Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 887 780
  • 4 118

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitäis aloittaa keittiöremontti loppukeväästä/alkukesästä. Meillä on vuonna -50 rakennettu rintamamiestalo, joten keittiön mitat ovat mielenkiintoisia. Ikkunat 10 senttiä alempana kuin nykypäivänä, vesikiertoinen lämmitys. Ehjää seinää ei keittiöstä löydy, 2 x ovi ja 2 x ikkuna. Vaimo on noita keittiön piirustusohjelmia pyöritellyt, sekä pari keittiön piirtäjää on siitä malleja piirtänytkin. Mitat ovat vaan sellaisia, että ei meitä miellytä, joten teemme kaiken sitten itse. Saapahan mitat täsmäämään millilleen ja ainakin sellaisen kuin haluaa.

Olen tässä jo puutavaraa metsästänyt. Onko näin että 70X70 tolppaa ei saa mistään? Netistä olen koittanut mutta vastaan ei ole tullut.

Onkos joku muu tehnyt keittiön itse?

Harvinainen koko tolpalle. Hankala löytää. Piensahoilta kannattaa kysellä.

Mutta itse keittiöasiaan. Onhan noita keittiöfirmoja, mitkä tekevät mittatilauksena keittiökokonaisuuksia asiakkaan toiveiden mukaan. Itsekin työskentelen sellaisessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen tässä jo puutavaraa metsästänyt. Onko näin että 70X70 tolppaa ei saa mistään? Netistä olen koittanut mutta vastaan ei ole tullut.

Onkos joku muu tehnyt keittiön itse?

Ei varmaan suoraan rautakaupasta saa, vaikka ainakin painekyllästettynä tuo onkin aika perusmitta. Vaihtoehdot lienee joko olla suoraan sahaan yhteydessä tai tehdä ite vaikka 100x100 tolpasta tai liimaamalla pienemmästä.

Vaneristako teet rungot ja ovet? Mitäs tuosta tolpasta tulee, aika heviä kalusterakentamiseen?

Mikä on syynä, ettei mittatilauskeittiöihin erikoistuneet firmat kelvanneet, esim Puuvaja?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Harvinainen koko tolpalle. Hankala löytää. Piensahoilta kannattaa kysellä.

Mutta itse keittiöasiaan. Onhan noita keittiöfirmoja, mitkä tekevät mittatilauksena keittiökokonaisuuksia asiakkaan toiveiden mukaan. Itsekin työskentelen sellaisessa.

Juu, löytyisihän noita puusepänpajoja täältä poristakin monia jotka tekisivät mittojen mukaan keittiön. Taitavat vaan olla turhan tyyriitä meille. Kokeillaan tehdä itse. Eihän se voi mennä vituiksi, eihän?

90X90 tolppaa löytyy joka paikasta, mutta se alkaa olla jo turhan järeää rungon tolpiksi.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Juu, löytyisihän noita puusepänpajoja täältä poristakin monia jotka tekisivät mittojen mukaan keittiön. Taitavat vaan olla turhan tyyriitä meille. Kokeillaan tehdä itse. Eihän se voi mennä vituiksi, eihän?

90X90 tolppaa löytyy joka paikasta, mutta se alkaa olla jo turhan järeää rungon tolpiksi.

Saahan tuota höylättyä, käytä jossain puusepänverstaalla höyläyttämässä.

Itseasiassa monet pienemmät puusepänverstaat on hinnoiltaan aika paljonkin edullisempia kuin isot firmat vakiomittoineen. Kannattaa kysellä.

Mutta joo, itse olen itselleni keittiön(+lähes kaikki huonekalut+komerot) tehnyt. Jos sulla on kotona hyvät työkalut, niin miksi se ei onnistuisi. Aikaa ja hermojahan se vaatii, mikäli pystymetsästä lähtee tekemään. Vaikeinta siinä on itse aloitus, muut menee kuten menee.

Keittiön runkoihin vaneri tai liimalevy, jota saa jo valmiiksi 60cm alakaappeihin ja 30cm yläkaappeihin. Ei muuta kuin työniloa! Jos ongelmia tulee, niin pistä vaikka yv:tä tulemaan, niin koitan jeesata
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vaneristako teet rungot ja ovet? Mitäs tuosta tolpasta tulee, aika heviä kalusterakentamiseen?

Ovia tulee muutamat jotka varmaan tehdään höylätystä 18mm vahvasta laidasta.

Onhan tuo 70X70 suhteellisen järeää tavaraa, mutta kun vaimo tahtoo tämän tyyliset kalusteet: http://1.bp.blogspot.com/-VS7e4SpqsNU/UHV8HbjbN2I/AAAAAAAADgw/bGqXzHqTZE0/s1600/Sormustin+ja+sorkkarauta+Katja+Rinkinen+keittio.jpg

Linkki vie blogisivuston erään keittiön kuvaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ite tekisin kyllä tuota 70x70 soiroa siitä ysikymppisestä pöytäsirkkelillä ja höylällä. En ole kyllä mikään puuseppä.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ite tekisin kyllä tuota 70x70 soiroa siitä ysikymppisestä pöytäsirkkelillä ja höylällä. En ole kyllä mikään puuseppä.

Kyllä se höylällä onnistuu, tai vaikka sirkkelillä. Ja voihan sen vaikka hio leveänauhahiomakoneella. Keinoja on monia.

Mutta helpointahan se olisi tilata suoraan sahalta.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Mutta helpointahan se olisi tilata suoraan sahalta.

Kustannustehokkainta voisi olla ajaa 2,5x7 tuumaisesta. Ei siitä toki ihan 70mm tule, vaan vajaa 60, mutta onko tuo niin tarkkaa? Jos helpon haluat, niin helpointa voisi olla vaihtaa nainen sellaiseen jolle kelpaa valmiskeittiö.

E: Ei siinä, kyllä tuo sun linkin keittiö ihan asiallinen on jos tuon tyylisestä tykkää. Ymmärrän kyllä hyvin tilanteesi, usein mullekkin näytetään blogia jossa on jotain kivaa ja sanotaan että tee mulle tommonen. Siinä sitten veistellään ja katsellaan jotain nettikuvaa malliksi. Sittenkun se luomus on valmis, on se mielikin jo muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hanki kuivaa puuta sahalta ja ilmoittaudu kuntasi kansalaisopiston puupiiriin, jos sellainen paikkakunnallasi pyörii. Siellä saat tehtyä kaiken valmiiksi ja koti pysyy siistinä. Aikaa tosin kuluu reilusti, jos kokoontuminen on kerran viikossa, mutta hiljaa hyvä tulee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kustannustehokkainta voisi olla ajaa 2,5x6 tuumaisesta.
Ei taida tuollaistakaan ihan joka rautakaupasta saada? Vielä kustannustehokkaampaa voisi olla liimata kaksi pattinkia yhteen ja ajaa siitä. Tein itse ja säästin.

Tuo helppouskin on vähän suhteellista. Jos aika alkaisi nyt, niin puolen tunnin päästä mulla olis sitä 70x70 palkkia ajettuna. Ei tarttis alkaa höyläämöille soittelemaan ja odottelemaan koska kerkiävät tehdä ja kuljetusta järjestää.
Mutta siis jos puutavara on alkuperäisellä kysyjällä vielä hankkimatta, niin koko setti jostain paikalliselta höyläämöltä oikeissa mitoissa lienee järkevin ja helpoin valinta.

Ite en välttämättä tykkää tuollaisesta kuvan mukaisesta tyylistä. Paljon avokaappeja ja -hyllyjä, eli kaikki säilytettävä pitää olla tiptop järjestyksessä ja tyylikästä, ja kun ei kuitenkaan ole, tulee helposti rauhaton vaikutelma, tavaraa tavaran päällä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Ei taida tuollaistakaan ihan joka rautakaupasta saada?

Ei saa ei, ja laskin senkin ensin tuuman pieleen ja ehdeit lainaamaan ennekuin sain tuon muokkauksen valmiiksi. En silti usko että täytyy olla välttämättä 70x70 tavaraa. 50x50 on niin paljon helpompi, ja pitäisi kyllä piisata. Tekeehän sen mistävaan, mutta polttopuuta tulee monesti runsaasti. Tietysti jos sitä tarvitsee 20m, ei sen ole niin väliä vaikka hukkaprosentti olisikin suuri.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei saa ei, ja laskin senkin ensin tuuman pieleen ja ehdeit lainaamaan ennekuin sain tuon muokkauksen valmiiksi. En silti usko että täytyy olla välttämättä 70x70 tavaraa. 50x50 on niin paljon helpompi, ja pitäisi kyllä piisata. Tekeehän sen mistävaan, mutta polttopuuta tulee monesti runsaasti. Tietysti jos sitä tarvitsee 20m, ei sen ole niin väliä vaikka hukkaprosentti olisikin suuri.

Nii, ja täytyykö sen lopputuloksen välttämättä olla sitä mitä tuleman piti? Tuuma vai sentti sinne tänne, on omassakin talossa lukemattomia sellaisia paikkoja joista ei tullut ihan sellaisia kuin itse aluksi meinasi, vaan eipä sitä kukaan muu tiedä kuin minä. Eheeehee.

Itseasiassa se kuustuumanen kahtia ajettuna olisi voinut olla hyvä, vaikka vain pari tuumaa paksunakin. Eli lopputulemana joku 50x73 tolppa. Mahtaneeko kuvankaan tolpat ihan neliöitä olla.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suosittelen jättämään keittiön ennalleen ja remontoimaan vaimon vaihtoon. Pääset huomattavasti helpommalla.

Lopputulos olisi vaan huono. Keittiö on wanha ja paska. Vaimo on taas mitä parhain ja nuori. Vai onko sulla kokemusta sekä keittiöstämme että vaimostani?

Ja Benicio, ei keittiökalusteista tule noin avoimia kuin ovat kuvassa, vaan ovet tulevat kyllä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Itseasiassa se kuustuumanen kahtia ajettuna olisi voinut olla hyvä, vaikka vain pari tuumaa paksunakin. Eli lopputulemana joku 50x73 tolppa. Mahtaneeko kuvankaan tolpat ihan neliöitä olla.

Aikani mietittyä taisi kysyjä haluta tuon 70x70 ulkonäön perustein, eihän sillä vahvuuden kanssa voi olla tekemistä. 50x50 koivu voi olla jopa vahvempi kuin 70x70 mänty. Millaista juuri sattuu käteen saamaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuulostaa vaan kohtalokkaalta tuo 50-luvun rintamamiestalo ja vaimo haluaa tuollaisen kuvassa olevan keittiön yhdistelmä. Talosta sen paremmin tietämättä saattaa tulla isokin homma jos tarvii seiniä/kattoa/lattiaa suoristella.

En mä välttämättä alkaisi itse mitään kyhäilemään, mutta tänne on tehty jossain vaiheessa keittiöremontti, jolloin nurkat on suoristettu. Eli mitään isompia suoristeluja nurkat eivät kaipaa.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Tuossa kun viime vuonna tuli kierrettyä aika urakalla omakotitaloja, niin kyllä nuo älvsbytalot olivat jopa pakettitaloiksi erittäin halvan oloisa. Lisäksi vaikuttivat paljon kuluneemmilta kuin vastaavanikäiset muut talot. Ovatko asukkaat sitten epäsiistimpiä vai mitä, mutta ero oli kyllä havaittavissa selkeästi.

Kylppäreissä oli älväreissä laitettu usein laattaa muovimaton päälle ja tämä ainakin itseni karkoitti heti pois kyseisistä kohteista sen yleisen halvahkon tunnelman lisäksi. Ja halvallakin saa kyllä ihan siistiä, mutta älväreissä sitä ei ole edes yritetty.

Tuli tästä mieleen kun vanhemmat rakensivat älvsbytalon joskus 80-luvulla, missä he nykyäänkin asuvat niin talo on edelleenkin todella hyvässä kunnossa, ei edes uskoisi niin vanhaksi taloksi. Tokihan tämä varmasti johtuu siitä miten taloa on pidetty ja varmasti nämä halvat pakettitalot houkuttelevat asukkeja jotka eivät osaa pitää / pidä kämpästä kunnolla huolta.
Silloin kun talo rakennettiin niin märkätilat teetätettiin paikallisella firmalla, laatat suoraan seiniin, lattioihin, kunnollinen sauna tehtiin. Lisäksi keittiö poislukien kaapit teetätettiin samalla firmalla, koska paketeissa ei ollut laatotuksia keittiöön saatavilla. Lisäksi leivinuuni teetätettiin taloon ulkopuolisen toimesta. Keittiö ja märkätilat saneerataan nyt kesällä, ei siksi että olisivat luvattoman huonossa kunnossa vaan iän vuoksi.
Talo on kaksi kertaa maalattu, pintaremontti tehty kahdesti ja parketti hiottu kerran ja kunto on siis ikäisekseenkin todella hyvä. Eli talo kyllä itsessään suhteellisen pienellä ylläpidolla pysyy kunnossa hyvin. Remontoinnissa kuitenkin putkiremontti tulee olemaan äärimmäisen ikävä homma, todella ahtaasti ängetty putket talon alle ja putkimiehillä olikin idea vetää uudet putken noiden tilalle tulevassa rempassa eritavoin.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kenelläkään tietoa mistä saisi tuollaiset 210cm leveät lasipariovet sisävälioviksi? 21x21 mahtuisi ja siitä sitten hinnan ja saatavuuden pakottamana voidaan siirtyä pienempiin kokoihin. 15x21 kokoiset näkyvät maksavan viidensadan päälle, mutta aivan niin pieniin ei haluttaisi mennä joten myös 17x21 ja 19x21 kohtuuhintaan olisivat hienoja löytöjä. Jostain Jeldwenin vanhasta kuvastosta bongasin että tuon kokoisia karmeja on ainakin joskus saanut joten kaippa niihin on sitten oviakin ainakin ollut.

Joltain puusepältäkin voisi tietysti kysyä, mitä ihan mittojen mukaan maksaisi.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
http://www.jeld-wen.fi/ohjeet/mitoitus/sisaovien_mitat/#sisapariovien_erikoismitat

Tuolla on kokoluettelo erikoismittaisiin oviin. Levein 1990mm ja korkein 2290mm.

Sivuilla lukee malleista näin: Erikoismittaiset pariovet
Craft-massiivipeilipariovimalleja Craft 101 pariovi (3-peilinen) ja Craft 102 pariovi saa erikoismitoissa.


Tuo Craft 102 näytti olevan lasillinen ovi.

Kiitoksia vihjeestä, täytynee lähestyä noita sähköpostilla ja kysellä hinnoittelusta erikoismittojen kohdalla. Jos maksaa monta sataa enemmän kuin 150cm niin sitten kavennetaan aukkoa, mahtuu siitäkin jo kulkemaan.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Kiitoksia vihjeestä, täytynee lähestyä noita sähköpostilla ja kysellä hinnoittelusta erikoismittojen kohdalla. Jos maksaa monta sataa enemmän kuin 150cm niin sitten kavennetaan aukkoa, mahtuu siitäkin jo kulkemaan.

Kannattaa lähestyä kysymykselläsi jotain jälleenmyyjää, sillä Jeld-Wen ei tietääkseni myy suoraan kuluttajille. Sen tiedän jo sanoa, että hintaa tulee aika paljon lisää vakiokokoiseen 13/15x21 parioveen verrattuna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kymysys sähköasennuksista.

Voiko pistorasiaa käyttää jakorasiana? Onko laillista, mahdollista, asiallista? Tilanne on sellainen, että huoneeseen tulee sähköjohto katonrajasta, mutta johto on vähän lyhyt, ei ole riittävästi pituutta että saisi jakorasian johonkin piiloon. Sensijaan 1-os. pistorasia valkokangasta* varten olisi tulossa juurikin tuohon kohtaan katonrajaan mistä sähköjohto huoneeseen tulee, ja siitä saisi sitten kattolistan takana jatkettua etiäppäin.

Ja tuleva johto ei ole putkessa, että saisi vaihdettua pitempään. Rasian uppoasennuskaan ei oikein käy.

Kuten on tullut todettua, en todellakaan ole sähkö exypertty, mutta tarttis tää tietää ennen kuin alan pinkopahvittaa*.

*asiaan mitenkään liittymättömät humble brag -osuudet.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kymysys sähköasennuksista.

Vastaus ei välttämättä ole ihan yksiselitteinen. Asiaan vaikuttaa esimerkiksi se, onko kaapelissa maajohdinta ja tuleeko pistorasiaksi maadoitettu vai maadoittamaton.

Sen verran voin tiivistää, että nollaus ei ole sallittua pistorasialla, jos siltä ketjutetaan asennusta eteenpäin.

Mitä se työmaan sähköasentaja asiasta oli mieltä? ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös