei aina tartte olla rutisemassa tai kitisemässä.
 

Ferris

Jäsen
Osassa meistä tamperelaisista on jokin sisäsyntyinen vika/taipumus, että liki kaikkeen tartee suhtautua epäillen/kyräillen/veetuillen. Ja jos on kyse jostain ihan uudesta, kuten nyt vaikka ratikka, niin sen syyksi nyt vaan tarttee laittaa liki pitäen kaikki. Jopa huono sää...

Ratikan mollaaminen menee samaan , kuin varsinkin aiemmin kuultu Viistokadusta rutiseminen. Itseäni tuollainen perusnegatiivinen sävy pännii suht paljon. Uutta tehdän välillä, joskus korjataan vanhaa, mutta ei aina tartte olla rutisemassa tai kitisemässä.

Kyllä tuo taitaa olla ihan yleissuomalainen piirre, ei mikään tamperelaisten oma juttu. Käykää lukemassa esimerkiksi SaiPa-osaston jäähallikeskusteluketjua ja sieltä erityisesti mitä lehdissä on paikalliset kommentoineet, niin sieltä löytyy nuo ihan samat epäilyt/kyräilyt/valitukset uutta kohtaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En omassa kuplassani ole kuullut muita valituksia ratikasta kuin, että Sampolan risteyksessä saa aina autolla jonottaa, kun koko ajan ratikalla on vihreä valo
Tuo on kyllä ihan todellinen harmi. Eipä siinä, jos se ratikka siitä ohi menisi, mutta kun välillä näyttää siltä, että keskustan suunnasta tullessa viereisellä pysäkillä pysähdyksissä ollessaan se varaa itselleen sitä vihreää linjaa. Harvemmin siitä itse tulee kuljettua, mutta huomannut saman ja ihmetellyt, kun autot Kalevan puistotien suunnassa eikä myöskään ratikka liiku mihinkään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuo on kyllä ihan todellinen harmi. Eipä siinä, jos se ratikka siitä ohi menisi, mutta kun välillä näyttää siltä, että keskustan suunnasta tullessa viereisellä pysäkillä pysähdyksissä ollessaan se varaa itselleen sitä vihreää linjaa. Harvemmin siitä itse tulee kuljettua, mutta huomannut saman ja ihmetellyt, kun autot Kalevan puistotien suunnassa eikä myöskään ratikka liiku mihinkään.

Ratikan tulo vaihtaa valot sille vihreäksi. Ei se koskaan ite ole siinä punasissa, kunhan joutuu joskus hiljetään ottaessa vaihtumista.

Nää pitkät ajat Sammonaukion valoissa autoille (ja kävelijöille) osuu niihin kohtiin kun sekä 3 ja 1 linjat on siinä samaan aikaan ja jos viä eri suunnista, niin kyllähän siinä risteävän liikenteen punaiset voi olla useamman minuutin..

..so wat. Auton kulkunopeuksilla sillä ei ole mitään merkitystä, täytyy vaan ymmärtää varata matka-aikaan lisää, jos Sammonaukion risteyksestä ajelee.. ainoa isompi haitta tulee jalankululle ja osin pyörille, kun niitä seisotetaan valoissa samaan aikaan.. mutta ratikan valoetuisuudet on koko systeemin toimivuuden ja suosion edellytys.
 
Tälleen nyt kohta vajaan vuoden Hervannassa asuneena pitää kyllä antaa vaan kehuja raitiolinjoille. Vajaa 20 min keskustaan ja menee yön yli viikonloppuisin. Matkalla Turtolan Citymarket ja Kalevan Prisma jne. Ei pal helpompaa voisi olla autottoman elämä.
Paitsi nyt on kaikilla ihan kaikki sekaisin kun 3 meneekin sinne minne 1 meni ennen, ja päinvastoin. On epäilyjä että bussikuskit eksyvät uusilta reiteiltään. Aamulehdessä haastateltu Tarja ei tykkää yhtään, kun on töissä joko liian aikaisin tai liian myöhään. Ja sähkön myynti meni Väreelle, ratikan syytä sekin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
On epäilyjä että bussikuskit eksyvät uusilta reiteiltään.
Ei sinänsä liity ratikkaan, mutta juuri ensimmäinen päivä kun uudet reitit oli käytössä ja piti lähteä käymään asiakkaalla Sääskjärvellä, niin bussikuski oli joko hermostunut uudesta vastuusta tai kännissä. Muutaman kerran oli tosi hilkulla ettei vetänyt henkilöauton kylkeen. Muutama pysäkki meni ohi vaikka nappia oltiin painettu. Viimeinen pisara kuskille oli kun veti risteyksestä suoraksi, että joutui sitten peruuttamaan ja kääntymään takaisin. Pysäytti seuraavalle pysäkille, jossa sitten odoteltiin kymmenisen minuuttia että uusi kuski saapui paikalle ja matka pääsi jatkumaan.

Siis voihan tuo olla täysin viatontakin, eikä ole lainkaan tavatonta että kuski vaihtuu jollain pysäkillä, mutta yleensä korvaaja on jo valmiina odottamassa. Mitään tiedotusta että mitäs tässä nyt odotellaan ei tullut. Eli veikkaan kyllä että oli viikonloppu venähtänyt pitkäksi, ja kaveri paikkasi.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälleen nyt kohta vajaan vuoden Hervannassa asuneena pitää kyllä antaa vaan kehuja raitiolinjoille. Vajaa 20 min keskustaan ja menee yön yli viikonloppuisin. Matkalla Turtolan Citymarket ja Kalevan Prisma jne. Ei pal helpompaa voisi olla autottoman elämä.

Ei ole tullut itselläni moneen vuoteen Tampereella käytyä, mutta pitää kyllä jossain vaiheessa käydä ja testata myös tätä teidän uutta ratikkalinjaa, joka ilmeisesti on ihan käytännöllinen.

Kyllähän toi ratikkalinja kieltämättä helpottaa paljon sitä autottomien elämää, kun pääsee noin nopeasti kaupungin keskustaan ja eikä tarvitse stressata siitä parkkipaikkojen vähyydestä.
 

axe

Jäsen
Kyllähän toi ratikkalinja kieltämättä helpottaa paljon sitä autottomien elämää, kun pääsee noin nopeasti kaupungin keskustaan ja eikä tarvitse stressata siitä parkkipaikkojen vähyydestä.
Toki tässä on se, että pitää asua lähellä sitä ratikkalinjaa. Vielä tässä vaiheessa linjojen rakentamista iso osa ei asu. Ite oon niin vanha, että muistan hyvin jopa Ilveksen jääkiekkomestaruuden, mutta koskaan aiemmin ennen tätä kesäkautta en ole Tampereella ollut tilanteessa, että en pääse kotoa keskustaan suoraan julkisella, vaan pitää vaihtaa kulkuvälinettä kesken kaiken. Kerran tässä edestakasin mennyt ja sikäli ok, että ei tarvinnut vaihdoissa kolmea minuuttia enempää odotella, mutta kyllä se vähän periaatteellisesti pöyristytti, että kaheksan kilsaa isosta lähiöstä keskustaan, mutta ei mahdollisuutta päästä yhdellä linjalla.

En käy töissä julkisilla, mutta katoin piruuttani miten menisi täältä se 8 km keskustaan ja siitä 3 km keskustasta eri suuntaan. Reittioppaan ensimmäinen vaihtoehto tarjosi matkaa kolmella vaihdolla ja kestoa jonkun 55 minuuttia. Huhhuh. En oo ihan äkkiä autoa vaihtamassa julkiseen, mutta toki kelien salliessa voi vedellä pyörällä, kun sekin on ajallisesti vain puolet tästä sujuvasta julkisesta liikenteestä.
 

ipaz

Jäsen
Kyllähän toi ratikkalinja kieltämättä helpottaa paljon sitä autottomien elämää, kun pääsee noin nopeasti kaupungin keskustaan ja eikä tarvitse stressata siitä parkkipaikkojen vähyydestä.
Auttaa ja paljon. Itse en edes asu ihan raiteiden vieressä, vaan Hämeenkadulle kävelee vajaan kilometrin. Siitä sitten ratikalla 8 min duunin. Matkaa on yhteensä joku 4 km ja siihen menee se 25 min. Omalla autolla töihin ajaisi alle 10 min, mutta kun pelkästä hallipysäköinnistä joutuu täällä keskustassa maksamaan sen 150-200 /kk, niin eipä kauheasti kannata autoa hommata. Herääpähän ainakin kun marraskuisena aamuna kävelee jäätävässä vesisateessa pysäkille lämmintä ratikkaa odottamaan. Ja kesällä tottakai fillarilla.

Mitä tulee tuohon edellä mainittuun valittamiseen, niin sitä taitaa löytyä lähinnä Aamulahden ja Tamperelaisen face-uutisten keskusteluista, kun jotkut Kaukajärven ja Tesoman mummot ja papparaiset nurisevat siitä kuinka kaikki muuttuu, eikä sitä Viistokatuakaan enää ole. Nyyh ja kyynel. 22 vuotta täällä nyt asuneena tämä kaupunki muuttuu koko ajan hienommaksi ja mukavammaksi asua ja elää. Se nyt ei tietenkään ole mikään yllätys kun katsoo Tampereen menestystä suosituin asuinpaikka-vertailussa.
 
Yksi paikallinen paperimies ei aja rantatunnelissa eikä matkusta ratikalla kun ne on porvarien metkuja.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
… jotkut Kaukajärven ja Tesoman mummot ja papparaiset nurisevat siitä kuinka kaikki muuttuu, eikä sitä Viistokatuakaan enää ole. Nyyh ja kyynel. 22 vuotta täällä asuneena..
Vasta tänne muuttaneena et varmaan ymmärrä Viistokadun hienoutta. Oi niitä aikoja kun Hämpiltä kurvasi Viistokatua pitkin Pillurallia..
Nykyään kadulla ei ole virkaa, kun liikennemäärät ja reitit on muutettu virkamiesten toimesta Kansan mielen vastaiseksi.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Auttaa ja paljon. Itse en edes asu ihan raiteiden vieressä, vaan Hämeenkadulle kävelee vajaan kilometrin. Siitä sitten ratikalla 8 min duunin. Matkaa on yhteensä joku 4 km ja siihen menee se 25 min. Omalla autolla töihin ajaisi alle 10 min, mutta kun pelkästä hallipysäköinnistä joutuu täällä keskustassa maksamaan sen 150-200 /kk, niin eipä kauheasti kannata autoa hommata. Herääpähän ainakin kun marraskuisena aamuna kävelee jäätävässä vesisateessa pysäkille lämmintä ratikkaa odottamaan. Ja kesällä tottakai fillarilla.

Mitä tulee tuohon edellä mainittuun valittamiseen, niin sitä taitaa löytyä lähinnä Aamulahden ja Tamperelaisen face-uutisten keskusteluista, kun jotkut Kaukajärven ja Tesoman mummot ja papparaiset nurisevat siitä kuinka kaikki muuttuu, eikä sitä Viistokatuakaan enää ole. Nyyh ja kyynel. 22 vuotta täällä nyt asuneena tämä kaupunki muuttuu koko ajan hienommaksi ja mukavammaksi asua ja elää. Se nyt ei tietenkään ole mikään yllätys kun katsoo Tampereen menestystä suosituin asuinpaikka-vertailussa.


Sanoisin että tämä raideliikenne ja siihen panostaminen on melkein nykyään joka paikassa se ihan elinehto sen kaupungin ja paikkakunnan houkuttelevuuden kannalta, koska kaupunkeihin on vaikeaa tai oikeastaan jopa mahdotonta saada mitenkään lisää niitä parkkipaikkoja autoille ja kun kaupunkien kasvaessa ne liikenneruuhkat eivät yhtään mihinkään vähene, vaan päinvastoin kasvavat.

Meillä täällä Pk-seudulla on oikeastaan sama homma noiden junien suhteen, kun täällä pääsee just mm. Vantaalta, jossa itse asustan, niin paljon nopeammin ja kätevämmin just junalla stadin keskustaan, kun että lähtisi ajamaan sinne autolla, joka vie myös ilta- ja yöaikaan helposti sen yli puoli tuntia ja liikenneruuhkien aikana taas helposti tuplasti enemmän. Lisäksi Tikkurilasta pääsee junalla myös puolessa tunnissa Hyvinkäälle, jossa käyn itse myös aina välillä duunissa.

Onhan se aina tietenkin kovin tunteita herättävää, kun oma tuttu kaupunki muuttuu vuosien ja vuosikymmenten aikana, nämä ovat just joka paikassa sitä tuttua valitusta. Mutta kyllähän sitä kaupungin pitää myös uudistua ja kehittyä, että sitä ei putoa kehityksessä jälkeen muista kaupungeista.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Vaikka se uusi pyöräbaana siinä Rongankadun kohdalla lähes koko ajan rempassa on ollutkin, niin pitää kyllä näin arkipyöräilijänä kiittää. Matka itsessään ei lyhene, mutta ei tarvitse väistellä ihmisiä ja sekoilua Hämeenkadulla enää ollenkaan. Yhtenä päivänä nyt kesällä piti Ilves-kaupalla käydä ja sitten loppumatka Hämeenkadulla, ei kiitos enää jatkossa :D En tiedä montako erilaista törmäystä tuolla päivässä tulee, mutta melkoinen sekasotku kun skootit, fillarit ynm. vetää aivan miten sattuu.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
eikä tarvitse stressata siitä parkkipaikkojen vähyydestä.

Tämä on kummallinen myytti, joka johtunee siitä, että parkkipaikan pitäs olla kohteen tuulikaapissa ja tietysti ilmainen.


Keskustan alueella on lähes 10k parkkihallipaikkaa (Kaupungin sivut kertoo 8k, mutta ne luettelee vaan Finparkin hallit (kaupungin firma), siä on myös AimoParkin halleja, mm Areenan alla)... ja Hämpin laajennuksestahan on jo päätetty, kunhan saavat louhittua. Toki toivottavasti Kunkunparkkia EI toteuteta, sillä sen sisäänajo ja poistuminen ois todella takapakkia keskustaliikenteen rauhoittumiselle.

Autolla vaikea tulla keskustaan.. pre korona-ajan UT: video (ei ollu kaikkia halleja joita nyt on)


 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tämä on kummallinen myytti, joka johtunee siitä, että parkkipaikan pitäs olla kohteen tuulikaapissa ja tietysti ilmainen.
Tamperelaisen autoilijan unelma olisi drive-in kauppa. Ajella rauhassa hyllyjen välissä nousematta purkista hetkeksikään, oli autuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös