Olen tässä itse pohdiskellut tätä Tapparan johtopolitiikkaa ja kritisoinut täällä pariin otteeseen Leinosta, ehkä vähän turhankin voimakkaasti. Tottakai taloudellinen positiivisuus on minkä tahansa liiketoiminnan perusjuttu ja sehän on Tapparalla onnistunut kyllä. Silti vähän mietityttää, että mikä on tulevaisuus. Itse en ainakaan näe mahdollisuuksia säästöliekin jatkumiselle, jos Tappara mielii takaisin pelillisen menestyksen tielle.
Ensinnä nyt tarkasteluun tämän kauden tilanne. Kun tässä tuli turpiin JYP:iltä ja Ilvekseltä alkaa näyttää jo aika vahvasti siltä, että Tappara saa keskittyä ensi kauteen. Toisin olisi ollut, jos ei olisi tapahtunut tällaista käsittämätöntä jäätymistä hankintarintamalla silloin, kun sotisopaan olisi tarvittu selkeitä vahvistuksia. Minä en ainakaan usko, että tässä säästetään nyt yhtään enempää, kuin että oltaisiin tuotu ajoissa selkeää vahvistusta rinkiin, kun kerran tarjokkaita on ollut koko syksyn. Nyt Tapparan rämpiessä yleisömäärät tippunevat väkisinkin sinne 4000 korville, jos ei parhaimmillaan jopa alle. Poikkeuksena tietysti paikallispelit (lauantaisessa halli täynnä). Ainoa toivo yleisön suhteen Tapparalla olisi lähinnä alkupleijareiden Ilves - Tappara -kohtaamisen toteutuminen, joka varmaan kiinnostaa, vaikka Tappara heti lomille lähtisikin.
Tamperelainen yleisö on kuitenkin sellaista, että se ei lähde sankoin joukoin heikkoa peliä katselemaan. Nyt Tapparalla on yleisötavoite kuitenkin 5500. Minä sanoisin, että jos
- peli ei kulje = utopistinen
- peli kulkee ajoittain = 500 liikaa
- peli kulkee (enemmän voittoja kuin tappioita) = realistinen
Eikä peli ole kyllä viimeaikoina kulkenut. Jonkin kovemman nimen tuominen ajoissa olisi varmasti lisännyt yleisön mielenkiintoa. Kyllä siten mielestäni on vallan erikoista, että mitään ei saatu aikaiseksi, vaikka huonoon menestykseen on tietenkin ollut epäonnellakin osansa esim. Niemisen loukkaantuminen pahaan aikaan.
Mutta okei, ihmisiä siellä johtoportaassakin ollaan, tämä kausi on nyt mikä on, mutta kovasti ajatuksia herättää ensikin kausi. Nimittäin en mä näe kyllä mitenkään Tapparan palaavan pelillisen menestyksen tielle, ellei rahakukkaron nyörejä ensi kautta ajatellen vähän höllätä. Janne Ojanen alkaa selkeästi hiipua, okei Öhman on ollut hyvä, jatkaako mies kuitenkaan enää tämän kauden jälkeen? Jokatapauksessa näkisin, että laadukasta sentteria on heti alkuun alettava etsiä. On jotenkin aika selviö, että Ilves on tällä hetkellä Tapparaa selkeästi parempi, heillähän on muuten aika samantasoinen materiaali Tapparan kanssa, kunhan siihen lisätään vielä yksi ketjullinen SM-liigan huipputason pelimiehiä.
Vai jäädäänkö sitten tekemään pelkästään järkevää taloutta tyytyen tavoitteen asettamiseen säälipleijareihin pääsyyn? Jos näin on, olen kyllä pettynyt sen vuoksi, että olisin niin kovasti halunnut Tapparan menestysvuosien johtavan myös kestävään pelilliseen menestykseen, eikä paluuseen siihen, mistä lähdettiin.
Kuuden sakin tietämillä pysyessä olisi realistista, että sitä yleisöäkin kävisi siinä 5000-6000, mutta kyllä pelimiehiäkin olisi tultava, muuten ei onnistu nyky SM-liigassa.
Kyllä nyt olisi korkea aika alkaa onnistua taas hiljakseen ratkaisuissa, sillä en usko, että enää ensi kauden jälkeen painetaan villaisella, jos sijoitus on samaa luokkaa kuin nyt.
Keskustelua asiasta.