Auttaa ja paljon. Itse en edes asu ihan raiteiden vieressä, vaan Hämeenkadulle kävelee vajaan kilometrin. Siitä sitten ratikalla 8 min duunin. Matkaa on yhteensä joku 4 km ja siihen menee se 25 min. Omalla autolla töihin ajaisi alle 10 min, mutta kun pelkästä hallipysäköinnistä joutuu täällä keskustassa maksamaan sen 150-200 /kk, niin eipä kauheasti kannata autoa hommata. Herääpähän ainakin kun marraskuisena aamuna kävelee jäätävässä vesisateessa pysäkille lämmintä ratikkaa odottamaan. Ja kesällä tottakai fillarilla.
Mitä tulee tuohon edellä mainittuun valittamiseen, niin sitä taitaa löytyä lähinnä Aamulahden ja Tamperelaisen face-uutisten keskusteluista, kun jotkut Kaukajärven ja Tesoman mummot ja papparaiset nurisevat siitä kuinka kaikki muuttuu, eikä sitä Viistokatuakaan enää ole. Nyyh ja kyynel. 22 vuotta täällä nyt asuneena tämä kaupunki muuttuu koko ajan hienommaksi ja mukavammaksi asua ja elää. Se nyt ei tietenkään ole mikään yllätys kun katsoo Tampereen menestystä suosituin asuinpaikka-vertailussa.
Sanoisin että tämä raideliikenne ja siihen panostaminen on melkein nykyään joka paikassa se ihan elinehto sen kaupungin ja paikkakunnan houkuttelevuuden kannalta, koska kaupunkeihin on vaikeaa tai oikeastaan jopa mahdotonta saada mitenkään lisää niitä parkkipaikkoja autoille ja kun kaupunkien kasvaessa ne liikenneruuhkat eivät yhtään mihinkään vähene, vaan päinvastoin kasvavat.
Meillä täällä Pk-seudulla on oikeastaan sama homma noiden junien suhteen, kun täällä pääsee just mm. Vantaalta, jossa itse asustan, niin paljon nopeammin ja kätevämmin just junalla stadin keskustaan, kun että lähtisi ajamaan sinne autolla, joka vie myös ilta- ja yöaikaan helposti sen yli puoli tuntia ja liikenneruuhkien aikana taas helposti tuplasti enemmän. Lisäksi Tikkurilasta pääsee junalla myös puolessa tunnissa Hyvinkäälle, jossa käyn itse myös aina välillä duunissa.
Onhan se aina tietenkin kovin tunteita herättävää, kun oma tuttu kaupunki muuttuu vuosien ja vuosikymmenten aikana, nämä ovat just joka paikassa sitä tuttua valitusta. Mutta kyllähän sitä kaupungin pitää myös uudistua ja kehittyä, että sitä ei putoa kehityksessä jälkeen muista kaupungeista.