Canis Lupus on ainakin rehellinen anti-Tami. Hänelle eivät merkitse mitään Vaasan Sportin ensimmäinen Mestis-mestaruus ja SM-liigakarsintaottelut Ässiä vastaan. Anti-Tamius sumentaa sen totuuden, että yksikään muu valmentaja ei olisi saanut joukkuettaan pelaamaan niin hyvin kuin Tami sai Sportista irti ennakkoon ylivoimaista SM-liigajoukkuetta, jota valmensi entinen NHL-valmentaja, vastaan.
Olen kirjoituksissani kritisoinut Juhani Tammisen jääkiekkovalmennukseen liittymätöntä toimintaa ja väitän sen haittaavan hän päätyötään. Kritisoin hänen lausuntojenantotapaansa ja mediatoimintaansa. Nämä ovat ulospäin näkyviä, median välittämiä sisältöjä. Tammisen kielenkäyttö on makuuni huomattavan harkitsematonta Lex Hollossa.
Vaasan Sportin Mestis-mestaruudella on minulle merkitystä. Sport pudotti Hokin välieräsarjassa ja esti pääsyn loppuotteluun kolmantena kautena peräkkäin. Valmentajalla on aina merkitystä joukkueensa toimintaan. Onnittelin Sportia mestaruudesta onnitteluketjussa, samalla Juhani Tammista, häntä kuitenkin erikseen mainitsematta. Lisäksi toivotin onnea taistelussa Ässiä vastaan. Väitän, että Suomessa on noin 20-30 valmentajaa, joiden valmentamana Sport olisi viime kaudella
voinut voittaa Mestis-mestaruuden, ja mahdollisesti jopa nousta SM-liigaan. Näistä suuri osa on liigavalmentajia, kakkosvalmentajia liigassa, ulkomailla toimivia valmentajia tai Mestiksessä päävalmentajana toimivia.
Tässä on huomattava, että yksittäisessä sarjassa on aina kaikki mahdollista. Tammisen valmentaman Kärppien tappio TuTolle keväällä 1999 on tällaisesta loistoesimerkki. Yhteen sarjaan vetoamisen perusteella Anatoli Bogdanov olisi siis merkittävästi Tammista parempi valmentaja!
Tamminen on menestynyt hyvin altavastaajajoukkueiden valmentajana. Hän on epäilemättä tehokas motivoija tiukoissa tilanteissa. Tammisen käyttämä pelitapa on selkeä, tosin erittäin kuluttava pelaajien kannalta. Yksiäkään Tammisen vetämiä harjoituksia en ole nähnyt, joten itse harjoitustapahtumaa en pysty kommentoimaan.
Vaasan Sport kuuluu kaiken järjen mukaan joko Mestikseen tai liigaan. Tammisen kanssa tai ilman Tammista. Kyse Tammisen osalta onkin, tuottaako hän enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Minulla tuskin on paljoa sanottavaa aiheesta lähiaikoina (taso nousee, Pervert), jollei joku Sport-toimija taas nosta myrskyä ja keikuta venettä (tai Mestiksen Titanicia). Silloin on syytä keskustella, jopa toistaa ja jankuttaa, vaikka moni mieluummin vaikenee ja lakaisee roskat maton alle.