Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 347 711
  • 1 900

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Aamulehden lukijoiden kurnutuksista saa varmasti eri kuvan tästäkin asiasta, keskusta on täysin kuollut kun ratikka on tappanut kaikki kävijät.

Viistokatu takaisin.
Näinhän tämä menee, ei ole edes tienvarsiparkkia tarjolla. Hämppi, mikä se on? Ikinä kuullutkaan.
 

444

Jäsen
Eli entisöimään ENNEN kuin uutta saa rakentaa...

muuten käy kuten kävi harjun toisellapuolen Pispalaa Breitensteinin huvilalle. Sekin oli velvotettu korjaan ja säästään, mutta rakennusyhtiö rakensi ensin uudet pytingit ja anto huvilan homehtua ilman suojaa. Kaupunki teetti kuntotarkitusuksen ja totes purkukelpolseks. No siitäkin nousi vastarinta ja Piirun perinnerakentamisen asiantuntijat tarkasti talon, ja se oli täysin korjauskelpoinen... sitten se paloi... jep jep
Mun mielestä näissä pitäisi saada rakennuttaja jonkinlaiseen edesvastuuseen. Tässäkin tapauksessa kaupunki on hoputtanut grynderiä toimimaan asian tiimoilta, mutta eivät sitten kahdessa vuodessa ehtineet vissiin lukea sitä viestiä.
Onhan se nyt selvä, että tuollainen nistiluola tuntuu rakennuttajasta ikävältä korjata, etenkin kun se vie tilaakin siinä kalliilla tontilla, joten kiusaus jättää homma viimeiseksi ja ”toivoa parasta” (eli että joku ehtii tuhota sen odotellessa) kasvaa varmaan aika suureksi.

Kävelin tuosta ohi monia kertoja, kun piti keksiä mitä jännimpiä reittejä kulkea lastenvaunujen kanssa. Melko tuuhea ganjan aromi sieltä leijaili aina ja mielenkiintoista väkeä vaappui ympärillä. Silti rakennus itsessään oli upea (kuten moni muukin harjun rinteelle rakennetuista taloista, jotka sittemmin on purettu upeiden betonimöhkäleiden tieltä) ja sillä oli oma historiallinen arvonsa. Tämän vuoksi rakennuttajaa, joka on sopimuksessa sitoutunut kunnostamaan talon, voidaan pitää osasyyllisenä sen tuholle, vaikka itse eivät olisikaan käyneet tuikkaamassa tuleen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seuralta hyvä artikkeli Tammelan stadionin aikaansaamasta futisbuumista ja Tampere-ilmiöstä yleensä.
Tammelan Stadion ei ole mikään yksittäinen kehitysloikka, vaan osa Tampereen kokonaisvaltaista offensiivia Pohjoismaiseksi suurkaupungiksi.

Tampere on jo useita vuosia ollut Suomen vetovoimaisin kaupunki. On yliopistoa, Särkänniemeä, teattereita, museoita, festareita, näyttelyitä ja ravintoloita. On Ilves ja Tappara, Pyynikin ja Pispalan upeita asuinalueita ja järviä kumminkin puolin kaupunkia. Kaikkea on.

Myös valmistuvien rakennusprojektien eteenpäin vievä voima on ollut hengästyttävä.

Syksyllä 2016 valmistuneesta Rantatunnelista se käytännössä alkoi. Ratinan kauppakeskus valmistui 2018, Tampereen ratikka aloitti liikennöinnin 2021 ja joulukuussa 2021 avattiin Tampereen Kannen areena eli tutummin Nokia-areena. 2024 Tammelan uusi jalkapallostadion vie Ilveksen ja kaupungin muut jalkapalloseurat kannattajayhteisöineen mitä ilmeisemmin uudelle tasolle. Tuntuu kuin Tampereesta rakennettaisiin Suomen uutta pääkaupunkia.

Ei ole mikään ihme, että nyt kaikki haluavat Tampereelle. Ylen vuonna 2023 julkaisemassa jutussa Tampere oli jo kolmatta vuotta peräkkäin Suomen vetovoimaisin kaupunki. Tutkimuksen vastaajat kehuivat Tamperetta sijainnista, taloudellisesta elinvoimasta ja maineesta. Suomen sisäisessä muuttoliikkeessä Tampere oli Tilastokeskuksen mukaan eniten muuttovoittoa saanut kaupunki vuonna 2023.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko Tampereella mitään paikkaa käydä aamulla suihkussa? Julkiset saunat ja uimahallit aukeavat vasta joskus 10-11 aikaan, ja tarve olisi about seiskan kieppeillä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Onko Tampereella mitään paikkaa käydä aamulla suihkussa? Julkiset saunat ja uimahallit aukeavat vasta joskus 10-11 aikaan, ja tarve olisi about seiskan kieppeillä.
Kyllä Kalevan uimahalli aukee 6:00 Ma, Ti, Ke ja Pe


EDIT;: niin myös Tesoman ja Pyynikin (ihan ydinkeskustassa). Hervantakin neljänäpäivänä kuudelta, siä sit on se torstaiaamu juhannusviikollakin kuurelta
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pääsenkö minäkin? En kuljeskele munasillani ympäriinsä, ellet erikseen halua ja maksa kohtuullista korvausta.
Mikä on kohtuullinen korvaus tuntemattoman kämpillä munasillaan kuljeskelusta? Mietin vaan, että jos joskus sattuu tällainen tilanne kohdalle niin en ainakaan ale-hintaan ala housuja pois ottamaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikä on kohtuullinen korvaus tuntemattoman kämpillä munasillaan kuljeskelusta? Mietin vaan, että jos joskus sattuu tällainen tilanne kohdalle niin en ainakaan ale-hintaan ala housuja pois ottamaan.
No, sanotaan nyt näin, että välttämättä tuota ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti.
 

Kyle

Jäsen
Onko Tampereella mitään paikkaa käydä aamulla suihkussa? Julkiset saunat ja uimahallit aukeavat vasta joskus 10-11 aikaan, ja tarve olisi about seiskan kieppeillä.
Punttisalit aukeaa yleensä 4-6 aikoihin, jos ei ole näitä 24h saleja. Kannattaa tutustua onko mahdollisuus maksaa mobiililla kertamaksu jos ei omista minkään salin kk-korttia.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
En omassa kuplassani ole kuullut muita valituksia ratikasta kuin, että Sampolan risteyksessä saa aina autolla jonottaa, kun koko ajan ratikalla on vihreä valo
Aamulehden lukijoiden kommenteissa on materiaalia yllin kyllin kun ratikasta jotain juttua on, eikä sitäkään aina tarvitse kun joku notkeasti vetää ratikan mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Osassa meistä tamperelaisista on jokin sisäsyntyinen vika/taipumus, että liki kaikkeen tartee suhtautua epäillen/kyräillen/veetuillen. Ja jos on kyse jostain ihan uudesta, kuten nyt vaikka ratikka, niin sen syyksi nyt vaan tarttee laittaa liki pitäen kaikki. Jopa huono sää...

Ratikan mollaaminen menee samaan , kuin varsinkin aiemmin kuultu Viistokadusta rutiseminen. Itseäni tuollainen perusnegatiivinen sävy pännii suht paljon. Uutta tehdän välillä, joskus korjataan vanhaa, mutta ei aina tartte olla rutisemassa tai kitisemässä.
 

Ferris

Jäsen
Osassa meistä tamperelaisista on jokin sisäsyntyinen vika/taipumus, että liki kaikkeen tartee suhtautua epäillen/kyräillen/veetuillen. Ja jos on kyse jostain ihan uudesta, kuten nyt vaikka ratikka, niin sen syyksi nyt vaan tarttee laittaa liki pitäen kaikki. Jopa huono sää...

Ratikan mollaaminen menee samaan , kuin varsinkin aiemmin kuultu Viistokadusta rutiseminen. Itseäni tuollainen perusnegatiivinen sävy pännii suht paljon. Uutta tehdän välillä, joskus korjataan vanhaa, mutta ei aina tartte olla rutisemassa tai kitisemässä.

Kyllä tuo taitaa olla ihan yleissuomalainen piirre, ei mikään tamperelaisten oma juttu. Käykää lukemassa esimerkiksi SaiPa-osaston jäähallikeskusteluketjua ja sieltä erityisesti mitä lehdissä on paikalliset kommentoineet, niin sieltä löytyy nuo ihan samat epäilyt/kyräilyt/valitukset uutta kohtaan.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En omassa kuplassani ole kuullut muita valituksia ratikasta kuin, että Sampolan risteyksessä saa aina autolla jonottaa, kun koko ajan ratikalla on vihreä valo
Tuo on kyllä ihan todellinen harmi. Eipä siinä, jos se ratikka siitä ohi menisi, mutta kun välillä näyttää siltä, että keskustan suunnasta tullessa viereisellä pysäkillä pysähdyksissä ollessaan se varaa itselleen sitä vihreää linjaa. Harvemmin siitä itse tulee kuljettua, mutta huomannut saman ja ihmetellyt, kun autot Kalevan puistotien suunnassa eikä myöskään ratikka liiku mihinkään.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuo on kyllä ihan todellinen harmi. Eipä siinä, jos se ratikka siitä ohi menisi, mutta kun välillä näyttää siltä, että keskustan suunnasta tullessa viereisellä pysäkillä pysähdyksissä ollessaan se varaa itselleen sitä vihreää linjaa. Harvemmin siitä itse tulee kuljettua, mutta huomannut saman ja ihmetellyt, kun autot Kalevan puistotien suunnassa eikä myöskään ratikka liiku mihinkään.

Ratikan tulo vaihtaa valot sille vihreäksi. Ei se koskaan ite ole siinä punasissa, kunhan joutuu joskus hiljetään ottaessa vaihtumista.

Nää pitkät ajat Sammonaukion valoissa autoille (ja kävelijöille) osuu niihin kohtiin kun sekä 3 ja 1 linjat on siinä samaan aikaan ja jos viä eri suunnista, niin kyllähän siinä risteävän liikenteen punaiset voi olla useamman minuutin..

..so wat. Auton kulkunopeuksilla sillä ei ole mitään merkitystä, täytyy vaan ymmärtää varata matka-aikaan lisää, jos Sammonaukion risteyksestä ajelee.. ainoa isompi haitta tulee jalankululle ja osin pyörille, kun niitä seisotetaan valoissa samaan aikaan.. mutta ratikan valoetuisuudet on koko systeemin toimivuuden ja suosion edellytys.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Tälleen nyt kohta vajaan vuoden Hervannassa asuneena pitää kyllä antaa vaan kehuja raitiolinjoille. Vajaa 20 min keskustaan ja menee yön yli viikonloppuisin. Matkalla Turtolan Citymarket ja Kalevan Prisma jne. Ei pal helpompaa voisi olla autottoman elämä.
 
Tälleen nyt kohta vajaan vuoden Hervannassa asuneena pitää kyllä antaa vaan kehuja raitiolinjoille. Vajaa 20 min keskustaan ja menee yön yli viikonloppuisin. Matkalla Turtolan Citymarket ja Kalevan Prisma jne. Ei pal helpompaa voisi olla autottoman elämä.
Paitsi nyt on kaikilla ihan kaikki sekaisin kun 3 meneekin sinne minne 1 meni ennen, ja päinvastoin. On epäilyjä että bussikuskit eksyvät uusilta reiteiltään. Aamulehdessä haastateltu Tarja ei tykkää yhtään, kun on töissä joko liian aikaisin tai liian myöhään. Ja sähkön myynti meni Väreelle, ratikan syytä sekin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
On epäilyjä että bussikuskit eksyvät uusilta reiteiltään.
Ei sinänsä liity ratikkaan, mutta juuri ensimmäinen päivä kun uudet reitit oli käytössä ja piti lähteä käymään asiakkaalla Sääskjärvellä, niin bussikuski oli joko hermostunut uudesta vastuusta tai kännissä. Muutaman kerran oli tosi hilkulla ettei vetänyt henkilöauton kylkeen. Muutama pysäkki meni ohi vaikka nappia oltiin painettu. Viimeinen pisara kuskille oli kun veti risteyksestä suoraksi, että joutui sitten peruuttamaan ja kääntymään takaisin. Pysäytti seuraavalle pysäkille, jossa sitten odoteltiin kymmenisen minuuttia että uusi kuski saapui paikalle ja matka pääsi jatkumaan.

Siis voihan tuo olla täysin viatontakin, eikä ole lainkaan tavatonta että kuski vaihtuu jollain pysäkillä, mutta yleensä korvaaja on jo valmiina odottamassa. Mitään tiedotusta että mitäs tässä nyt odotellaan ei tullut. Eli veikkaan kyllä että oli viikonloppu venähtänyt pitkäksi, ja kaveri paikkasi.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälleen nyt kohta vajaan vuoden Hervannassa asuneena pitää kyllä antaa vaan kehuja raitiolinjoille. Vajaa 20 min keskustaan ja menee yön yli viikonloppuisin. Matkalla Turtolan Citymarket ja Kalevan Prisma jne. Ei pal helpompaa voisi olla autottoman elämä.

Ei ole tullut itselläni moneen vuoteen Tampereella käytyä, mutta pitää kyllä jossain vaiheessa käydä ja testata myös tätä teidän uutta ratikkalinjaa, joka ilmeisesti on ihan käytännöllinen.

Kyllähän toi ratikkalinja kieltämättä helpottaa paljon sitä autottomien elämää, kun pääsee noin nopeasti kaupungin keskustaan ja eikä tarvitse stressata siitä parkkipaikkojen vähyydestä.
 

axe

Jäsen
Kyllähän toi ratikkalinja kieltämättä helpottaa paljon sitä autottomien elämää, kun pääsee noin nopeasti kaupungin keskustaan ja eikä tarvitse stressata siitä parkkipaikkojen vähyydestä.
Toki tässä on se, että pitää asua lähellä sitä ratikkalinjaa. Vielä tässä vaiheessa linjojen rakentamista iso osa ei asu. Ite oon niin vanha, että muistan hyvin jopa Ilveksen jääkiekkomestaruuden, mutta koskaan aiemmin ennen tätä kesäkautta en ole Tampereella ollut tilanteessa, että en pääse kotoa keskustaan suoraan julkisella, vaan pitää vaihtaa kulkuvälinettä kesken kaiken. Kerran tässä edestakasin mennyt ja sikäli ok, että ei tarvinnut vaihdoissa kolmea minuuttia enempää odotella, mutta kyllä se vähän periaatteellisesti pöyristytti, että kaheksan kilsaa isosta lähiöstä keskustaan, mutta ei mahdollisuutta päästä yhdellä linjalla.

En käy töissä julkisilla, mutta katoin piruuttani miten menisi täältä se 8 km keskustaan ja siitä 3 km keskustasta eri suuntaan. Reittioppaan ensimmäinen vaihtoehto tarjosi matkaa kolmella vaihdolla ja kestoa jonkun 55 minuuttia. Huhhuh. En oo ihan äkkiä autoa vaihtamassa julkiseen, mutta toki kelien salliessa voi vedellä pyörällä, kun sekin on ajallisesti vain puolet tästä sujuvasta julkisesta liikenteestä.
 

ipaz

Jäsen
Kyllähän toi ratikkalinja kieltämättä helpottaa paljon sitä autottomien elämää, kun pääsee noin nopeasti kaupungin keskustaan ja eikä tarvitse stressata siitä parkkipaikkojen vähyydestä.
Auttaa ja paljon. Itse en edes asu ihan raiteiden vieressä, vaan Hämeenkadulle kävelee vajaan kilometrin. Siitä sitten ratikalla 8 min duunin. Matkaa on yhteensä joku 4 km ja siihen menee se 25 min. Omalla autolla töihin ajaisi alle 10 min, mutta kun pelkästä hallipysäköinnistä joutuu täällä keskustassa maksamaan sen 150-200 /kk, niin eipä kauheasti kannata autoa hommata. Herääpähän ainakin kun marraskuisena aamuna kävelee jäätävässä vesisateessa pysäkille lämmintä ratikkaa odottamaan. Ja kesällä tottakai fillarilla.

Mitä tulee tuohon edellä mainittuun valittamiseen, niin sitä taitaa löytyä lähinnä Aamulahden ja Tamperelaisen face-uutisten keskusteluista, kun jotkut Kaukajärven ja Tesoman mummot ja papparaiset nurisevat siitä kuinka kaikki muuttuu, eikä sitä Viistokatuakaan enää ole. Nyyh ja kyynel. 22 vuotta täällä nyt asuneena tämä kaupunki muuttuu koko ajan hienommaksi ja mukavammaksi asua ja elää. Se nyt ei tietenkään ole mikään yllätys kun katsoo Tampereen menestystä suosituin asuinpaikka-vertailussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös